Hvordan kan jeg fjerne det kalk der sætter~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-08-02 11:52

Hej NG.

Hvordan kan jeg fjerne det kalk der sætter sig ved vandoverfladen i
WC-kummen ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : mcloud

Dato : 22-08-02 13:28

"Christian B. Andresen" skrev d. 22-08-02 11:52 dette indlæg :
> Hej NG.
>
> Hvordan kan jeg fjerne det kalk der sætter sig ved vandoverfladen i
> [...]

hej Christian
du kan hvis det kun er en lillesmule ,hælde eddike i vandet om
aftenen,næste dag skal du skure og skrubbe, langs hele kanten. Er det
meget kan du hælce lidt eedikesyre i vandet lande det stå ½ time ,for
derefter at skrubbe igen .dette gentages til kalken er væk,HUSK AT
BESKYTTE ØJNENE;NÅR DU BRUGER SYRE.
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-08-02 15:09

Saltsyre virker ganske fortrinligt

--
http://www.cuk.dk/
http://www.cuk.dk/salg/

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-08-02 16:23

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev i en meddelelse news:3d64f05b$0$88386$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Saltsyre virker ganske fortrinligt

Til gengæld kan det beskadige kummens emalje, mener jeg.
Brug hellere eddikesyre eller afkalker, Silvan har noget tyktflydende
som bliver hængende på overfladen.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : HSC

Dato : 23-08-02 12:15

Findes der også et godt råd hvis det er okker der sidder i kommen (under
vandet).
Jeg mener det er okker, det er brunt, og sidder ret godt fast.

Fra : Bachelor

Dato : 10-09-02 12:42

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote in
news:ak2vr2$hur$1@sunsite.dk:noget der ligner dette

> "Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld kan det beskadige kummens emalje, mener jeg.

Der er ikke emalje i et toilet ? Emalje er metalbelægning som
på et komfur eller i et badekar. Et toilet er glaseret, og mig
bekendt er der ikke meget der angriber glasur, men det må selv-
følgelig komme an på en lille test først. I hvert fald er/var det
normalt at få saltsyre i glasflasker/beholdere.

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 23-08-02 21:24

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en meddelelse news:3d64c251$0$27695$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Hvordan kan jeg fjerne det kalk der sætter sig ved vandoverfladen i
> [...]
Hej Christian.

I min gamle bog fra 1967 'Jeg har et hus' Politikkens Håndbogsserie, står der, at man skal bruge fosforsyre, men det er ikke til at få fat i, jeg har ihvertfald ikke kunnet.

Du kan bruge 80% eddikesyre, som kan købes hos Matas. 1/2 l. til ca. 28 kr. Affedt kummen og tøm den for vand, hæld syren ned og tag noget køkkenrulle og læg fra syren og op mod kanten.

Hvis det ikke virker 'hele vejen' så prøv med noget rustfjerne fra Borups kemi, i den hvide flaskeserie, de koster vist omkring 30 kr. for en hel liter. Der er iøvrigt fosforsyre i denne rustfjerner. HUSK at afdække omkring kummen for evt. sprøjt og stænk. Rustfjerner skulle også virke på okker.

mvh

Johnny H. Nielsen

Fra : Bachelor

Dato : 10-09-02 12:44

"Johnny H. Nielsen" <nyhedsgruppen@.dk> wrote in
news:3d6699cc$0$64879$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner
dette

> [...]
>
> I min gamle bog fra 1967 'Jeg har et hus' Politikkens Håndbogsserie,
> står der, at man skal bruge fosforsyre, men det er ikke til at få fat i,

Hvis du kigger på mange afkalkingsproduket vil de se, at det
består af fosforsyre og vand !!
I øvrigt vil jeg tro at en materialist har fosforsyre.

Fra : henole

Dato : 23-08-02 22:47

> [...]
> Hej NG.
>
> Hvordan kan jeg fjerne det kalk der sætter sig ved vandoverfladen i

du skal hælde eddikesyre i vandet,tillige anbring noget køkkenrulle på
siderne og fugt dem med syren også.
mvh
henning

http://www.kandu.dk/

Fra : henole

Dato : 23-08-02 22:49

> [...]
> Hej NG.
>
> Hvordan kan jeg fjerne det kalk der sætter sig ved vandoverfladen i

hej igen,kom syren i vandet når du går i seng og lad det virke hele
natten
mvh
henning

http://www.kandu.dk/

Fra : Sandman

Dato : 24-08-02 07:51

"henole" <henole.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> hej igen,kom syren i vandet når du går i seng og lad det virke hele
> natten
> mvh
> henning

Blot en tilføjelse:

Det kan anbefales at komme husholdningsfilm over kummen, efter du har hældt
syren i, da lugten er særdeles skrap.

mvh Leif

Fra : Jens Petersen

Dato : 24-08-02 13:13

On Sat, 24 Aug 2002 08:51:17 +0200, "Sandman" <dksandman@hotmail.com>
wrote:

>Blot en tilføjelse:
>
>Det kan anbefales at komme husholdningsfilm over kummen, efter du har hældt
>syren i, da lugten er særdeles skrap.

Og husk at tage filmen af igen

--
Jens

I can't remember the last time I forgot something

Fra : Mari

Dato : 24-08-02 23:28

> [...]
> Hej NG.
>
> Hvordan kan jeg fjerne det kalk der sætter sig ved vandoverfladen i

For år tilbage fortalte en klog kone mig hvordan hun holdt fliser og sanitet
fri for kalkpletter og rande mv.
Hun brugte aldrig kemikalier, hverken eddike eller lignende, nej hun brugte
udelukkende et (gammeldags) barberblad, som hun skrabede kalken af med.
Bruges det rigtigt, så ridser et barberblad ikke - men pas på fingrene.

Jeg bruger en skraber, magen til den jeg bruger til min keramiske kogeplade.
Den svarer til de skrabere, man kan skrabe maling af vinduerne med, når man
har malet lidt ved siden af.

Skal du bruge kemikalier - så anvend WC-rens - som jo er kalkopløsende,
og tilmed beregnet til formålet. Bland ALDRIG wc-rens med andre
rensemidler.........

Mari

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-08-02 07:35

Mari wrote:

> [...]
> brugte udelukkende et (gammeldags) barberblad, som hun skrabede
> kalken af med. Bruges det rigtigt, så ridser et barberblad ikke - men

Man kan få barberblade med skær kun på den ene side, de er lidt
venligere
ved fingrene

Man kan også få holdere til disse barberblade; jeg har købt en i Silvan
for
ikke så lang tid siden.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-08-02 07:06

Kom eddikesyre i vandet her aften i en uges tid. Blot en dl. Du behøver
hverken skrubbe eller skure de første 5 dage, lad bare eddiken arbejde for
dig.

Mvh Maria