Andet multimedie
bentjuul 3670
AI 10 - mærkeligt font valg
Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-08-02 11:35

I Illustrator 10 sker der mærkelige ting når jeg forsøger at vælge font.
I fontoversigten vises flere forskellige charactersets for hver font, f.
eks. Gill Sans MT og Gill Sans MT - Eastern European.
Foontene er så ordnet efter character set i blokke.

Jeg vil have den ordinære Gill Sans, for ellers kan jeg ikke bruge danske
tegn, men uanset hvad jeg gør, så springer den til det østeuropæiske
tegnsæt.
Det samme sker med Arial, men her vælger den konsekvent kyrilisk tegnsæt.

Er der nogen der har oplevet dette, eller har en ide om hvad der kan være
galt.

Jeg bruger win 2000, og AI 10. Jeg har 2 'regional settings', dansk og
ungarsk, som jeg kan skifte imellem, men probelmet er det samme uanset
hvilken af de to jeg er i.

/Per

Fra : B. Jakobsen

Dato : 22-08-02 12:57

Har du sat dansk som default input locale under keyboard og regional options
?
Grunden til at du får to sæt fonte frem er at Win2000 åbner for den
kyrilliske del af unicodefonten og viser den som en ekstra font. Rent fysisk
er der stadig kun een font fil på disken.
Kh
Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-08-02 13:23

"B. Jakobsen" <studio@smalbro.dk> wrote in message
> [...]
fysisk
> er der stadig kun een font fil på disken.

Ja jeg har sat dansk til default begge steder.
For nu at komme videre i dagens arbejde har jeg fjernet ungarn som input
locale, og har derme kun den danske.
Det fjernede problemet (men kun til næste gang, jeg skal levere noget til
Ungarn...)

Jeg er godt klar over Unicode opdeler fontene i 'sektioner' men for dælen
Illustrator kun vil lade mig benytte den østeuropæiske el. den kyriliske er
stadig mystisk.

/Per

Fra : B. Jakobsen

Dato : 23-08-02 08:37

Hejsa
Jeg kom til at tænke på om du har to sæt paragraphs - et til dansk og et til
ungarsk ? Der er jo også sprogsettings in paragraph paletten og i check
spelling setup'et. Måske er det et sprogvalg her der bringer Illu til at tro
at den skal vælge en font frem for en en anden ? Jeg går ud fra at du godt
kan paste præformatteret tekst fra word ind og at det så bibeholder det
rette fontsetup ?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-08-02 08:47

> [...]
> kan paste præformatteret tekst fra word ind og at det så bibeholder det

Nu har jeg fjernet den ene af de to input locale (ungarsk), og så er der
ikke nogen problemer mere.
Næste gang jeg er nødt til at have begge to igen, vil jeg checke efter
hvordan sprogsettings er.
Måske er du inde på det rigtige, for jeg åbnede lige filen, der var
problemer med, for at checke settings, og den kunne ikke finde ordbog til
sproget.
Muligvis har den tidligere brugt den ungarske og er nu blevet forvirret?

Anyway - jeg roder videre med det næste gang situationen opstår, og så må vi
se om der er en løsning....

/per