Back to the Future ekstramateriale
Fra : Jacob Gunness

Dato : 22-08-02 11:03

Jeg har netop modtaget trilogien på dvd. Filmene er stadig fremragende, og
teknisk set er der ikke noget at klage over. Men set i forhold til, at det
nok har været en af de mest efterspurgte filmserier på dvd, og at
dvd-udgivelserne har været annonceret og annulleret 20-30 gange, synes jeg,
at ekstramaterialet er noget tamt.

Til del 1 er det fint, om end man kan undre sig over, at Christopher Lloyd
og Crispin Glover ikke har haft tid til at deltage Den ellers
fremragende dokumentarlaver Laurent Bouzereau, der blandt andet lavede doku
til Close Encounters, har sammenlagt lavet 45 minutters "making of", men der
er gevaldigt meget rygklapperi, og ingen af de implicerede parter virker
mere end almindeligt entusiastiske. Zemeckis hævder selv, at del 2, som nok
er den svageste af filmene, er en af hans favoritter, men alligevel bruges
halvdelen af "del 2's making of"-program på del 1!

Zemeckis fortæller også om, at 2'eren og 3'eren var teknologisk nyskabende
og -tænkende (og bla bla bla), men alligevel bliver det ikke til meget andet
end en 1 minuts sekvens om hoverboard'et.

Hvor er alle de øvrige medvirkende? Hvor er Alan Silvestri for at fortælle
om sin musik, der var med til at gøre filmene berømte? Hvor er kommentarerne
til del 2 og 3?

Det kan godt være, at jeg forventer for meget, men i dag, hvor selv de mest
forkølede Hollywood-produktioner svømmer i bonusmateriale, kunne man godt
have gjort lidt mere ud af disse 3 film. Jeg køber ikke film pga.
bonusmateriale, og jeg vil da også hellere have kvalitet frem for kvantitet,
men nu har vi ventet i så mange år...

- Jacob

Fra : Peter Larsen

Dato : 22-08-02 12:51

"Jacob Gunness" <jmgunness@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> have gjort lidt mere ud af disse 3 film. Jeg køber ikke film pga.
> bonusmateriale, og jeg vil da også hellere have kvalitet frem for

Hejsa

Nu ved jeg ikke hvor stor forskel der er, men jeg har læst at region 1
box'en vil have mere
extra materiale end den der kan købes hos laserdisken nu.

Hilsen

Peter

Fra : Jacob Larsen

Dato : 22-08-02 13:06

On Thu, 22 Aug 2002 13:51:26 +0200, "Peter Larsen" <????Trump@pc.dk>
wrote:

>Nu ved jeg ikke hvor stor forskel der er, men jeg har læst at region 1
>box'en vil have mere
>extra materiale end den der kan købes hos laserdisken nu.

Det vil også forklare den prisforskel, der kan ses på laserdiskens
hjemmeside.

/Jacob Larsen

Fra : Per.K

Dato : 22-08-02 16:10

"Jacob Larsen" <jlar01@nospamkom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil også forklare den prisforskel, der kan ses på laserdiskens
> hjemmeside.
>
> /Jacob Larsen

Er Laserdisken ikke også en af de dyrreste af forretningerne på nettet ?
Normalt tager de 498 for den, nu tilbud til 399.
Region1 DVD tager 349kr for den som Reg2 som standard pris, udgives imorgen
hos dem.

Venligst Per

Fra : Jacob Gunness

Dato : 23-08-02 06:29

"Jacob Larsen" <jlar01@nospamkom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil også forklare den prisforskel, der kan ses på laserdiskens
> hjemmeside.
Tja... problemet er, at stort set alt ekstramaterialet overføres til region
1-udgaven. Så meget nyt kommer der vist heller med i den. Og det kedelige
er, at det eksisterende bonusmateriale ganske enkelt ikke virker særlig
overbevisende. Specielt Zemeckis og Bob Gale virker som om, de sidder og
tænker på alt muligt andet - de lyser i hvert fald ikke af entusiasme

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-08-02 11:11

> [...]

> overbevisende. Specielt Zemeckis og Bob Gale virker som om, de sidder og
> tænker på alt muligt andet - de lyser i hvert fald ikke af entusiasme

Efter hvad jeg har hørt fjerne de DTS sporet for at gøre plads til 30 min
mere.
Det må da siges at være en sjat.

Hilsen

Peter

Fra : Jacob Gunness

Dato : 24-08-02 11:13

"Peter Larsen" <????Trump@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Hejsa
>
> Efter hvad jeg har hørt fjerne de DTS sporet for at gøre plads til 30 min
Jo, bevares - men kunne de ikke have lavet resten ordentligt i første
omgang? Så var der både noget godt til R2/R4 og R1-folkene.

- Jacob

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-08-02 18:29

> [...]
> Jo, bevares - men kunne de ikke have lavet resten ordentligt i første
> omgang? Så var der både noget godt til R2/R4 og R1-folkene.

Hvis de havde haft et valg. De blev tvunget til at putte reg2 udgaven på
gaden
før sættet egentlig var færdigt. Hvorfor ved jeg ikke.

Hilsen

Peter

Fra : Morten DH

Dato : 22-08-02 17:45

> [...]
> box'en vil have mere
> extra materiale end den der kan købes hos laserdisken nu.

Desværre har man så fundet på at droppe DTS-lyden i stedet for at smide en
ekstra disc i sættet

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 23-08-02 18:41

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> Desværre har man så fundet på at droppe DTS-lyden i stedet for at smide en
> ekstra disc i sættet

Og grunden er at der ikke er nogen nævneværdig forskel at høre! Der er nogle
der er fuldstændig religiøse med hensyn til DTS. De er ligeglade med hvordan
det lyder, det skal bare hede DTS ... Det er et spørgsmål om at lave et
kompromis. En minimalt bedre lyd eller en masse mere ekstra materiale. Når
forskellen er minimal til ikke eksisterende så synes jeg sgu det er fint at
droppe DTS, det tjener simpelcent ikke noget formål at have to ens lydspor.

Joakim

Fra : Michael Skov

Dato : 23-08-02 20:51

for mig er forskellen på DTS og Dolby som forskellen på MP3 og CD. Der er
forskel men det er ikke alle der kan høre den.

MU!

agjo@li.is skriver:

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 24-08-02 00:22

"Michael Skov" <mu@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> for mig er forskellen på DTS og Dolby som forskellen på MP3 og CD. Der er
> forskel men det er ikke alle der kan høre den.

Det er lige præcis hvad jeg mener, for du kan ikke generalisere på den måde.
Det afhænger først og fremmest af mixet. Et godt DD lydspor slår nemt et
dårligt DTS. F.eks. på Lethal Weapon DTS udgaverne. Det er den blinde tro på
at DTS ALTID er MEGET bedre jeg synes er lidt tåbeligt. Og selv hvis der er
en *lille* forskel, så er det jo et spørgsmål om prioritet om man vil skippe
DTS sporet for op til en ½ time andet materiale. Nu hvor man ikke bruger
full bitrate DTS længere, så er forskellen ikke så stor, som på de første
DTS udgivelser.

Joakim

Fra : René Eske Jensen

Dato : 24-08-02 15:06

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> wrote in message

> [...]
> dårligt DTS. F.eks. på Lethal Weapon DTS udgaverne. Det er den blinde tro

> at DTS ALTID er MEGET bedre jeg synes er lidt tåbeligt.

Givet at det er det samme mix, så vil en kodning i DTS give anledning til en
mindre forringelse af lydkvaliteten end Dolby Digital. Men det er da
rigtigt, hvis du sammenligner DTS sporet på Lethal Weapon med Dolby Digital
sporet på f.eks. X-Men, så er X-Men sporet bedst, men det fortæller ikke
noget om hvilket kodningsformat er bedst eftersom det er to forskellige mix.
Det skriver du jo også selv.

> [...]
> full bitrate DTS længere, så er forskellen ikke så stor, som på de første

Nu er hørbarheden af komprimering jo ikke en lineær funktion af bitraten.
Det meget muligt at det forholder sig sådan at det er muligt at høre forskel
på Dolby Digital og "DTS/2", hvorimod det er umuligt at høre forskel på
"DTS/2" og DTS.

Tag f.eks. MP3, forskellen på 128 og 192 er ret tydelig, mens forskellen på
192 og 320 er _meget_ mindre.

Men det er vel et spørgsmål om præferencer, jeg ser aldrig extramaterialet,
derfor synes jeg bedst om at der er brugt så meget plads på lyd og billede
som muligt.

Mvh. René

Mvh. René

Fra : Torben Simonsen

Dato : 24-08-02 15:37

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> writes:

> "Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> wrote in message

> Givet at det er det samme mix, så vil en kodning i DTS give anledning
> til en mindre forringelse af lydkvaliteten end Dolby Digital.

Teoretisk set, ja. Hvis altså vi går ud fra, at DTS's CAC-algoritme
er psykoakustisk lige så god som (eller bedre end) Dolby's AC3-algoritme.

Jeg har endnu ikke set nogen form for dokumentation af, at dette er
tilfældet. På grund af den psykoakustiske natur af disse lydkodnings-
systemer kan sammenligninger kun foretages ved hjælp af lyttetests,
og der er da efterhånden også lavet nogle stykker af den slags,
men resultaterne kan vist ikke rigtigt kaldes andet end uklare og
forvirrende. Prøv at søge på "listening test Dolby Digital DTS" på
Google og kig på nogle af de fundne sider.

--
-- Torben.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 24-08-02 19:14

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> Teoretisk set, ja. Hvis altså vi går ud fra, at DTS's CAC-algoritme
> er psykoakustisk lige så god som (eller bedre end) Dolby's AC3-algoritme.

Den behøver vel ikke at være lige så god som Dolbys, eftersom der er mere
båndbredde til rådighed.

Men i biograferne burde der rent faktisk være mere forskel på de to
formater, eftersom bitraten på AC-3 signalet kun har en bitrate på 320kbps
mod 384kbps på LD og 384/448kbps på DVD.

Jeg har iøvrigt læst et sted at AC-3 kodet med 320kbps har en øvre
båndbegrænsning på 16kHz, 384kbps har en øvre båndbegrænsning på 18kHz og
448kbps ved 20kHz. En båndbegrænsning ved 16kHz vil mange kunne høre som en
forringelse af lyden.

> [...]
> forvirrende. Prøv at søge på "listening test Dolby Digital DTS" på
> Google og kig på nogle af de fundne sider.

Jeg har studeret nogle af disse sider før, og kom ca. til samme konklusion
som dig. Dog har jeg selv forsøgt en sammenligning, og har aldrig fundet at
DTS var dårligere end DD. Jeg har kunnet observere forskelle, dog i det små,
og her vælger jeg at tro at DTS pga. den højere bitrate er bedre end Dolby.
I og med at jeg er bedøvende ligeglad med extramateriale på DVD skiver, så
har jeg intet imod at ofre lidt plads på extra materiale til et DTS spor.

Mvh. René

Fra : Torben Simonsen

Dato : 24-08-02 19:36

> [...]

> formater, eftersom bitraten på AC-3 signalet kun har en bitrate på 320kbps
> mod 384kbps på LD og 384/448kbps på DVD.

Burde, ja. Teoretisk set, ja. I praksis er det bare ikke noget, der
er vildt iørefaldende.

> Jeg har iøvrigt læst et sted at AC-3 kodet med 320kbps har en øvre
> båndbegrænsning på 16kHz, 384kbps har en øvre båndbegrænsning på 18kHz og
> 448kbps ved 20kHz.

Kilde?

Jeg kan ikke finde noget i Dolbys AC3-spec, som antyder denne
begrænsning. Biograf-DD kører med fs=48 kHz, og jeg kan ikke gennemskue,
hvorfor AC3-strømmen ikke skulle kunne bære data op til 20 kHz, selvom
bitraten kun er 320 kbps.

> En båndbegrænsning ved 16kHz vil mange kunne høre som en forringelse
> af lyden.

Absolut. Vi kan jo faktisk nå op i nærheden af 16 kHz i analog Dolby SR
med moderne reverse scanning tonehoveder i i biograferne, og der er
alligevel tydeligt mere "luft" i diskanten med Dolby Digital, så
jeg er ret sikker på, at vi har hele området op til 20 kHz med.

Hmm, det er vist ved at være lige før, at vi burde skrubbe over
i dk.teknik.lyd med dette.

--
-- Torben.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 24-08-02 19:34

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
små,
> og her vælger jeg at tro at DTS pga. den højere bitrate er bedre end

Det er sådan ca. hvad jeg prøver at sige. Man hører en lille "forskel" og
vælger så at sige at den forskel betyder at DTS er bedre, fordi, ja fordi
det er DTS.

Joakim

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 24-08-02 15:26

> [...]
> sporet på f.eks. X-Men, så er X-Men sporet bedst, men det fortæller ikke
> noget om hvilket kodningsformat er bedst eftersom det er to forskellige

Det var ikke det jeg skrev nej. Jeg snakkede om DD mixet vs. DTS mixet begge
fra samme Lethal weapon DVD. Jeg godtager gerne at DTS har potentiale til at
være bedre end DD, men faktum er at ofte er DTS mixet ikke "bedre" bare
anderledes, og ofter er forskellen så minimal (efter at man er gået væj fra
full bitrate DTS) at jeg mener at der er redundant at sætte både DD5.1 og
DTS 5.1 på samme skive, og da DD er en del af DVD specifikationen, er der
intet valg. DTS er nu om dage mere en salgs gimmick på niveau med
"Collectors Edition" "Special Edition" "Limited Edition" og hvad de ellers
kan finde på.

> Men det er vel et spørgsmål om præferencer, jeg ser aldrig
extramaterialet,
> derfor synes jeg bedst om at der er brugt så meget plads på lyd og billede
> som muligt.

Det er også helt i orden, det skal du have lov til, men Du kan blot ikke
generalisere og sige at fordi et lydspor kaldes DTS så er det pr. definition
bedre end DD. Mange gange vil det naturligvis være det, i betragtning af
teknikken, men det er ikke ALTID sådan. Det var alt hvad jeg siger, og
producerne mener åbenbart ikke i tilfældet at DTS sporet til BTTF trilogien
er nævneværdigt bedre.

Joakim

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 28-08-02 21:06

> Givet at det er det samme mix, så vil en kodning i DTS give anledning til
en
> mindre forringelse af lydkvaliteten end Dolby Digital

Jeg har ikke lige kunnet finde et bedre sted at poste det, så jeg valgte det
mest pasende indlæg i hvad jeg har tilbage af tråden her hos mig.

Her er en anmeldelse der beskriver "forskellen" mellem de to lydspor. Og så
er det jeg mener at når forskellen er så lille, så er det vidst i orden at
fjerne DTS lyden til fordel for ekstra materiale.

http://www.michaeldvd.com.au/Reviews/Reviews.asp?ReviewID=1754

" I have listened to both the dts and the Dolby Digital soundtracks. I'd
like to be able to say that I could tell the difference, but I can't. Oh,
maybe the Dolby Digital sounds a squidgin (this is a technical term, meaning
an amount too small to be measured easily) "thinner" - a little lacking in
very fine detail - but I could be imagining it. If you have a dts decoder, I
recommend you use it (after all, there aren't that many DVDs you can use it
on), but if you only have Dolby Digital, be comforted in the thought that
you are not missing much, if anything."

Joakim