Klage over Arbejdstilsynet!!!
Fra : efn

Dato : 22-08-02 08:32

Hvor kan man klage over arbejdstilsynet?? Jeg var for et halvt år siden
udsat for en arbejdsulykke, hvor jeg blev kørt over af en teleskoplæsser,
chaufføren havde læsset maskinen på en måde så han ikke kunne se hvor han
kørte, jeg var så på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, og jeg var
ikke på et sted hvor jeg ikke burde være. Jeg var indlagt på sygehus i 2½
måned og er stadig sygemeldt, og skal på senere tidspunkt opereres igen. Nu
er det så sådan at arbejdstilsynet intet har foretaget sig i sagen, de var
ude at se på forholdene, men siden er der intet sket. Man kan hermed
konkludere at det er tilladt at køre folk ned, man skal bare gøre det på en
arbejdsplads. Hvis det var ude i trafikken jeg havde ført et køretøj, jeg
havde læsset på en måde så jeg intet kunne se, og havde kørt en mand ned,
havde jeg siddet i spjældet endnu. Jeg har indtryk af at arbejdstilsynet er
mere interesseret i om en landmand har en uafskærmet kraftoverførings aksel
liggende, som han aldrig bruger, end at tage hånd om- og få ændret
forholdene når ulykken er sket. Det er utrolig der skal lig på bordet før
der sker noget. Jeg har talt med den pågældende medarbejder fra
arbejdstilsynet, han trækker bare lidt på skuldrene og siger ellers intet.
Det kan vel ikke passe at den eneste mulighed man har er at blande pressen
ind i sagen.

--

Mvh.
efn

Remove NOSPAM from email

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-08-02 08:51

"efn" <nfe@NOSPAMofir.dk> skrev :

>Hvor kan man klage over arbejdstilsynet?

Hvad vil du klage over ?

Hvis de har været på omtalte arbejdsplads, og set på forholdende, er
der ikke meget andet de kan gøre end at give en påtale, samt
vejledning

De (arbejdstilsynet) er underlagt beskægtigelsesministeriet, så det er
dem du kan rette hernvendelse til.

snippet sygdomshistorie

>Nu er det så sådan at arbejdstilsynet intet har foretaget sig i sagen, de var
>ude at se på forholdene, men siden er der intet sket.

Hvad ønsker du de skal gøre - skælde manden der læssede læsseren
forkert ud ? Han har sikkert fået besked om hvordan en sådan dims
skal bruges (hvilket er arbejdsgiverens ansvar, at holde manden
orienteret om)

>Man kan hermed konkludere at det er tilladt at køre folk ned,
>man skal bare gøre det på en arbejdsplads.

Vrøvl !

>Hvis det var ude i trafikken jeg havde ført et køretøj, jeg havde læsset
>på en måde så jeg intet kunne se, og havde kørt en mand ned,
>havde jeg siddet i spjældet endnu.

Næehh - men du havde fået en bøde.

>Det kan vel ikke passe at den eneste mulighed man har er at blande
>pressen ind i sagen.

Du kan da prøve, man agurketiden er snart overstået, så de er nok ret
indifferente i den sag.

Det klogeste at gøre er at tage kontakt med arbejdstilsynet en gang
til - og derefter måske overordnet myndighed - men hvad havde du
egentligt forestillet dig de skulle kunne gøre ?

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : efn

Dato : 22-08-02 10:13

> Hvad vil du klage over ?

Over Arbejdstilsynets inkompetence, der er så vidt jeg ved ikke noget der
hedder "påkørsels ret" endnu, el er der?

> Hvis de har været på omtalte arbejdsplads, og set på forholdende, er
> der ikke meget andet de kan gøre end at give en påtale, samt
> vejledning

Det har de ikke engang gjort

> snippet sygdomshistorie

Hvad mener du med "snippet sygdomshistorie"??

> [...]
> forkert ud ? Han har sikkert fået besked om hvordan en sådan dims
> skal bruges (hvilket er arbejdsgiverens ansvar, at holde manden

Så vidt jeg ved, gælder færdelsloven også på arbejdspladser hvor der er
trafik. Politiet har oplyst mig om at når uhældet er sket på en
arbejdsplads, er det Arbejdstilsynet der skal afgøre om der er foregået
noget ulovlig, og derefter bede politiet om at rejse evt. tiltale. Selv
politiet har indrømmet at Arbejdstilsynet har sovet i denne sag.

> Næehh - men du havde fået en bøde.

Jeg havde sgu mistet kørekortet

> Det klogeste at gøre er at tage kontakt med arbejdstilsynet en gang
> til - og derefter måske overordnet myndighed - men hvad havde du
> egentligt forestillet dig de skulle kunne gøre ?

Det jeg er ude efter er at få Arbejdstilsynet til at vogne op, så når noget
lignende sker igen, så gør de noget for at få forholdene forbedret. Hvis jeg
ikke gør mit job godt nok, får jeg en kraftig påtale el. bliver fyret.

mvh efn

Fra : Gevaldi

Dato : 22-08-02 10:30

efn skrev:

[snipped]

> Hvis jeg ikke gør mit job godt nok, får jeg en kraftig
> påtale el. bliver fyret.

Ja, eller bliver kørt ned.

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/

Fra : efn

Dato : 22-08-02 11:51

> Ja, eller bliver kørt ned.

Så må vi bare have manden fra Arbejdstilsynet kørt ned, det ka' der ikke ske
det helt store ved.

mvh efn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-08-02 20:37

"efn" <nfe@NOSPAMofir.dk> skrev :

> Hvad mener du med "snippet sygdomshistorie"??

At den er udeladt her, da den er irrelevant.

Det handler jo om hvad der skete, hvordan AT arbejdede (?), ikke
hvordan du har været (er) syg - det kan man jo ligesom ikke bruge til
ret meget - resten af det du skriver kan være grobund for nogle svar

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : efn

Dato : 23-08-02 06:19

> [...]
> hvordan du har været (er) syg - det kan man jo ligesom ikke bruge til
> ret meget - resten af det du skriver kan være grobund for nogle svar

Grunden til du fik et par brøkdele af sygdomshistorien var for at bemærke at
der var lidt større skade end en blå negl.

mvh efn

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-02 21:10

> De (arbejdstilsynet) er underlagt beskægtigelsesministeriet, så det er
> dem du kan rette hernvendelse til.

Blot en tanke...... burde det så ikke hedde beskæftigelsestilsynet?

Frank

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 22-08-02 12:12

Det fremgår ikke klart, hvad du vil opnå med din klage.

Vil du have føreren straffet - vil du have arbejdsgiveren straffet - vil
du ændre nogle af forholdene på arbejdspladsen (hvis den eksistrere endnu).

Det første du kan gøre, er at indhente aktindsigt i din sag. Så kan du
selv hvad der er blevet foretaget i sagen. Du vil i reglen også kunne se,
hvorfor Arbejdstilsynet (AT) har vurderet som de har gjort. Det er jo ikke
sikkert, at AT er enig i den udlægning du har af forløbet. Der er jo andre
involveret, som måske har en anden forklaring.

Afgørelser kan, så vidt jeg husker, indklages til Direktorater for
Arbejdstilsynet, og der er så vidt jeg husker endnu en klageinstans, men
det er ikke så længe siden der blev indført en ny klagegang, så jeg er
lidt usikker her.

Du kunne eventuelt gå til din fagforening og få dem til at være
behjælpelig, både med klagen, men også med henblik på en eventuel
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste m.m.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : efn

Dato : 22-08-02 18:47

> [...]

> sikkert, at AT er enig i den udlægning du har af forløbet. Der er jo andre
> involveret, som måske har en anden forklaring.

Jeg har fået aktindsigt fra arbejdstilsynet og der står 8 linier i sagen. De
vidner der var til ulykken giver mig ret i min udlægning af sagen, selv den
daglige leder af arbejdspladsen er ikke i tvivl om skyldsspørgsmålet, og han
forstår ikke Arbejdstilsynets sagsbehandling i denne sag, "så er alt næsten
tilladt" siger han.

> Du kunne eventuelt gå til din fagforening og få dem til at være
> behjælpelig, både med klagen, men også med henblik på en eventuel
> erstatning for tabt arbejdsfortjeneste m.m.

Min fagforening er blandet ind i sagen. Sagen er også anerkendt som en
arbejdsskade af Arbejdsskadestyrelsen, og forsikringsselskabet har anerkendt
sin erstatningspligt, det bliver så spændende os hvordan det går når de skal
til at udbetale for tabt arbejdsfortjeneste. Så der er på nuværende
tidspunkt ikke de store problemer med forsikringen, men det kan jo komme
senere.

mvh efn

Fra : Lasse Madsen

Dato : 22-08-02 19:17

Arbejdstilsynet eller heller ikke altid lige smarte ...

Feks er det ulovligt at lodde hvis arbejdspladsen ikke har et ventilations
anlæg som du nok kan regne ud er sådan et meget dyrt ... men hvad med os som
ikke ryger der på nogle arbejdspladser tvinges til at inhalere direkte
sundhedsskadelig røg ... det er skam helt lovligt ...

FÅK DET ER FOR MEGET !

m.v.h.
l. madsen

Fra : efn

Dato : 23-08-02 08:52

> [...]
> ikke ryger der på nogle arbejdspladser tvinges til at inhalere direkte
> sundhedsskadelig røg ... det er skam helt lovligt ...

Det er vel i bund og grund et spørgsmål om virksomhedens rygepolitik.

--

Mvh.
efn