Tun af SV motor
Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 22-08-02 06:30

Hej,
Jeg går lidt og overvejer om jeg ikke skulle få smidt lidt flere HK i min
SV650S. Jeg læste for et stykke tid siden
http://www.mc-basen.dk/asp/nyheder/nyhed.asp?show=arkiv&id=526, og har siden
fundet et engelsk site dedikeret til SV tuning. Men hvor meget må man
egentlig pille inden myndighederne skal godkende den ? Og vil det betyde en
afgifts pris ?
Jeg ved der findes en 20% regel til biler (om det er kubik eller HK ved jeg
ikke), men er reglen den samme for motorcykler ?

--
Jacob Michaelsen
SV650S

Fra : Morten Juel

Dato : 22-08-02 10:22

> Jeg ved der findes en 20% regel til biler (om det er kubik eller HK ved
jeg
> ikke), men er reglen den samme for motorcykler ?
det er på HK og de 20% gælder også på MC, har jeg lige fundet ud af, jeg
spurgte her for en små 14 dage siden !

Afgiften kan du høre T&S om !

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 22000,- !**

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 22-08-02 11:45

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> wrote in message
> jeg
> det er på HK og de 20% gælder også på MC, har jeg lige fundet ud af, jeg
> spurgte her for en små 14 dage siden !
>
> Afgiften kan du høre T&S om !

Nogen idé om hvor meget det er ?
Ja jeg kunne ringe men jeg ved ikke lige hvor meget jeg vil ændre på motoren
endnu :)

--
Jacob Michaelsen
SV650S

Fra : Morten Juel

Dato : 22-08-02 12:05

nææh man kan jo kun sige en ting. jo nyere jo dyrere ;o((

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 22000,- !**

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 18:45

Jacob Michaelsen <jmi@SPAMkrak.dk> skrev i en
> [...]
> Nogen idé om hvor meget det er ?
> Ja jeg kunne ringe men jeg ved ikke lige hvor meget jeg vil ændre på

Alene udgifterne til seriøs tuning overstiger hvad det vil koste at
sælge og købe en større (hvor meget dyrere er eks. en TL 1000? - ca.
25.000?), og skal man først til at fodre T&S går det helt galt med
"totaløkonomien" som salig Jørund kaldte sagen!

- -
Armand.

Fra : Janus

Dato : 22-08-02 11:34

Den standard motor du har fra fabrikken, kan du tune lige så tosset du vil,
du kan sætte turbo/ kompressor på , skifte knaster, trække 500 HK ud af den,
sådan set lige hvad du lyster. Men skifter du din motor ud med en større,
eller en racerudgave fx en RR eller en GTI må dens samlede mereeffekt ikke
overstige de givende 20%. De 20 % gælder osse hvis du ændrer motorens
slagvolumen.
Det er jeg ret sikker på, men ret mig hvis jeg ta' fejl ; )
mvh Janus

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 22-08-02 11:44

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> De 20 % gælder osse hvis du ændrer motorens
> slagvolumen.

Ændring af slagvolumen kommer jeg ikke rigtig uden om.

--
Jacob Michaelsen
SV650S

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 22-08-02 12:45

"Jacob Michaelsen" <jmi@SPAMkrak.dk> skrev i en meddelelse
> "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
>
> Ændring af slagvolumen kommer jeg ikke rigtig uden om.

hvis du ændrer krumtap, topstykke(r) eller andet vitalt er det samme
princip.

Men hvem helvede kan se hvad størrelse propper og foringer du har i din
SV650/700/750/814 ??
<hviske tiske>

kast det JHS kit i og hold din kæft med det....

<normal>

Men sådan noget kan man jo ikke finde på....

-
Morten Dahl

Fra : Morten Juel

Dato : 22-08-02 13:05

> <hviske tiske>
>
> kast det JHS kit i og hold din kæft med det....
>
> <normal>
>
> Men sådan noget kan man jo ikke finde på....

<tilbage til viske tiske>
neeeejjj da, den slags gør man ikke )))
<normal igen>

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 22000,- !**

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 22-08-02 12:58

"Morten Dahl (FJERN I MAIL)" <news@FJERNmekasign.dk> wrote in message
> Men sådan noget kan man jo ikke finde på....

Nej vel *host*

--
Jacob Michaelsen
SV650S

Fra : Peder

Dato : 22-08-02 13:25

On Thu, 22 Aug 2002 13:45:04 +0200, "Morten Dahl \(FJERN I MAIL\)"
<news@FJERNmekasign.dk> wrote:

>Men hvem helvede kan se hvad størrelse propper og foringer du har i din
>SV650/700/750/814 ??
><hviske tiske>

En bekendt (Morten Fireblade) havde før en Kawa Z600.
Eller det troede han.
Den var da lidt frisk, men til gengæld kunne den hverken stre eller
bremse.
Så solgte han den. Et stykke tid efter blev han kontaktet af køber,
der kunne fortælle, at vist var den blevet synet, men en kammerat
havde undret sig over den volumnøse motor og checket.
Det var en 900'er!

så deeet

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"

Fra : Thomas

Dato : 22-08-02 13:21

Hm gælder de 20% ikke uanset om man tuner eller skifter motor?

Men har dog hørt et eller andet med at med trykladning kan man tune så
tosset man vil, bare man ikke ændre andet? (i forbindelse med biler,men mc
er vel det samme?)

Mvh

Thomas
XS400seca, sv650 wannabe

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ak2el0$tib$1@eising.k-net.dk...

Fra : Moller

Dato : 22-08-02 13:30

> Hm gælder de 20% ikke uanset om man tuner eller skifter motor?

Nej kun ved skift af Motorblokken... ellers ville de fleste Bandit 1200
'ere jo være ulovlig... eftersom 1 råbe potter gir næsten 120Hk, i stedet
for de opgivet 98Hk :) og anden kabu + topstykke + fiflen, så kan den smide
over 150Hk

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi,
Bandit 1200 S

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 22-08-02 14:19

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 'ere jo være ulovlig... eftersom 1 råbe potter gir næsten 120Hk, i stedet
> for de opgivet 98Hk :) og anden kabu + topstykke + fiflen, så kan den

Så så moller.. tag nu og kør lidt på den før du begynder at skrue for meget
der skulle jo nødigt gå Juhl i det (av morten ikke slå)

Men korrekt, fuld rustfrit system, et portet topstykke fra en GSXR1100. lidt
ordentlig vejrtrækning og vupti har du 130+ baghjulsheste..

Men det er altså stadig en bandit, og jeg vil klart anbefale dig at skifte
forgaffel, samt montere en GSXR750SRAD bagdæmper/svinger hvis du vil til at
lege så meget med den.

Men hvis det har interesse kan jeg fremskaffe lidt info om hvordan du bikser
en bagdæmper over på (og ved hvor de fåes til en 11-1200kr)

-
Morten Dahl

Fra : Moller

Dato : 23-08-02 01:08

> Så så moller.. tag nu og kør lidt på den før du begynder at skrue for
meget

:) bare rolig der er monteret jet kit + Devil potter på, så den kan mase
:) men der er jo en masse ting som kan forbedre den, men som jeg ser på det,
nu køre jeg, så for jeg råd til en ombygning, så er det jo som at få en ny
maskine, så køre jeg, og igen som ny igen... osv... og med alle de
muligheder som der er til sådan en fætter, vil jeg gætte på at jeg nok har
den længere end jeg har haft MZ'en indtil nu :)

> der skulle jo nødigt gå Juhl i det (av morten ikke slå)

Det vil ikke ske, den sidste MJ rest er solgt og befinder sig et sted i
det mørke :) og med både PMC's prez, og Mini Armand til at hjælpe med
service, eftersyn, og det hele, så vil jeg mene at den er i nok nogen af de
bedste hænder man kan tænke sig :) så på Lørdag, blir der skiftet Olie +
Filter... samt stillet ventiler... ud over dette blir der bestilt lås, olie
Temp. måler + det løse... og Luft filterkassen blir om modificeret så den
kan få den luft den skal bruge... samt alle dyser osv. blir noteret ned, og
forgaffel olien blir skiftet til standard, så vi har noget at gå ud fra til
vudering af dosering osv...

> Men korrekt, fuld rustfrit system, et portet topstykke fra en GSXR1100.
lidt
> ordentlig vejrtrækning og vupti har du 130+ baghjulsheste..

Og andre kabu'er og en helveds masse ekstra 150+ , men som sagt, som den
er nu, er der rigeligt til mig, men det vil roligt blive opgraderet gennem
tiden, og derved vil den hele tiden vokse, i stedet for at blive kedelig :)
håber jeg...

> [...]
> forgaffel, samt montere en GSXR750SRAD bagdæmper/svinger hvis du vil til

Omkring Forgaflen ??? hva montere man på så ???, det er på planen til
når alle alm. ting er fikset, ala nye dæk osv...

> Men hvis det har interesse kan jeg fremskaffe lidt info om hvordan du
bikser
> en bagdæmper over på (og ved hvor de fåes til en 11-1200kr)

Jeg vil lige vente med dette, eftersom lige nu er der en masse alm.
service ting som skal fikses (penge ud af lommen) for jeg stoler ikke på
værksteder mere, efter at ha opdaget at blive snydt et par gange... Men jeg
vil vende tilbage i løbet af vinteren, hvor den er staldet op til diverse
modificeringer på den :)

VH
Lars Molnit
Som har fået tilsendt links, til 2-300 siders læses stof om Banditten
omkring, service, forbedringer og gejl.... og derved har rigeligt at læse.

P.S. Alle service ting osv. som kunne betale sig er bestilt fra
tyskland, og at se på hva man for ud fra prisen, så er det vildt hvor meget
man kan købe for så lidt :)

Fra : Mads Lund

Dato : 22-08-02 15:09

> Hm gælder de 20% ikke uanset om man tuner eller skifter motor?

Nej, de 20% gælder kun ved udskiftning af motoren (som definitions mæssigt
er den del motornummeret står på)

Så længe man bibeholder den orginale motorblok er der frit spil. Og sagen er
jo også den, at det er totalt umuligt at kontrollere effekten af en given
motortuning, prøv f.eks at forskyde knasterne og tændingen lidt, samt isætte
droslingsringene når man skal til effekt kontrol måling

Så for at reglen er administrerbar for retssystemet, går spøgen på at
skifter man motornummeret, så må fabrikkens effekt opgivelse på den nye
motor ikke overstige de 20%, og så må man faktisk heller ikke tune på den
nye motor.

På en orginal motor må man tune til den eksplodere, blot man overholder de
støj om miliømæssige opgivelser for modellen

> Men har dog hørt et eller andet med at med trykladning kan man tune så
> tosset man vil, bare man ikke ændre andet? (i forbindelse med biler,men
mc
> er vel det samme?)

Og hvad er "andet" så ??? ved trykladning ændre man normalt på stempler,
knaster, indsugningssysteemt, udstødningssystemet, tændingen og bensin
tilførslen, så der er vel ikek meget andet man kan lave om på.

Mads Lund
Ninja9R Turbo

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 22-08-02 15:10

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> På en orginal motor må man tune til den eksplodere, blot man overholder de
> støj om miliømæssige opgivelser for modellen

Den lader vi lige stå lidt!!!!

-
Morten Dahl

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 18:51

Morten Dahl (FJERN I MAIL) <news@FJERNmekasign.dk> skrev i en

> "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> Den lader vi lige stå lidt!!!!

GRILL

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 18:51

> [...]
> .........går spøgen på at skifter man motornummeret, så må fabrikkens
> effekt opgivelse på den nye motor ikke overstige de 20%, og så må man

Der er et lille Men: Hvis man tuner med fabrikat-identiske stumper
(hvilket er svært tænkbart omkring motorcykler; men meget nærliggende
omkring biler derved at man kan ombygge en alm 8 ventilet 1,6'er til en
16V'er med indsprøjtning ved hjælp af en ophugger!) kán man komme til at
overskride grænsen for hvad T&S vil ignorere!

--
Armand.

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-02 12:39

Jacob Michaelsen <jmi@SPAMkrak.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ak1st7$l3f$1@sunsite.dk...
> [...]
jeg
> ikke), men er reglen den samme for motorcykler ?

Mener at have hørt/læst at Bruun-Larsen i Odense har tunet en ( til
datteren?)

Ole