Blomme-marmelade uden Melatin?
Fra : Alf

Dato : 22-08-02 06:31

Hejsa.....
er der nogen der ligger inde med en opskrift på blomme-marmelade uden
Melamin?????
MVH Jinnie

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 21-08-02 22:43

> er der nogen der ligger inde med en opskrift på blomme-marmelade uden
> Melamin?????

Tænker du ikke på Melatin (Tørslef skriver om det i
http://www.toersleff.dk/4_husmoder/sylte_raad_4.htm)
Jeg kender kun til melamin, som det der blandt andet ligger på bordplader.

PS
Dit ur skal stilles

Hilsen
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-02 08:01

"Jørgen S. Nielsen" <jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Så er der vel ikke noget at sige til at manden ikke vil have det sin
blommemarmelade

Carina

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-08-02 19:55

Jørgen S. Nielsen skrev:

> Jeg kender kun til melamin, som det der blandt andet ligger på bordplader.

Har du godt nok melamin på dine bordplader? Så pas godt på det!
For det kan ikke holde til alverdens slid.

Nej, kære ven. Det bordpladerne er belagt med, kaldes laminat
- og det er noget helt andet. Det kan tåle relativt stort slid.
Det kan melaminplader ikke. Melaminplader bliver brugt på steder,
som der ikke bliver slidt så meget på. Typisk til inventarkorpus.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-02 17:20

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@private.dk> wrote in message

> [...]
> Det kan melaminplader ikke. Melaminplader bliver brugt på steder,
> som der ikke bliver slidt så meget på. Typisk til inventarkorpus.

Puh - det lettede. Jeg kan langt bedre forestille mig en hylde fra
overskabene end bordpladen i blommemarmeladen

vh
Jan

Fra : Alf

Dato : 22-08-02 17:14

Ups....det var en stavefejl.....
med hensyn til mit ur, så er systemet liiiiiiige lagt om....og kæresten
arbejder, så det er endnu ikke blevet gjort...
Men ak.....jeg mente nu Blomme-marmelade uden melatin.......det er så
forbandet dyrt når man har 10 kg blommer.
Knuz Jinnie

"

Fra : Jette Mogensen

Dato : 22-08-02 09:40

"Alf" <alf@alf-bobo.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.....
> er der nogen der ligger inde med en opskrift på blomme-marmelade uden
> Melamin?????
> MVH Jinnie

Hej Jinnie

Du kan sagtens sylte blommer og andre frugter uden brug af Melatin.Men
grunden til at bruge Melatin er at man bruger mindre sukker.Sukker er heller
ikke billigt.Det er en smagssag ,hvad man bedst kan lide.Man skal heller
ikke glemme at sukker feder. Men den smule man bruger på et stykke brød om
dagen er vist ikke det der vælter læsset. Med mindre man prøver at tabe
sig,selvfølgelig.Selv synes jeg syltetøj og marmelade på den gammeldags
maner smager bedst.

Blommesyltetøj:
til ca. 5 kg blommesyltetøj bruges:
3 kg blommer
9 dl vand
3 kg sukker
Cognac til at skylle glas i

1. Kom blommer og vand i en gryde og lad dem simre blidt i ca. 30 min,til
frugten er blød, og massen er indkogt.Rør af og til. Tag gryden fra varmen.

2.Tilsæt sukkeret og rør til det er opløst.sæt gryden over varmen og lad
syltetøjet koge op så hurtigt som muligt.Lad det koge i 10-15 min.

3.Tag gryden fra varmen om prøv om syltetøjet kan gelere(se nedenfor).Fjern
omhyggeligt blommesten og skum evt. Det er ikke nødvendigt at skumme medens
syltetøjet koger,da der så vil gå for meget syltetøj til spilde.Hæld
syltetøjet på glas og luk.

Gelering. Man kan se hvornår syltetøj/gele har kogt længe nok ved at
prøve,om det vil stivne.Tag gryden fra varmen,medens prøven foretages,så det
ikke koger for længe,så størkner det ikke.Hvis prøven viser,at syltetøjet
stadig er for flydende,skal det koge videre, og prøven gentages nogle
minutter senere.
Prøven foretages ved at dyppe en ske i gryden og løfte den op igen med lidt
af syltetøjet på.Lad det køle lidt af, og lad derefter syltetøjet dryppe ned
i gryden igen.Når syltetøjet modvilligt slipper skeen, er geleringen
indtrådt.
Man kan også sætte en tallerken i fryseren.Kommr lidt syltetøj på den kolde
tallerken.Hvis syltetøjet begynder at stivne, er det færdigt.

mvh Jette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-08-02 12:09

Jette Mogensen skrev:

> Man skal heller ikke glemme at sukker feder.

Nej! Man tager kun på hvis ens energiindtag er større end energi-
forbruget - så er det ligegyldigt om energien kommer fra sukker
eller salat (eller hvadsomhelst andet).

// Klaus