Kreidler på nummerplader????
Fra : Thomas

Dato : 21-08-02 21:30

Hej alle

Kan det passe jeg har set en Kreidler Florett "knallert" på
MC-nummerplader? (i Odense)

I så fald , kan det være en 50 kubik eller skal den være store for at kunne
betragtes som mc?

(håber ikke jeg har fornærmet nogen med ordet knallert....Det var min
drømmeknallert da jeg var knejt )

Mvh

Thomas

Fra : m.grewy

Dato : 21-08-02 21:36

"Thomas" <thomas@odense.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Kan det passe jeg har set en Kreidler Florett "knallert" på
> MC-nummerplader? (i Odense)

Ja det kan godt passe for jeg så den sidste år over ved karoline

> I så fald , kan det være en 50 kubik eller skal den være store for at
kunne
> betragtes som mc?

Jeg er ikke sikker, men skal de ikke være på 80 kubik

Michael

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-08-02 09:52

Jeg har også set den til bakkens åbning (eller var det lukning sidste
år - Så enten kommer han langt* omkring eller også er der flere af dem.

* Jeg anser kbh->odense som langt ...

/A

Fra : Steen Schmidt

Dato : 21-08-02 21:46

> Kan det passe jeg har set en Kreidler Florett "knallert" på
> MC-nummerplader? (i Odense)

En Kreidler Florett kan indregistreres som MC - jeg så for et års tid siden
en side på nette, om en der havde gjort præcis det her i Danmark.

> I så fald , kan det være en 50 kubik eller skal den være store for at
kunne
> betragtes som mc?

Antal kuibik er vist ligegyldigt - 50 er i hvert fald nok. Manden jeg nævner
ovenfor havde sat et originalt Kreidler cylindersæt på (samt karburator,
udstødning osv.), så den var vist omkring 90 ccm og kørte ~110 km/t. Altså
en lovlig tuning, men med stumper der holder, og vigtigst af alt: lovligt.

Det må være fabrikkens typegodkendelse (eller lignende) der afgør om det kan
lade sig gøre.

Mvh
Steen

Fra : RpR

Dato : 22-08-02 06:23

> [...]
> en lovlig tuning, men med stumper der holder, og vigtigst af alt: lovligt.

Sikker på at han ikke har haft monteret en Van der Veen motor med 6 gear? De
er stadigvæk på 50cc, men yder omkring 14hk og render omkring de 110km/t.
Det var en ombygget Van der Veen der blev brugt som verdensrekord motoren,
der fik en 50cc'er op på 225km/t

> Det må være fabrikkens typegodkendelse (eller lignende) der afgør om det
kan
> lade sig gøre.

Det er rigtigt, da Kreidleren denne gang også kunne fås som 50cc MC, så skal
den bare ombygges og godkendes af en synshal, så er den faktisk iorden.
Min Derbi GPR 50R jeg havde for et års tid siden havde også været MC engang
før min tid =)

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Thomas

Dato : 22-08-02 09:53

Tak, godt at høre jeg ikke bare har set syner i denne varme................

Ja havde godt nok hørt at de i tidernes morgen satte verdensrekord for 50
cc, mente bare det 160-170 km/t?

Hvordan står det så til med afgift efter ombygningen? hvis der er nogen?

Mvh

Thomas
XS400seca

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d647529$0$88376$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Steen Schmidt

Dato : 22-08-02 21:49

> Ja havde godt nok hørt at de i tidernes morgen satte verdensrekord for 50
> cc, mente bare det 160-170 km/t?

Den med 200+ er vist god nok...

> Hvordan står det så til med afgift efter ombygningen? hvis der er nogen?

Jeg mener det var et par tusinde han slap i afgift (eller var det kun kr.
900,-?)?

Mvh
Steen

Fra : Kaj Gasseholm \(Repl~

Dato : 23-08-02 09:15

> Den med 200+ er vist god nok...
>
> Mvh
> Steen

Jeg kan stadig huske reklamen

225km i timen på et fingerbøl )))))

Med venlig hilsen

Kaj Gasseholm
http://www.wildwildwest.dk

Der tages forbehol for tasdefeg
"If you can't do the time, don't do the crime".

Fra : RpR

Dato : 23-08-02 10:13

En lille video med rekordmaskinen:
http://home.wanadoo.nl/kreidler05/movies/meo-1965.mpeg

Fra : Steen Schmidt

Dato : 23-08-02 20:44

> En lille video med rekordmaskinen:
> http://home.wanadoo.nl/kreidler05/movies/meo-1965.mpeg

OK - den er da heller ikke helt standard, hva'?

Mvh
Steen

Fra : RpR

Dato : 24-08-02 00:22

> OK - den er da heller ikke helt standard, hva'?

Ikke just =)
Har set den på motormuseet i Berlin, og den er ca. 4m lang, og MEGET tynd.
Fatter ikke nogen kunne presse sig selv derned, der er virkeligt ikke meget
plads.

Fra : Armand

Dato : 24-08-02 23:34

Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en
> [...]
lovligt.
> Det må være fabrikkens typegodkendelse (eller lignende) der afgør om

Vend lige tingene om:
Hvis den har den typegodkendte drosling må man køre den som knallert,
hvorimod alt højere-ydende (á: en hvilkensomhelst tuning/opboring) vil
kunne
indregistreres som motorcykel forudsat at der foreligger en
typegodkendelse, og knallert-godkendelsen er sikkert teknisk
tilstrækkeligt som godkendelse til syn og indreg. :-/

--
Armand.

Fra : RpR

Dato : 24-08-02 23:44

> [...]
> typegodkendelse, og knallert-godkendelsen er sikkert teknisk
> tilstrækkeligt som godkendelse til syn og indreg. :-/

Tror jeg ikke den er. Kender nogle der ville have droslet 45km/t knallerter
til 30km/t og det ville kræve en ny typegodkendelse, og den skal man selv
punge ud med, og den er ikke helt billig (vist på den forkerte side af 10k).
Ved ikke om det er anderledes når et langsommere køretøj skal opgraderes,
men vil tro det er det samme, da den vel skal have noget at gå ud fra, med
de 20% på max tuningsgrad?

Fra : Søren Lindholt

Dato : 22-08-02 07:49

Thomas <thomas@odense.dk> wrote in article
> [...]
> MC-nummerplader? (i Odense)
>
> I så fald , kan det være en 50 kubik eller skal den være store for at

Jo det passer fint, og hvis man kan sine klassikere vil man vide af Dan
Turell og daværende fruentimmer ræste københavnsområdet tyndt på netop
Kreidler 50 motorcykler...
Det er i en af de første "Onkel Danny fortæller" bøger
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 22-08-02 20:46

"Thomas" <thomas@odense.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunne
> betragtes som mc?
>
> (håber ikke jeg har fornærmet nogen med ordet knallert....Det var min

Yep, jeg var ved at vælte ud af hi-acen da jeg forleden morgen kørte uden om
sådan en der lå og sneg sig afsted med ca. 80-90 km/t i indersporet på
motorvejen lige før København.
Jeg blev nødt til at hugge bremsen og se efter en gang til for at overbevise
mine søvnige øjne om at der stor Kreidler på siden og at det var en mc plade
der var på.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : kreidlerhansen

Dato : 24-09-02 23:38

Forresten... Link'et er til Kreidler-klubben i Odense...

http://www.kreidlerreg.dk/

Og vi har efterhånden en del medlemmer med plader på maskinerne Og
med et årligt træf!

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-09-02 23:37

"kreidlerhansen" <kreidlerhansen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og vi har efterhånden en del medlemmer med plader på maskinerne Og
> med et årligt træf!

Hvor nogle af dem dog flotte.

Man bliver helt hensat til drengeårerne og kommer til at tænke på Bo B. som
fik sin indregistret (jeg tror nok som den eneste i Odense/Fr. Bøge
dengang)...

Hr. Bjørn
<Volvo 340/500 & Renault 72/95>

Fra : kreidlerhansen

Dato : 24-09-02 23:32

Prøv at kigge på http://www.kreidlerreg.dk/

Et motorkøretøj kan indregistreres, så snart der foreligger en
typegodkendelse på at det kan fremføres sikkert med en hastighed på mere
end 40km/t; antallet af ccm er dermed ikke afgørende!

Og en 45-knallert betragtes som en cykel med hjælpemotor, og IKKE som et
motorkøretøj - ganske som en almindelig 30-knallert!

Kreidler har stadig verdensrekorden for tophastighed for 50ccm med en
gennemsnitshastighed på 210km/t og en absolut tophastighed på 225km/t

...Og Kreidler har ALDRIG leveret andet end 50ccm cylindre, OVERHOVEDET!
Og så alligevel En overgang blev de leveret med en 55ccm cylinder
til det danske marked, når de kom ind i landet som motorcykel - blot for
at undgå en afgift på et par hundrede kroner, der blev pålagt alle
maskiner på mindre end 50ccm.
Desuden blev der produceret et 75ccm kit med henblik på eksport til
østen - men det blev aldrig rigtig til noget, så vidt jeg ved...

Van Veen producerede "almindelige", fartvindkølede cylindre med op til
17,5HK og senere vandkølede motorer med op til 22,5HK (jeg har hørt om
24HK, men har aldrig set dokumentation for deres eksistens). Der var på
alle tidspunkter tale om 50ccm!

Der er overhovedet ikke plads til en cylinder med så stor en boring, der
skal til for at nå 90ccm - absolut maksimum er 80-85ccm med en boring på
52mm! Ellers er der simpelthen intet tilbage af skyllekanaler og
pindboltene sidder næsten midt i foringen, når man kommer op på 55mm

http://www.kandu.dk/

Fra : RpR

Dato : 25-09-02 08:27

> [...]
> 17,5HK og senere vandkølede motorer med op til 22,5HK (jeg har hørt om
> 24HK, men har aldrig set dokumentation for deres eksistens). Der var på

Og her er et pragt eksemplar af en Van der Veen:

http://nothing.igaming.cc/mopedgallery.com/images/Galleriet/Kreidler3.jpg

Stadigvæk en af de flotteste 50cc'ere jeg nogensinde har set.
Min gamle FS-1 står og ser pæn ud i baggrunden =)

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-09-02 09:52

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Stadigvæk en af de flotteste 50cc'ere jeg nogensinde har set.
> Min gamle FS-1 står og ser pæn ud i baggrunden =)

....ude ved Robert, hva?...he he...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : RpR

Dato : 25-09-02 12:39

> ...ude ved Robert, hva?...he he...

Yup, det var Søren "puds" 's Kreidler =)
Robert kiggede MEGET underligt da Søren sagde jeg hellere måtte prøve en tur
på den, da jeg var den eneste han havde givet lov til før, og vi havde kun
kendt hinanden i 10min =)

Tror han blev forbavset over hvad jeg alt kunne finde af små ting ved den
som jeg kunne juble over
Savler stadigvæk over Super Breitwand cylinderen....
Og jeg ville have givet en arm for at få nallerne i den Moto Platt tænding
der sad på den!

Fra : Boya

Dato : 25-09-02 13:36

> [...]
> http://www.MopedGallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

Undskyld, men er det mig det er galt med. Jeg ser ingen Van Veen, kun en
RMC'er.

Boya

Fra : RpR

Dato : 25-09-02 22:45

> Undskyld, men er det mig det er galt med. Jeg ser ingen Van Veen, kun en
> RMC'er.

Van Veen leverer også kun motoren =)

Fra : Boya

Dato : 27-09-02 23:10

> [...]
> 52mm! Ellers er der simpelthen intet tilbage af skyllekanaler og
> pindboltene sidder næsten midt i foringen, når man kommer op på 55mm

Men så kunne de jo lave en anden motor med et andet cyl. kit, som de gjorde
omkring 1980. Da lovgivningen blev ændret og de tyske såkaldte knallerter
måtte have 80 ccm.
Kreidler gjorde det, det samme gjorde alle de andre Puch, Zundapp, Herkules
o.s.v.
Jeg kan huske alle undtagen Kreidler lavede de samme modeller i 50/80 ccm,
men Kreidler skulle desværre lave en helt ny 80 ccm model, og det var jo
synd for RS'en var den alle vi knallert rødder syntes var den rigtige
Kreidler.

Hilsen Boya

Fra : kreidlerhansen

Dato : 28-09-02 14:35

> [...]
jo
> synd for RS'en var den alle vi knallert rødder syntes var den rigtige

Jeps, den nye lovgivning gav mulighed for flere ccm, ene og alene af den
årsag at man ville af med støjen fra de efterhånden hidsige 50ccm'ere!
Selvom en Kreidler eller f.eks. en Zündapp på papiret kun havde 6-6,5HK,
leverede flere af dem 7-8HK i sidste ende, hvilket naturligvis fordrede
flere omdrejninger - så fremfor at fastlægge én bergnings- og
målingsmetode i forbindelse med angivning af HK, besluttede den tyske
regering at ændre reglerne for motorstørrelsen.
Man kan i dag købe en asiatisk motorcykel på 125ccm (4-takter) der er
godkendt til 80km/t i Tyskland, således den må køres fra det 16. år...
Jeg tror det afgørende er antallet af HK og tophastighed og ikke i så
høj grad motorens størrelse; for noget tid siden læste jeg en tysk
artikel om en 500ccm BMW-motorcykel, der måtte køres fra man fyldte 16,
fordi den ikke kunne fremføres med en hastighed ret meget over 80km/t
*G*

Kreidler-koncernen endte med en fuldstændig ny model, fordi de (for
sent) indså at de havde kørt plat på deres gamle modeller for længe -
det var ikke kun motorstørrelsen, der var afgørende i den sag! Salget
var stagnerende, omend ikke i så voldsom grad. Det største problem var
en af deres andre fabrikker (jeg mener det var et kobberværk, men husker
det ikke lige i skrivende stund), der gav et kæmpe underskud - og da alt
blev kørt under ét system, trak det desværre det hele med ned
I øvrigt genbrugte de en pæn del af motorstumperne fra 50ccm'erne til
80'erne og de var i lige så god kvalitet som altid; Hercules nappede
forresten designet fra en af Kreidlers 80ccm'ere efter krakket - jeg har
set en i levende live Og de kører særdeles godt!

http://www.kandu.dk/

Fra : kreidlerhansen

Dato : 25-09-02 11:05

Heh, hvis den Kreidler, der blev spottet ved Karolines sidste år (2001)
eller starten af i år, tilfældigvis var grå med forchromet tank, så var
det min

Afgiften afhænger lidt af årgang, men i særdeleshed hvor i landet man
befinder sig:

Således kostede min Kreidler fra 1977 lige knap 4.000kr i
registreringsafgift, mens et af vores medlemmer (bosat i Køge) kunne
nøjes med 315kr for en fra 1976/78 (jeg kan ikke huske om det er den ene
eller den anden årgang)

...Og så har vi et medlem i Esbjerg, der skal slippe 5200kr for afgift
på en maskine fra 1981!

Vægtafgiften ligger på 530kr/årligt!

Og forsikringen er helt hen i vejret; jeg kører nu for tredje år i træk
og min ansvarsforsikring er nu på knap 2300kr (jeg er 21)...

...I øvrigt har jeg kørt med et 12HK kit (11-12hk ved 11.900rpm og max
omdr. på 12.500rpm), hvilket gav masser af respons fra politiet (og
naboerne) p.g.a. min 28mm karburator med fri indsugning *hehe*
Men jeg er endnu ikke blevet stoppet - kun overhalet af smølfer på MC

http://www.kandu.dk/

Fra : RpR

Dato : 25-09-02 12:42

> [...]
> naboerne) p.g.a. min 28mm karburator med fri indsugning *hehe*
> Men jeg er endnu ikke blevet stoppet - kun overhalet af smølfer på MC

Det er vel egentligt begrænset hvad de kan sige til at du piller i
maskineriet? Det skulle da lige være støjgrænsen =)
Naboerne har haft ringet til Politiet her da jeg havde fået monteret en
lettere støjende udstødning på Area'en, og politiet truede med bål og brand,
etc. Det er dog ikke blevet til noget =)
Ak, så længe man kører pænt og holder den i lave omdrejninger (svært på en
scooter med variomatic), så passer de nok sig selv.

Fra : kreidlerhansen

Dato : 25-09-02 14:54

> Det er vel egentligt begrænset hvad de kan sige til at du piller i
> maskineriet? Det skulle da lige være støjgrænsen =)

Det ved jeg nu ikke... Kreidleren er typegodkendt med op til 6,25HK, så
jeg havde altså øget effekten NOGET mere end de tilladte 20% Er det
ikke omkring 92% effektforågelse??? Personligt synes jeg nu stadigvæk,
at 0-60km/t på 3-4sek er acceptabelt for 50ccm

Problemet med kittet er, at der selvfølgelig hører en
expansionsudstødning med, så trækområdet begynder først ved 7.500rpm -
og for ALVOR ved 9.000rpm, som er MINIMUM omdrejningstal, når man kører
i højere gear, da den ellers ikke får benzin nok til at køle cylinderen
indvendigt! I øvrigt er der nul træk under 7.000rpm
Men man får altså en del opmærksomhed, når man kører rundt med 12.000rpm
- RIGTIG meget, endda!

Nu kører jeg med standard luftfilter og udstødning, så jeg har en masse
bundtræk - men ikke så høj en tophastighed, hvilket ikke generer mig;
det er en genial, lille by-maskine som den er nu! Og den kan altså også
kalre en tur til Nice og tilbage igen

http://www.kandu.dk/

Fra : RpR

Dato : 25-09-02 22:46

> Men man får altså en del opmærksomhed, når man kører rundt med 12.000rpm
> - RIGTIG meget, endda!

No shit, min Area arbejder ved 12700rpm når den accl.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-09-02 13:17

RpR wrote:

> No shit, min Area arbejder ved 12700rpm når den accl.

*mumle-mumle*...sgu da ikk' noget i forhold til min gamle babygixxer..
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : kreidlerhansen

Dato : 26-09-02 14:22

> mvh Jes Vestervang
> FZS600

Hehe, et af vores medlemmer fik fat i nogle gamle tegninger til en 12HK
Van Veen-cylinder; i kraft af det var gamle tegninger, skulle den også
have en del omdrejninger... Nærmere betegnet begyndte trækområdet først
for alvor ved 13-14.000rpm og den trak ud til 21.000rpm *GGG* Dog kunne
den trække allerede fra 9-10.000rpm - bare ikke i andre gear end 1. og
2.

Bahøver jeg nævne, at han fik en DEL opmærksomhed fra panserne, da han
lå og kørte rundt i Køge??? Krumtappen blev fyret af efter et par
tusinde kilometer, men taget i betragtning af, den allerede havde gået
40.000km på daværende tidspunkt var det vist meget godt

http://www.kandu.dk/

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-09-02 18:02

kreidlerhansen wrote:

> [...]
> have en del omdrejninger... Nærmere betegnet begyndte trækområdet først
> for alvor ved 13-14.000rpm og den trak ud til 21.000rpm *GGG*

Ok, den kan min gamle gixxer ikke slå, den bundede ud "allerede" ved 17k
rpm
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : RpR

Dato : 27-09-02 00:10

> [...]
> for alvor ved 13-14.000rpm og den trak ud til 21.000rpm *GGG* Dog kunne
> den trække allerede fra 9-10.000rpm - bare ikke i andre gear end 1. og

Hahah! Ja, har hørt en Kreidler summe ved 19000rpm og det er satme en
speciel lyd kan jeg sige dig =)

En ganske morsom artikkel har jeg fundet her:
http://home.wanadoo.nl/kreidler01/scooter/index.html

En gammel Kreidler mod en 50cc scooter der øjensynligt skulle køre ræs =)
Gad godt vide hvor mange HK de havde og hvad vægten var på de 2 maskiner.
Jeg har set en Gilera Runner 70cc med 19,72hk på baghjulet flytte sig, og
den er over 100km/t på godt og vel 6 - 7sek, og det tvivler jeg bare på at
det gamle lokum af en Kreidler kan følge med
Der kommer samme 19hk cylinderkit på Area'en imorgen (regner dog ikke med
mere end ca. 15 - 16hk på min grundet min tænding. Jeg vil gerne beholde
lysspolen, da den er lettere ubrugelig på vejen uden lys), så skal den da
også på bænken, og så blir det da spændende at se =)

Fra : kreidlerhansen

Dato : 27-09-02 11:10

> [...]
da
> også på bænken, og så blir det da spændende at se =)

M.h.t. til Van Veens 50cc Kreidlere til road race var de faktisk oppe at
toppe omkring 190-200km/t i sidste ende, samt en acceleration fra 0-100
lige omkring 5 sekunder!
Vægten for de maskiner er sølle 45kg, samt en 12-trins gearkasse og fra
16-22HK

Den maskine der nævnes i artiklen har mig bekendt omkring 16-18HK,
hvilket er den samme motor som på den maskine som Kreidler slog
verdensrekorden med...
I artiklen står der forresten, at ejerens SAAB 9000 turbo ikke kunne
følge med i accelerationen, og de specifikationer jeg har fundet for
SAAB'en (ang. acelleration fra 0-100) er 5,7 sekunder, hvilket typisk er
omkring 6-7 sekunder for en person med "ringe træning" i at få hjulene
til at bide tilstrækkeligt under start!
Jeg har til et Kreidlertræf set sådan en road racer accelerere, og man
tror ærligt talt ikke sine egne øjne - eller ører, for den sags
skyld...!

http://www.kandu.dk/

Fra : RpR

Dato : 27-09-02 20:21

> [...]
> lige omkring 5 sekunder!
> Vægten for de maskiner er sølle 45kg, samt en 12-trins gearkasse og fra

Jeg ville gerne se en rullefelt udskrift fra en 50cc'er Kreidler der skulle
ha' 18hk. På motoren eller hjulet?
Ser man på 50cc Scootere der bliver tunet til banen så ligger de ikke meget
over 12hk på baghjulet ihvertfald.

Fra : Boya

Dato : 28-09-02 00:07

> [...]

RpR dette er ikke til dig. Jeg ved ikke hvor du har snippet det fra. Der er
ingen afsender og meddelelse. Så vi må jo håbe vedkommende læser dette og
kan svare.

Ja Van Veens løbs Kreidlere var temmelig specielle, de første af dem havde
endda to karburatorer til en 50 ccm cyl.
Men hvor har du fra de havde 12 gear ?

Hilsen Boya

Fra : kreidlerhansen

Dato : 28-09-02 15:03

> Ja Van Veens løbs Kreidlere var temmelig specielle, de første af dem
havde
> endda to karburatorer til en 50 ccm cyl.
> [...]

De små 50ccm road racere har kørt med 4-, 5-, 6-, 8-, 9-, 11-, 12-, 14-,
16- og ligefrem med 18-trins gearkasser! Det er selvsagt, at en så høj
literydelse medfører et særdeles snævert trækområde! Dog var der ikke 18
"reelle" gear i en 18-trins gearkasse, da man f.eks. valgte at have 3
hovedgear, der kunne skiftes imellem (svarende til at skifte
fortandhjulet eller forholdet mellem kobling- og krumtapstandhjulet)
udover de 6 gear! Således overlappede nogle af gearene hinanden, så der
var måske kun 15 eller 16...
For god ordens skyld vil jeg påpege, at jeg ikke kan huske hvilke
mærker, der kørte med hvilke gearkasser; men jeg ved der har været road
racere med op mod 18 gear Hvorvidt Kreidler har været et af dem, kan
jeg ikke umiddelbart svare på...

En overgang valgte road race- holdet at køre med 2*18mm Dell'Orto og
tilsvarende drejeventil, men senere blev de skiftet ud til en enkelt
28mm Bing (og dermed kun en drejeventil); det skulle efter sigende
virke fortrinligt

Denne motor:
http://home.wanadoo.nl/kreidler01/roadrace/engine64.html
startede med 12-13HK (hvis jeg ikke husker galt) og sluttede omkring
16HK, da der så blev skiftet til denne vandkølede sag:
http://home.wanadoo.nl/kreidler01/roadrace/eng-nr75.html

Motoren fra '64 (øverst) kom som sagt i flere udgaver, bl.a. en med 2
"hovedgear" og 6 "almindelige - senere blev det til 3 hovedgear og 4
almindelige... Ok, så det er svært at forklare, men det går vist

Efterhånden som man blev bedre og bedre til at udvikle motorerne fik man
også langt bedre og mere anvendelige trækområder, så man til sidst kunne
nøjes med en 6-trins gearkasse;

18HK ved 16.000rpm
http://home.wanadoo.nl/kreidler01/roadrace/kr-grp79.html
Men det er vist ikke tilrådeligt at være højere end 160cm for at køre på
de maskiner

Forresten: i 1973 vandt Jan de Vries verdensmesterskabet i den
lille-bitte klasse, på en 20HK maskine, som han fik klemt op på 204km/t
på Spa Francorchamps i Belgien!

http://www.kandu.dk/

Fra : Boya

Dato : 29-09-02 18:34

> [...]
> mærker, der kørte med hvilke gearkasser; men jeg ved der har været road
> racere med op mod 18 gear Hvorvidt Kreidler har været et af dem, kan

Jeg er stadig ikke helt med på den her med 18 gear.
Der må da findes en tegning eller foto af det, et eller andet sted.
I mit lille hoved ser jeg 2 forsk. modeller når jeg læser ovenstående.

1. En gearkasse med 6 gear, og så mulighed for at skifte imellem 3 primær
udvekslinger, mens man kører ??? To gearpedaler. Eller gearpedal og
håndskifte til primær "gearkassen" ???

2. En gearkasse med 6 gear, og så mulighed for at tage koblingsskålen og
modsvarende tandhjul af og skifte udveklingsforhold, når maskinen ikke
kører, men står i pit ???
(dette passer bedre med de Van Veen motorer jeg har set adskilt, på
billeder-men de var også fra midt 70'erne og frem).

Er en af de 2 rigtige ? Eller hur ?

Hilsen Boya

Fra : kreidlerhansen

Dato : 08-11-02 19:32

"Boya" skrev d. 29-09-02 18:34 dette indlæg :

> [...]
> (dette passer bedre med de Van Veen motorer jeg har set adskilt, på
> billeder-men de var også fra midt 70'erne og frem).

Begge er rigtige, mener jeg

Netop motoren med flere primær-gearinger kunne styre via et
håndskiftesystem - og det har tilsyneladende fungeret upåklageligt!

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-09-02 15:43

Boya wrote:
> Ja Van Veens løbs Kreidlere var temmelig specielle, de første af dem havde
> endda to karburatorer til en 50 ccm cyl.
> Men hvor har du fra de havde 12 gear ?

Selvom det ikke er mig du vil have fat i, kan jeg fortælle
at jeg svjh husker har en bog hvori der står lidt om
maskinerne med 12gear.. der er desværre ikke så meget om
dem...

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-09-02 15:55

"Hans Joergensen" <haj@mostlyharmless.telianisse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Selvom det ikke er mig du vil have fat i, kan jeg fortælle
> at jeg svjh husker har en bog hvori der står lidt om
> maskinerne med 12gear.. der er desværre ikke så meget om
> dem...

Hmmm.... var det ikke de 50 ccm TT-racere fra Derbý-værket ... vidt jeg
husker var de spanske....?

Hr. Bjørn
< Volvo 2.8i R6 24V DOHC Dual CVVT Twin Turbo Race Exhaust 340/500>

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-09-02 09:35

> [...]

skulle
> ha' 18hk. På motoren eller hjulet?
> Ser man på 50cc Scootere der bliver tunet til banen så ligger de ikke

I min barndom viksede jeg op ved siden af en speedway bane, og de 50cc
speedway kanllerter som mine kammerater kørte på, havde ofte 18-22 heste på
motoren. Man kunne købe Sachs, Minarelly og Kreidler med 22 heste ab fabrik,
og flere andre mærker med 18hk ab fabrik.
Selv nøjedes jeg med 9 hk, men jeg kørte jo heller ikke speedway.

Rittig

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-09-02 12:10

> I min barndom viksede jeg

....men dog, men dog...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : RpR

Dato : 28-09-02 20:54

> I min barndom viksede jeg op ved siden af en speedway bane,

LOL!
Jeg kan godt savle til en pæn maskine, men ligefrem lille og rive i
banditten er nok for meget sagt
Rittig, jeg har taget HELT fejl af dig, du er en VIRKELIG entusiast

> [...]

fabrik,
> og flere andre mærker med 18hk ab fabrik.

Synes stadigvæk det lyder underligt at ydelsen ligefrem er faldet fra de
gamle knallerter til f.eks de nyere scootere eller 50cc RR maskiner der
køres med idag. Det lyder bare underligt i mine ører. Det kan da godt være
en 50cc scooter idag har 15 - 16hk på motoren, men 22hk har de dælme ikke
idag.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-09-02 22:35

RpR wrote:

> LOL!
> Jeg kan godt savle til en pæn maskine, men ligefrem lille og rive i
> banditten er nok for meget sagt
> Rittig, jeg har taget HELT fejl af dig, du er en VIRKELIG entusiast

Nu kan jeg gætte på at vikse er et slangord. Men prøv lige at søge på "vikse"
på google.

Ib Jakobsen

Fra : Hekto

Dato : 29-09-02 09:01

In article <3d9608d6$0$84669$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...

> [...]
> en 50cc scooter idag har 15 - 16hk på motoren, men 22hk har de dælme ikke

Den 'automatiske transmission' har en del af 'æren'. Tabene er
simpelthen enorme!
--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : RpR

Dato : 29-09-02 12:21

> Den 'automatiske transmission' har en del af 'æren'. Tabene er
> simpelthen enorme!

Kom nu ikke og sig at en motor mister fra 22hk til 12hk på grund af varioen?
Jeg er klar over at en alm. gearkasse er bedre til at få hk på baghjulet,
men SÅ stor forskel er der ikke.

Fra : Nels Wolf

Dato : 29-09-02 15:07

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse news:3d96e1ff$0$69064$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Kom nu ikke og sig at en motor mister fra 22hk til 12hk på grund af varioen?
> Jeg er klar over at en alm. gearkasse er bedre til at få hk på baghjulet,
> men SÅ stor forskel er der ikke.

Jeg skal ikke kloge mig på dette område, men blot gøre opmærksom på det seneste nummer af Motorrad hvor man tester Suzuki Burgman 650 kæmpescooter,som jo også har automatgear- endda et meget avanceret sådant.
Dennes motor er opgivet af fabrikken til at være på 55 Hk- men de grundige tyskere måler kun 39 Hk på baghjulet - resten må så være smidt væk i geakasse og transmission. Det' er da et tab der vil noget..

Nels Wolf
(som ikke så meget er til scootere - men mere til den Suzuki SV1000S som er omtalt i samme blad- nu får vi se hvad den kommer til at koste på danske plader)

Suzuki Bandit - endnu da

Fra : Hekto

Dato : 29-09-02 16:46

In article <3d96e1ff$0$69064$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...

> Kom nu ikke og sig at en motor mister fra 22hk til 12hk på grund af varioen?
> Jeg er klar over at en alm. gearkasse er bedre til at få hk på baghjulet,
> men SÅ stor forskel er der ikke.

Jo, da! 20-25% i tab! Det er 4-5HK. Temperaturstigningen på selve
motoren p.gr.a. dette tab, kan mærkes med egne hænder.
Når varioen er 'ude' pisker koblingen/remskiverne rundt med mere end det
dobbelte af motoromdrejningerne.

Fra : RpR

Dato : 29-09-02 18:13

> [...]
> motoren p.gr.a. dette tab, kan mærkes med egne hænder.
> Når varioen er 'ude' pisker koblingen/remskiverne rundt med mere end det

Så min Area der ifølge Motoline burde spytte 18hk ud på baghjulet uden
tænding med inner rotor har 22,5hk på tappen? Synes godt nok det er lige
bob-bob, no offence.
Hvad mister en gearmaskine i gearkassen?

Fra : Hekto

Dato : 30-09-02 09:04

In article <3d9734a3$0$69057$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...

> Så min Area der ifølge Motoline burde spytte 18hk ud på baghjulet uden
> tænding med inner rotor har 22,5hk på tappen? Synes godt nok det er lige
> bob-bob, no offence.

.... men, se det som en mulighed!

> Hvad mister en gearmaskine i gearkassen?

Kun nogle 'få' procent.
Kileremstransmissionen 'lider' af friktionstab, der vil noget!

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-09-02 22:45

On Sat, 28 Sep 2002 10:34:56 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.

> [...]
>motoren. Man kunne købe Sachs, Minarelly og Kreidler med 22 heste ab fabrik,
>og flere andre mærker med 18hk ab fabrik.

Det er en literefekt på op til 440 HK - det er virkelig imponerende.
Hvor længe holdt de motorer?

>Selv nøjedes jeg med 9 hk, men jeg kørte jo heller ikke speedway.

Det lyder også mere humant, men det er stadig 180 HK/liter.
Det er ikke så tosset (gad vide om jeg kan få Duc'en til det, den har
en literefekt på lige knapt 100 HK ).

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : RpR

Dato : 29-09-02 01:29

> Det er en literefekt på op til 440 HK - det er virkelig imponerende.
> Hvor længe holdt de motorer?

Synes også det lyder lidt vildt, specielt hvis man tænker på de yder det
samme som moderne 70cc racere der kører på banen idag.
Det bedste jeg har set af en 70cc'er er forreste en Motohispania RX 50 med
35hk på rullen, self' med lattergas og hvad der ellers hører til:

http://www.sccc.co.uk/Super_Motard/RX_50/Our_RX50/our_rx50.html

Skøre, de englændere... www.hojladan.com fra Sverige arbejder på en Aprilia
DiTech 50cc med NOS til næste års Scooter Træf i August. Blir spændende =)

Fra : Boya

Dato : 29-09-02 01:41

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:
>
> Hej Rittig.

> Det er en literefekt på op til 440 HK - det er virkelig imponerende.

Min 6 gears Puch motor havde 12 heste fra fabrikken, men der var altid nogen
der kunne trylle mere ud af dem. Så man afleverede gladelig sin nye motor
for at kunne vinde en placering eller to.
Jeg tror ikke der var nogen der vidste hvor meget effekt de havde. Enten
kørte de godt eller så kørte de af h.. til.
Men min havde vel omkring 16 heste ? Med 2 % olie i benzinen. Efter
forholdene holdte motorene temmelig godt, nogle 1 uge, nogle 1 år

Hilsen Boya

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-09-02 15:14

"Boya" <barmand7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men min havde vel omkring 16 heste ? Med 2 % olie i benzinen. Efter
> forholdene holdte motorene temmelig godt, nogle 1 uge, nogle 1 år

Nemlig, holdbarheden er ikke den vigtigste parameter på en speedway-cykel,
den kører jo ikke ligefrem mange timer ad gangen. For lige at gøre tallene
endnu mere imponerende: Det var på luftkølede motorer!

Rittig

Fra : RpR

Dato : 29-09-02 18:14

> Nemlig, holdbarheden er ikke den vigtigste parameter på en speedway-cykel,
> den kører jo ikke ligefrem mange timer ad gangen. For lige at gøre tallene
> endnu mere imponerende: Det var på luftkølede motorer!

Det mest hæftige jeg har set på en luftkølet knallert er 15hk på baghjulet,
dog en 70cc og ikke 50cc.

Fra : Boya

Dato : 29-09-02 18:53

> Det mest hæftige jeg har set på en luftkølet knallert er 15hk på
baghjulet,
> dog en 70cc og ikke 50cc.

Ja men Disse speedway motorer måtte ifølge homologeringen max. ha' 50 ccm.
Så det blev der ikke snydt med.
Men det var jo også store køleribber sammelignet med alm. knallerter.
Problemet var som regel ikke at få dem kølet, men at få dem gennemvarme.
Tænk på der var måske 30 sek. opvarmning af sådan en motor i ryttergården
før den skulle køre med max. omdr. i 3 min. Ikke noget sjov liv for sådan en
motor.

Hilsen Boya

Fra : kreidlerhansen

Dato : 29-09-02 19:24

"RpR" skrev d. 29-09-02 18:14 dette indlæg :

> Det mest hæftige jeg har set på en luftkølet knallert er 15hk på
baghjulet,
> dog en 70cc og ikke 50cc.
>
> --
>
> - RpR

Jeg har hørt rygter om en vis hr. Torben Hansen, der var nooooooget OND
til at tune Kreidler-motorer, og han skulle angiveligt ha' lavet en
motor, der effektivt fik smidt 17hk ned til baghjulet; den skulle efter
sigende have trukket en maskine op på 150km/t med 17-18.000rpm *G*
Hvorvidt det er den pure sandhed ved jeg desværre ikke Jeg kunne nu
ellers godt tænke mig at prøve sådan en sag!

http://www.kandu.dk/

Fra : RpR

Dato : 30-09-02 00:18

> [...]
> Hvorvidt det er den pure sandhed ved jeg desværre ikke Jeg kunne nu
> ellers godt tænke mig at prøve sådan en sag!

Hmm, vi har en Thorkild Hansen har haft sin Florett oppe på 143km/t over
Romø dæmningen, og det var også en 50'er.
Det er en af mine kammeraters far, og han har fartbøden hængende i stuen,
indrammet naturligvis

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-09-02 20:00

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Det mest hæftige jeg har set på en luftkølet knallert er 15hk på
baghjulet,
> dog en 70cc og ikke 50cc.

Hvad er det du prøver at sige?

Rittig

Fra : RpR

Dato : 30-09-02 00:17

> Hvad er det du prøver at sige?

At jeg synes det lyder lidt bob-bob?

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-09-02 16:24

> At jeg synes det lyder lidt bob-bob?

Jeg er ked af det, men jeg forstår dig stadig ikke. Kan du skære det ud i
pap?

Rittig

Fra : RpR

Dato : 30-09-02 17:10

> Jeg er ked af det, men jeg forstår dig stadig ikke. Kan du skære det ud i
> pap?

Syntes at de lød lidt vildt at en 50cc luftkølet motor fra dengang ruder
konge var knægt kan outperforme en moderne 70cc scooter der bliver brugt til
bane ræs.
Men hvis en variomaskine virkeligt mister op til 25% gennem remtrækket så
lyder det mere logisk i mine ører.

Så er det vist bøjet i neon

Fra : Hekto

Dato : 30-09-02 18:09

In article <3d98776a$0$18157$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...

> [...]
> http://www.MopedGallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

Tuning af 2-taktere kunne udmærket være en mere eksakt videnskab
dengang, end det er i dag!!!! ... af den simple grund, at der var flere
2-taktere!
De sidste mange år, har det været ventilerne i udstødningen, der har
været den største landvinding, ud over bedre materieler og smøreolier.
Ikke siden MZ's opfindelse af ekspansionskammeret, har nogen
'opfindelse' rykket så vildt i en 2-takter.

Hvor mange 2-taktere kører i dag med drejeventil i indsugningen,
udstødningen vendt bagud o.s.v.? Næsten alle benytter den mere simple,
og næsten lige så gode, membranventil. Dengang var viljen til at trylle
med en 2-takter nok større end den er i dag, da det simpelthen var dér
udviklingen lå.

Fra : RpR

Dato : 30-09-02 19:17

> Hvor mange 2-taktere kører i dag med drejeventil i indsugningen,
> udstødningen vendt bagud o.s.v.? Næsten alle benytter den mere simple,
> og næsten lige så gode, membranventil.

Hænger nok sammen med at en drejeventil er meget dyrere at fremstille end en
membran.
Min eneste erfaring med drejeventilsmotorer er den gamle FS-1 med
drejeventil, og der kan ventilen godt lave bøvl.
Men du har helt ret i at det er den 2-takts motor konstruktion der kan hives
mest ud af.

Men lad os nu se om ikke indsprøjnings 2-takterne vinder land når først
tunerne får øjnene op for dem...

Fra : Henning

Dato : 30-09-02 20:47

> Hænger nok sammen med at en drejeventil er meget dyrere at fremstille end en membran.

En reed ventil giver også bedre fyldning/træk over et bredere område. Dreje ventilen eneste fordel for stempelstyring er, at man ikke er begrænset til symmetrisk timing.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Hekto

Dato : 30-09-02 23:20

In article <3d98c989$0$32550$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
henning@see.sig says...

> En reed ventil giver også bedre fyldning/træk over et bredere område. Dreje ventilen eneste fordel for stempelstyring er, at man ikke er begrænset til symmetrisk timing.

> [...]
Ja, og det kan være en stor fordel, hvis det er den absolutte topydelse
man går efter, og ikke har brug for at alm. mennesker kan køre på
'dyret'.
Når først luftmassen bevæger sig, opnår den en ganske stor inerti, der
kan blive ved med at presse benzinblanding ned i krumtaphuset, længe
efter at stemplet er på vej ned. På samme måde kan det udnyttes at der
er inerti i den luftmasse der er pumpet ind i cylinderen, sådan at der
kan suges mere blanding ind i krumtappen p.gr.a. det sug der er i
skyllekanalerne.
Derfor er det heller ikke lykken, bare at hænge den største 'kødhakker'
på, af en kaburator, som man kan finde. Det større tværsnit giver lavere
lufthastighed og dermed også langt mindre inerti i luftmassen, således
at det brugbare omdrejningsområde bliver smallere.
Drejeventil og stor kaburator, kombineret med udnyttelsen af diverse
'pumpeefekter', giver den ultimative topydelse, i et uendeligt smalt
omdrejnings-område.

Af samme årsag har det nok også været nødvendigt med alle de tidligere
omtalte gear!

Fra : RpR

Dato : 01-10-02 00:22

> Af samme årsag har det nok også været nødvendigt med alle de tidligere
> omtalte gear!

No wonder hvis lortet har et effektområde på 500rpm
Min Derbi GPR 50R havde et effektområde på ca. 1500rpm som den gerne skulle
holdes indenfor hvis det skulle gå stærkt, og det var slemt nok IMO.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 26-09-02 07:48

On Wed, 25 Sep 2002 13:53:48 GMT, "kreidlerhansen"
<kreidlerhansen.news@kandu.dk> wrote:

>Det ved jeg nu ikke... Kreidleren er typegodkendt med op til 6,25HK, så
>jeg havde altså øget effekten NOGET mere end de tilladte 20% Er det
<snip>
Kender ikke dages regler, men tidligere har det da været sådan, at man
måtte øge effekten alt det man kunne, blot det foregik på originalt
krumtaphus. Så skift af cylinder, karburatorer, montering af
kompressor, intercooler og nitrogasanlæg er sådan set OK.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : kreidlerhansen

Dato : 29-10-02 21:50

"Uffe R. B. Andersen" skrev d. 26-09-02 07:48 dette indlæg :

> [...]
> krumtaphus. Så skift af cylinder, karburatorer, montering af
> kompressor, intercooler og nitrogasanlæg er sådan set OK.

Jeg mener at have hørt en lille fugl synge om, at man reelt set ikke må
foretage så meget som ét tuningsindgreb - hvis det altså skal være
lovligt...?

http://www.kandu.dk/