Straf for at køre uden kørekort
Fra : Claus

Dato : 21-08-02 21:13

Hvad er straffen for at køre uden kørekort, såfremt man er fradømt dette?

Claus

Fjern 'slettez' fra min emailadresse for at maile mig.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-08-02 21:45

Claus wrote:
> Hvad er straffen for at køre uden kørekort, såfremt man er fradømt
> dette?

Dødsstraf!

--
ahw

Fra : the razz

Dato : 21-08-02 21:45

[snip]
> Hvad er straffen for at køre uden kørekort, såfremt man er fradømt dette?
[snap]
Se her:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2001/0071229.htm#K17

/the razz..
ps. tager ca. 3 minutter at slå op.. - hvis man har en lidt langsom
forbindelse...

Fra : Claus

Dato : 22-08-02 06:10

tak for linket

"Stk. 6. Den, som fører motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort,
til trods for at retten til at være eller blive fører af sådant køretøj er
frakendt den pågældende ubetinget, straffes med bøde"

Men - hvis 'man' nu har fået en betinget frakendelse med dom om en
orienterende køreprøve, og dumper til teoridelen, tages kortet fra én,
indtil teori+køreprøve er bestået. For øjeblikket er der over tre ugers
ventetid til en køreprøve da ½-delen af alle betjente er i København til
topmøde.

Dvs. dumper man til køreprøve kan man gå op igen med det samme og bestå 2.
gang, men til trods for det skal man vente minimum 3 uger på at få kortet
igen. I denne periode er man jo frakendt kørekortet, men vel ikke ubetinget
som det fremgår i ovenstående stk. 6?

Jeg mener at have set at bødestørrelsen ligger på 1000,- kr. i sådanne
tilfælde, kan det passe? Vil det påvirke den betingede frakendelse at blive
taget i mellemperioden uden kortet?

Fra : Thomas

Dato : 22-08-02 17:15

pladder.
Ventetiden for køreprøver (i kbh) er max en uge. Jeg er idag selv lige
blevet berammet til onsdag i næste uge.(!)
-thomas
Snip--

Fra : Claus

Dato : 22-08-02 21:32

> Ventetiden for køreprøver (i kbh) er max en uge. Jeg er idag selv lige

ja, men som sagt er jylland som blæst for betjente for tiden. Bare fandens
at den ene der er tilbage lige skulle snuppe mig :-/. Men ventetiden *er*
p.t. over 3 uger, har lige talt med min kørelærer i dag....

Fra : the razz

Dato : 31-08-02 15:38

> [...]
>
> Jeg mener at have set at bødestørrelsen ligger på 1000,- kr. i sådanne
> tilfælde, kan det passe? Vil det påvirke den betingede frakendelse at

Du kan så vidt jeg er informeret risikere at dumpe 2 gange, før end at det
er den 3. gang hammeren falder. Det samme gælder i forbindelse med
køreprøven.

Men hvis du så dumper den 3. gang til teoriprøven, så bliver du frakendt
dit kørekort ubetinget. Du skal tænke på det første som sker er en
betinget frakendelse, hernæst kommer en ubetinget.

/the razz

Fra : Reino Andersen

Dato : 31-08-02 16:36

"the razz" skrev:

> Du kan så vidt jeg er informeret risikere at dumpe 2 gange, før end at det
> er den 3. gang hammeren falder. Det samme gælder i forbindelse med
> køreprøven.

Består man ikke prøven første gang, eller undlader man at gå op til prøven,
vil førerretten blive inddraget. Da prøven består af en teoretisk og en
praktisk prøve, vil førerretten således blive inddraget såfremt man ikke
består teoriprøven eller den praktiske prøve.

> Men hvis du så dumper den 3. gang til teoriprøven, så bliver du frakendt
> dit kørekort ubetinget. Du skal tænke på det første som sker er en
> betinget frakendelse, hernæst kommer en ubetinget.

Man bliver ikke frakendt kørekortet ubetinget, hvis man ikke består.

Hvis man tre gange har aflagt kontrollerende køreprøve uden at bestå, eller
der forløber tre år eller mere, før prøven bestås, skal eventuelle
yderligere prøver bestås til alle de kategorier, som man ønsker at
generhverve kørekort til.

--
Reino

Fra : Henning

Dato : 31-08-02 18:33

On Sat, 31 Aug 2002 17:36:08 +0200, "Reino Andersen"
<reino@gettwonet.dk> wrote:

> [...]
>praktisk prøve, vil førerretten således blive inddraget såfremt man ikke
>består teoriprøven eller den praktiske prøve.

- såfremt du tager køreprøven _efter_ der er faldet dom i sagen.
Tager du prøven i den mellemliggende periode (mellem forseelsen og
domsfældelsen) kan du tage prøven alle de gange du vil uden at miste
kortet. Du er ikke skyldig, før dommeren har talt.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 31-08-02 21:57

"Henning" skrev:

> - såfremt du tager køreprøven _efter_ der er faldet dom i sagen.

Naturligvis. Udgangspunktet i indlægget var jo, at der _var_ faldet dom.
Mine udsagn var på denne baggrund.

> Tager du prøven i den mellemliggende periode (mellem forseelsen og
> domsfældelsen) kan du tage prøven alle de gange du vil uden at miste
> kortet. Du er ikke skyldig, før dommeren har talt.

Man kan godt udenretslig klare en betinget frakendelse - bl.a. i sager om
hastighed og promillekørsel.

--
Reino

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-08-02 23:37

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev Sat, 31 Aug 2002 19:33:19 +0200

>Tager du prøven i den mellemliggende periode (mellem forseelsen og
>domsfældelsen) kan du tage prøven alle de gange du vil uden at miste
>kortet. Du er ikke skyldig, før dommeren har talt.

Nej, men så gælder de forugående prøver vel ikke.

Man skal vel under alle omstændigheder op til (mindst) een ny prøve
efter at dommen er faldet.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Reino Andersen

Dato : 01-09-02 13:06

"Arne Feldborg" skrev:

> Man skal vel under alle omstændigheder op til (mindst) een ny prøve
> efter at dommen er faldet.?

Nej. Hvis man har bestået en køreprøve (teori + praksis) efter det forhold,
der gav anledning til den betingede frakendelse, skal man ikke aflægge en
kontrollerende køreprøve.

--
Reino

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-09-02 16:06

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev Sun, 1 Sep 2002 14:06:12
+0200

>Nej. Hvis man har bestået en køreprøve (teori + praksis) efter det forhold,
>der gav anledning til den betingede frakendelse, skal man ikke aflægge en
>kontrollerende køreprøve.

OK. Tak for svaret.

Dvs. hvis man engang skulle komme i den situation, så kan man ligeså
godt begynde at øve sig med det samme.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : alexbo

Dato : 01-09-02 17:48

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev

> Tager du prøven i den mellemliggende periode (mellem forseelsen og
> domsfældelsen) kan du tage prøven alle de gange du vil uden at miste
> kortet

Det vil sige at man kan dumpe, lige så mange gange man vil, til en
frivillig teoretisk og praktisk prøve, uden at det vil få konsekvenser for
ens kørekort.

Hvis man møder til frivillig syn med sin bil fanger bordet, jeg undrer mig
over, at det ikke gælder ved kørekort.

I forbindelse med frakendelse har jeg set foreslået, at man vælger at tage
en køreprøve til en kategori man ikke har i forvejen, og derved både får en
ny kategori, plus den gamle, når nu man alligevel skal have fat i en
kørelærer.

Jeg har desværre ikke endnu mistet kortet, så jeg har ikke haft mulighed for
at afprøve ideen.

mvh
Alex Christensen

Fra : the razz

Dato : 01-09-02 18:24

> [...]
> kørelærer.
>
> Jeg har desværre ikke endnu mistet kortet, så jeg har ikke haft mulighed

Øhh.. Du kan altid få frakendt dit kørekort. Eks. kan man i forbindelse med
en køreprøve til eks. taxi, godt ende op med at stå ude kørekort efter
denne.
Det samme gælder hvis du har extremt mange fejl i din teoriprøve...

Vil altid være et vurderingsspørgsmål.. - Husk dit kørekort er kun til
låns..

/the razz

Fra : alexbo

Dato : 01-09-02 19:15

the razz <spam@holmus.dk> skrev

Formodenlig et svar til mig.

> Øhh.. Du kan altid få frakendt dit kørekort.

Se det harmonerer ikke med Hennings

"Tager du prøven i den mellemliggende periode (mellem forseelsen og
domsfældelsen) kan du tage prøven alle de gange du vil uden at miste
kortet"

>Husk dit kørekort er kun til låns..
Det er hele livet.

mvh
Alex Christensen

Fra : the razz

Dato : 01-09-02 21:31

[snip]

> Det er hele livet.

[snap]
Nej til du bliver 75 år. Men du kan desuden altid frakendes
retten til at være indehaver af et kørekort, i kortere eller længere
tid. Så nej, det er kun til låns så længe du overholder de regler
som findes for at kunne låne dette. Overskrides disse, kan det
frakendes dig.

Slige kan det også frakendes ved en køreprøve eller i teorien
en teoriprøve. Man skal dog dumme sig godt og grundigt for
at få det frakendt ved en teoriprøve... Men det er jo politiet
som du tager prøverne hos, og hvis de vurderer du ikke kan
føre et køretøj forsvarligt, kan de vælge at inddrage dit kort.
Men igen, der skal være overvejende beviser for at du ikke
kan.

/the razz

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-09-02 21:54

"the razz" <spam@holmus.dk> skrev Sun, 1 Sep 2002 22:30:44 +0200

>Nej til du bliver 75 år.

Hvordan kan du vide at han dør på det tidspunkt.? )

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : the razz

Dato : 02-09-02 01:02

[snip]

> Hvordan kan du vide at han dør på det tidspunkt.? )

[snap]
Ikke et spørgsmål om han er død.. Hvis du ser på dit kørekort,
kan du se det udløber på din 75 års fødselsdag.
Derefter skal du hver 5. år ansøge om en fornyelse at dette.

/the razz

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-09-02 00:02

"the razz" <spam@holmus.dk> skrev Mon, 2 Sep 2002 02:02:14 +0200

>Ikke et spørgsmål om han er død.. Hvis du ser på dit kørekort,

Ved jeg da godt.

Men som det var citeret stod der strengt taget at det var selve livet
der var til låns.
Hvorefter du svarede at det var kun indtil man fyldte 75.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : the razz

Dato : 03-09-02 00:31

[snip]

> [...]
> der var til låns.
> Hvorefter du svarede at det var kun indtil man fyldte 75.

Fair nok..

Mente det var til det 75. år. Men du har desværre ret.. (det er 70)

/the razz

Fra : alexbo

Dato : 02-09-02 18:22

> [...]

> føre et køretøj forsvarligt, kan de vælge at inddrage dit kort.
> Men igen, der skal være overvejende beviser for at du ikke

Det lyder som en gang hjemmestrikket sludder,
en køreprøve bestås eller bestås ikke, hvis den ikke bestås er det
interessante, hvad der så sker.
Der findes formentlig nogle klare regler for det, dem vil jeg prøve at
finde.

Et normalkørekort gælder til indehaveren er 70 år.

Hele livet er til låns

Dette tastastur er så åbenbart ikke mit.

mvh
Alex Christensen