omvendte løft med stor vægt
Fra : Desilva

Dato : 21-08-02 20:07

Er der forskel på at løbte en vægt op, eller at holde igen på en vægt der
langsomt trækker sig ned?
Eksempel... jeg har nogen 15 kg håndvægte som jeg ikke kan løfte op over
hovedet ved at løfte dem i strakte arme til siden...samme armbevægelse som
ved "sprællemand".

Jeg kan istedet løfte dem op over hovedet og så gøre den omvendte bevægelse
ret langsomt ved at spænde imod trækket. Jeg kan ikke stoppe bevægelsen, men
med max anstrengelse kan jeg gøre den ret langsom.

Spørgsmålet er så om musklerne får lige så meget træning ud af det?
Umidelbart skulle jeg mene at musklerne var ligeglade (hvis man ser bort fra
ev. nederlagsfølelse i dem , men hvad siger i andre?

Trænes musklerne lige meget, bare de belastes under bevægelse?
Skal der overhovedet bevægelse til... tænker her på isometriske øvelser.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-08-02 22:15

> Er der forskel på at løbte en vægt op, eller at holde igen på en vægt der
> langsomt trækker sig ned?

Umiddelbart er musklerne IKKE ligeglade... der er forskel på det respons der
kommer fra koncentrisk (løfte) træning og excentrisk (sænke) træning - Der
er nogle der sværger til meget excentrisk træning, da musklen under disse
omstændigheder kan udvikle noget mere kraft end under koncentrisk arbejde,
men der er ikke noget, der tyder på at det ene er bedre end det andet i
forbindel med hypertrofi (større muskler). Generelt tyder de fleste
undersøgelser på, at man ved excentrisk træning bliver stærkere til
excentriske bevægelser, medens man ved koncentrisk træning bliver stærkere
til koncentriske bevægelser.

Måske kunne løsningen for dig være at finde en anden øvelse, hvor du rent
faktisk kan støde vægtene op, så du også får den koncentriske fase med...
(det kunne f.eks. være skrå bænk med håndvægten, eller 'flys' med mere eller
mindre bøjede arme - igen på skrå bænk, hvis det er oversiden af skulderen,
du vil træne).

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Desilva

Dato : 22-08-02 11:56

> [...]
> undersøgelser på, at man ved excentrisk træning bliver stærkere til
> excentriske bevægelser, medens man ved koncentrisk træning bliver stærkere

Ok, det generelle princip som åbenbart er eviggyldigt. Man bliver bedre til
det man gør.

> [...]
eller
> mindre bøjede arme - igen på skrå bænk, hvis det er oversiden af

Jeg træner sædvanligvis løft med nogen lidt tungere vægte. Stående løfter
jeg dem fra skulderhøjde og op i strakte arme. Jeg blev bare inspireret da
jeg en dag lod dem gå ned til siden med strakte arme. Tænkte det måske var
en fin øvelse også.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-08-02 18:27

"Desilva" <a@a.a> wrote in message news:ak2fp4$2b7$1@news.cybercity.dk...

> Ok, det generelle princip som åbenbart er eviggyldigt. Man bliver bedre
til
> det man gør.

Ja, det er pudsigt, ikke

> [...]
> jeg en dag lod dem gå ned til siden med strakte arme. Tænkte det måske var

Det er også en glimrende øvelse, men pas på, den er hård for skuldrene. Jeg
laver den aldrig, da skulderen ikke holder til det... istedet bruger jeg
netop skrå bænk, skrå flys eller militær pres.

- Mikkel