Luftcirkulation, hvordan?
Fra : Mona

Dato : 21-08-02 20:30

Hej Gruppe.

Jeg forsøger at ændre luftfugtighed og temperatur i nogle af
vores værelser ved at bruge almindelig bordventilator. Men jeg er
i tvivl om hvordan jeg skal vende luftstrømmen, så hvis du kender
til områder (læs: er ekspert...) vil jeg meget gerne lære at gøre
det rigtigt. Der må være en 'natur-lov' for om varm luft nemmere
flytter kold luft end at kold luft flytter varm luft eller
omvendt.

Vedr. varm luft fra stue til værelser:
I stuen har vi en dejlig, stor brændeovn, som varmer en hel.
Derfor vil vi gerne flytte varm luft fra stuen til de koldere,
tilstødende værelser. Skal jeg
1) blæse den varme luft fra stuen hen mod døren til
værelserne
2) blæse den køligere luft fra værelserne mod døren til
stuen?

Vedr. fugtig luft i badeværelset:
Jeg åbner vinduet på klem, men skal jeg så:
1) blæse rum-tempereret luft mod den våde bruseniche
2) blæse luft fra bruseniche mod åbentstående vindue
3) blæse luft fra vindueskarm ind i badeværelse, og mod
hvad?

Vedr. varm luft i stuen, mens luften udenfor er kølig og frisk:
Skal jeg
1) blæse fra vindueskarmen, hvor vinduet står på klem mod
stuen
2) blæse fra stuen mod vindue på klem?

Jeg håber der er en/nogen som kan hjælpe mig. Måske er det i bund
og grund ligemeget hvad jeg gør, men så behøver jeg ikke længere
spekulere over denne problematik.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Jan Holm

Dato : 22-08-02 00:10

"Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det rigtigt. Der må være en 'natur-lov' for om varm luft nemmere
> flytter kold luft end at kold luft flytter varm luft eller

Hej Mona

Prøv at kigge på den her http://www.raadogdaad.dk/?nodeID=652
Du kan sikkert få nogle brochure til inspiration.

Mvh
Jan Holm

Fra : Mona

Dato : 22-08-02 07:16

Jan Holm <jan@parkholm.dk> skrev i en
> [...]
>
> Prøv at kigge på den her http://www.raadogdaad.dk/?nodeID=652
> Du kan sikkert få nogle brochure til inspiration.

Hej Jan.

Tak for dit forslag.

Jeg har kikket på siden, som dog beskriver et alt for stort og
dyrt anlæg. Det jeg ønsker er at flytte luften med en
bordventilator, så jeg mangler altså stadig svar på mine
spørgsmål om 'natur-loven'...

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-08-02 07:37

"Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3d6481c1$0$64897$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det jeg ønsker er at flytte luften med en
> bordventilator, så jeg mangler altså stadig svar på mine
> spørgsmål om 'natur-loven'...

En bordventilator kan højst "røre lidt rundt" i luften.

Hvis du skal flytte luft over lidt større afstand, skal du bruge kanaler
og et eller andet som kan suge eller presse luften igennem.

Fra badeværelser bruger man at lave en (næsten) lodret aftrækskanal
op over tag. Det virker uden en ventilator pga. "skorstenseffekten",
dvs. den varme luft som har lavere massefylde end den kolde luft,
stiger til vejrs gennem kanalen / skorstenen. Med en ventilator kan man
øge luftskiftet væsentligt. Husk at der skal kunne komme frisk luft ind
i badeværelset, f. eks. gennem en friskluftventil eller åbning i døren.
Vinduet kan også anvendes, men det er ikke så smart om vinteren.

Dette princip med forskel i massefylde skaber også cirkulation af varm
luft omkring en ovn, men hvis du skal flytte varm luft til et andet værelse,
må du også her bruge kanaler. Ved naturlig cirkulation (uden ventila-
tor) kan du dog kun få den varme luft ind under loftet i værelset, og det
er ikke særligt effektivt. Når luften er afkølet, synker den ned mod gulvet.
Også her må du sørge for at der kan komme tilstrækkelig kold luft til
ovnen til erstatning for den varme luft der fjernes (dvs. et cirkulerende
kredsløb).

Så jeg tror ikke det kan lade sig gøre, det som du gerne vil.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 22-08-02 15:13

> [...]
> dyrt anlæg. Det jeg ønsker er at flytte luften med en
> bordventilator, så jeg mangler altså stadig svar på mine

Hej
Hvis du husker at varm luft altid går op under luftet og kold luft altid
følger gulvet så har du lidt at naturloven som du spørger efter. Hvis du vil
investere, kan du lave et hul for oven og et for neden ind til et værelse og
sætte en blæser i det ene husk varm luft ind for oven, eller kold luft ud
for neden. De kan købes til det brug. Hvis du kun vil lave forsøg, så sæt
blæseren i en dør for neden, og blæs fra den kolde side og du vil se den
varme luft kommer ind for oven.
Gunnar