at vende to tal ??
Fra : Simon...

Dato : 21-08-02 19:50

Hej,

jeg sidder lige med en java opgave jeg ik ka hit u a....

jeg har min main her:

int tal1 = 3;
int tal2 = 5;

doVend(tal1,tal2);

de skal vendes af én metode... hvordan gøres det ??

har prøvet at lave en der returnerer 2 (return (tal1 && tal2)
men den æder den ikke... :/
sådan:

public static int doVend (int tal1, int tal2)
{
int talTemp = tal1;
tal1 = tal2;
tal2 = talTemp;

return ???????

}

hvordan får jeg dem over i to variable... har min lærer stillet en dum
opgave, eller har jeg bare misset noget... ??

Jeg kunne jo godt bare returnerer en String hvor der så var byttet om på
dem, men tvivler på det var det han mente med opgaven :/

tak

mvh.Simon

Fra : Daniel Jacobsen

Dato : 22-08-02 05:37

Hejsa!

Du skal bare erklære variablene som globale og gøre din metode destruktiv:

class MinKlasse {
int tal1 = 3;
int tal2 = 5;

doVend();
}
public void doVend () {
int talTemp = tal1;
tal1 = tal2;
tal2 = talTemp;
}
}

En anden mulighed er, at du laver et int[] hvor du indlejre de to
int-værdier:

class MinKlasse {
int tal1 = 3;
int tal2 = 5;
int[] mineTal = { tal1, tal2 };

doVend(mineTal);
}
public int[] doVend (int[] mineTal) {
int talTemp = mineTal[0];
mineTal[0] = mineTal[1];
mineTal[1] = talTemp;
return mineTal
}
}

Mvh. Daniel

Fra : Daniel Jacobsen

Dato : 22-08-02 06:01

Øh....

Og så glemmer jeg, at første eksempel ikke kan laves i en statisk
sammenhæng.... (hehe)
Så lav det i en klasse for sig, så kan du godt :)

Mvh. Daniel J.

Fra : Simon...

Dato : 21-08-02 21:32

oki da - det problem opdagede jeg også :)
-Simon

Fra : Simon...

Dato : 21-08-02 21:02

tak begge to,
jeg kigger på det.
havde slet ikke tænkt i array tanker :)

mvh.Simon

Fra : Simon...

Dato : 21-08-02 21:08

> Du skal bare erklære variablene som globale og gøre din metode destruktiv:

> class MinKlasse {
> int tal1 = 3;
> int tal2 = 5;

hvordan var det lige jeg gjorde det i min main ?? prøvede at sætte public
foran uden resultat, og global var ikke et reserveret ord åbenbart..?¿
-Simon

Fra : Daniel Jacobsen

Dato : 22-08-02 10:16

Global er ikke et reserveret ord, men et begreb der dækker over variable
erklæret i klassen og ikke i en metode...
At en metode er desktruktiv betyder blot, at den ændrer direkte i
(klasse)variable og returnerer ikke nogle nye.

Mvh. Daniel J.

Fra : Brian Matzon

Dato : 21-08-02 20:42

Simon... wrote:
> [...]
> int tal2 = 5;
>
> doVend(tal1,tal2);
>
> de skal vendes af én metode... hvordan gøres det ??
Hvis løsningen skal laves i java, har du et problem.
Alle basic types bliver i Java overført som pass-by-value. Dvs at selve
tallene 'tal'1 & 'tal2' vil blive overført til metoden som 3, 5. Du kan
gøre lige hvad du vil med de tal inde i metoden, den vil IKKE kunne
ændre på tal1 & tal2. Du kan kun swappe objekter, hvis du kan ændre på
selve indholdet af objektet, da alle objekter bliver overført som
pass-by-reference.

/Brian Matzon

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 22-08-02 01:00

Brian Matzon <brian@matzon.dk> writes:

> [...]
> IKKE kunne ændre på tal1 & tal2. Du kan kun swappe objekter, hvis du
> kan ændre på selve indholdet af objektet, da alle objekter bliver

Der intet i java der bliver overført som pass-by-reference. Alle
funktionsargumenter bliver overført som pass-by-value.

--
Christian Hemmingsen

Fra : Brian Matzon

Dato : 22-08-02 01:12

Christian Hemmingsen wrote:
> Der intet i java der bliver overført som pass-by-reference. Alle
> funktionsargumenter bliver overført som pass-by-value.
Yes, du har ret:
"Java manipulates objects 'by reference,' but it passes object
references to methods 'by value.'" As a result, you cannot write a
standard swap method to swap objects.

/Brian Matzon

Fra : Henrik Høegh

Dato : 24-08-02 18:59

Hey,

> [...]
> ændre på tal1 & tal2. Du kan kun swappe objekter, hvis du kan ændre på
> selve indholdet af objektet, da alle objekter bliver overført som

Sidder lige og keder mig... kan det heller ikke lade sig gøre, hvis han
bruger this foran?

Venlig hilsen
Henrik Høegh

Fra : Esben Mose Hansen

Dato : 24-08-02 22:35

Henrik Høegh wrote:
> Hey,

> Sidder lige og keder mig... kan det heller ikke lade sig gøre, hvis han
> bruger this foran?

Beklager. Du skal bruge en måde at passe-by-reference på i Java --- hvad
Java ikke har. For illustrationens skyld: I C++ ville man kunne skrive

void swap(int& tal1, int& tal2) {... }

Java er et nemt sprog I dette tilfælde skal man bare huske at

1) Der finde kun built-in/primitive type; samt pointere til objekter;
2) Alle funktioner er pass-by-value.

Den "rigtige" løsning her i selvfølgelig indkapsling:

Int tal1 = new Int(3);
Int tal2 = new Int(5);
tal1.swap(tal2);
// tal1.value()=5; tal2.value()=3

hvor
class Int {
   private int value;
   int value() { return value; }
   void setvalue(int val) { value = val; }

   void swap(Int rhs) {
      int temp = rhs.value();
      rhs.setValue(value());
      setvalue(temp);
   }
}

Men Java sutter lidt (IMHO) til den slags
"lav-klasser-der-opfører-sig-ligesom-built-in-types" opgaver. Ligesom
Java (og C++) har en alvorlig mangel: multifunktioner....

--
mvh. Esben
home.worldonline.dk/~mesben

Fra : Michael Berg

Dato : 04-09-02 10:27

Hej Esben,

> 1) Der finde kun built-in/primitive type; samt pointere til objekter;

Det er vel sandt også for C++ ?

> 2) Alle funktioner er pass-by-value.

Alle parametre fungerer som pass by value.

> Men Java sutter lidt (IMHO) til den slags
> "lav-klasser-der-opfører-sig-ligesom-built-in-types" opgaver. Ligesom

Sært som "swap" altid optræder i kursusmateriale. Jeg har i min tid som Java
udvikler endnu ikke haft behov for at vende to integers, og ærlig talt hvis
jeg skulle gøre det, så ville jeg nok gøre det lokalt i den konkrete metode
jeg var i i stedet for at opfinde en seperat metode til det

> Java (og C++) har en alvorlig mangel: multifunktioner....

Hvad er multifunktioner?

/Michael
www.i-seven.dk

Fra : Gravse

Dato : 21-08-02 21:05

Dette virker hvis det er sådan du mener:

class Test {

public static void doVend(int tal1,int tal2)
{
int temp;
temp = tal1;
tal1 = tal2;
tal2 = temp;

System.out.println("Det første tal der er vendt om er: " + tal1 + " og det
andet er: " +tal2);

}

public static void main( String[] argv ) {
int tal1=10;
int tal2=20;

doVend(tal1,tal2);
}