ComboBox "tag"
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 21-08-02 18:11

Hej alle.

Jeg har en ComboBox som jeg fylder med items fra min database. Hver række
har et unikt id, som jeg skal kunne hente, ud fra hvilken række brugeren har
valgt i min comboBox. I VB ville jeg kunne sætte hver item's tag property
til id'et. Men hvordan gør jeg i Delphi? Kan jeg give sådanne items nogle
usynlige værdier som jeg kan hente ud senere?

Jeg har også brug for samme funktionalitet til en ListBox, men det er vel
samme procedure som til en ComboBox.

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 21-08-02 18:51

> [...]
> til id'et. Men hvordan gør jeg i Delphi? Kan jeg give sådanne items nogle
> usynlige værdier som jeg kan hente ud senere?

I TStrings, combobox.items-klassen, kan du sætte strengene som name=value.
Slå "names" og "values" op i hjælpen under TStrings - det er nok løsningen.
Der findes intet tag-felt til hver enkelt item i en TStrings [det er blot en
liste af strenge, og ikke objekter]

> Jeg har også brug for samme funktionalitet til en ListBox, men det er vel
> samme procedure som til en ComboBox.

Korrekt.

Fra : Thomas Due

Dato : 22-08-02 09:13

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> [...]
løsningen.
> Der findes intet tag-felt til hver enkelt item i en TStrings [det er blot

Alternativt kan man bruge Object propertien på hvert item.
F.eks. Combox1.items.addObject('Text', pointer(tal));

Så kan du jo trække dem ud igen med noget lig dette:

label1.Caption :=
IntToStr(Integer(ComboBox1.Items.Objects[ComboBox1.ItemIndex]));

Det er ikke så "rent" som at bruge name/value, men det er
måske lidt nemmere.
--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 22-08-02 16:23

> Det er ikke så "rent" som at bruge name/value, men det er
> måske lidt nemmere.

Hvad mener du med ikke så rent, er det performance du tænker på? Eller mener
du mere at som god kodeskik bør man bruge properties til det de er lavet
til? :)

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 22-08-02 16:58

> Hvad mener du med ikke så rent, er det performance du tænker på? Eller
mener
> du mere at som god kodeskik bør man bruge properties til det de er lavet
> til? :)

Det er noget forfærdeligt miskmask, dvs en potentiel fejlkilde, hvis det
eneste man har behov for er at knytte et ID til sine items.

Fra : Thomas Due

Dato : 23-08-02 07:14

> "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er noget forfærdeligt miskmask, dvs en potentiel fejlkilde, hvis det
> eneste man har behov for er at knytte et ID til sine items.

Ja, det er sådan cirka det jeg mener. Hvis man ellers har styr på sine
pointere, så kan det sagtens virke, men man skal altså være klar over
hvad man laver. Ellers kan det nemlig sagtens gå galt.

Men det er nemt. ;)

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 23-08-02 07:35

Thomas Due wrote:

> Ja, det er sådan cirka det jeg mener. Hvis man ellers har styr på sine
> pointere, så kan det sagtens virke, men man skal altså være klar over
> hvad man laver. Ellers kan det nemlig sagtens gå galt.

Det er ikke så meget det - set ud fra et udviklingssynspunkt

* skal der skrives mere
* er der flere potentielle fejlkilder
* er der mere ulæselig kode - eller "mindre læsværdig kode"

Altså overhovedet ikke smart, efter helt basale udviklingsmæssige
principper. Men sidder man derhjemme med sit eget projekt går det jo nok -
og det fylder jo i parantes bemærket langt mindre. Taler vi om en liste på
10.000 items, og der er en stribe af dem, er det en helt klar forbedring.

Fra : Lars Bargmann

Dato : 23-08-02 10:21

Der er såmænd også en klar ydelsesforbedring i at bruge pointer/integer
typecast'et.... men det kommer jo nok ikke til udtryk med mindre det er
MANGE records vi snakker om her, og med nutidens maskiner mærkes det vel
næppe, heller...

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 23-08-02 23:35

> [...]
>
> label1.Caption :=
> IntToStr(Integer(ComboBox1.Items.Objects[ComboBox1.ItemIndex]));

Hej igen. Jeg har nogle problemer med at få det til at virke. Jeg bruger
følgende kode til at tilføje rækkerne til boxen:
frmConnect.cmbServerGroups.Items.AddObject(rsData.Fields[1].Value,
Pointer(Integer(rsData.Fields[0].Value)));

Og følgende for at teste værdien:
ShowMessage(String(cmbServerGroups.Items.Objects[cmbServerGroups.ItemIndex])
)

Men den giver mig en "Access violation" fejl. Gør jeg noget forkert?

Mvh Mark

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 25-08-02 11:32

> [...]
> )
>
> Men den giver mig en "Access violation" fejl. Gør jeg noget forkert?

Se, det var jo lige præcis den slags problemer jeg henviste til! Hvorfor
bruger du ikke name og value? Det er det, som disse properties er der for.

Prøv med

ShowMessage(String(POINTER(cmbServerGroups.Items.Objects[cmbServerGroups.Ite
mIndex]))