/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Uønsket reklame.
Fra : Fischer


Dato : 21-08-02 17:23

Som privatperson har jeg deltaget i en diskussionsgruppe på internettet med
et problem af teknisk art.

På den baggrund har et dansk firma sendt en reklameagtig E-mail til mig med
en brochure (.pdf fil) på et af deres produkter, som de mener kan løse mit
problem.
Jeg kender ikke firmaet, og har derfor heller ikke givet dem tilladelse til
at sende mig noget.

Er det ikke ulovligt?
Henvisning?
Hvad bør / kan jeg gøre?

*Fischer



 
 
Jakob Paikin (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 21-08-02 17:32

On Wed, 21 Aug 2002 18:23:05 +0200, "Fischer" <express@get2net.dk>
wrote:

>Er det ikke ulovligt?

Hvis det er ren reklame: Jo.

Hvis det er en "mellemform": Formentlig

>Henvisning?

Markedsføringslovens §6a.

>Hvad bør / kan jeg gøre?

1) Klag til firmaet. Hvis det ikke ligner "rå spam", dvs. er udformet
som en slags konkret svar, er det nok forsvarligt at svare.

2) Overveje www.spamcop.net til en klage til udbyderen.

Hvilken metode du vælger bør afhænge af en MEGET nøje vurdering af
mailen. Måske er den oprigtigt, venligt ment - og så burde en
henvisning til §6a være nok (til almindelig orientering af firmaet).
Måske er det en skjult rå-spammer, der skal have "teknologisk tæsk".

Jeg tror mest, at der er tale om misforstået hjælpsomhed når der er
tale om et svar på et konkret indlæg.


--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.
www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fischer (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 21-08-02 17:40

> > Er det ikke ulovligt?
>
> Hvis det er ren reklame: Jo.
> Hvis det er en "mellemform": Formentlig

> > Hvad bør / kan jeg gøre?
> 1) Klag til firmaet. Hvis det ikke ligner "rå spam", dvs. er udformet
> som en slags konkret svar, er det nok forsvarligt at svare.

Brevet lyder:
"Efter at have læst om dit problem med xxxx fremsender jeg dig materiale på
vores produkt xxx ...."

> Jeg tror mest, at der er tale om misforstået hjælpsomhed når der
> er tale om et svar på et konkret indlæg.

Muligvis er det hjælpsomhed.
Der er ikke et direkte svar på mit indlæg.
Desuden er produktet meget dyrt og ikke noget som realistisk kan løse mit
problem.
Jeg kunne forestille mig at mange i gruppen med et tilsvarende problem har
fået samme brev.

*Fischer



Bertel Lund Hansen (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-08-02 18:06

Jakob Paikin skrev:

>1) Klag til firmaet. Hvis det ikke ligner "rå spam", dvs. er udformet
>som en slags konkret svar, er det nok forsvarligt at svare.

Jeg er enig i at det er et gråt område, men jeg synes at det er
meget mørkt. At man deltager i en debatgruppe er ikke det samme
som at man anmoder om reklame fra ukendte firmaer.

>Hvilken metode du vælger bør afhænge af en MEGET nøje vurdering af
>mailen. Måske er den oprigtigt, venligt ment - og så burde en
>henvisning til §6a være nok (til almindelig orientering af firmaet).

Enig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/
Jeg søger en billig mobiltelefon, gerne brugt.

Ove Kristensen (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Ove Kristensen


Dato : 21-08-02 19:01


"Fischer" <express@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:g9P89.83$Jw4.2356@news.get2net.dk...
> Som privatperson har jeg deltaget i en diskussionsgruppe på internettet
med
> et problem af teknisk art.
>
> På den baggrund har et dansk firma sendt en reklameagtig E-mail til mig
med
> en brochure (.pdf fil) på et af deres produkter, som de mener kan løse mit
> problem.

En kammerat jeg kender, fik for noget tid siden en reklameagtig e-mail da
han havde genskabelsesproblemer på sin harddisk - han lod være med at svare,
og hørte derefter heller ikke mere.

Med venlig hilsen
OK.



Lasse Hedegaard (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 21-08-02 21:03

Ove Kristensen skrev:

>En kammerat jeg kender, fik for noget tid siden en reklameagtig e-mail da
>han havde genskabelsesproblemer på sin harddisk - han lod være med at svare,
>og hørte derefter heller ikke mere.

Der skulle ikke tilfældigvis være tale om Complex? Det er en velkendt
spammer, der har forlystet sig godt og grundigt i bl.a.
news:dk.edb.hardware.drev.cd+dvd gennem tiderne.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock
** - Nu også unlocking af Nokia 3410, 5210 og 6310 **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Ove Kristensen (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Ove Kristensen


Dato : 21-08-02 21:26


"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:2tr7mu0u0lkpnuk3lhqckg7jjj0in6fak6@news.tele.dk...
[klip]

> Der skulle ikke tilfældigvis være tale om Complex? Det er en velkendt
> spammer, der har forlystet sig godt og grundigt i bl.a.

Det kan han ikke huske mere, men det korte i det lange er, hvad gør man
normalt ved sådan noget?

Med venlig hilsen
OveK.



Lasse Hedegaard (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 21-08-02 21:48

Ove Kristensen skrev:

>Det kan han ikke huske mere, men det korte i det lange er, hvad gør man
>normalt ved sådan noget?

Hvis det er galt, så sender man en klage til udbyderen. Jeg bruger
selv www.spamcop.net til den slags.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock
** - Nu også unlocking af Nokia 3410, 5210 og 6310 **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Giro (23-08-2002)
Kommentar
Fra : Giro


Dato : 23-08-02 21:17

>
> Hvis det er galt, så sender man en klage til udbyderen. Jeg bruger
> selv www.spamcop.net til den slags.

Jeg har også længe brugt Spamcop, men lad os være ærlige: det _er_ altså en
smule besværligt hvis man får meget spam.
Bedst er det at stille krav til sin udbyder om af frafiltrere oplagt spam,
men alternativt har jeg efter en anbefaling i Politiken for en uge ellet to
siden afprøvet henholdsvis Postal Inspector og McAfee SpamKiller.
Begge programmer er klare hits, men jeg er endt med McAfee. Det koster nogle
få dollars, men til gengæld arbejder det helt i baggrunden og "killer"
spammen på udbydersiden og man undgår således at betale for at hente
lortet.. Desuden kan man indstille det til at sende en returbesked -
selvfølgelig ikke identificerbar til ens egen mailadresse - om at
mailadressen, der er sendt til, ikke eksisterer. Og en hel masse andet.Og
selvfølgelig kan det helt automatisk sende klager til de forskellige
originators - samme steder, som Spamcop sender til, men dette er bare helt
automatisk og i baggrunden.

Jeg vil meget anbefale programmet til folk, der er plaget af meget spam.

Jeg har hørt, at man også kan hente programmet uden at betale, men det er jo
ikke noget, jeg ved så meget om .-), for den slags dyrker jeg ikke.

Mvh

Bo





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste