Kcal og kJ og kalorier???
Fra : Steen F.

Dato : 21-08-02 14:45

Hej.

Hvordan regner man kcal. om til kJ? Og er der forskel på kalorier og kcal.?

Jeg sidder her med et hæfte fra Nycomed som hedder "Find fedtet og tab dig",
hvor det anbefales at indtage omkring 6000 kJ (1435 kcal.) pr. dag (og under
50 gram fedt pr. dag) hvis man vil tabe sig.

MVH
Steen

Fra : Katrine

Dato : 21-08-02 16:25

"Steen F." <feedback56@NOSPAMhotmail.(her skal stå com)> wrote in message
> Hej.
>
> Hvordan regner man kcal. om til kJ? Og er der forskel på kalorier og
kcal.?

4,2 kJ er lig 1 kcal. Så for at regne fra kJ til kcal deler man med 4,2 og
for at regne fra kcal til kJ ganger man med 4,2. I hverdagstale siger man
gerne kalorier, men i bund og grund er det kcal (kilokalorier) vi mener.

> [...]
under
> 50 gram fedt pr. dag) hvis man vil tabe sig.

Det er vist en ret generel formel. Hvis jeg var dig ville jeg gå ind på fx.
http://liveterfedt.tv2.dk/kostplaner/energi.php og beregne hvor meget energi
du har brug for. Du kan eventuelt gå en lille smule under det, du kommer
frem til for at få vægttabet til at gå lidt hurtigere.

En anden måde at gribe tingene an på er at finde ud af hvor meget energi du
har behov for med din aktuelle vægt. Og så finde ud af hvad dit basale
energibehov (BMR) er. Det kan du se på denne (svenske) side
http://mat.primavi.com/ovrigt/energi.cfm Ideen er så at spise mindre end dit
energibehov med din aktuelle vægt, men stadig over dit BMR. Husk, du må
under ingen omstændigheder komme under BMR.

> MVH
> Steen

Hilsner fra
Katrine

Fra : Steen F.

Dato : 22-08-02 16:46

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne kalorier, men i bund og grund er det kcal (kilokalorier) vi mener.
[snip]

Mange tak for oplysningerne og tak for linkene!

MVH
Steen