En nybegynders oplevelser på Anderstorp
Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 21-08-02 14:15

Hej alle d.f.m læsere

Jeg læser selv med glæde d.f.m dagligt, uden dog selv poste noget - da jeg
typisk ved mindre om mc'er end dem der spørger om noget

Min bidrag til gruppen må derfor være af "her er mine oplevelser" typen.

Jeg har haft mc kort i 8 år, men havde ikke rigtigt brugt det synderligt
meget indtil jeg for 2 år siden købte en YZF600R ThunderCat. Jeg har derfor
forsøgt at blive bedre til at køre på sådan en maskine lige siden. I foråret
deltog jeg på et DMC Broncekursus. Det var ikke noget dårligt kursus, men
jeg synes ikke jeg lærte noget - det er nok bedre for folk der enten er
nybegyndere på mc, eller har tillagt sig nogle dårlige vaner/kørestil.

Jeg havde bla her i gruppen hørt en del ros af mestersvinger kurser, og
ville derfor prøve et af disse. Ingen ledige pladser før næste år - suk

Så faldt jeg over http://www.niceneasyracing.dk/ som arrangede en track-day
på Anderstorp, en del søgning via google bekræftede mine bange anelser - det
er for folk som er syge, som kører totalt vildt og man skal være mega dygtig
før man tager med på disse. En opringning til nice and easy resulterede dog
i at jeg tænkte "ok nybegyndere er også velkomne, og jeg kører bare langsomt
så må de sku grine ligesåmeget af mig som de vil", og derfor tilmeldte jeg
mig. Info om at de delte folk op i tre klasser (grøn, gul og rød) efter
evner gjorde mig også lidt tryggere.

Jeg ankom til banen, og der var stor aktivitet rundt omkring hvor folk stod
og klargjorde deres maskiner mv - som totalt uvidende om hvordan sådan noget
foregår måtte jeg belemre en lang række folk med "masser af dumme
spørgsmål". Alle var dog extremt venlige og svarede på spørgsmål, gav gode
råd, udlånte værktøj osv osv osv.

Jeg gik lidt rundt og snakkede med folk og kiggede på deres maskiner - dæk
kørt helt ud på kanten, og gummisnulder på deres dæk fik mig til at tænke
"fuck, hvad laver jeg dog her - det er jo super duper professionelle
ræserkørere hele bundet".

Der var derfor med "de største sommerfulgte i maven" og stor anspænthed at
jeg trillede ud på banen og kørte de første 20 min med laaangsomme
omgangstider - de andre i min klasse nåede at hente mig med en omgang
Men fint nok jeg fik set banen og de andre kørere, og der var *ingen* sure
miner over sådan en "langsom kørende" som mig. Faktisk var folk utroligt
venlige og gav masser af råd og fif til kørestilling, bremsepunkter og alt
det der.

For hver eneste omgang jeg kørte blev jeg mere og mere fortrolig med
maskinen, og nok mest med mig selv, og hastigheden blev langsomt øget. Stor
var min overraskelse da jeg efter tredie pas kunne konstatere at der sq også
var gummisnulder på mit dæk - så varme dæk har jeg sq aldrig før haft

Imellem to af passene snakkede jeg med nogle som foreslog mig at køre nogle
runder bag en masterkører, totalt uvidende måtte jeg jo lige høre hvad det
var for nået. Det viste sig at være ligesom en privat lærer, der kørte bag
en et stykke tid for at se hvad man gjorde galt, hvorefter han forklarede
hvad man skulle gøre om. Det kostede ikke en krone ! så ja tak lad mig da få
nogle runder sammen med sådan en. Hold da k.... hvor var det en god idé.
Efter at han havde observeret min kørsel, bad han mig om at lægge mig bag
ham og bare følge hans linier og hastighed. Han kørte derefter en runde i ca
samme hastighed som jeg selv havde kørt (men nu med de rigtige linier gennem
svingene), hvorefter han stille og roligt satte hastigheden op. Selv om jeg
nu kørte væsentligt hurtigere end tidligere føltes det meget lettere og med
mere overskud og ro end tidligere på dagen. Efter 20 minuter var passet slut
og vi kørte i pit, hvor han gav mig kritik at de ting jeg gjorde galt - selv
om jeg sikkert havde 100 forskellige ting som skulle rettes, gav han mig de
2 vigtigste ting jeg skulle arbejde på: bedre linie i sving (drej ind i
svinget ca 5 meter senere), og flyt den ene røvbalde ud over sædekanten.
Stor ros til masterkører Brian for hjælpen !

Første dagen var nu ved at være slut og jeg valgte at "stå over" på mit
sidste pas - nu havde det gået så godt hele dagen, så var der jo ingen grund
til at friste skæbnen

Andendagen startede, og denne gang var det iver for at komme ud på dagen -
ikke flere bange anelser. En aften og nat væk fra banen og cyklen havde
gjort underværker. Det virkede som om at de ting jeg havde lært på
førstedagen var "sunket på plads i bevidstheden", og jeg følte nu total
kontrol over cyklen selvom jeg nu kørte tider i nærheden af de andre kørere.
Som dagen skred frem blev mine tider bedre og bedre, og nu var det sq mig
der en gang i mellem måtte overhæle istedet for hele tiden at blive
overhælet Omkring middag lå mine tider på 2:07. De hurtigeste i min
klasse kørte 2:00, de langsommeste kørte 2:25, men de fleste kørte mellem
2:05 og 2:15.

Til sammenligning kørte de omkring 1:55 i den gule klasse, og 1:40 i den
røde klasse. At skære 27 sekunder af mine omgangstider virker totalt
uopnåeligt - og jeg har den støøørste respekt for folk med sådanne evner !

Mine dæk så nu ud fuldstændig som de andres - og jeg følte mig noget dum
over at have været imponeret over de andres dækslid inden vi startede En
snak med de andre gjorde også at jeg kunne erfare at hurtige kørere slider
et sæk dæk ned på sådan et arrangement - og jeg har nok ca slidt mine halvt
ned.

Meget tilfreds med mine omgangstider, valgte jeg at køre de sidste 3 pas med
det formål at se lidt på de andre kørere, istedet for at forbedre mig
yderligere. Ved bare at køre "som jeg havde gjort på forrige omgang" istedet
for at tænke "denne gang skal jeg bremse lidt senere, dreje lidt senere osv
osv" havde en stor effekt på min kørsel. Jeg kunne køre samme tider som
tidligere, men nu med meget mere overskud, nu følte jeg pludseligt at jeg
havde masser af tid - jeg kunne kigge på speedometeret, dreje hovedet for at
smile til de andre - ting som jeg tidligere på dagen slet ikke havde
"mentalt overskud til". Pludselig føltes det ikke som om at jeg kørte ræs
længere, nu var det mere ligesom at køre en tur sammen med nogle andre -
bare med noget højere hastighed

Dagen slutte og jeg kunne sige farvel til de nye bekendte jeg havde fået i
løbet af de to dage, og køre hjem igen. Det har været den største oplevelse
jeg nogensinde har haft på MC. Jeg har nydt hvert eneste minut, og lært
noget mere om mig selv og min maskine på hver eneste omgang.

Arrangementet kostede 1600 kr - og for de penge fik man mulighed for at køre
16*20 minuter, altså 100 kr pr 20 minuters pas ! Det er sq billigere end
radiobilerne på bakken og en milliard gange federe ! Hvis du ikke har
prøvet at køre banekørsel før kan jeg kun anbefale dig at få f... ud og tage
afsted - jeg har lært mere på disse 2 dage, end i de 8 år jeg har haft mc
kørekort.

Med hensyn til sikkerheden har jeg ikke noget at brokke mig over, alle de
frivillige virkede kompetente og jeg oplevede ikke noget som virkede
farligt/uforsvarligt. Der var en del afkørsler (hovedparten på førstedagen),
men den eneste alvorlige resulterede i en lettere skadet maskine og et
brækket kraveben. Hvis man sammenligner det med at tage på skiferie så er
det sq ikke farligt at køre mc på bane.

--
Henrik+ThunderCat - Der allerede er ved at checke ledig plads kalenderen til
næste banedag.

Fra : Charlotte Grosen

Dato : 21-08-02 16:02

Velkommen i "klubben"
- men pas på det er stærkt vanedannende

-Charlotte
(som skal på Anderstorp igen på mandag...)

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-02 23:28

Charlotte Grosen wrote:
> Velkommen i "klubben"
> - men pas på det er stærkt vanedannende

It sure is

> (som skal på Anderstorp igen på mandag...)

Træd bare i det... :o| Vi er nogen stykker der ikke har været på bane
siden 30. juli Og abstinenserne er ikke til at tøjle ;)

Og hvilken beretning

Som en - vel efterhånden garvet - banekører var det fedt at læse om din
sprudlende begejstring og alle de tanker du gjorde dig da du var der.
Det bragte gode minder tilbage fra første gang jeg havde min banedebut
(også på Anderstorp) for 7 år siden...

Og som de andre siger - PAS PÅ! Det bliver et dyrt bekendtskab; Lige
pludselig en dag sidder du i det til halsen... Så holder du op med
at drømme om villa-volvo-vovhund og tænker istedet hvordan du kan
financiere både kassevogn og ny racer...

Og efter nogle år skifter du også møntfod... Ikke noget med at et eller
andet koster x 1000 kr. Næh, nu tænker man 'Hmmm, det er jo 2 hele sæt
dæk...!'

Velkommen blandt os glade Trackomaner

Vh,
Claus

Sports-MC.dk Fax: +45 3833 4071
Tomsgaardsvej 76 - 1 Phone: +45 3833 4070
2400 Copenhagen e-mail: info@sports-mc.dk
DK - Denmark www: http://www.sports-mc.dk
VAT number: 17 70 71 40

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-08-02 16:24

"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle d.f.m læsere

SNIP

Hej Henrik,

lyder som en fed ting.

Er der nogle maskinekrav ? jeg tænker på, jeg har en XJ600s som ikke just er
en ræser.

Er der klasser hvor maskiner som denne også kørte ?

mvh

Thomas Jensen
XJ600s

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 21-08-02 20:03

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
> Er der nogle maskinekrav ? jeg tænker på, jeg har en XJ600s som ikke just
er
> en ræser.
>
> Er der klasser hvor maskiner som denne også kørte ?

Som nybegynder er jeg sikkert ikke den rigtige til at svare, men ud fra hvad
jeg kunne se var det ikke maskinerne, men rytterne der gjorde forskellen
mellem de hurtige og de langsomme. Selvfølgelig må du acceptere at de
hurtige maskiner løber fra dig ned af langsiden, men i sving vil en god
rytter på en dårlig maskine køre fra en dårlig rytter på en god maskine

--
Henrik
TordenMis

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-08-02 21:11

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

> Er der nogle maskinekrav ? jeg tænker på, jeg har en XJ600s som ikke just er
> en ræser.
>
> Er der klasser hvor maskiner som denne også kørte ?

De eneste krav der er til din cykel, er at den ikke drypper olie, at
den kan styre og bremse, og du har rimeligt med gummi på dækkene, osv.

Jeg har set alt fra TransAlp'er til R1/GSXR1000 deroppe.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Familien Linde

Dato : 23-08-02 15:50

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> en ræser.
>
> Er der klasser hvor maskiner som denne også kørte ?

Ingen probs med din MC Thomas, jeg har selv deltaget på mestersvinger og
TD/PT kørsel på min XJ6S, eneste problem er at forhvilerne bliver lidt
korte

Hilsen Tomas
#89 RS250

P.S: Husk DM4 på Ring Djursland 1. sep

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-08-02 21:51

> Jeg læser selv med glæde d.f.m dagligt, uden dog selv poste noget - da jeg
> typisk ved mindre om mc'er end dem der spørger om noget

Det er da dejligt du omsider er "sprunget ud"!

> Første dagen var nu ved at være slut og jeg valgte at "stå over" på mit
> sidste pas - nu havde det gået så godt hele dagen, så var der jo ingen
grund
> til at friste skæbnen

Hæ, sådan tænkte Mads Lund også idag på Dall-banen. Han var vist på 3. pas
da han tænkte "Nå, nu er det gået (næsten) godt hele dagen, nu må jeg
hellere køre ud efter den her omgang..." Og SÅ styrtede han! Ca. 20 meter
før udkørslen!

> [...]
at
> smile til de andre - ting som jeg tidligere på dagen slet ikke havde

Den oplevelse har alle vi "banekørere" vist med jævne mellemrum. Jeg nåede
kun 2 pas idag, jeg kom lidt sent derud, og så blev 1. pas temmelig langt,
for da jeg var ved at være færdig blev jeg indhentet af Jørn, og så brugte
vi lige en 10-minutters tid ekstra på at kæmpe en indædt kamp mod hinanden.
Det betød at jeg i starten af passet havde kørt 100% og koncentreret mig om
at køre hurtigere og hurtigere, og derefter under kampen med Jørn havde
givet mig 110%, for han skulle satme ikke forbi (selvom han er lidt
hurtigere end mig).
Hurtigt under 2. pas kunne jeg mærke at jeg var træt, mest i hovedet. Derfor
gav jeg mig til at køre og lege, og så blæse på tempoet. Nuppe nogle andre
spor end jeg plejer, vippe cyklen ned på siden over et af hoppene, være lidt
stilfuld over andre hop, den slags. På et tidspunkt føltes det som om jeg
nærmest ikke rigtig rørte jorden mere, jeg svævede bare banen rundt. Ligesom
at være høj. Efter et par omgange i den stil tænkte jeg "Nu må du sgu
hellere stoppe for idag, ellers går det bare galt". Jeg kørte cyklen ud i
pitten og gik op til "publikumshoppet" hvor nogle af de andre stod og fulgte
kørerne, og jeg havde vel stået der et par minutter da en af de andre kørere
totalkiksede hoppet (i en stil jeg kender lidt for godt). Det blev takseret
til et åbent lårbensbrud, men så var der jo også underholdning i en halv
times tid mere, med lægebil (Audi stationcar model LYNhurtig, lakeret i
euforiserende grøn) og ambulance og drop og sprøjter og alt muligt.

> [...]
> jeg nogensinde har haft på MC. Jeg har nydt hvert eneste minut, og lært
> noget mere om mig selv og min maskine på hver eneste omgang.

Ups... Pas på! Det er stærkt vanedannende. Nogle ender som RR-bumser.

Rittig