Hvilken olie til GSX-R 250
Fra : Chrille

Dato : 21-08-02 13:10

Hej alle

Oliestanden på min (næsten) nyindkøbte baby-gixxer er ved at være lidt lav.

Nu er sagen at jeg ikke ved hvilken olie der er i motoren, så kan jeg bare
købe en olie og fylde op med den? Eller skal jeg skifte det hele + filter
med det samme?

Hvilken olie er god at bruge? Er det noget man kun køber ved den lokale
pusher, eller kan man købe det på alm tankstationer?

Mvh
Christer

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-08-02 13:23

> Oliestanden på min (næsten) nyindkøbte baby-gixxer er ved at være lidt
lav.

Hej Christer

Generelt set er alle olier blandbare. Du skal dog ikke for vente at halv
fuldsyntetisk halvt mineralsk bliver til halvsyntetisk, eller at ½L 10W og
en ½L 30W bliver til 1L 20W.

Hvis du er i tvivl om hvor gammel olien er ville jeg skifte den med det
samme. En GSXR 250 er opgivet til at bruge 10W40 i kvalitet på minimum SG.
En udmærket 10W40 halvsyntetisk MC olie er det "sikre" valg. Ved en
forhandler i Danmark giver man ca. 80Kr/L for en sådan olie.

Skulle jeg selv vælge, ville købe 4L 10W50 Castrol RS (Bestell nr :
10038201) som er Catrols bedste MC olie til 190kr hos www.louis.de Der er
masser af penge at spare ved at handle i tyskland. Castrol RS koster 130kr
for 1L i Danmark. Forsendelsen er 45Kr.

Du bør skifte oliefilter samtidigt med olieskiftet. En GSXR 250 bruger samme
oliefilter som en GS 500 E. (Bestell nr : 10050690) 3,95 Euro

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Chrille

Dato : 21-08-02 14:37

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Alle tiders Jens, det ser jo godt ud. Jeg bestiller noget med det samme.

Hvad gør jeg så her og nu? Mon ikke det går hvis jeg køber 1 ltr
halvsyntetisk olie til at fylde op med indtil det andet kommer?

Jeg var forresten inde og kigge efter et batteri på louis.de men jeg kunne
ikke finde et. Er det fordi de ikke sender dem med posten, eller er det bare
fordi jeg er blind? Ved du iøvrigt hvilke andre cykler der kører med det
samme type batteri?

Mvh
Christer

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 21-08-02 15:09

"Chrille" <chrille@chrille.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle

Hej Christer

Jeg har selv samme maskine. Jeg køre selv med RS4 10W50W fra Castrol. (Som
bager også har anbefalet mig.. )

> Nu er sagen at jeg ikke ved hvilken olie der er i motoren, så kan jeg bare
> købe en olie og fylde op med den? Eller skal jeg skifte det hele + filter
> med det samme?

Ved du hvornår den har fået skiftet olie sidst?

Den har olie + filter skifte interval hvert 5.000 km. OVERHOLD DET!! Det er
godt nok ikke langt, men der er en grund til at det er sat lavt.

Jeg køre altid med FULDsyntetisk. Især efter der var en fra gruppen, tror
det var Jes Vestervang der smed et hoved leje eller plejl leje pga for ringe
olie!

> Hvilken olie er god at bruge? Er det noget man kun køber ved den lokale
> pusher, eller kan man købe det på alm tankstationer?

Ikke på tanken!! De fleste tankstation olier indeholder friktionsnedsættende
additiver der ødelægger koblingen.

Hvor i landet bor du?

Mvh Tommy Fer

Fra : Chrille

Dato : 21-08-02 15:29

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> skrev i en meddelelse

> "Chrille" <chrille@chrille.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Hej Christer

<SNIP>

> Ved du hvornår den har fået skiftet olie sidst?

Jeg mener at ham jeg købte den af havde fået skiftet for 2000 km siden. Jeg
har selv kørt 2600 km siden - Ikke dårligt på en måned
Så det er ved at passe med det skal skiftes nu. Så jeg har lige bestilt
filter og olie ved louis.de. Men jeg er nødt til at fylde noget på nu og
her..
Så hvis jeg køber noget halvsyntetisk, kan jeg så fylde op med det indtil
der kommer olie og filter fra Tyskland?

> Jeg køre altid med FULDsyntetisk. Især efter der var en fra gruppen, tror
> det var Jes Vestervang der smed et hoved leje eller plejl leje pga for
ringe
> olie!

AV, det var ærgeligt

> Ikke på tanken!! De fleste tankstation olier indeholder
friktionsnedsættende
> additiver der ødelægger koblingen.

Ok, olie fra tanken er FY!!!

> Hvor i landet bor du?

Jeg bor i Hjørring i vendsyssel

> Mvh Tommy Fer

Tak for svaret

Christer

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-08-02 15:49

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke på tanken!! De fleste tankstation olier indeholder
friktionsnedsættende
> additiver der ødelægger koblingen.

DET passer ikke!
Vær venlig at nævne en olie med friktionsnedsættende additiver som en
motorcykelkobling ikke kan tåle.

Rittig
(Som kører på AGIP Formula LL til 160,-/4L hos Nordisk Dæk Import - som
sponserer dansk motorcykelsport - 10W 40 API SJ)

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 21-08-02 16:52

> friktionsnedsættende
>
> DET passer ikke!
> Vær venlig at nævne en olie med friktionsnedsættende additiver som en
> motorcykelkobling ikke kan tåle.

Der vil jeg nu tilslutte mig "Fer"!
Jeg har godt nok ingen konkrete beviser, da jeg ikke er inde i alle de der
olie-index-ting, men jeg har fåat af vide af ALLE jeg har spurgt
(automekanikere og mc-mekanikere flere steder) at det ikke er smart at bruge
"auto-olie" på en motorcykel som min! (babygixxer)
....det skulle sagtens kunne lade sig gøre, på gamle choppere mm, da de ikke
når de samme omdrejninger og pres, ifølge dem.
Det samme skulle være med Shell's "V-power" benzin og Hydro Texacos's "Nitro
3000" ...det indeholder vidst også nogle additiver, som fungerer på biler,
men absolut ikke motorcykelkoblinger.

Men det kunne da være lækkert at høre en konkret beskrivelse fra en fagmand
!?

Psycho Cowboy
Babygixxer - kører med MC-OLIE Motul 100% synthetic 10W40 til 110,- l

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-08-02 21:10

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
bruge
> "auto-olie" på en motorcykel som min! (babygixxer)

Okay, mere "jeg har hørt". Stadig ikke et eneste konkret eksempel på en olie
med skadelige additiver.
Jeg har kørt på ganske mange forskellige "bil"-olier, og har hverken på mine
racere eller gadecykler haft det mindste problem.
Tror du at olie udviklet til turbo-biler ikke vil kunne håndtere dine
20.000rpm? Hvor mange rpm går en typisk turbo?

> Det samme skulle være med Shell's "V-power" benzin og Hydro Texacos's
"Nitro
> 3000" ...det indeholder vidst også nogle additiver, som fungerer på biler,
> men absolut ikke motorcykelkoblinger.

Det er en HELT anden sag, og de produkter bruger jeg heller ikke, men her
skiltes jo også med at skidtet indeholder de friktionsnedsættende
additiver - så er man jo lidt selv ude om det hvis man hælder dem på en mc.
Men på oliesiden, så tror jeg faktisk ikke der findes olier i handelen her i
dk med friktionsnedsættende additiver, jeg har ihvertfald ikke set nogen.

> Babygixxer - kører med MC-OLIE Motul 100% synthetic 10W40 til 110,- l

Jeezz... Jeg giver da vist kun 160-180 kr. for 4L Agip Formula LL i
viskositet 10W 40 og kvalitet API SJ. Så dyr en motul må være ualmindelig
langt oppe i API-rating... Hvilken kvalitet er det egentlig?

Rittig

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 21-08-02 22:11

> [...]
> Tror du at olie udviklet til turbo-biler ikke vil kunne håndtere dine
> 20.000rpm? Hvor mange rpm går en typisk turbo?

En typisk skibsturbo går med 10.000 RPM... *gg* En bilturbo render nemt med
100.000 RPM. Men det kan du altså ikke helt sammenligne. Trykket på
turboladerens lejepander er vænsenligt lavere. Desuden har vi også knaster,
og køling af stempler osv. i motoren vs. turboladeren. Det vi er ude i her,
er noget med oliefilmens bæreevne, og om den er tynd nok til at kunne følge
med alle de omdrejninger. En anden ting er turboladerens relative ensartede
tryk på lejet. iforhold til et hovedleje, der ca har den værste situation
man kunne forestille sig. En tilbagevendende spids belastning ved hver
antænding.

Ang. Friktionsnedsættende additiver, så findes der forskellige godkendelses
standarter og nogen af dem garantere der ikke er friktions additiver i. Jeg
husker ikke hvilket navne de skal havde, men da vi skulle finde noget olie
til vores DR600 havde Bager og jeg store problemer med at hitte noget der
var garanteret uden disse additiver. Evt. kan Bager lige smide et par kode i
hovedet på os???

> "Nitro

V-power, skulle være rensende, det går nu nok, men om det er pengene værd...
tror jeg nu ikke. I mine øjne er det løsningen på et ikke eksisterende
problem.

Nitro3000 skulle indeholde disse frisktionsnedsættende additiver. FY FY

> [...]
> dk med friktionsnedsættende additiver, jeg har ihvertfald ikke set nogen.

Kan der være, kan også være der ikke er. Igen det er de forbandede koder...
Please help bager..

Fin olie brugte den også... Indtil jeg fandt 4 L fuldsyntetisk Castrol RS4
10-50W olie i dyskland til ca 200kr. Selvom jeg er rimligt meget fan af
ikke at ændre på viskositeten i forhold til kravene.

Mvh Tommy Fer

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 21-08-02 22:15

> [...]
> viskositet 10W 40 og kvalitet API SJ. Så dyr en motul må være ualmindelig
> langt oppe i API-rating... Hvilken kvalitet er det egentlig?

Det hedder "Motul 300V Competition SAE 10W40 Sport API.SG CCMC G5"

Tjae... måske er det dumt at ofre de penge på olien, men jeg ser sådan på
det, at hvis man giver noget for smørelsen, så må det sq da for faen også
være noget værd !?!
Og dessuden har jeg det selv bedst, når jeg ved at fars egen
yndlingsmotorcykel får hvad den skal bruge (minimum)! ...det er måske også
på grund af perfektionister som mig, at de kan sælge sådan en litter sprøjt
til 13 gange prisen for en L benzin!

Psycho Cowboy
Babygixxer - som vidst aldrig lider overlast! §

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-08-02 23:25

> [...]
> det, at hvis man giver noget for smørelsen, så må det sq da for faen også

Du giver selv svaret: API SG. Din Motul olie er ifølge API-ratingen (som er
en anerkendt kvalitets-mærkning) ikke blot mere end dobbelt så dyr som min
Agip, den er også væsentligt ringere.
"Det sikre valg" ?!?
Denne Motul/Agip situation illustrerer meget godt hvad det er jeg jævnligt
ævler om i disse olie-diskussioner: Man kan lade sig lede af rygter og
ammestuehistorier, eller man kan lade sig lede af internationalt anerkendte
standarder. Ifølge rygterne er mc olie pengene værd. Ifølge standarderne er
mc olie ofte blot en ringere olie til en urimelig høj pris. Noget af denne
situation skyldes en stor forskel i avanceprocent mellem mc forhandlere og
auto forhandlere / supermarkeder, noget skyldes den store forskel i mængde
indkøb (Bilka køber mere olie ad gangen end den lokale mc pusher og får
derfor større rabatter. Man ser nogle gange en lille købmand fylde en
varebil med tilbudsvarer fra et stort varehus, og hvis flere motorcyklister
var lidt pris/kvalitets bevidste, så ville man nok også se nogle små mc
forhandlere gøre det samme), noget skyldes andre faktorer.

> [...]
> yndlingsmotorcykel får hvad den skal bruge (minimum)! ...det er måske også
> på grund af perfektionister som mig, at de kan sælge sådan en litter

Ha, ha.... Undskyld, men ordet "snydt" falder mig af en eller anden grund
ind...
Nej, nu skal jeg nok være ordentlig!

"når jeg ved at fars egen yndlingsmotorcykel får hvad den skal bruge
(minimum)!"
Det udsagn ville jeg undersøge validiteten af, hvis jeg var dig.

Rittig
(Som ikke kører på hverken billig eller dyr lorte-olie, mine gearkasser og
koblinger får nemlig TÆSK.)

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-08-02 10:31

> [...]
>
> Rittig
> (Som ikke kører på hverken billig eller dyr lorte-olie, mine gearkasser og

Tjae... da jeg jo (som tidligere skrevet) absolut ikke er expert på olier,
men derimod kun retter mig efter rygter, som du ganske rigtigt skriver, må
jeg nok erkende at jeg er oppe mod bedre vidende i denne sag!
Det kunne godt være, jeg lige skulle undersøge markedet en ekstra gang, for
at blive snydt, bryder jeg mig sq ikke om!

Psycho Cowboy
Babygixxer, som helt bestemt også får TÆSK!

Fra : TA

Dato : 26-08-02 02:01

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> [...]
> Tror du at olie udviklet til turbo-biler ikke vil kunne håndtere dine
> 20.000rpm? Hvor mange rpm går en typisk turbo?

Såvidt vides går RPM-argumentet ikke så meget på leje- eller
stempel-hastighed, men snarere på at motor-olien indeholder skumreducerende
additiver. De skumreducerende additiver sænker oliens overfladespænding
således at luftbobler i olien brister. Kommer der først luft i olien
forringes olietrykket og i værste fald kan olien ikke pumpes og smøringen
ophører ... $$$.

Små hurtigt-roterende motorer stiller derfor større krav til sådanne
additiver end større langsomt-roterende motorer.

Tidligere snurrede mc-motorer væsentligt hurtigere end bil-motorer og
stillede derfor højere krav til de skumreducerende additiver, men
spørgsmålet er om dette gælder for moderne bil- og mc-motorer? En moderne
bil-motor snurrer vel med op til ca 9K RPM - en mc-motor vel med op til ca
17K RPM?

Som en sidebemærkning: Det er set på Internettet, at man foreslår
diesel-motor-olie(*) til mc grundet det højere indhold af additiver, særligt
zink. Men da diesel-motorer typisk snurrer med forholdsvis lave RPM (~2K til
4K RPM), er diesel-motor-olien ikke umiddelbart egnet til en hurtigt-gående
mc-motor. Iøvrigt indeholder diesel-motor-olien, grundet det højere indhold
af additiver, større mængder tørstof ("aske"), som næppe gavner en mc-motor.

(*) til tunge diesel-motorer

--
TA

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-08-02 18:46

> [...]

> Jeg køre altid med FULDsyntetisk. Især efter der var en fra gruppen, tror
> det var Jes Vestervang der smed et hoved leje eller plejl leje pga for
Undskyld jeg spørger , men hvilken olie fyldte de på i 88-89 da de blev
fremstillet? Var kvaliteten af olie
som den er i dag? Jeg har nemlig hørt at den dyreste og bedste olie nemlig
skulle være spild af penge, da
den er lavet til en anden kvalitet.. (dog har jeg også tænkt mig at fylde
noget godt saft på den)...

> Ikke på tanken!! De fleste tankstation olier indeholder
friktionsnedsættende
> additiver der ødelægger koblingen.
Jeg tvivler nu meget... Men det kan da ske...

> Hvor i landet bor du?
>
> Mvh Tommy Fer
/Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-08-02 20:15

-[ F e r ]- wrote:

> Jeg køre altid med FULDsyntetisk. Især efter der var en fra gruppen, tror
> det var Jes Vestervang der smed et hoved leje eller plejl leje pga for
> ringe olie!

Mnjaeh, jeg fandt jo aldrig ud hvad der var skyld i det, men mekanikeren
(der ikke havde motoren åbnet eller noget) mente at det måske var pga. af
den delsyntetiske olie. Det ved jeg nu ikke om jeg tror på, men det er da
en af mange muligheder. I det hele tage stoler jeg ikke voldsomt meget på
mekanikeres gæt; det er nok nærmest dem der har hørt mest ammestuesnak :-/
Selvfølgelig hjælper et godt omdømme på min tillid til dem
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Kenneth S

Dato : 21-08-02 16:39

> Ikke på tanken!! De fleste tankstation olier indeholder
friktionsnedsættende
> additiver der ødelægger koblingen.

DET passer garanteret i visse tilfælde!!

Kenneth S

(Vi mangler en 'dont feed the trolls' her)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-08-02 21:52

Kenneth S wrote:

> friktionsnedsættende
>>

> DET passer garanteret i visse tilfælde!!
>
> Kenneth S
>
> (Vi mangler en 'dont feed the trolls' her)

Ja, den ville vist være på sin plads
--
mvh Jes Vestervang
FZS600