Salg af andelslejlighed
Fra : Niels Henriksen

Dato : 20-08-02 21:42

Hejsa

I bestyrelsen vedtægter står at man kan sælge sin lejlighed til
familemedlemmer i lige line op og nedgående (sådan ca). Det betyder at man
kan sælge den til sit barn eller sine forældre. Men betyder det så at man
ikke kan sælge den til f.eks. sin søster?

--
Niels

Fra : Tom Christensen

Dato : 20-08-02 21:51

"Niels Henriksen" <niels@biggs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan sælge den til sit barn eller sine forældre. Men betyder det så at man
> ikke kan sælge den til f.eks. sin søster?

Nej !

Tom Christensen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-08-02 21:54

i øvrigt er det ikke altid helt hensigtsmæssigt at gøre det ... pludselig
sidder der 4 ud af 7 bestyrelsesmedlemmer og er i familie ... u c the
problem?

ras

Fra : Tom Christensen

Dato : 20-08-02 21:57

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> i øvrigt er det ikke altid helt hensigtsmæssigt at gøre det ... pludselig
> sidder der 4 ud af 7 bestyrelsesmedlemmer og er i familie ... u c the
> problem?

Ja den risiko er selvfølgelig til stede, især i mindre foreninger. Men blod
er jo som regel tykkere end vand

Tom Christensen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-08-02 22:07

> [...]
> i øvrigt er det ikke altid helt hensigtsmæssigt at gøre det ... pludselig
> sidder der 4 ud af 7 bestyrelsesmedlemmer og er i familie ... u c the

Kommer sandelig an på hvor stor en forening det er... Desuden er det jo
*medlemmets* familie i lige op- og nedstigende linie, og det er immervæk
sjældent at de oprindelige beboere er i familie fra start (hvilket det ville
kræve, hvis ejendommen i øvrigt pludseligt skulle "oversvømmes" af en
specifik familie).
Så nej - aj du nåt ci de pråblæm...

Mvh. Camilla

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-02 23:01

rasmus carlsen skrev:

>i øvrigt er det ikke altid helt hensigtsmæssigt at gøre det ... pludselig
>sidder der 4 ud af 7 bestyrelsesmedlemmer og er i familie ... u c the
>problem?

Næ. Kan der ikke højst være én bestyrelsespost pr. lejlighed?

--
Bertel
Jeg søger en billig mobiltelefon, gerne brugt.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-08-02 22:03

"Tom Christensen" <tomchris@image.dk> skrev...

> Nej !

Hej Tom

Er den - meget kontante - udmelding baseret på domspraksis eller hvad?
Vi har altid brugt det princip, at hvis vedtægterne foreskriver fortrinsret
til familiemedlemmer i lige op- eller nedgående linie, så var det forældre,
bedsteforældre, børn og børnebørn mv. - ikke søskende eller andre
familiemedlemmer i øvrigt.

Mvh. Camilla

Fra : Tom Christensen

Dato : 20-08-02 22:19

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forældre,
> bedsteforældre, børn og børnebørn mv. - ikke søskende eller andre

Hej Camilla,

Beklager at det står som det gør (dobbeltnegation - jeg overså "ikke" i
sprøgsmålet). Jeg mente faktisk - meget kontant - at man ikke kan sælge
til fx en søster.

Vi er derfor fuldstændig enige og dit princip skal jeg således ikke ændre på

Tom Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-08-02 19:52

Tom Christensen wrote:

> [...]

Hvis du så'n rigtig skriver hvad "sådan ca" der står ?

Og alle de efterfølgende, hvordan udstykker i en lejlighed ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Tom Christensen

Dato : 21-08-02 20:16

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> Og alle de efterfølgende, hvordan udstykker i en lejlighed ?

Ret beset bliver ejerlejligheder *opdelt*. Det sker ved en landinspektør (i
København ved at Satdskonduktøren).

Denne påser at opdeling er mulig efter bygningens beskaffenhed, laver
opmåling, laver ejerlejlighedskort og tjekker i det hele taget, at alle
tingene er i orden. Han laver efterfølgende tinglysningspapirer og
fastsætter om fornødent fordelingstal (kan aftales).

Det er den korte version, men det er i hovedtræk frengangsmåden.

Tom Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-08-02 20:48

Tom Christensen wrote:

> Ret beset bliver ejerlejligheder *opdelt*. Det sker ved en landinspektør (i
> København ved at Satdskonduktøren).

Og hvordan er det så lige, at I får en hel familie til at "overtage"
en andelsboligforening ?

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-08-02 21:03

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev...
> Og hvordan er det så lige, at I får en hel familie til at "overtage"
> en andelsboligforening ?

Rent teoretisk kunne det tænkes, at en person ejede en udlejningsejendom,
hvor en (stor) del af lejlighederne var lejet ud til familie (det er ofte
tilfældet). Hvis ejendommen så af en eller anden grund skulle sælges, og
hørte under reglerne om tilbudspligt, så kunne det lade sig gøre... Men det
er nok sjældent det sker

Mvh. Camilla

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-08-02 21:13

Camilla Scharff wrote:

> [...]
> hørte under reglerne om tilbudspligt, så kunne det lade sig gøre... Men det

Ok, du fik ret

Men hvad har det lige med andelsboligforeningsvedtægter at gøre ?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-08-02 23:02

"Niels Henriksen" <niels@biggs.dk> wrote in message
> [...]
man
> ikke kan sælge den til f.eks. sin søster?

Ja, men start med at sælge til jeres fælles forældre, så kan de sælge
videre til din søster

Fra : Niels Henriksen

Dato : 21-08-02 07:26

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels Henriksen" <niels@biggs.dk> wrote in message

> Ja, men start med at sælge til jeres fælles forældre, så kan de sælge
> videre til din søster

Den havde jo været god, hvis ikke det liiiige var fordi at begge vores
forældre har deres eget 1-værelses med låg :)

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-02 16:38

"Niels Henriksen" <mailto:niels@biggs.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Salg af andelslejlighed"

> Den havde jo været god, hvis ikke det liiiige var fordi at begge vores
> forældre har deres eget 1-værelses med låg :)

Det problem kan man vel egentlig også komme uden om. Det er blot at få børn
sammen, sælge til dem, og derefter lade dem sælge videre til bror eller søster...
Og dog... Det holder nok ikke i praksis :)

/Claus

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-08-02 17:00

<Claus Fabritius> skrev...
> [...]
søster...
> Og dog... Det holder nok ikke i praksis :)

Næh - og hvem ville dog også ønske at få barn med sin søster... (hvis du
mener, at Niels og konen skulle sælge til deres barn ville Niels' søster jo
være barnets faster - og stadig ikke hverken i lige op- eller nedstigende
linie!).

Camilla