jan@stevns.net skrev i news:js85mucfhnsvijc3j9i4b0l7fo2ttavjnu@news.tele.dk
> Hvor findes den oprindelige lov om vægtafgift ? og eventuelle
> forarbejder
Et hurtigt opslag i Karnov gav følgende data - svarer det på dit spørgsmål?
Sig til, hvis du i øvrigt mangler noget vedr. subj.
Lovbekendtgørelse 1999-08-12 nr 657
LBKG 1999 657
om vægtafgift af motorkøretøjer mv,
som ændret ved L 1999-12-20 nr 960,
L 2000-03-15 nr 165, L 2000-05-31 nr 463,
L 2000-11-03 nr 986, L 2000-11-22 nr 1029,
L 2000-12-20 nr 1295, L 2000-12-20 nr 1297
og L 2001-05-18 nr 359
Og så kommer det:
Administreres af: Skatteministeriet.
Hovedloven:
L 1962 99: FT 1961-62: 2086, 3757, 3820; A 569; B 487, 505. Tidligere var
motorbeskatningens formål i snævrere forstand at tilvejebringe midler til
konstruktion af veje og broer mv og vedligeholdelse heraf i anledning af det
ved motorkørslen forårsagede slid, jf 1. del, kap II og III i
Motorafgiftskommissionenes betænkning (1954). I dag må indtægten fra
motorbeskatningen betragtes på linie med indtægten fra andre
forbrugsafgifter, se dog indledningsnoten til lov om afgift af
ansvarsforsikringer for motorkøretøjer mv.
Af samtlige afgiftspligtige køretøjer bortset fra hyrevogne og
sygetransportbiler svares vægtafgift. Af afgiftspligtige personkøretøjer,
svares foruden vægtafgift en udligningsafgift. Afgiftspligtige er de i
lovens § 1 nævnte grupper af køretøjer. For motorcykler,
registreringspligtige, benzindrevne traktorer og registreringspligtige
påhængsvogne hertil samt godkendte traktorer uanset brændstof betales
afgifter, der er uafhængige af vægten af det enkelte køretøj. For andre
køretøjer beregnes afgiften på grundlag af enten køretøjets egenvægt eller
dets totalvægt.
For følgende køretøjer beregnes afgiften efter egenvægten:
personmotorkøretøjer, påhængs- og sættevogne til personbefordring samt
campingvogne. Afgiften svares efter satserne i lovens § 3 bortset fra
køretøjer, der er afgiftspligtige efter lov om afgift efter brændstofforbrug
af visse personbiler. Efter ØLD 13. afd nr 14/1984 (utrykt) af 1984-09-20
kunne Centralregisteret for Motorkøretøjer ikke kræve efterbetaling af for
lidt opkrævet vægtafgift for en bil, der ved en fejl fra
registreringsmyndighedernes side blev registreret med en egenvægt på 100 kg,
uagtet at bilens egenvægt på typeattesten var angivet til 1000 kg.
For følgende køretøjer beregnes afgiften efter totalvægten (den tilladte
største vægt af køretøjet med driftsmidler, fører og last): vare- og
lastmotorkøretøjer, påhængsvogne til godstransport og registreringspligtige
motorredskaber, som er indrettet til godstransport, registreringspligtige
påhængsredskaber, bortset fra campingvogne, samt registrerede
ikke-benzindrevne traktorer og registreringspligtige påhængsvogne til
sådanne. Afgiften svares efter satserne i lovens § 4 for køretøjer, der ikke
er omfattet af vejbenyttelsesafgift og § 4a for køretøjer, der er omfattet.
Vægtafgift og udligningsafgift betales forud for hele afgiftsperioden efter
12 måneder, 6 måneder eller 3 måneder. Afgiften påhviler den, i hvis navn
køretøjet på afgiftens forfaldstid er registreret (godkendt).
Fritaget for vægtafgift er bl a sættevogne til godstransport og rutebiler.
Vedr afgifter af forvogne til sættevogne se note til § 4, stk 2.
Ændringslove:
L 1986 252: FT 1985-86: 6920, 7237, 10568, 10767; A 4609; B 1425 ændrede §
6, 12, stk 3 og 4, samt § 14 og 15, stk 3. Ved BKG 1989 69bkg 1989 69 sattes
§ 1, nr 1 (dvs ændringen af lovens § 6) i kraft pr 1989-02-01.
L 1989 825L 1989 825: FT 1989-90: 66, 336, 3348, 3741; A 143; B 113
indføjede § 22 og § 12, stk 2 blev ændret. Loven trådte i kraft 1990-01-01.
L 1989 831: FT 1989-90: 2847, 3088, 3421, 4042; A 2245; B 277 ændrede § 3,
stk 1 A og § 4, stk 1, I og II. Loven trådte i kraft 1990-07-01.
L 1991 286: FT 1990-91 (2. samling): 1542, 2517, 4845, 4953; A 3015; B 353
ændrede § 3, stk 1. Ændringen angik afgiftsnedsættelse for campingvogne, og
loven trådte i kraft 1991-06-01.
L 1991 396: FT 1990-91 (2. samling): 6241, 6508, 6967, 7459; A 6473; B 1497,
1785 ændrede § 2, stk 1, § 3, stk 1 (afgiftsklasse B og C), og § 4, stk 1
(afgiftsklasse III, A og B); § 20 blev ophævet; loven trådte i kraft
1991-07-01.
L 1992 495: FT 1991-92: 8312, 8545, 10536, 11100; A 6089; B 2371 ændrede en
række afgiftssatser i § 3, stk 1, og § 4, stk 1; loven trådte i kraft
1992-10-01.
L 1992 1073: FT 1992-93: 3359, 3528, 4026, 4350; A 5827; B 535, 705 ændrede
§ 12, stk 3. Ændringen angik forhøjelse af gebyr for erindringsskrivelser,
og loven trådte i kraft 1993-04-01.
L 1994 98: FT 1993-94: 2283, 3139, 5772, 6041; A 1789, B 495 indføjede en ny
§ 15, stk 1, nr 7. Ændringen angik trehjulede eldrevne motorcykler, og loven
trådte i kraft 1994-02-11.
L 1994 284: FT 1993-94: 6311, 7092, 8955, 9644; A 6999; B 825 ændrede § 13
og § 14, stk 1, og der indføjedes nye § 14, stk 2 og 3. Ændringen angik
lønindeholdelse mv, og loven trådte i kraft 1994-07-01 og anvendes også på
fordringer, der er forfaldne inden dette tidspunkt.
L 1994 376L 1994 376: FT 1993-94: 3356, 4865, 10408, 10641; A 4487; B 1065
ændrede § 15, stk 3, § 22 og § 32, stk 4 (konsekvensændringer). Loven trådte
i kraft 1994-05-20.
L 1994 957: FT 1994-95: 54, 129, 849, 1007; A 79; B 29 ændrede § 2, stk 1, §
3, stk 1, A, B, C og D, § 4, stk 1 samt I, II og III, § 5, § 6, stk 2 og 3,
§ 10, stk 1, 2 og 4, og § 15, stk 1, nr 3 og 4; der indføjedes en ny § 4 a,
og § 21 blev ophævet. Ved loven genindførtes udligningsafgift af ikke
benzindrevne varebiler, busser, motor- og påhængsredskaber mv og lastvogne,
der ikke er afgiftspligtige efter lov om afgift af vejbenyttelse.
Udligningsafgiften er begrundet i, at afgiftsbelastningen for benzin er
større end for andre brændstoffer. Loven trådte i kraft 1995-01-01, dog
trådte ændringen af § 2, stk 1, og § 3, stk 1, A og D, først i kraft
1996-01-01. Se om loven, CIRK 1995 49cirk 1995 49.
L 1995 1093: FT 1995-96: 46, 166, 1534, 1649; A 90; B 33 forhøjede
udligningsafgifterne i § 3, stk 1, A-D og i § 4, stk 1, I og II. Loven
trådte i kraft 1996-01-01.
L 1996 226: FT 1995-96: 2120, 3236, 4397, 4645; A 3030; B 365 ændrede § 4,
stk 2, 3 og 5. Loven trådte i kraft 1996-03-29.
L 1996 1213: FT 1996-97: 1556, 2642, 2973; A 1601; B 156 ændrede § 4, stk 3
og 6, samt § 23, stk 4. Loven trådte i kraft 1997-01-01.
L 1997 361: FT 1996-97: 3939, 7884, 8302; A 3425; B 1235, 1388, 1473 ændrede
§ 1 og § 3. Loven skal skærpe miljøincitamenterne, jf lov om afgift efter
brændstofforbrug for visse personbiler. Se hertil CIRK 1997 134cirk 1997
134.
L 1997 363: FT 1996-97: 6883, 7893, 8311; A 5455; B 1265, 1442, 1475 ændrede
§ 2, stk 1, § 4, § 6, stk 2, § 16 og § 23, samt indføjede § 15 a. Ved BKG
1997 949bkg 1997 949 er den ændrede formulering af lovens § 4, stk 4 sat i
kraft fra 1998-01-01. Loven gennemfører en række omlægninger i
varevognsbeskatningen. Se hertil CIRK 1997 134cirk 1997 134.
L 1997 979: FT 1997-98: 1676, 2162, 2363; A 1824; B 59, 87 (lovforslag 80)
ændrede § 4, stk 4 om afgift for vare- og lastmotorkøretøjer og indførte
adgang til fuld vægtafgiftsberigtigelse af vogntog med blokvogn, jf § 4 a,
stk 1 in fine. Loven trådte i kraft 1997-12-19.
L 1997 980: FT 1997-98: 1182, 2017, 2236; A 1199; B 43, 73 (lovforslag 49)
indeholdt en konsekvensændring af § 16 som følge af lov om social service.
Loven trådte i kraft 1998-07-01.
L 1998 81: FT 1997-98: 3929, 3939, 3940; A 3329 (lovforslag 174) ophævede
tillægsafgiften for privat anvendelse af varebiler.
L 1998 421: FT 1997-98 (2. samling) 1837, 2136, 2232; A 2193 (lovforslag 89)
genindførte tillægsafgiften for privat anvendelse af varebiler, men alene
for varebiler registreret første gang efter 1998-06-02.
L 1998 484: FT 1997-98 (2. samling): 607, 2012, 2231; A 1722; B 257
(lovforslag 62). Loven ændrede § 6, stk 5, som konsekvens af ændring af
færdselsloven. Loven trådte i kraft 1998-07-01.
L 1998 1056: FT 1998-99: 715, 2419, 2517; A 1590; B 227 (lovforslag 55)
ændrede ecu til euro i § 4 a, stk 4. Loven trådte i kraft 1999-01-01.
L 1999 325: FT 1998-99: 5387, 6940, 7036; A 5118 (lovforslag 214) tilpasser
udligningsafgifterne til ændringerne i benzinafgifterne. L 1999 325L 1999
325 er senere ændret ved L 1999 960L 1999 960.
L 1999 960: FT 1999-2000: 1691, 2549, 2786; A 2490 (lovforslag 89) tilpasser
udligningsafgifterne til ændring af afgiften af dieselolie. Ved loven
ændredes § 3, stk 1, A-D, og § 4, stk 1, II. Ikrafttræden 2000-01-01.
L 2000 165: FT 1999-2000: 432, 4360, 4465; A 572; B 357 (lovforslag 20)
følgelov til lov om opkrævning af skatter og afgifter (L 2000 169L 2000 169)
ændrer § 12, stk 2-4. Ikrafttræden 2001-01-01.
L 2000 463: FT 1999-2000: 6423, 8485, 8758; A 6434 (lovforslag 235) bl a
forlængelse af afgiftsfritagelsen for el-biler ændrer § 1, stk 2.
Ikrafttræden 2000-06-01.
L 2000 986: FT 2000-01: 204, 670, 803; A 2; B 2, 22 (lovforslag 11). Loven
ændrede § 4 a, stk 4. Ikrafttræden 2000-11-05, idet dog lovens
virkningstidspunkt i medfør af ændringslovens § 3, stk 2 er udskudt ved BKG
2000 1155bkg 2000 1155, hvorefter skatteministeren offentliggør det
tidspunkt, fra hvilket loven får virkning, ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Loven erstattede den tidl henvisning til Rdir 93/89 med henvisning til Bilag
I til EP/Rdir 1999/62.
L 2000 1029: FT 2000-01: 222, 905, 1128; A 731; B 30 (lovforslag 27). Loven
ændrede § 23, stk 4. Ikrafttræden 2001-07-01. Ved loven afskaffedes
hæftestraffen.
L 2000 1295: FT 2000-01: 1222, 2512, 2800; A 2267; B 297 (lovforslag 92).
Loven ændrede § 5, stk 1, Afsnit II. Ved loven ændredes den årlige
vægtafgift for registreringsafgiftspligtige, ikke-benzindrevne traktorer
samt registreringspligtige påhængsvogne fra 1/4 af satserne for vare- og
lastvogne til fuld sats. Ikrafttræden 2001-01-01. Ændringen har virkning for
afgiftsperioder, der begynder 2001-01-01 eller senere.
L 2000 1297: FT 2000-01: 1235, 2513, 2801; A 2284; B 303 (lovforslag 94).
Loven ændrede § 3, stk 1, A-D, og § 4, stk 1, II. Ikrafttræden 2001-04-01
med visse modifikationer. Overgangsbestemmelserne er medtaget efter
hovedloven. Loven var et led i regeringens miljø- og trafikpolitiske
målsætninger og indgik som led i finansloven for 2001 med forhøjelser af
brændstofafgiftsniveauet. Ændringen af § 3, stk 1, A-D, nedsatte den
såkaldte udligningsafgift (der reducerer forskellen i afgiftsbelastningen på
henholdsvis benzindrevne og dieseldrevne køretøjer) som følge af forhøjelsen
af afgiften af dieselbrændstof.
L 2001 359: FT 2000-01: 6716, 8049, 8245; A 6290; B 1178 (lovforslag 200).
Loven ændrede § 4, stk 6. Loven lempede afgiften af mangeakslede last- og
sættevogntog i variabel kombination. Loven trådte i kraft 2001-06-01.
/Peter
--
http://www.grauslund.com