Honda CB500 - erfaringer?
Fra : Kenneth Straarup

Dato : 20-08-02 21:16

Goddag.

Jeg er lige blevet anvist denne newsgroup, og har derfor ikke læst den
tidligere, så jeg undskylder allerede nu, hvis der har været en milliard
lignende posts før.

Jeg står på falderebet til at købe mig en ny Honda CB500, men kunne godt
tænke mig at høre om folks erfaringer med den: er den pengene værd, hvor
godt kører den, etc.

Jeg er absolut ganske grøn på området, så al information vil blive
glædeligt modtaget.

med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup.

Fra : Peter H Hasselbalch

Dato : 20-08-02 22:56

> Jeg er absolut ganske grøn på området, så al information vil blive
> glædeligt modtaget.

Absolut god begyndermaskine.

Mere info kan bl.a. findes på:

www.dmcn.dk under Anmeldelser > Motorcykler > Honda CB500

http://www.hasselbalchs.dk/menu.asp?x=20&y=30

--
Mvh Peter HH
www.hasselbalchs.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-08-02 22:30

Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9270E19C243C4bimmelimmedimbangbum@192.168.38.195...

> Jeg står på falderebet til at købe mig en ny Honda CB500, men kunne godt
> tænke mig at høre om folks erfaringer med den: er den pengene værd, hvor
> [...]
Prøv at gå på google/grupper/avanceret søgning på emnet på denne gruppe så
finder du alt

Ole

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 21-08-02 00:10

Hejsa

Det korte svar er, "den kører som den skal"

Der har været en del spørgsmål af lignende art i de sidste 2-3 måneder, så
prøv evt. google eller søgning på din newsserver.
Umiddelbart kan de summeres op til at der findes en 3-4 andre cykler som kan
være værd at prøvekøre inden du beslutter dig. Eftersom det er dig der skal
køre på den, er det også vigtigt at du finder en mulighed for at prøvekøre
lidt forskelligt. (fx. hos en forhandler)

Cyklerne ligger i nogenlunde samme prisniveau, og er til at have med at
gøre.

Suzuki GS500
Kawasaki GPZ500
Kawasaki ER-5
Yamaha XJ600
(Honda CB500)

Har jeg glemt nogen?

Mvh
Kristoffer
/Gpz500 nu rettet ud, men mangler en forgaffel + kåbe.

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 21-08-02 05:08

Og her kan jeg komme med input om de maskiner jeg selv har prøvet at køre
på:
[snip]>
> Suzuki GS500
Har jeg kun kørt ganske lidt på, og vil derfor holde mig neutral. Faldt dog
ikke i min smag. Virkede for lille til mig. (En smagssag/spørgsmål om
bygning )

> Kawasaki GPZ500
Sjov på lige stræk, specielt motorvej. Jeg synes den var trist/For svær
håndterlig i byen (Igen alt hvad jeg siger er et spørgsmål om personlig
stil, og smag)
> Kawasaki ER-5
Har ikke prøvet den, men vil gerne!
> Yamaha XJ600
Kører rigtig godt, og er den der håndterer mest som en CB500 IMHO (Af
ovennævnte maskiner). Motor virker mere smidig end på CB500. Men skal have
en lille smule flere omdrejninger. Man har færre motor-vibrationer end på
CB500, men jeg elskede vibrationerne på min CB500!!
> (Honda CB500)
En dejlig maskine. Jeg havde to super sæssoner på min! Masser af køreglæde,
nem at håndtere. Gør ALT som man forventer det, ingen overraskelser.
(Dette kan dog efter et par år være noget man enten elsker, eller gør at man
har lyst til at prøve noget nyt)

Som tilføjelse må jeg også nævne Suzuki Bandit 600 (Selv om jeg ikke er
meget for Suzuki) - Den kører rigtigt godt, har det rigtige prisleje, og
virker meget som Yamahaen - Til gengæld virker lak-kvalitet osv lavere end
på Hondaen. Men den skal da med i overvejelserne!

Håber det kunne bruges

Mvh Martin Frederiksen - CB250RS '83 - desværre på bedding

Fra : Anbjorn Grindheim

Dato : 21-08-02 10:27

> [...]
| Jeg står på falderebet til at købe mig en ny Honda CB500, men kunne godt
| tænke mig at høre om folks erfaringer med den: er den pengene værd, hvor

Jeg har eid en CB500 siden mai i år. Her er noen betrakninger:
Lettkjørt nybegynnersykkel og tilnærmet vedlikeholdsfri. Veldig
praktisk for job-commuting og holidays. Kjører "fort nok", selv om du
ikke kan konkurrere med R-sykler i gatekrysset. Sykkelen er slapp på
lavt turtall, noe som gjør at du konstant holder høy rpm og bruker
girene mye. Det er mest drag rundt 7000-9000. Sykkelen passer best til
en person, så om du skal ha passasjer på langtur, vurder å kjøpe en
annen sykkel Med S-versjonen, som har en bikini-kåpe, vil du kunne
kjøre behagelig i 140-150 km/t. Sykkelen skal teoretisk klare 200 km/t.

--
Anbjørn

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 23-08-02 23:50

>Sykkelen passer best til
> en person, så om du skal ha passasjer på langtur, vurder å kjøpe en
> annen sykkel

jeg synes faktisk min er blevet en fin topersoners cykel, efter jeg fik
monteret nogle andre støddæmpere bagpå(Koni - ca 1500,- kr.)
mvh
Anders O, cb500

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 08-09-02 08:06

> jeg synes faktisk min er blevet en fin topersoners cykel, efter jeg fik
> monteret nogle andre støddæmpere bagpå(Koni - ca 1500,- kr.)
> mvh
> Anders O, cb500

Hej!

Jeg ville lige lade jer vide at jeg nu har købt den, og jo, den er rigtig
fin - og skal til første service i morgen, så den kan komme ud at køre
stærkt :)

Mange tak for alle postings. (Svartiden skyldtes at det åbenbart var
forbudt at have computer og mc samtidigt, så begge mine bærbare gik i
stykker.)

Nu jeg skriver, kunne jeg da godt tænke mig at høre hvor væsentligt andre
støddæmpere er - og hvad forskellen egentlig er.

Og samtidig forskellen på en fuld og en styrkåbe i praksis. Da jeg købte s-
modellen, har jeg styrkåben, men overvejer at udstyre den med en bundkåbe
også, når/hvis jeg engang får pengene.

Mange tak.

-Kenneth Straarup

Fra : Hans Harding

Dato : 09-09-02 12:40

> Nu jeg skriver, kunne jeg da godt tænke mig at høre hvor væsentligt andre
> støddæmpere er - og hvad forskellen egentlig er.

De originale bagstøddæmpere er det eneste kritisable på Honda CB500. Hvis du
kører med passagerer, kan du lige så godt allerede nu skifte til KONI's
dæmpere, de fungerer perfekt.

Du skal i øvrigt nok blive glad for cyklen, jeg har nu kørt over 38.000 km
på min sorte CB500 årg. 97, uden nogen problemer overhovedet, og bliver
stadig mere glad for den, så held og lykke med dyret

Hans
Aalborg

Fra : Hans Harding

Dato : 10-09-02 06:53

> De originale bagstøddæmpere er det eneste kritisable på Honda CB500. Hvis
du
> kører med passagerer, kan du lige så godt allerede nu skifte til KONI's
> dæmpere, de fungerer perfekt.

Jeg har netop erfaret, at KONI indstillede produktionen af MC støddæmpere i
år 2000, så de originale Honda støddæmpere må jo derfor skiftes med et andet
velrenommeret produkt, men hvilket der så kan anbefales (Öhlin ?), kan andre
her på gruppen sikkert give råd om.

Hans
Aalborg

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 11-09-02 09:52

Tillykke med den. Den skal nu nok blive glad for.

Jeg har ikke lige erfaring med bundkåben på CB500, men synes da at det klær'
den. Men ellers skulle der være mulighed for at få benene lidt i læ, især
godt når det regner.

--
Mvh.
Henrik

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-02 15:58

> [...]
> godt kører den, etc.
>
> Jeg er absolut ganske grøn på området, så al information vil blive

Jeg har kørt på min CB500 i snart 2 sæsoner, og har kun rosende ord til
overs for den. Det er en absolut letkørt cykel, med rigelige kræfter til
daglig kørsel og en meget behagelig kørestilling selvom man som jeg er 190
cm høj. Jeg har bl.a. brugt den til længere ture til et sommerhus i Sverige
og en tur til Stockholm sidste sommer, og selv med 3 fyldte tasker og en
passager bagpå klarer den sig helt udmærket. I så pressede
touringsituationer kan man naturligvis godt mærke at man ikke er alene på
cyklen, men der er ingen problemer og den kan stadig sagtens holde en fart
på 160+ hvis ellers hende bagpå tillader det ;).
Som daglige commutercykel er den ideel, da den bare kører. Der er aldrig
noget der skal skrues eller justeres på, og den starter første gang, selv i
den hårdeste frost du kan tænke dig at køre i. Derudover er den bare let at
håndtere, dvs. den gør hvad du beder den om, som jeg er sikker på du vil
høre fra de fleste andre der har prøvet den.
Min konklusion er at den er rigtig god som startercykel, sålænge man er
klar over at nok er den letkørt, men den er altså hurtig nok til at man
sagtens kan komme i problemer! Hvis du overvejer at bruge den som
touringcykel, så er en kåbe absolut påkrævet efter min mening. Hvis man kan
få en bundkåbe til CB500S modellen (som har styrkåbe) er det fint, men
ellers kan man eftermontere en fuldkåbe (se evt. på www.tcpsa.com for
modeller og billeder. Kåben selv kan købes hos de fleste hondaforhandlere
til ca. 7500. Overvej dog en brugt model, med kåben monteret, det bliver
billigere for dig.
God fornøjelse!

Frederik

Fra : Ole Baun

Dato : 21-08-02 21:08

"Hans Kruse" skrev

Hej Hans
Jeg blander mig lige i koret af lovprisere
men da jeg stort set er enig med Frederik genbruger jeg noget af det han
skrev.

> [...]

> sagtens kan komme i problemer! Hvis du overvejer at bruge den som
> touringcykel, så er en kåbe absolut påkrævet efter min mening.

Jeg købte min CB500 fra ny i ´96.
Har efterfølgende fået monteret kåbe på den.
Har kørt 101.000 km på den indtil videre; - uden problemer.
Den bruger ikke olie; - ikke noget jeg kan måle i hvert fald.

Som der var en anden der skrev, så er der flere at vælge i samme prisklasse,
og "konkurrenterne" har med garanti også mange glade ejere, men du går ikke
helt galt i byen ved at vælge en CB500.

Men ta´ ud og kik på de sammenlignelige modeller, og prøv dem hvis du har
mulighed for det.

Ole Baun

Fra : Ole Baun

Dato : 21-08-02 21:15

"Ole Baun" skrev

> Hej Hans
> Jeg blander mig lige i koret af lovprisere

og en hel masse mere.

Der skulle selvfølgelig stå Kenneth, og ikke Hans, sådan ka´ det jo gå når
man begynder at "klippe og klistre".

Ole Baun