(Vild)svin efterlyses!!
Fra : Lars Haugaard

Dato : 21-08-02 09:53

Det var lidt af en overskrift, hva!!!
Sagen er den at jeg her i weekenden drager til Tyskland for at erhverve ny
hvalp(Bayersk bjergschweisshund, min tredie af slagsen.). Jeg vil denne gang
føre hund på til forprøve og hovedprøve i Tyskland, og har derfor bl.a. brug
for blod/skin/klove fra vildsvin, da det højst sandsynligt er sådan nogle må
"grisebasser" jeg vil blive udsat for at skulle eftersøge til næste år når
jeg går op til forprøven. Jeg kan højst sandsynligt sagtens få noget blod
med hjem fra stedet hvor jeg køber hvalpen - men da blod er en udemærket
smittekilde, selv frossen, for bl.a. svinepest har jeg fravalgt dette.
Så hvis nogen i NG kender nogen på Sjælland der skulle have sådane små
nuttede sager gående hører jeg gerne fra jer. Det er ikke noget der haster,
det skal bare helst være i år!

De venligste hilsner

Lars Haugaard

www.haugaard.org
OBS: Nyhedsgrupper er desværre tit udsat for spam.
Derfor; Ønsker du at maile mig direkte så bedes du fjerne
>nospam<
i afsenderadressen på denne mail.

Fra : Frans Jensen

Dato : 21-08-02 10:07

On Wed, 21 Aug 2002 10:53:07 +0200, "Lars Haugaard"
<lars>nospam<@haugaard.org> wrote:

> har derfor bl.a. brug
>for blod/skin/klove fra vildsvin

det er ikke på Sjælland men mon ikke

http://www.jagtfarm.dk/

kan være behjælpelig, du kan jo altid prøve at ringe til
Røgegård på tlf: 98225066

--
Windows 9x/NT - 32 bit extensions and a graphical shell
for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally

Fra : Allan Vester

Dato : 22-08-02 09:45

"Lars Haugaard nospam" <lars@haugaard.org> skrev i en meddelelse
> Det var lidt af en overskrift, hva!!!
> hvalp(Bayersk bjergschweisshund,
> "grisebasser"
> Det er ikke noget der haster, det skal bare helst være i år!

Jeg var af den opfattelse at det kunne være en fordel at præge hvalpen fra
begyndelsen ved at lægge et skind ved dens madskål. eller er det blot for at
senere resten af familien !.

Jeg har iøvrigt hørt fra upålidelig kilde at på fødselstiftelsen i Århus
bliver pigerne lagt i kuvøse med lammeskind, den prægning ses tydeligt
senere i livet når de bliver ældre og ser et skind foran en pejs, så smider
de sig ned. Det giver særligt bøvl når det er konens veninde ligger der.

mvh.
Allan

Fra : Per Herholdt

Dato : 22-08-02 12:46

Allan Vester wrote:
> [...]
> tydeligt senere i livet når de bliver ældre og ser et skind foran en
> pejs, så smider de sig ned. Det giver særligt bøvl når det er konens

Hej..
Min veninde fa Irland spørger hvad de små drenge fra kuvøsen så gør når de
ser et får
--
MVH Per

Fra : Alex Linaa

Dato : 22-08-02 13:10

"Per Herholdt" <per.herholdt@tdcadsl.dk> wrote in message

> Min veninde fa Irland spørger hvad de små drenge fra kuvøsen så gør når de
> ser et får

De følger selvfølgelig fårets spor baglæns, for at se hvor hun faldt af

/Alex

Fra : Lars Haugaard

Dato : 22-08-02 16:32

Den her tråd er vist inde på et "vild"spor, drenge!!!
Hvad angår prægning af hvalpen så er det bl.a. et spørgsmål om race. Bayerne
interesserer sig storset ikke for andet en lugten af klovbærende vildt lige
fra fødselen, det er f.eks. svært at få dem til at følge spor fra skadet
ræv/grævling. Mine to andre bayere har lejlighedsvis prøvet spor udlagt med
vildsvin. Og jeg skal ellers lige love for de følger sporet nået mere
pirligt end ved både råvildt, då og kron. Faktisk er det eneste de mangler,
et blåt blink. De ved instinktivt at det her er noget potentielt farligt.
Jeg tror umiddelbart at forklaringen må ligge i at de jo bl.a. er avlet til
eftersøg på svin, og det er ren Darwin det her, døde hunde arvler ikke!! Det
er jo bl.a. derfor bayere sjældent direkte afliver, de trækker normalt ned
og standhalser.
Så mit ønske om blod og andet fra vildsvin har altså mest til formål at
kunne gøre den lille ny mere fortrolig med denne færttype end det ellers er
muligt i DK, nu hvor Dansk Landbrug jo oven i købet betaler skydepenge syd
for grænsen for at eliminere denne trussel imod dansk svineeksport.
Man skulle næste tro de ikke ved, svinepest udemærket kan spredes via
luften!

Senere

Lars Haugaard

Fra : Allan Vester

Dato : 22-08-02 17:35

> [...]
Det
> er jo bl.a. derfor bayere sjældent direkte afliver, de trækker normalt ned

Jeg har selv trukket slæb med vildsvine skind, og hvalpen har fulgt sporet
fra første færd helt uden problemer, og det er korrekt at det ligger i dem
rent instinktivt for den var meget agressiv ved det første fund. De
efterfølgende gange der er trukket slæb med vildsvin har den fulgt sporet
flot men nu har den opdaget at skindet ikke udgør den store trussel.

Held og lykke med turen syd på jeg har det stadig i frisk erindring med en
lille ny bandit i hjemmet.

mvh.
Allan