Røde myrer
Fra : Tine

Dato : 21-08-02 09:49

Hej alle i gruppen

Som forholdsvis ny haveejer, er jeg stødt på et problem, som jeg ikke
har kunne finde løsningen på nogle steder. Håber I bærer over med min
uvidenhed indenfor haveområdet og deraf måske lidt dumme spørgsmål :)

Hele haven er invaderet af røde myrer. Hver morgen er der nye tuer
spredt ud over græsplænen. Kan det være derfor vores græsplæne er ved
at gå ud, til trods for gødning og eftersåning i foråret? Min tanke er
at myrerne simpelthen ødelægger rødderne i græsset, men kan det
forholde sig sådan?

Vi har, desuden, været voldsomt plaget af bladlus. Alt, og jeg mener
alt, i haven har set lidt usselt ud pga. lus. Jeg troede egentlig at
myrerne holdt bladlusene lidt nede, og har da også set masser af sorte
myrer på samtlige planter, men sjovt sjældent røde myrer på planterne.

Er der overhovedet nogen måde at komme af med de røde myrer på, hvis
det altså er dem der ødelægger min græsplæne?

Håber der sidder en myreekspert, der kan belære mig lidt om myrer.

Hilsen
Tine

Fra : Mogens

Dato : 21-08-02 10:14

On 21 Aug 2002 01:49:29 -0700, tio@12move.dk (Tine) wrote:

> [...]
>myrerne holdt bladlusene lidt nede, og har da også set masser af sorte
>myrer på samtlige planter, men sjovt sjældent røde myrer på planterne.

Myrer er ikke bladlusenes fjender. Tværtimod. Myrerne "malker"
lusene for et sukret sekret de udskiller og holder samtidigt lusenes
fjender nede. Så mange myrer giver altså også nemt mange bladlus.

Hvis du kan holde myre bestanden nede og måske indføre nogen
mariehøns, så vil bladlus problemet mindskes af sig selv. Mariehøns
spiser nemlig bladlus.

mvh Mogens

Fra : Jakob Bock

Dato : 21-08-02 11:42

Mogens skrev:

> Hvis du kan holde myre bestanden nede og måske indføre nogen
> mariehøns, så vil bladlus problemet mindskes af sig selv. Mariehøns
> spiser nemlig bladlus.

Svirrefluer er nok noget lettere at lokke ind i ens have. Også de -- deres
larver -- kan gøre et godt indhug i bestanden af bladlus. I vores have er
der især mange svirrefluer på koriander, bladfenikkel og chrysantemum
(shungiku), men de er glade for alle mulige blomster.

Da et af vores pæretræer, som står i en potte, for nylig blev angrebet af
bladlus, stillede jeg den klods op af bedet med koriander, som på det
tidspunkt var i fuld blomst. Der gik ikke lang tid, før _alle_ bladlus var
forsvundet, og dette var den eneste "behandling" træet fik.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Tine

Dato : 22-08-02 07:22

Tusinde tak for jeres svar. Nu ved jeg da lidt om hvad jeg skal plante
i min have næste sommer, og blev da også klogere omkring forholdet
mellem myrer og bladlus.

Men er der ingen der har en ide om hvordan jeg slipper af med
myrerne??

Tine