Gud bor i Anderstorp !
Fra : Poul B-H

Dato : 20-08-02 20:29

Mens mange i hele verden venter på jesus' genkomst, går Gud levende rundt på
Anderstorp banen med en lydmåler. Hvis man har en lydpotte af et andet
fabrikat end originalt, nytter det ikke at den evt. er lovlig og godkendt,
Gud fra Anderstorp dømmer dig øjeblikkeligt bort fra banen ( svarende til en
bøde på 2000kr i spildte penge på en 2-dages trackday) uden overhovedet at
måle på den.
Ser han en maskine der ikke ligner en gade maskine, bliver den bortdømt,
uden at støjmåle den, selvom den har standard type og TÜV -godkendt potte,
"jag skiter i TÜV".
Får man så overtalt ham til at støjmåle den og få den godkendt, får man 3
pas senere at vide at den støjer for meget, så man ikke må køre mere
alligevel
Han kan/vil ikke oplyse hvilke normer han måler efter, men er dog overbevist
om at: "Ni viste det jo" . Hvem fanden ved hvor mange db ens maskine støjer,
når man ikke en gang kan få oplyst hvilken norm der anvendes.
Han måler direkte ca. en meter bag maskinen, men måler aldrig distancen
eller højden, en 750ccm mener kan skal køre 7500rpm under testen.
Han målte vores maskine, påstod han, til 100db under forbikørsel i 15 meters
afstand!!! det svarer nærmest til en jumbo eller 3 trykluft hamre. Første
gang var der "inga problem als"

GUD LEVER, OG BOR I ANDERSTORP (eller ER det djævelen)
Benzin til hjem kørsel, købte vi i Gislaved, og den svenske by som starter
med A, omtales aldrig mere i vores hus.

Poul B-H

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-08-02 20:41

"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> GUD LEVER, OG BOR I ANDERSTORP (eller ER det djævelen)
> Benzin til hjem kørsel, købte vi i Gislaved, og den svenske by som starter
> med A, omtales aldrig mere i vores hus.

Unden at gøre mig specielt klog på FIA-regler på motorcykler, kan jeg da
informere dig om at udstødningsdæmpende foranstaltninger er en del af
godkendelsesproceduren for overhovedet at få lov til at starte/køre race.

Hvilke regler køres der race efter i Skandinavien...?

Et lille eksempel på regler, herunder også krav til udstødningslarm:
http://www.wera.com/pages/rulebook.htm#ch8

Hr. Bjørn

Fra : Poul B-H

Dato : 20-08-02 21:18

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> informere dig om at udstødningsdæmpende foranstaltninger er en del af
> godkendelsesproceduren for overhovedet at få lov til at starte/køre race.

Når der er støjrestriktioner, skal målingerne selvfølgelig udføres efter en
norm, så de bliver ensartede fra gang og ikke vilkårlige som i Anderstorp.
Skal man have en chance for at kontrollere hjemmefra, skal man selvfølgelig
vide hvilken norm/metode der anvendes, ellers er det jo umuligt, men det kan
man ikke få oplyst. Jeg tror ikke at manden har nogen uddannelse eller viden
om støjmåling, det er vel cafeteria bestyreren der suplerer indtægten på
denne måde.

Poul B-H

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-08-02 21:24

> [...]

viden
> om støjmåling, det er vel cafeteria bestyreren der suplerer indtægten på

Ok ... hvorfor så ikke sende en klage til baneledelsen evt. med krav om
refundering af "baneleje" eller hvad sådan måtte hedde...?

Hr. Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-08-02 20:49

On Tue, 20 Aug 2002 21:29:12 +0200, "Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk>
wrote:

Hej Poul.

> [...]
>Anderstorp banen med en lydmåler. Hvis man har en lydpotte af et andet
>fabrikat end originalt, nytter det ikke at den evt. er lovlig og godkendt,

Hvis jeg ikke husker galt, så skrev jeg faktisk noget om
fremgangamåden på Anderstorp for nogen tid siden, så helt ubekendt kan
det ikke være

> [...]
>om at: "Ni viste det jo" . Hvem fanden ved hvor mange db ens maskine støjer,
>når man ikke en gang kan få oplyst hvilken norm der anvendes.

Han måler i DBA, og jeg har checket min støjmåler mod hans, og
forskellen er minimal.

> [...]
>afstand!!! det svarer nærmest til en jumbo eller 3 trykluft hamre. Første

Hans måling er temmelig klods på afgangsrørtr - 20 cm ude og i ca. 30
grader.
Det er en hård måling, og de fleste "larmepotter" falder på 100 dBa
grænsen han henholder sig til.
Normalt måles der i 1 meters afstand og i 45 grader.

Jeg har målt nogle af de maskiner der blev målt til tæt på 100 dBa
stående til ca. 93 dBa ved forbikørsel, og det er vist OK nok.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Poul B-H

Dato : 20-08-02 21:12

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote in message

> Han måler i DBA, og jeg har checket min støjmåler mod hans, og
> forskellen er minimal.

dba er en målemetode og ikke en norm

> Hans måling er temmelig klods på afgangsrørtr - 20 cm ude og i ca. 30
> grader.

lige bag ved og ingen vinkel, hvis han da gider at måle

> Det er en hård måling, og de fleste "larmepotter" falder på 100 dBa
> grænsen han henholder sig til.

han anvender 95 dba nu

Poul B-H

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-08-02 21:14

"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> han anvender 95 dba nu

Er der støjproblemer på Anderstorp alá klager over unødig larm..?

Er det "Anderstorpregler"..?

Er det skadinaviske regler for udstødningslarm.

Er det internationale regler for udstødningslarm.

Andrestorp er da en racerbane og ikke såkaldt offentlig vej ... eller tager
jeg helt fejl..?

Har Anderstorp støjregler (specielle eller løbsbetingede) må man skik følge
eller bane fly.

Hr. Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-08-02 21:20

On Tue, 20 Aug 2002 22:11:47 +0200, "Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk>
wrote:

Hej Poul.

>dba er en målemetode og ikke en norm

Enig, men der findes en anden målemetode, dBc, som er en liniær
måling.
Jeg frygtede det var den han havde gang i, det var årsagen til at jeg
kiggede ham over skulderen.
Man kan ikke foretage en måling efter nogen norm, som f.eks. IV, under
de forhold der er på Anderstorp.
De målinger der foretages kan kun tjene som "vejledende", men da det
er dem der ejer banen, er det vel også OK at det er dem der sætter
kravene til dem der slippes løs på banen.

>lige bag ved og ingen vinkel, hvis han da gider at måle

Sidst vi var deroppe havde hele koret standardpotter monteret.
Vi havde ingen problemer, og så ikke så meget som een kontrolmåling

>han anvender 95 dba nu

Så har i været på fuld bane.
De er lidt mere gelassen når der køres på kort bane.
Årsagen er at der bor mennesker lige ved svinget for enden af
langsiden, og de klager for et godt ord.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : finn sander

Dato : 20-08-02 21:01

Poul B-H < > GUD LEVER, OG BOR I ANDERSTORP (eller ER det djævelen)
------------------
Moses hansen bor en ca. 30km fra mig, mon det er "hans"
søn..........................
FS
(der ikke er medlem af kirken, må jeg så køre med carbon rør af den rå
slags )

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 20-08-02 21:14

Poul B-H wrote:

> [...]
> fabrikat end originalt, nytter det ikke at den evt. er lovlig og godkendt,

Damn!

> [...]
> 15 meters afstand!!! det svarer nærmest til en jumbo eller 3 trykluft
> hamre. Første gang var der "inga problem als"

Årh hvad.
Når vi kører ræs, måles der efter to normer.
Den ene er 1 meter bag potten med ca. 7000 o/min (hvilket egentligt er
forkert - *1) og den anden er et-eller-andet med det sted på banen hvor der
gives mest gas i 4 gear eller sådan noget sindsygt noget. Reglerne kan ses
www.dmusport.dk/roadrace for de nysgerrige.
I første tilfælde må en std. 250'er larme 100dB, og i andet tilfælde 125 dB

Selvom jeg syntes TZRen larmer meget når man står ved siden af den, så er
den aldrig faldet for støjgrænserne.

*1 - Der bør måles ved en stempelhastighed på 11 m/s, hvilket varierer fra
motor til motor.

/Rune

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-08-02 21:38

"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Mens mange i hele verden venter på jesus' genkomst, går Gud levende rundt

> Anderstorp banen med en lydmåler.

Uden på nogen måde at kloge mig på lige netop din situation, så vil jeg lige
knytte et par generelle kommentarer.

Hvis man har ansvaret for et baneanlæg eller et motor-arrangement, så ved
man at der ikke skal meget til, før ens muligheder for benyttelse bliver
indskrænket eller inddraget, derfor vil man hellere ende med en sur kører
for meget, end et godkendt baneanlæg for lidt...

Jeg er helt enig med dig i at det bør være den faktuelle støj der bestemmer
om en maskine tillades start eller ej, ikke fabrikatet af lydpotten, men de
støjmålinger er forbundet med en vis usikkerhed og en vis mængde bøvl,
derfor står der i dette års reglement for motocross at "Kun original
lyddæmper er tilladt". Intet andet!

> [...]
en
> bøde på 2000kr i spildte penge på en 2-dages trackday) uden overhovedet at

Ja, det vil man også kunne komme ud for andre steder end Anderstorp,
desværre.

> "jag skiter i TÜV".

Firkantet måde at udtrykke sig på. Men TÜV mærket fortæller ikke om potten
efterfølgende er modificeret, eller om den er slidt eller trænger til
ompakning.

> Får man så overtalt ham til at støjmåle den og få den godkendt, får man 3
> pas senere at vide at den støjer for meget, så man ikke må køre mere
> alligevel

En "stående" måling kan vise ét, men for ikke at miste rådigheden over banen
laves der mange steder også forbikørsels målinger, og de kan let vise noget
andet! Desværre kan de også svinge meget fra omgang til omgang (fordi man
kører forbi i forskellige omdrejningstal og vindforhold, og jævnligt kan det
være svært at afgøre precist hvilken cykel støjen stammer fra, hvis flere
passerer næsten samtidigt.

> Hvem fanden ved hvor mange db ens maskine støjer,
> når man ikke en gang kan få oplyst hvilken norm der anvendes.

Det er ellers en god ide at vide den slags, hvis man ikke vil sendes hjem
igen.

Det modsatte problem har jeg også set i år: En racer der larmede så meget at
det gjorde ondt i ørerne selvom jeg havde proppet fingrene godt ind i dem!
Der var ingen støjtest, han kørte (næsten) alle heat, og det var på et
offentligt anlæg i byzone! Det vil VIRKELIG ikke undre mig hvis det giver
klager.

Og så er der dem som ikke behøver larme. Jeg så en KX500 motocross med en
lydpotte der var forlænget 20cm (og en KX500 potte er sgisme lang i
forvejen). Den sagde INGENTING, den kørte bare hurtigt.

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-08-02 22:52

On Tue, 20 Aug 2002 22:37:55 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.

> [...]
>indskrænket eller inddraget, derfor vil man hellere ende med en sur kører
>for meget, end et godkendt baneanlæg for lidt...

Jeg er faktisk meget enig.
Og det faktum at vi ikke har nok egnede faciliteter i Danmark og er
henvist til at være gæster i Sverige betyder at vi må indrette os
efter deres regler for ikke at risikere at de lider samme skæbne som
os.

> [...]
>støjmålinger er forbundet med en vis usikkerhed og en vis mængde bøvl,
>derfor står der i dette års reglement for motocross at "Kun original

Vi kan så diskutere om reglerne for støjmåling er "efter bogen", men
hvis man stiller med standard lyddæmpning der ikke er for molestreret,
og at banen annerkender den, tjaeh, så må det jo være det

>Ja, det vil man også kunne komme ud for andre steder end Anderstorp,
>desværre.

Jeg har selv været på samme oplevelse, blot med den forskel, at jeg
omgående accepterede mit nederlag, og end ikke stillede til
støjmåling, idet jeg vidste hvad udfaldet ville blive
Til gengæld eksisterer der nu et par rimelige videofilm af resten af
holdet.
Kan man ikke køre kan man da lave lidt moro for eftertiden

>Firkantet måde at udtrykke sig på. Men TÜV mærket fortæller ikke om potten
>efterfølgende er modificeret, eller om den er slidt eller trænger til
>ompakning.

Jeg kender gutten deroppe, og jeg kan garantere at der ikke kommer til
at stå CD bag på hans bil

> [...]
>være svært at afgøre precist hvilken cykel støjen stammer fra, hvis flere

Jeg har selv lavet mange støjmålinger på Anderstorp, og det er
overraskende hvor meget en MC under fuld belastning kan støje.
Det er ikke bare udstødningen, men også anden mekanisk støj der
bidrager til det samlede billede.
Og hen af dagen øges hastigheden, og dermed også larmen.
Det er forresten ikke så svært at pille de enkelte larmende maskiner
ud - tværdimod.

>Det er ellers en god ide at vide den slags, hvis man ikke vil sendes hjem
>igen.

Jeg har af samme årsag anskaffet mig en kalibreret støjmåler.
Den er ikke så tosset at have hvis man eksperimenterer
Men det er med den som med en alcotester.
Hvis man har lyst til at anvende den ved man godt hvad klokken har
slået

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Tommy Roenn

Dato : 20-08-02 12:14

Hvis du brokker dig efter Nice n easy trackday, hvor de skiltede flot med "Kun
motorcykler med org. dæmper tilladt" kan jeg fint forstå din harme....

Hvad bilder de sig ind sådan at håndhæve det skrevne..... Det ligner ej heller,
at det skulle være nødvendig selv at kunne læse tilmældingspapirere før ankomst.

Før hvor er arrangørene slemme! Basta...

TR

Fra : Tommy Roenn

Dato : 20-08-02 12:17

ps. Typer som du er netop skyld i at der er færre og færre steder der gider udleje
til os MC´ister, for vi kommer bare og støjer selvom andet er lovet.

Du må vel være den omtalte "Gud" siden du kan selv tillade dig at larme sådan så vi
andre ikke senere kan komme til banerne grundet "Larme" aflysninger.

TR

Fra : Poul B-H

Dato : 21-08-02 19:42

"Tommy Roenn" <tommy@alphatech.dk> wrote in message
> [...]

sådan så vi
> andre ikke senere kan komme til banerne grundet "Larme" aflysninger.

Det var dog morsomt. Det er første gang jeg har været et sted med
støjbegrænsninger som disse, så jeg har nok ikke fået lukket nogen baner
endnu. Tværtimod aflyste jeg et kursus på Djursland, selvom jeg kører med
standard potter.

> TR

ankomst.

Når man deltager i en newsgroup, må man forvente at folk kan læse, hvilket
du åbenbart ikke kan. Jeg skrev jo meget tydeligt at jeg kørte med
standardpotter.
Havde jeg dog bare gjort som mange andre, der forsøgte at starte med racer
potter, så kunne jeg jo bare hente mine standarpotter og montere dem.
Vi har 2 maskiner og undlod at montere mine 2 sæt nyindkøbte potter til
1200$, brugte 1600kr på transport, 3600kr på trackdag, tog fri 2 dage og
blev bortdømt først uden målinger overhovedet (manden kigger bare på
potterne og han kender sandsynligvis ikke standard potterne til en Honda
NSR250), derefter blev de godkendt (jeg bad ham om at måle dem) for 3 pas,
senere at blive kasseret igen. Du kan jo selv prøve at regne ud hvor stor en
bøde Guden idømmer folk, på et meget løst grundlag. Ville du akceptere en
sådan bøde fra politiet ?

Jeg tror dog at de fleste af de der har sendt disse tolerante indlæg her i
gruppen, ville blive noget irriterede hvis det var dem selv, det var gået ud
over, under disse omstændigheder.
Ved i alle sammen hvor mange db jeres maskiner støjer med ? hvordan vil I
vide det, når manden ikke engang kan fortælle hvilken standard han måler
efter ? jeres sympati med ham er ret malplaceret. Egentlig ville jeg jo kun
advare andre, så det må jo passe dig fint, hvis andre læser dette, tager de
jo nok ikke derop og forstyrrer de stakkels mennesker der køber hus ved
siden af en racerbane og bagefter opdager at det støjer.

Slut på tråden herfra.
Life goes on, udenfor A.........

Poul B-H

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-08-02 21:33

> Du kan jo selv prøve at regne ud hvor stor en
> bøde Guden idømmer folk, på et meget løst grundlag. Ville du akceptere en
> sådan bøde fra politiet ?

Jeg forstår godt din harme, men nu var det jo ikke politiet der bortdømte
dig, vel?
Baneanlæggene er et TILBUD til dig, ikke en grundlovssikret ret.
Jeg kender ikke spillereglerne for disse track-days, men for os der kører
organiseret race er det ABSOLUT kun kørerens ansvar om motorcyklen støjer
for meget, det er ikke på nogen måde noget klubber, baneledelse,
organisationer eller andre har det fjerneste ansvar for. Jeg skal selv som
kører sætte mig ind i regler og målemetoder, og sikre at min motorcykel
overholder reglerne, og enhver overtrædelse - om det så er en let utæt potte
som følge af et styrt - medfører øjeblikkelig udelukkelse.

> [...]
> gruppen, ville blive noget irriterede hvis det var dem selv, det var gået

Naturligvis. Det er en helt normal reaktion.

> Ved i alle sammen hvor mange db jeres maskiner støjer med ?

Jah, plus/minus et par db, men jeg ved jo også at mine er godt-og-vel på den
sikre side. På en 2-takter synes jeg også det er ret let at høre når potten
er ved at trænge til ny uld.

> hvordan vil I
> vide det, når manden ikke engang kan fortælle hvilken standard han måler
> efter ? jeres sympati med ham er ret malplaceret.

Er den? Hvornår spurgte du om målemetoder og støjgrænser? FØR eller EFTER du
tog derop? Hvornår ompakkede du sidst dine potter? Hvornår fik du sidst
støjtestet cyklen?

> [...]
> jo nok ikke derop og forstyrrer de stakkels mennesker der køber hus ved
> siden af en racerbane og bagefter opdager at det støjer.

Her har du fat i noget essentielt!
De "stakkels" mennesker der køber hus tæt ved en racerbane, og så klager i
vildskab, findes aaaaalt for mange steder! Min favoritbane har store
problemer med en idiot der har bygget NYT hus 100m fra banen, og grundet
hans klager må der nu til træning kun være 16 cykler på banen ad gangen. Han
videofilmer jævnligt træningen, for at prøve at dokumentere at denne regel
(og et par andre ligeså restriktive) overtrædes. Desværre er han ifølge
dansk lov i sin gode ret! Det mener jeg naturligvis er helt hen i vejret,
den pågældende bane har ligget der i 25 år og det nye hus er ikke engang 2
år gammelt. Min anden favoritbane er lige genåbnet efter at have været
lukket i 8 år, fordi naboen (Tvind) klagede over støjen. Igen en situation
hvor banen lå der længe før bygningerne blev opført. Sidst jeg var der, var
vi 3-4 kørere som kom derop lidt for tidligt, så vi fik lov at starte
træning ca. 45 min. før tiden. 20 min. senere stod der en støjmåler ovre i
naboens have, så måtte al træning afbrydes. Suk.

Virkeligheden er jævnligt at blot EEN let støjende cykel kan medføre lukning
eller irriterende restriktioner, derfor vil du mange steder kunne rende ind
i meget emsige støjtestere - men de er der for DIN skyld, for at DU skal
kunne bruge faciliteterne igen også næste år. På speedway baner skal ALLE nu
køre med en standard DMU-lydpotte, ikke noget med "original lydpotte" her,
næh, smid du bare originalpotten væk, for den kan ikke bruges til noget.

Rittig

Fra : Charlotte Grosen

Dato : 21-08-02 15:17

Jeg ved ikke, hvad I andre fik at vide ved tilmeldingen til Nice & Easy’s
arrangement, men til mig blev der sagt, at man SKULLE ha’ standard-udstødning
på, og at det IKKE kunne diskuteres!
Hvis det er beskeden, alle har fået, skulle der vel ikke være noget problem!
Jeg hørte godt, at der var flere, som havde “små” diskussioner med
“Peter-lydmand”, og jeg synes da også, det er lidt småligt, at han ikke vil
måle folk.
Jeg har selv haft fornøjelsen af at blive afvist af selv samme lydmand på
tidligere banedage, hvor han faktisk truede med, at INGEN fik lov at køre, så
længe der ikke kunne fremvises standard- udstødninger på ALLE cykler....

For resten så jeg flere udstødninger med ståluld og hjemmelavet net for at
dæmpe støjen.
Er I klar over, hvor ondt det gør at blive ramt af sådan noget??? eller hvor
surt det er at køre det op i sit bag-/fordæk???

Nå, men mit problem på Anderstorp er løst, for nu sidder der et stort, grimt
sort standard-kakkelovnsrør på Hondaen når den skal på Anderstorp.

Selv havde jeg et par rigtig gode dag på banen.
(Fik skåret flere sekunder af tiden!
Synes i øvrigt at N&E-folkene gjorde et godt stk. arbejde! Tak for det!

-Charlotte
(som godt-nok har svært ved at koncentrere sig om arbejde sådan dagen efter
....)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-08-02 16:33

Charlotte Grosen <charlotte.grosen@femina.dk> writes:

> Selv havde jeg et par rigtig gode dag på banen.
> (Fik skåret flere sekunder af tiden!
> Synes i øvrigt at N&E-folkene gjorde et godt stk. arbejde! Tak for det!

Oh, f********ck - nu har jeg jo ikke en chance på mandag

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...