Bilkøb USA
Fra : MicJen

Dato : 20-08-02 18:27

Hej!

Ja, da vi skulle afsted til det store USA på ferie efterlyste jeg nogle
erfaringer med hhv. bil og køb deraf. Nu har vi i midlertid gjort vores egne
erfaringer, og dem vil jeg nu komme med:

Vi landede i Virginia, og boede hos nogle venner. Mens vi var der var vi på
udkig efter en bil. Vi købte den lokale avis og et blad med brugte biler til
salg hos både forhandlere og private, jeg mener det hed Autotrader. Det var
meget godt, for i den lokale sprøjte er der jo ikke ligefrem billeder med,
og der er altså en del bilmærker og modeller overthere. Det er
karakteristisk, at folk der har biler til salg stiller dem ud til vejen, så
hold øjnene åbne.

Det var et krav at der skulle være Air Condition i bilen (AC), og vi havde
sat et max. beløb på 2000$.

Lad det være sagt med det samme. Det der med at finde en bil til 500$ og så
tro at alt er i den fineste orden, det kan man godt glemme. Biler i
500-1000$ klassen er 99/100 gange vrag! Desuden er det ret usandsynligt at
de kan klare en rejse tværs over USA...

Nå, men vi var ud og prøvekøre et par stykker. En '91 Chevy Baretta (tror
jeg nok) men den var ejet af en yngre mand og havde tydeligvis været
involveret i et uheld, så den blev det ikke. Prisen var ca. 1500$.

Derefter var vi ude hos en familie, som havde en '93 escort til salg. Den
havde en del stenslag i karosseriet (men det har de fleste biler faktisk, i
hvert fald i den prisklasse/årgang). Han ville ha' 2000$, men fik ham ned i
1800$. Det var dog ret underligt, at når man løftede tæppet i bagagerummet,
så lå der glasskår. Det forklarede han med at der havde været indbrud i
bilen, hvor de havde smadret bagruden...hmmm, jaja, tænkte jeg så, jeg synes
det lød lidt suspekt, men...
Han sagde noget som på det tidspunkt virkede underligt. De havde
selvfølgelig 3 biler. Han sagde: "I don't trust a small car on the highway".
Det lød umiddelbart lidt mærkeligt, men vi lærte at der nu var noget om
snakken, for når man kører på highwayen mellem kæmpe trucks, pickuptrucks og
SUVs så føler man sig ret lille...det blev så heller ikke den...

Nå, men vi fandt vores bil hos en forhandler. Det blev en '92 Plymouth Grand
Voyager, som er en minivan:
3,3 L, 6 cyl. Kørte ca. 8-9 km/l på highway, men nærmere 5 km/l ved
bykørsel, da der er meget kø, især i de store byer. Der kunne være 80 l. i
tanken. Benzin er da også noget billigere i USA, ca. 3 kr. pr. liter.
Der var automatgear, cruisecontrol, indstilligt ret, AC og alt var i el:
Ruder, spejle, førersæde, centrallås...u name it... men først og fremmest
var den meget komfortabel at køre i, og det var næsten det vigtigste.
Den kostede 2000$, og vær desuden opmærksom på at det koster ca. 200$ i
diverse "fees" at få den på gaden.

Men, men, men det var lige før turen blev aflyst, for det er ret svært at
købe bil i USA, hvis man ikke er amerikaner! Langt de fleste
forsikringsselskaber kræver du har et US-license, så de kan se din
"driver-record". Vi kontaktede omkring 10 forskellige forsikringsselskaber
uden held. Nå, så er gode dyr rådne! Så kørte vi til motorkontoret, for så
kunne jeg måske få mig et kørekort, for det danske og internationale
kørekort var ikke godt nok...tsk...tsk...det kunne ikke lade sig gøre, i
hvert fald ikke i Virginia, hvor man skulle være "resident" med et "social
security number". Frustrationen var ved at nå uanede højder og nærmest i
desperation ringede jeg til den danske ambassade, for at høre om det evt.
havde nogle tips.
Det gav ikke noget (godt) resultat. Jeg blev nærmest latterlig gjort, "for
det skulle jeg da virkelig have undersøgt bedre, inden jeg tog hjemmefra".
Tak for hjælpen dame, jeg er glad for at jeg er med til betale din løn...nu
ved jeg da godt at de har andet at lave, men jeg synes det var en rimeligt
dårlig behandling jeg fik.

Det lykkedes tilsidst at finde et forsikringsselskab efter en del yderligere
benarbejde. Pyha! Det kostede 132$ i oprettelse og derefter 80$ pr. måned.

Men inden man skriver under er det en god idé at kontakte Carfax
(www.carfax.com). Hver bil har et såkaldt "VIN-number" som svarer til
stelnummer, og hos dem kan man mod betaling se bilens "record" (20$ - og så
kan du se alle de records du vil i en måned, en enkelt record koster 14$),
altså om den har været i uheld, om der er lånt med den som sikkerhed, kort
sagt alle de ting man gerne vil vide noget om når man køber brugt bil.

Desuden når det jo er en ældre bil, så kan det også være en god idé at være
medlem af AAA (www.aaa.com). Der er forskellige medlemsskaber. Vi valgte et
"basic" medlemsskab. Det kostede 67$ for et år. Men vær opmærksom på at man
kun kan blive "towet" 3 miles gratis!!!! Ellers koster det 2-6$ pr. mile!!!!
Tilgengæld giver det rabat at have medlemskort ved forskellige
seværdigheder, og på nogle moteller, men dér kan det bedre betale sig at
kigge efter "Travel coupons". Der er rabatten som regel bedre. De fås ved
"visitor centers" og der ligger altid et lige når man kommer ind i en ny
stat, ad highways.

Det viste sig da osse at det der AAA membership var en god investering. Vi
havde nemlig nogle bilproblemer over 3 omgange. Først var der AC' der røg og
næsten samtidig røg blæseren til køleren. Det kom til at koste os 290$ med
det hele.
Inklusiv olie og oliefilterskift.

Senere måtte vi investere i et nyt batteri til bilen, da det var dødt. Det
kostede 65$.

Til slut var der noget inde i tændingslåsen der brækkede, så man ikke kunne
starte. Det kom til at koste 125$

Oven i det skal så lægges olie + oliefilter skift for hver 3000 miles, ca.
Det koster ca. 20-25$ pr. skift.

Der blev kørt i omegnen af 14.500 km.

Da vi skulle sælge den, var vi lidt pressede rent tidsmæssigt, og vi måtte
afhænde den til en bilforhandler for 950$. Det var ganske vist for lidt, men
vi kunne ikke rigtig nå at finde en privat person, så vi kunne have fået
noget mere, men sådan kan det gå.

Regnskabet er her kort ridset op:
Udgifter $
Bil 2000
Indreg. mv. 200
Rep. + vedligehold 500
Benzin 600
Forsikring 300
AAA 67
Carfax 20
Ialt: 3687

Indtægter $ 950

Diff: 2737 $ til en gennemsnitlig kurs på 7,75 giver
en samlet udgift på 21200 Dkr.
Det kostede altså pr. kørt km: (21200 kr./14500 km) = 1,46 kr./km.

Det var bare nogle af vore erfaringer med bil(køb)fra en tur som varede 2½
måned, håber de gør lidt gavn.
Kommentarer og spørgsmål modtages gerne.

Mvh
Michael

PS: Vi mødte en ældre mand på en "Flying J" tank station (som i øvrigt er
gratis at overnatte på, og de fleste har alle faciliteter, så man kan få
morgenmad og bad m.v.. Klart en god idé, især hvis man kører RV) som sagde
at New Hampshire var en god stat at købe bil i for der var ingen skat. Jeg
går udfra det var på brugte biler. Vi betalte i omegnen af 60$ som var
inkluderet i de 200$ det kostede at få den på gaden med plader.