Mayonaise
Fra : Kasper Kristensen

Dato : 20-08-02 17:35

Hej NG,

jeg har haft følgende problem når jeg laver hjemmerørt mayonaise med
pasteuriserede æg:

Jeg tager halvdelen af de pasteuriserede æg og pisker dem op med olie. Helt
fint, super lækker tyk mayokonsistens.
Dagen efter får jeg lyst til lækker hjemmemayo igen, og tager resten af
æggene og gentager nummeret. Intet sker. I bedste fald får jeg konsistens
som kærnemælk. Jeg benytter præcis det samme blandingsforhold og den samme
fremgangsmåde.

Det er sket flere gange. Hvad i alverden går der galt. Er det fordi æggene
har stået i køleren eller hvad?

M.v.h.
Kasper

Fra : Michael Sølvsten

Dato : 20-08-02 18:59

Sørger du for at lade æggene få samme temperatur som olien INDEN du går i
gang ?

Michael

"Kasper Kristensen" <nospam.kasper.haeftholm@kristensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:3d626faa$0$27831$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 20-08-02 19:59

Jeg er nu ret sikker på jeg tog æggene direkte fra køleren begge gange, men
måske jeg skulle lade æggene stå lidt ude næste gang.

Kasper.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-02 18:57

"Michael Sølvsten" <solvsten@post7.tele.dk> wrote in message
> Sørger du for at lade æggene få samme temperatur som olien INDEN du går i
> gang ?

Jeg lader /både/ olie og æg få stuetemp. inden jeg starter.

vh
Jan

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 22-08-02 23:55

"Kasper Kristensen" skrev i en meddelelse

> jeg har haft følgende problem når jeg laver hjemmerørt mayonaise med
> pasteuriserede æg:

Jeg har planlagt at lave hjemmelavet ketup i morgen til en omgang
hjemmelavede burgere.... det ville garanteret hjælpe hvis nu der var lidt
hjemmelavet mayo også...

Vil I ikke dele ud af jeres opskrifter - jeg vil gerne have lidt at vælge i
mellem

Kåre

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 23-08-02 14:36

Jo da,

Lad æg og olie stå til de har samme temperatur.
Pisk lidt efter lidt olien i de rå æggeblommer til konsistensen er passende.
Jeg bruger en stavblender, men hvis det er rigtigt skal man nok gøre det i
hånden.
Som smagsgiver bruger jeg et eller flere af følgende efter mit humør:

salt, peber, citron, vineddike (rød eller hvid), sennep, ansjoser, presset
hvidløg ( =Aioli, suverænt til fisk og f.eks bagte grøntsager)...

Til burger kunne jeg forstille mig at vineddike ville være godt.

Men en lille advarsel: man bliver afhængig af det og det jo ligger ikke just
i bunden af madpyramiden. Jeg køber aldrig færdig mayo mere.

Kasper.

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 23-08-02 16:59

> [...]

just
> i bunden af madpyramiden. Jeg køber aldrig færdig mayo mere.

Fremragende. Opskriften havde jeg også lige spottet i God mad let... men nu
tror jeg at jeg bruger vineddike stedet for citron. Jeg skal nok give dig
skylden hvis det viser sig at jeg blive mayoman

Kåre

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 23-08-02 17:39

> [...]

> salt, peber, citron, vineddike (rød eller hvid), sennep, ansjoser, presset
> hvidløg ( =Aioli, suverænt til fisk og f.eks bagte grøntsager)...

Jeg er lige midt i mayonaisen.... har brugt 1/3 del oliven olie, og 2/3 dele
majs olie.... Det smager rædselsfuldt. Måske er det fordi jeg bruger en
billig oliven olie fra netto. Nu prøver jeg lige udelukkende med majs olie.

Kåre

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 23-08-02 20:04

Ups det burde jeg have skrevet.
Brug aldrig olivenolie, det smager skrækkeligt...

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 23-08-02 20:35

"Kasper Kristensen" skrev i en meddelelse

> Ups det burde jeg have skrevet.
> Brug aldrig olivenolie, det smager skrækkeligt...

Det fandt jeg ud af Men i God mad let at lave står der, at man kan bruge
halvt af hver. Som sagt brugte jeg 1/3 del oliven olie. Og det smagte
virkelig meget dårligt.
Med majs olien blev det til gengæld rigtigt lækkert.

For at lave det rigtigt "burger agtigt" hakkede jeg lidt cornicorns og
capers og blandede i. Det var fremragende.

Den hjemmelavede ketup var også god - selv om jeg nok mere vil beskrive det
som en dressing end en ketup.

8-10 tomater i skiver
3 fint hakkede skalotteløg
1 chili uden kerner (der kunne sagtens have været mere i - den var
overhovedet ikke stærk)
4-5 hakkede fed hvidløg
2 dl vand
2 dl hvidvinseddike
lidt salt
4 spsk sukker (hvilket nok lige var i overkanten - halvdelen havde nok været
passende)

Da det meste vand var kogt af blendede jeg det med min stavbelnder og kogte
det sidste vand af.

Kåre