Regler for incasso og rykkere
Fra : mt

Dato : 20-08-02 16:51

Hej Ng,

Jeg har en juridisk foresporgsel, og inden jeg gar til en rigtig advokat vil
jeg sporge herinde for at v?re sikker pa, at jeg ikke er helt gal pa den.:

Jeg fraflytter min gamle lejlighed, og der kommer en regning for udgifter
til maling osv.

Jeg er udstationeret i udlandet pa det tidspunkt, sa jeg er ikke hjemme nar
brevet kommer, 3 uger efter kommer der en rykker, hvor jeg hellere ikke er
hjemme til at se den, og sa 5 dage efter kommer der brev fra en
inkasso-advokat, hvor der er 1200,- gebyr pa plus selve belobet der skulle
betales (belobet var pa 2000,- ).

En uge efter kommer der et brev fra samme advokat, hvor der star at sagen
ender i retten om 9 dage, hvis jeg ikke betaler regningen, og det er ca. der
jeg kommer hjem og kigger pa regningen.. Jeg ringede sa til advokaten og
bedte om lige at stille sagen i bero i nogle uger, da jeg lige er kommet
hjem og skal forst ga igennem alle breve osv.

Og sa var jeg lige ved at betale det hele i denne uge, da en af mine
kammerater har fortalt mig, at der er folgende regler for inksasso:

Der skal v?re 1 regnigner og 2 rykkere inden man bliver sendt til inkasse.
Dette var ikke tilf?ldet - der var 1 regninger og 1 rykker, hvor jeg nogle
fa dage efter er blevet sendt til inkasso. Er det helt lovligt ? Jeg ved at
der er nogle specielle regler, nar det g?lder husleje, men det var jo IKKE
husleje, men bare en regning for maling af lejligheden...

Anden ting er, at jeg har informeret min gamle udlejer (et andet
advokatfirma) om, at jeg er v?k i lidt over en maned, og alligevel har de
sendt mig til inkasso..... ma de det, nar de ved, at jeg ikke er hjemme til
at tage imod brevene ???

Pa forhand tak,

/mt.

Fra : Peter G C

Dato : 20-08-02 16:55

mt skrev i news:ajtocu$q62$1@sunsite.dk

[klip]

> [...]
> lovligt ? Jeg ved at der er nogle specielle regler, nar det g?lder
> husleje, men det var jo IKKE husleje, men bare en regning for maling

Én rykker med en betalingsfrist på 10 dage er nok. Se inkassolovens § 10.

> [...]
> advokatfirma) om, at jeg er v?k i lidt over en maned, og alligevel
> har de sendt mig til inkasso..... ma de det, nar de ved, at jeg ikke

Ja - du kan ikke bare tøffe udenlands og så undlade at betale dine
regninger.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-08-02 17:12

On Tue, 20 Aug 2002 17:50:47 +0200, "mt" <matek@loveparade.de> wrote:

>Der skal v?re 1 regnigner og 2 rykkere inden man bliver sendt til inkasse.

Nej. Der skal være et krav, der ikke er betalt.

Inkassofirmaet/advokaten skal sende én inkassoskrivelse ("rykker") med
en betalingsfrist på 10 dage.

>Er det helt lovligt ?

Det forløb du beskriver lyder umiddelbart helt OK.

> [...]
>sendt mig til inkasso..... ma de det, nar de ved, at jeg ikke er hjemme til

Ja. Det er helt og aldeles din opgave at sikre, at du får betalt til
tiden - det betyder så også, at du i givet fald må orientere udlejer
om din midlertidige adresse, eller få en anden person til at ordne din
post mv.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.