Hel eller delvis friplads.
Fra : Britta Larsen

Dato : 20-08-02 13:43

Hej NG

Jeg har lige brug for lidt hjælp.
Jeg og min kæreste er begge på understøttelse. Og vi har søgt om friplads
hel/delvist.
Før min kæerste røg på understøttelse tjænte han over det dobbelte af hvad
han gør nu, og der for søgt jeg jo igen friplads, men fik bare det samme % i
friplads som før.
Kan ikke husk hvad det er at beløbet i vores indkomst skal være under for at
være en hel friplads. (i samlet indkomst). Men har hørt fra min kæreste at
der er nogle problemer med kommunen, de har hvist et for stort underskud, og
nogle havde ikke fået penge. Om det kan være det der trykker dem at de bare
har sendt det samme tal, for at jeg skal have mere at lave.

Her er lige brevet:

Vedrørende Deres ansøgning om friplads i dagpleje for Deres børn skal vi
meddele at fripladsen er beviliget pr. den 1.9.2002 ud fra nederstående
oplysninger.
Jounalnummer .......... Økonomisk fripladsprosent: 40
Indkomst: 268308 Beregningen gælder fra: 10.09.2002
Fradrag: -7000
Beregninggrundlag: 261308

takst for pladsen er 2021,00 og øk.Friplads -808,40 og det bliver i alt
1212,60

Efter lov om retssikkerhed og administration § 60 kan der klages over denne
afgørelse inden 4 uger til den sociale nævn. Klagen sendes til kommunen
---------------------

Har tænkt mig at klage, da det var den samme sats vi fik da min kæreste
tjente over det dobbelte som nævnt før.

Har også snart et andet barn der skal i dagpleje og vi har jo ikke ret mange
penge i forvejen.

Håber jeg kan få lidt hjælp

Fra : Sander

Dato : 20-08-02 20:16

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tjente over det dobbelte som nævnt før.
>

> Har også snart et andet barn der skal i dagpleje og vi har jo ikke ret

Det er min erfaring ( har desværre ingen § eller andet, at henvise til ), at
det kun er enlige forsørgere, der kan få 100 % friplads.
Der findes vidst nogen love, hvor man kan få tilskud, til at få barnet ( den
lille af dem ) passet i eget hjem. Dem må juristerne herinde kende ?

Selvfølgelig kan du anke sagen. Det kan dog nemt tage op til et år, og så er
det som regel modparten ( kommunen ), som får ret.

Ved godt, at det ikke er et særligt optimistisk svar, men sådan er reglerne
desværre skruet sammen. Jeg tror ikke i skal regne med mere, end de 40 % i
friplads. Kommunens beregning af jeres udgifter, vil ofte være meget mere
optimistisk end jeres egne, da f.eks. bil, banklån, børneopsparing m.m. er
selvvalgte udgifter og ikke tælles med i kommunens regnskab, som reele
udgifter.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-08-02 16:00

Sander <Sander@tjekmig.dk> skrev i artiklen
<3d6295c9$0$43944$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Det er min erfaring ( har desværre ingen § eller andet, at henvise til ),
at
> det kun er enlige forsørgere, der kan få 100 % friplads.

Det er ikke korrekt, men det kræver en meget lav indtægt (i år <116.901
kr.) at få 100% friplads.

> Der findes vidst nogen love, hvor man kan få tilskud, til at få barnet (
den
> lille af dem ) passet i eget hjem. Dem må juristerne herinde kende ?

Nej, man får ikke penge for at passe sine egne børn derhjemme (endnu).

Man skal jo i øvrigt huske, at der er søskenderabat (halv pris) ved barn
nr. 2.

> Selvfølgelig kan du anke sagen. Det kan dog nemt tage op til et år, og så
er
> det som regel modparten ( kommunen ), som får ret.

Det afhænger af, hvem der har ret. Det er noget vrøvl at sige, at det som
regel er kommunen, der får ret.

> Jeg tror ikke i skal regne med mere, end de 40 % i
> friplads. Kommunens beregning af jeres udgifter, vil ofte være meget mere
> optimistisk end jeres egne,

Kommunen beregner ikke folks udgifter. Den tager enten udgangspunkt i det,
de selv har oplyst, eller i det, der faktisk er blevet oplyst til
skattevæsenet.

Fra : Sander

Dato : 22-08-02 16:31

> Det er ikke korrekt, men det kræver en meget lav indtægt (i år <116.901
> kr.) at få 100% friplads.

Det er også mest enlige, der kan komme ned, i de indkomster.

> Nej, man får ikke penge for at passe sine egne børn derhjemme (endnu).

Nej det ved jeg. Kan det passe, at det hedder fritvalgsordningen, det jeg
tænker på ?

> Man skal jo i øvrigt huske, at der er søskenderabat (halv pris) ved barn
> nr. 2.

Jeps !

> Det afhænger af, hvem der har ret. Det er noget vrøvl at sige, at det som
> regel er kommunen, der får ret.

Det er dog min erfaring, at amtet for det meste giver kommunen ret.

> Kommunen beregner ikke folks udgifter. Den tager enten udgangspunkt i det,
> de selv har oplyst, eller i det, der faktisk er blevet oplyst til
> skattevæsenet.

Ja, det blev jeg klar over, andet sted i denne tråd.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-08-02 08:33

Sander <Sander@tjekmig.dk> skrev i artiklen
<3d650412$0$53747$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er også mest enlige, der kan komme ned, i de indkomster.

Derfor er det stadigvæk noget vrøvl, at det kræver, at man er enlig.

> Nej det ved jeg. Kan det passe, at det hedder fritvalgsordningen, det jeg
> tænker på ?

Nej.

> Det er dog min erfaring, at amtet for det meste giver kommunen ret.

Det er ikke amtet, der behandler klager på det sociale område, men derimod
Det sociale ankenævn, dernæst Den sociale ankestyrelse og endelig de
almindelige domstole, hvis det kommer så vidt.

Det er ikke utænkeligt, at kommunerne vinder de fleste sager, men det
skyldes jo nok, at de for det meste har ret, hvilket der jo i grunden ikke
er noget underligt i, når man tænker på, at de har fagpersoner ansat til at
behandle sagerne.

Men der fra og til at slutte, at man nok også vil tabe en bestemt sag, er
der altså et pænt stykke vej. Det er fuldkommen irrelevant for spørgeren,
om kommunen vinder mange eller få sager. Det afgørende er, om hun har en
chance for at få ret, og det er altså ikke et statistisk spørgsmål men et
juridisk.

Fra : Sander

Dato : 23-08-02 10:08

> Derfor er det stadigvæk noget vrøvl, at det kræver, at man er enlig.

Kræver er nok forkert udtrykt, men kender du nogen par, med den indkomst ?

> Det er ikke amtet, der behandler klager på det sociale område, men derimod
> Det sociale ankenævn, dernæst Den sociale ankestyrelse og endelig de
> almindelige domstole, hvis det kommer så vidt.

Ja, jeg mente selvfølgelig Det sociale ankenævn....

>Det afgørende er, om hun har en
> chance for at få ret, og det er altså ikke et statistisk spørgsmål men et
> juridisk.

Hvilket Britta, nu har fået muligheden for, at tjekke, via det link hun
fik, af en her i tråden.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-08-02 11:08

Sander <Sander@tjekmig.dk> skrev i artiklen
<3d65fbe5$0$53636$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Kræver er nok forkert udtrykt, men kender du nogen par, med den indkomst
?

Ja, par med en stor, negativ kapitalindkomst f.eks.

Fra : jfjf jfjfj

Dato : 23-08-02 11:18

nej - fripladsen beregnes ud fra den personlige indkomst og ikke den
skattepligtige, derfor er det ligegyldigt om der er en negativ
kapitalindkomst, derimod tæller positiv kapitalindkomst med ved beregningen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-08-02 16:28

> [...]

> Jeg tror ikke i skal regne med mere, end de 40 % i
> friplads. Kommunens beregning af jeres udgifter, vil ofte være meget mere

Udgifterne har intet med fripladsberegningen at gøre. Det, man bruger her,
er folks indtægtsgrundlag, og det skal folk selv oplyse.

Fra : jfjf jfjfj

Dato : 23-08-02 07:24

Hej Christian

Det er ikke korrekt, at man ikke får penge for at passe sit barn hjemme.
Folketinget vedtog fornylig at give tilskud til forældre, der vælger selv at
passe deres barn. Det er så op til de enkelte kommuner om de vil give
tilskuddet. Men her hvor jeg arbejder gives der tilskud til pasning af egne
børn. Der er dog lige et aber dabei - tilskuddet er skattepligtigt (ca
3.400 for børn under 3 år), kan max. gives 1 år, og max. for 3 børn ad
gangen og som udlænding, skal man have haft ophold her i DK i 7 ud af de
sidste 8 år....

Fra : Sander

Dato : 23-08-02 07:39

"jfjf jfjfj" <lkfjf@jdjdjdj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3.400 for børn under 3 år), kan max. gives 1 år, og max. for 3 børn ad
> gangen og som udlænding, skal man have haft ophold her i DK i 7 ud af de

Er det det, man kalder fritvalgsordningen eller ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-08-02 09:14

Sander <Sander@tjekmig.dk> skrev i artiklen
<3d65d8e2$0$64863$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Er det det, man kalder fritvalgsordningen eller ?

Det, du må tænke på her, er de ordninger til ældre, der er indbygget i
regeringens ældrepakke. ÆLdre skal nu frit kunne vælge leverandør på
hjemmehjælp og de skal frit kunne søge plejehjem i andre kommuner.

Fra : Sander

Dato : 23-08-02 09:56

> [...]
> regeringens ældrepakke. ÆLdre skal nu frit kunne vælge leverandør på
> hjemmehjælp og de skal frit kunne søge plejehjem i andre kommuner.

Nej, det jeg tænker på, er at du kan få et tilskud, til at ansætte en
barnepige, hvis barnet ikke er fyldt 3 år.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-08-02 09:05

jfjf jfjfj <lkfjf@jdjdjdj.dk> skrev i artiklen
> [...]
> Folketinget vedtog fornylig at give tilskud til forældre, der vælger selv

Det lyder mystisk, men jeg skal indrømme, at det kun er fragmentarisk, at
jeg kender lovgivningen på børneområdet.

Men det eneste, jeg kan komme på, er børnepasningsorloven. Servicelovens §
27 a forudsætter jo, at man er enlig, og at man i arbejde, eller at
kommunen ikke kan anvise en plads til ens barn.

Efter hvilken paragraf ydes dette tilskud?

Fra : jfjf jfjfj

Dato : 23-08-02 11:17

nej - Sander har ret i at der er noget, der hedder fritvalgsordning - her er
det igen op til hver kommune, om de tilbyder ordningen eller ej. Vi gør det
her hvor jeg arbejder. Det går ud på at forældre i stedet for en kommunal
pasning, kan vælge en privat, altså både ansætte en til at være i hjemmet
hos barnet eller finde en privat dagpleje og få barnet passet der.
Tilskuddet er max. 3.447 og forældrene skal have en egenbetaling på min 30%,
hvilket altså vil sige at lønnen min. skal være 4.924.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-08-02 11:43

jfjf jfjfj <lkfjf@jdjdjdj.dk> skrev i artiklen
<wYn99.38$up6.660@news.get2net.dk>...
> [...]
30%,
> hvilket altså vil sige at lønnen min. skal være 4.924.

Med hjemmel i hvilken lov?

Fra : jfjf jfjfj

Dato : 23-08-02 13:46

Hej Christian

Tilskuddet ydes efter §26 i Lov om Social Service.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-08-02 07:39

"jfjf jfjfj" <lkfjf@jdjdjdj.dk> wrote in message
> Hej Christian
>
> Tilskuddet ydes efter §26 i Lov om Social Service.

Javel, det er jo egentlig bare den almindelige dagplejebestemmelse så.

Det er nu ikke lige det, jeg forstår ved at få penge for at passe sine egne
børn, men lad gå.

Fra : oollee

Dato : 21-08-02 20:43

Hej Britta

Har du kigget på jeres tidligere beregning og set hvilken indtægt, den er
beregnet ud fra ? Noget kunne tyde på, at det er den der er forkert.....

Ved beregning af øk.fripl. er det den aktuelle personlige indkomst, der er
grundlaget for beregningen. Reglerne for øk.fripl. kan du finde på
www.retsinfo.dk (bekendtgørelse om forældrebetaling for dagtilbud - hel
eller delvis nedsættelse af betaling)

Til Sander: Ved beregning af øk.fripl. er det husstandens personlige
indkomst, der er grundlaget og det er derfor i denne henseende ligegyldigt,
hvilke udgifter familien har.

håber du kan bruge mit svar - ellers skriv igen, så vil jeg forsøge at
hjælpe dig (som det måske skinner igennem, arbejder jeg med området til
daglig

Fra : Britta Larsen

Dato : 22-08-02 07:16

Hej.
Kan jeg få et direkte lik?
sidder og roder rundt der inde. :)
skal nok selv sætte det sammen hvis det bliver for langt.

Hilsen
Britta Larsen

Fra : jfjf jfjfj

Dato : 22-08-02 08:44

Hej Britta

Du får lige et andet link.......

oolee

http://institution-fripladsansoegning.netborger.dk/startberegning.asp

Fra : oollee

Dato : 21-08-02 20:45

Hej Britta

Fra : oollee

Dato : 21-08-02 20:45

Hej Britta

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-08-02 16:28

Britta Larsen <britta@trab.dk> skrev i artiklen
> [...]
hvad
> han gør nu, og der for søgt jeg jo igen friplads, men fik bare det samme

Du skal meddele kommunen, at jeres indkomstforhold har ændret sig, jf. §
12:
"Kommunen træffer afgørelse om bortfald eller nedsættelse af betalingen,
når forældrene dokumenterer, at deres aktuelle indtægter ligger inden for
nedennævnte beløb: [indtægtsgrænser, ikke væsentlige her...]"

Kommunen skal altså omregne jeres fripladsandel, så snart i meddeler, at
jeres indtægtsforhold har ændret sig. Det forhold, at du søger om friplads,
ændrer jo ikke i sig selv på beregningsgrundlaget!

> [...]
at
> der er nogle problemer med kommunen, de har hvist et for stort underskud,

Det spiller naturligvis ingen rolle i denne henseende.

> Har tænkt mig at klage, da det var den samme sats vi fik da min kæreste
> tjente over det dobbelte som nævnt før.

I får ikke noget ud af at klage, med mindre I allerede har meddelt
kommunen, at din kærestes indtægt er mindre nu.