Erfaring med lille sø...
Fra : Keld Nygaard

Dato : 20-08-02 12:42

Er der nogen herinde der har erfaring med at anlægge en sø?
Jeg skal i min have ha' lavet en lille sø (overflade ca. 70-80 m2 og 1.5 m
dyb på midten).
Der skal laves recirkulation, så vandet pumpes et stykke væk, og løber
tilbage af en lille "bæk".
Søen må gerne se lidt naturlig ud (Uden at den er groet helt til, og fyldt
med affald)

Jeg er interesseret i at høre alle råd og advarsler fra folk der har prøvet
det.
Hvilket materiale skal man bruge til bund?
Hvordan undgår man myg (Eller begrænser dem)?
Hvad med alger?
Hvilke fisk kan leve i den?
Hvilke planter er gode at stoppe i?
Hvor meget vand forsvinder v. fordampning om sommeren?
osv. osv...

Jeg håber på mange gode input.

Med venlige hilsen
Keld Nygaard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-08-02 22:24

Keld Nygaard <keld@wapse.dk_fjerndette> skrev i en
> [...]
> Hvilke fisk kan leve i den?
> Hvilke planter er gode at stoppe i?
> Hvor meget vand forsvinder v. fordampning om sommeren?

Med så store planer må du nok til at læse en del bøger om emnet. Men det er
nok lettere at anlægge en lille bitte prøve-sø først, så bliver
slutprojektet måske mere beskedent.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jone@post4.nospam.te~

Dato : 21-08-02 06:42

Keld Nygaard <keld@wapse.dk_fjerndette> skrev:

Har selv anlagt en her i sommer m ca 55.000 liter vand. Mine
erfaringer er skrevet til. Der er masser af hjemmesider på nettet,
søg fx på 'havedam' eller 'garden pond'. Politikens forlag *Vand i
haven'. Der er et afsnit i en af Søren Ryges bøger.

>Hvilket materiale skal man bruge til bund?
Gummi er bedre en plast. Nogle støber i beton

>Hvordan undgår man myg (Eller
Guld-emder er insektædende fisk - flot når de slår/springer i
overfladen

>Hvad med alger?
Problemet skulle blive mindre jo større volumen. Min er ny så jeg
venter spændt. UV-filtre er dyre når vandmængden er så stor. Jeg har
lagtr sand ud i bunden - skulle virke?

>Hvilke fisk kan leve i den?

Guldfisk, Koi-karper, Emder, Stør, Frøer, Tudser, Salamander, Ål,
Krebs, Muslinger osv

>Hvilke planter er gode at stoppe i?
Nøkkeroser (åkander) er gode til dække overfladen med, det tager bare

tid at få dem store. Flotte blomster. Samt mange andre. Find evt
nogen at bytte med.

>Hvor meget vand forsvinder v.
>fordampning om sommeren?
Her i august med den højer temperatur er mit sunket ca 4-5
centimeter. Klaret med 1-2 timer med haveslangen. Obs jeg har egen
brønd (=gratis vand).

>Jeg håber på mange gode input.
>
>Med venlige hilsen
>Keld Nygaard

God fornøjelse
Jon

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 25-08-02 20:17

Hermed lidt ideer:

> Jeg er interesseret i at høre alle råd og advarsler fra folk der har
prøvet
> det.

> Hvordan undgår man myg (Eller begrænser dem)?
Man undgår dem nok IKKE - Guld fisk æder også laver, men guldfidk er ikke så
sjov som de "rigtigt indfødte fisk" (syns jeg.
> Hvad med alger?
Men masser af grønsager og en stime rudskaller (æder alger har jeg fået at
vide) går det. Jeg har selv en dam på max. 4 m2 Og dybden 70 cm. Der er
ikke mange grønalger - 2 guldfisk og een rudskalle.. OG en masser planter.
> Hvilke fisk kan leve i den?
At anbefale rudskaller - de er smukke Og husk at fiske nogle sø insekter et
sted.
> Hvilke planter er gode at stoppe i?
At anbefale krebseklo, åkander, engkabeleje (kan fint stå i vand ca. 20 cm
dybt), div. siv of græs (jeg har hugget lidt hist og her i damme /søer i
nærheden - læg mærke til ordet LIDT - de breder sig ret gurtigt i dammen
hjemme), vandpest (ilter vandet), pindsvineknop, bukkeblad. Lav også et
sumpbed langs en del af kanten. Fyld det med primula (flere slagse) , iris,
kæruld og andet godt...
> Hvor meget vand forsvinder v. fordampning om sommeren? MEGET --- Lav evt.
en vandtønde med overløb ned til søen/dammen - det burde hjælpe lidt...

mvh Gitte Tj.

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 25-08-02 22:26

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk_fjerndette> skrev i en meddelelse news:3d622b09$0$27870$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Hvilke fisk kan leve i den?
> Hvilke planter er gode at stoppe i?
> Hvor meget vand forsvinder v. fordampning om sommeren?

Hej Keld.

Husk lige at tage din kommune med på 'råd', så ikke det går dig ligesom det gik ham der Sø-Peter for nogle år siden. Det var noget med et forbedret miljø, der skulle returneres som losseplads igen.

Med venlig hilsen
Johnny H. Nielsen

Fra : Keld Nygaard

Dato : 26-08-02 07:28

[...]

Hov - hvad går det ud på? Skal man have "byggetilladelse" til at lave en sø
i sin have?

/keld

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 26-08-02 09:30

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk_fjerndette> skrev i en meddelelse news:3d69ca7e$0$64850$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Johnny H. Nielsen
>
> Hov - hvad går det ud på? Skal man have "byggetilladelse" til at lave en sø

Det er ikke noget jeg ved, om man skal have, men for en sikkerheds skyld, så prøv selv at undersøge det.

/Johnny

Fra : jone@post4.nospam.te~

Dato : 30-08-02 08:42

Johnny H. Nielsen <nyhedsgruppen@.dk> skrev:
> [...]

Hej svjv må man lave en sø på under 100 m2 uden tilladelse.
Min er mindre, men jeg søgte alligevel og fik den uden problemer, med

enkelte restriktioner.

MVH Jone

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-08-02 14:44

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk_fjerndette> wrote in message
> Hov - hvad går det ud på? Skal man have "byggetilladelse" til at lave en

> i sin have?

Ja, det kan du roligt regne med. Du skal sikkert have en zonelovs tilladelse
gennem dit amt. Spørg hellere for en sikkerheds skyld.

mvh
Preben

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 26-08-02 14:45

Keld Nygaard skriver:

> [...]
> Hvilke fisk kan leve i den?
> Hvilke planter er gode at stoppe i?
> Hvor meget vand forsvinder v. fordampning om sommeren?

Overvej evt. om du vil have en sø med fisk, eller en sø der er god for frøer,
salamandre osv. Man kan ikke have begge dele, da fiskede tager godt for sig af
haletudser mm. Personligt synes jeg en sø med kvækken fra frøer og dykkende
salamandre er langt mere charmerende end en sø der er fuld af fiskelort *smil*.

Hilsen Dorthe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-08-02 15:01

On Mon, 26 Aug 2002 15:44:50 +0200, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrote:

>Overvej evt. om du vil have en sø med fisk, eller en sø der er god for frøer,
>salamandre osv. Man kan ikke have begge dele, da fiskede tager godt for sig af

Det går da fint her med både fisk, frøer, tudser, salamandere,
haletudser om foråret osv.

Men hvis der er mange fisk giver det nok et problem.

http://www.gartneriet.dk