Hvornår gælder lejelovens §70?
Fra : Claus Holm Christens~

Dato : 20-08-02 12:15

Jeg skal til at flytte til Odense for at studere, og i den
forbindelse er jeg kommet til at overveje mulighederne for at
fremleje min nuværende lejlighed i stedet for at opsige den.
Lejekontrakten siger at jeg ikke må, men jeg er kommet til at
kigge lidt på lejelovens §70.

Jeg kan bare ikke finde ud af om jeg kan bruge den paragraf til
noget. Umiddelbart kan jeg jo godt fremleje, da paragraffen ikke
kan fraviges til skade for lejer iflg. §79, men jeg kan ikke
rigtigt finde rundt i §70.

Først banker jeg hovedet mod stk.2A, da ejendommen kun har seks
lejligheder. Den siger en af mine bekendte dog, at jeg kan se
bort fra, da udlejer ejer den halve gade (og mere til i resten af
byen), og undtagelsen kun gælder for det tilfælde at udlejer ikke
har mere end 13 lejligheder til udlejning i alt. Har han ret?

Derefter er der stk. 3, der siger flg.:
[...] 1.-3. pkt. gælder alene i kommuner, hvor
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at lov om
midlertidig regulering af boligforholdene §§ 52 a-c skal gælde
og kun i de tilfælde, hvor udlejeren har meddelt
kommunalbestyrelsen, at disse regler skal gælde i udlejerens
ejendomme.

Hvordan finder jeg ud af om kommunalbestyrelsen har truffet den
beslutning, og om udlejer har vedkendt sig reglerne?

--
Claus Holm Christensen

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 20-08-02 14:35

Claus Holm Christensen <claus.holm.christensen@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:j684mu4nmi3ve9s4paq6ea89of6l3mrcjv@news.worldonline.dk...
> [...]
> fremleje min nuværende lejlighed i stedet for at opsige den.
> Lejekontrakten siger at jeg ikke må, men jeg er kommet til at

Hvor bor du nu?
Afstanden fra din nuværende bopæl og til dit studie er relevant i den
sammenhæng.

> [...]
> byen), og undtagelsen kun gælder for det tilfælde at udlejer ikke
> har mere end 13 lejligheder til udlejning i alt. Har han ret?

Det tror jeg ikke.

> [...]
>
> Hvordan finder jeg ud af om kommunalbestyrelsen har truffet den
> beslutning, og om udlejer har vedkendt sig reglerne?

Ring til kommunen og spørg
MVH Rikke

Fra : Claus Holm Christens~

Dato : 20-08-02 15:38

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote:

> Hvor bor du nu?

I Kolding.

> Afstanden fra din nuværende bopæl og til dit studie er relevant i den
> sammenhæng.

Huh? Det står der da slet ikke noget om i loven?

--
Claus Holm Christensen

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 20-08-02 17:12

Claus Holm Christensen <claus.holm.christensen@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1gk4musejvattsl2bngt75nreov4srpfl9@news.worldonline.dk...

> I Kolding.

> Huh? Det står der da slet ikke noget om i loven?

Hej
Det kan jeg faktisk heller ikke, mon det er lavet om?
Det har i hvert fald været sådan, at man ikke kunne fremleje sin lejlighed
under studieophold, hvis man boede i ex. Kbh. NV og skulle studere på
Vesterbro, fordi afstanden var så kort, at man sagtens kunne anvende sin
lejlighed i NV, men jeg har ikke kunne finde noget om det nogensteder.
I dit tilfælde kan jeg nu ikke se nogle problemer hvad det angår.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Tom Christensen

Dato : 20-08-02 20:20

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lejlighed i NV, men jeg har ikke kunne finde noget om det nogensteder.
> I dit tilfælde kan jeg nu ikke se nogle problemer hvad det angår.

Nej det står ikke i loven, men det må i sagens natur kræve en vis distance,
da der skal være tale om fravær af midlertidig karakter. Dit eksempel holder
altså stadigvæk, men hvor grænsen går er en konkret vurdering.

Tom Christensen