scanner + printer til G4
Fra : Q

Dato : 20-08-02 01:27

Hejsa....
jeg har lige tusket mig til en brugt G4'er...... ( god erstatning for den
gamle 8500'er)....
I forbindelse med dette har jeg lige et par spørgsmål:

1: nogen mulighed for at koble den gamle Laserwriter 16/600 ps på maskinen,
som ikke har den gammeldags printerport ( har kun usb + firewire )

2: alternativt må der en ny printer til... gerne en laser, hvis der findes
noget til USB/FW, som er til at betale sig fra ( 2-3K ) .. nogen forslag?

3: Jeg skal bruge en scanner.... gerne noget der kan levere en rimelig
kvalitet ( igen noget der er til at betale sig fra... 2K max )

4: Musen sutter røv for alvor...... kan jeg uden videre smide en logitech
scrollmus på USB snoren?

På forhånd tak for evt. nyttige forslag

/peter

Fra : Q

Dato : 20-08-02 01:31

Q <Q_in_da_house@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> kvalitet ( igen noget der er til at betale sig fra... 2K max )
>
> 4: Musen sutter røv for alvor...... kan jeg uden videre smide en logitech

glemte lige at nævne at maskinen kører OS9.1

/p

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-08-02 01:38

In article <05g89.8243$ww6.1208108@news010.worldonline.dk>,
"Q" <Q_in_da_house@hotmail.com> wrote:

> 1: nogen mulighed for at koble den gamle Laserwriter 16/600 ps på maskinen,
> som ikke har den gammeldags printerport ( har kun usb + firewire )

Brug Ethernet.

> 4: Musen sutter røv for alvor...... kan jeg uden videre smide en logitech
> scrollmus på USB snoren?

Ja.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-02 01:37

On Tue, 20 Aug 2002 02:26:37 +0200, Q <Q_in_da_house@hotmail.com> wrote:

> 1: nogen mulighed for at koble den gamle Laserwriter 16/600 ps på maskinen,
> som ikke har den gammeldags printerport ( har kun usb + firewire )

Ethernet! - det mener jeg i al fald at en 16/600 har (muligvis ikke
med RJ45 stik, men en adapter kan fås for en flaske rødvin ovre i
marledsgruppen)

> 4: Musen sutter røv for alvor...... kan jeg uden videre smide en logitech
> scrollmus på USB snoren?

ja - en hvilken som helst HID kompatibel USB mus kan bruges.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aol://reippuert>

Fra : Q

Dato : 20-08-02 01:49

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev i en

> Ethernet! - det mener jeg i al fald at en 16/600 har (muligvis ikke
> med RJ45 stik, men en adapter kan fås for en flaske rødvin ovre i
> marledsgruppen)

hvad med opsætning osv?
maskinen er på nettet via en hub + router...
jeg er ikke så fandens bevandret i netværksprintere, og slet ikke på mac....

ville der være mulighed for at printe fra PCen også?

( så kunne jeg slippe for 2 printere på bordet )

hvad skal jeg spørge efter ovre i markedsgruppen? ( en RJ45 til laserwriter
16/600ps fætter ??)

mht mus graver jeg lige en logitech frem imorgen, og ser om ikke det skulle
du...

Tak for hjælpen indtil videre

mvh

/peter ( som er på jagt efter printerfætteradapterkabel... send evt. mail på
pm(AT)innoplay.com)

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-08-02 08:31

In article <6og89.8247$ww6.1210286@news010.worldonline.dk>,
"Q" <Q_in_da_house@hotmail.com> wrote:

> hvad med opsætning osv?

Hvis der ikke er pillet for meget ved printeren, så er det bare at
knalde den i hubben, vælge printeren i Vælger, trykke på opret og så
kører du.

> ville der være mulighed for at printe fra PCen også?

Ja, via IP over ethernet eller bare via paralelporten.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-02 03:51

Hej Peter

Q wrote:

> [...]
>
> 1: nogen mulighed for at koble den gamle Laserwriter 16/600 ps på maskinen,
> som ikke har den gammeldags printerport ( har kun usb + firewire )

Ja, du har reelt flere muligheder. Du kan bruge Ethernet, som andre også råder
dig til, og du kan købe en konverter fra Mac'ens serielle port til USB. - Jeg
mener prisen er 2-300kr. for en sådan konverter.

I dit sidste indlæg spørger du om opsætning til både PC og Mac, ja, det kan
også lade sig gøre. Det bedste vil nok være at skifte din hub ud til en lille
switch og så sætte både PC, Mac og printer dertil. - Jeg er heller ikke nogen
ørn til netværk, men det er det, jeg selv er blevet rådet til. Små og gode
switches kan nu fås helt ned til omkring 400kr. for en 5-ports switch, der
klarer både 10/100mbits ethernet.

> 2: alternativt må der en ny printer til... gerne en laser, hvis der findes
> noget til USB/FW, som er til at betale sig fra ( 2-3K ) .. nogen forslag?

Du får ikke noget til FW i de prisklasser, hvis der da overhovedet endnu er
kommet FW printere til Danmark. Jeg har kun set omtale af, at de var på vej...
Mht. USB printere, så er der nok kun Brother, der kommer ned i nærheden - ca.
3500kr. for en laserprinter. Men som sagt, så bør du kunne tilslutte en 16/600
til en switch.

> 3: Jeg skal bruge en scanner.... gerne noget der kan levere en rimelig
> kvalitet ( igen noget der er til at betale sig fra... 2K max )

Ja, en HP 5400 - 2400x2400 / 48bits scanner vil være et særdeles godt valg. Den
er robust og solid og endda rimelig hurtig af så lille en scanner at være.
Prisen er knap 2000kr. Du vil også kunne bruge den, når/hvis du senere vælger
at skifte til Mac OS X. HP er igang med udvikling af software til X til deres
scannere.

> 4: Musen sutter røv for alvor...... kan jeg uden videre smide en logitech
> scrollmus på USB snoren?

Ja, du kan sætte en hvilken som helst USB mus til en Mac. Du skal dog hente
LogiTechs software til den, for at den vil virke 100%. Det kan du hente her:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=2479/mw_m405_e.smi.sea.hqx>.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Q

Dato : 20-08-02 12:00

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en
Hej Peter

Q wrote:

> [...]

Jeg
mener prisen er 2-300kr. for en sådan konverter.

dvs. jeg skal have fat i en USB --> gammeldags apple-printer adapter?......
har du f.eks et bestillingsnummer til en af netbutikkerne? ( ja, jeg er ikke
så fandens velbevandret i nyere mac HW )

[...]

OK..... synes dog ikke min gulvplads til PC printeren er 400 kr + bøvl værd

..

> [...]

vælger
at skifte til Mac OS X. HP er igang med udvikling af software til X til

OK..... samler lige sammen til en bestilling

Fino.. tak for hjælpen

/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-02 15:42

Hej Peter

Q wrote:

> dvs. jeg skal have fat i en USB --> gammeldags apple-printer adapter?......
> har du f.eks et bestillingsnummer til en af netbutikkerne? ( ja, jeg er ikke
> så fandens velbevandret i nyere mac HW )

Nej, Det har jeg desværre ikke, men du kan da prøve at ringe til fx. OfficeLine
og fprøge. Men det er langt sikrere og hurtigere at bruge ethernet
forbindelsen, - og så kan du jo også bruge printeren på både Mac og PC

> [...]
> lille switch og så sætte både PC, Mac og printer dertil.
>
> OK..... synes dog ikke min gulvplads til PC printeren er 400 kr + bøvl

Så prøv med Martin E.s løsning. Det kan også lade sig gøre. Det er nok den
enkleste måde at gøre det på.

Fra : Peter_Gimm

Dato : 26-08-02 10:33

> [...]
> vælger
> at skifte til Mac OS X. HP er igang med udvikling af software til X

Ville nok IKKE vælge en HP scanner - deres software virker godt nok til
Mac, men er ellers rimelig elendigt.
Ville købe en Microtek (ScanMaker 5600), Umax (5400) eller måske Epson
(Perfection 2450)

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-02 17:13

On Tue, 20 Aug 2002 04:50:53 +0200,

> Ja, du har reelt flere muligheder. Du kan bruge Ethernet, som andre også råder
> dig til, og du kan købe en konverter fra Mac'ens serielle port til USB. - Jeg
> mener prisen er 2-300kr. for en sådan konverter.

hvorfor skulle han dog det? iøvrigt er jeg ikke sikker på om en sådan
adapter kan køre localtalk - da printeren er en netværksprinter og ikke
kan nøjes med en almindelig seriel forbindelse.

Fra : Q

Dato : 20-08-02 18:27

> [...]
> adapter kan køre localtalk - da printeren er en netværksprinter og ikke
> kan nøjes med en almindelig seriel forbindelse.

OK.. I har overbevist mig.....
dvs. jeg skal spørge efter en ethernet (RJ45) --> localtalk adapter?

tak for hjælpen

/peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-02 19:41

On Tue, 20 Aug 2002 19:27:29 +0200, Q <Q_in_da_house@hotmail.com> wrote:

> OK.. I har overbevist mig.....
> dvs. jeg skal spørge efter en ethernet (RJ45) --> localtalk adapter?

nej

localtalk = appletalk netværk over serielport - Du skal du glemme alt om
localtalk, serielport og USB.

Printeren /har/ ethernet og det skal du bruge, men den har ikke RJ-45 stik.

I tidernes morgen da din printer var ny brugte man tre forskellige
ethernet stik: RJ-45, coaksial og AUI. Apple valgte et helt treide stik
AAUI-15 og tanken varat man købte en adapter fra AUII-15 til det stik og
den kabel type man brugte i stt netværk. I dag er det stort set kun RJ-45
der bruges. Du skal have en AUII-15 -> RJ-45 adapter, en sådan adapter
kaldes også for en "transreciver"

Er detr ikke en her i gruppen der kan tilbyde Q den rrette adapter
tril en rimelig pris? - i har dem jo bare liggende i skufferne!

Fra : Q

Dato : 20-08-02 20:46

> nej
>
> localtalk = appletalk netværk over serielport - Du skal du glemme alt om
> localtalk, serielport og USB.

Fair enough.... Jeg har ikke beskæftiget mig så meget med MAC de sidste par
år, så jeg er ikke så velbevandret indenfor mulighederne..

> Printeren /har/ ethernet og det skal du bruge, men den har ikke RJ-45
stik.

OK, så tror jeg den vender rigtigt i mit hovede..

> [...]
> den kabel type man brugte i stt netværk. I dag er det stort set kun RJ-45
> der bruges. Du skal have en AUII-15 -> RJ-45 adapter, en sådan adapter

OK...... det er derfor jeg ville dobbeltchecke ....
Det er forresten en del år siden den var ny, men den fungerer egentligt OK..

> Er detr ikke en her i gruppen der kan tilbyde Q den rrette adapter
> tril en rimelig pris? - i har dem jo bare liggende i skufferne!

Det ville jeg sætte stor pris på...

skyd en mail afsted på pm(AT)innoplay.com hvis i har noget liggende ..
gerne i det nordjyske

/peter

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-08-02 22:48

> [...]
> den kabel type man brugte i stt netværk. I dag er det stort set kun RJ-45
> der bruges. Du skal have en AUII-15 -> RJ-45 adapter, en sådan adapter

Og alt det har Morten ret i, han kunne skrive forklaringen hurtigere end
jeg kunne komme i tanket om AAUI og begrebet "transreciver" - som jeg
retteligt mener tidligere blev kaldt (det uforståelige?) transceiver (?)

> Er detr ikke en her i gruppen der kan tilbyde Q den rrette adapter
> tril en rimelig pris? - i har dem jo bare liggende i skufferne!

Min ligger ikke i skuffen med sidder på mit netværk (med samme type
printer). Det virker perfekt. Jeg købte min af en af vennerne her i
gruppen for kr. 125,- Det synes jeg var rimeligt!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-02 05:37

Hej Morten

16/600 har både LocalTalk, Ethernet og parallel tilslutning.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-08-02 10:54

On Wed. d. 21 Aug. 2002 kl. 04:36 GMT, Erik wrote:

> 16/600 har både LocalTalk, Ethernet og parallel tilslutning.

det besvarer ikke på hvorfor i alverden han så skulle smidde den på USB -
(og ja: jeg ved godt hvilke porte den har...)

Fra : Q

Dato : 21-08-02 12:46

> det besvarer ikke på hvorfor i alverden han så skulle smidde den på USB -
> (og ja: jeg ved godt hvilke porte den har...)

jeg tror det var fordi jeg selv nævnte muligheden.....
/peter