Lægning af fliser i våd-beton
Fra : Karsten Skov

Dato : 19-08-02 23:06

Hej
Jeg skal til at lægge gulv i en 53 m3 garage. Jeg havde tænkt mig at lave et
beton lag på 8-10 cm og oven på dette vil jeg lægge mine 30x30 cm fliser,
som er 2,5 cm tykke.

Jeg går og overvejer om jeg skal lægge fliserne i den våde beton i samme
arbejdsgang- er det en god idé ?

Er det til at styre ?

hilsen
Karsten Skov

Fra : Calle.

Dato : 20-08-02 05:28

Karsten Skov wrote:
> [...]
> 30x30 cm fliser, som er 2,5 cm tykke.
>
> Jeg går og overvejer om jeg skal lægge fliserne i den våde beton i

Hvad h...... skal de fliser i et betongulv. Glit gulvet pænt af, og brug det
sådant. Hvis du absolut vil have flisene derind, så må du vente til det er
tørt, og så sætte dem fast med fliseklæb. Det andet bliver noget lort.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-08-02 19:55

"Calle." wrote:

> [...]
> sådant. Hvis du absolut vil have flisene derind, så må du vente til det er
> tørt, og så sætte dem fast med fliseklæb. Det andet bliver noget lort.

Nej, jeg har heller aldrig hørt om nogen der ville lægge fliser på et
betongulv.!!

Det plejer man at gøre i haven og andre steder hvor man vil have et plant,
stabilt underlag.

Karsten, det kunne være interessant om du vil beskrive _hvorfor_ du vil lægge
fliser på beton.

Hvis de endelig vil: jeg kan forestille mig at det er vanskeligt at styre 53m2
fliser der SKAL ligge korrekt inden betonen tørrer.!
Medmindre man har prøvet det før, og er tilstrækkeligt mange til at hjælpes ad.

Kort sagt: Underlig ide.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Calle.

Dato : 20-08-02 20:29

Jørgen Rasmussen wrote:
> [...]
> styre 53m2 fliser der SKAL ligge korrekt inden betonen tørrer.!
> Medmindre man har prøvet det før, og er tilstrækkeligt mange til at

Nå så var jeg da ikke den eneste der rystede på hovdet, over sådan en ide

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Karsten Skov

Dato : 20-08-02 21:40

Hej
Det er egentlig ret simpelt.

1. Fliser er nok ikke det rigtige ord, det er betonklinker som normalt
anvendes i varehuse. Det er ikke havefliser

2. Jeg ville undgå at bruge fliseklæber, for at spare de penge-de skal ligge
i en garage.

3. Jeg kunne måske spare en arbejdsgang, hvis jeg kunne lægge dem direkte i
den "meget tørre våde" cement (hvis I forstår hvad jeg mener)

Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg tidligere har lagt denne flise/klinke på vores
terasse, de er super at gå på og nemme at hold rene, da anvendte jeg
fliseklæber

hilsen
Karsten

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-08-02 22:41

Karsten Skov skrev i meddelelsen
<3d62a77c$0$88382$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hej
>Det er egentlig ret simpelt.

Det har du ret i!

>1. Fliser er nok ikke det rigtige ord, det er betonklinker som normalt
>anvendes i varehuse. Det er ikke havefliser

Det er ofte det der kaldes marmorsplit der ligger i varehuse.

>3. Jeg kunne måske spare en arbejdsgang, hvis jeg kunne lægge dem direkte i
>den "meget tørre våde" cement (hvis I forstår hvad jeg mener)

Når man normalt lægger marmorsplit i varehuse og lign. lægger man dem vådt i
vådt, dvs. at man først laver et afretningslag i 5-10 cm jordfugtig beton
hvorefter man vander det med en vandkande med spreder og så smører et tyndt
lag kraftig beton ovenpå til at lægge fliserne i. Dette har den fordel at
hele konstruktionen bliver meget stærkere, og fliserne har meget sværere ved
at "slippe".

Så det er langt fra unormalt at lægge fliserne i den våde beton. Man skal
dog bare sørge for at opdele gulvet i passende felter med dilitationsfuger
mellem, alt efter hvormeget man kan nå på en dag.

- Martin

Fra : Karsten Skov

Dato : 21-08-02 20:00

Hej
1000 tak for dit svar, det var lige præcis det jeg søgte. Du skriver
"jordfugtig", hvor fugtigt er det ?

hilsen
Karsten Skov

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-08-02 22:07

Karsten Skov skrev i meddelelsen
<3d63e183$0$27681$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hej
>1000 tak for dit svar, det var lige præcis det jeg søgte. Du skriver
>"jordfugtig", hvor fugtigt er det ?

Det skal være sådan at når du trykker betonen i hånden må hånden ikke blive
våd andet end et par "pletter".

Med den kraftige tynde beton man smører ovenpå mente jeg en stærk beton
(1:1) som er helt flydende.

- Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-08-02 22:13

Martin Christiansen skrev i meddelelsen ...

>Karsten Skov skrev i meddelelsen
><3d63e183$0$27681$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>>

>Det skal være sådan at når du trykker betonen i hånden må hånden ikke blive
>våd andet end et par "pletter".

Du skal rette betonen af med en retholt lige som når man retter grus af til
havefliser.

- Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-08-02 22:47

Calle. skrev i meddelelsen
<3d6298d1$0$94716$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Nå så var jeg da ikke den eneste der rystede på hovdet, over sådan en ide
>--
>Automatik Mekaniker
> Calle

Hvad er der galt med ideen..?

Man skal nok blot ikke få en automatikmekaniker til at lægge dem da de
åbenbart ingen forstand på dette har.

- Martin

Fra : Calle.

Dato : 21-08-02 05:33

Martin Christiansen wrote:
> [...]
>
> Hvad er der galt med ideen..?
>
> Man skal nok blot ikke få en automatikmekaniker til at lægge dem da de

Jeg klarer mig fint med det alm. betongulv jeg har i min garage.
Kan du sige mig fidusen i, at lægge beton fliser oven på et betongulv.
hvis jeg skal lægge noget i mit beton gulv i garagen, bliver det gulvvarme.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-08-02 08:00

"Calle." <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse news:3d63185b$0$43955
> Jeg klarer mig fint med det alm. betongulv jeg har i min garage.

Nu var det ikke dine behov der blev spurgt til....

> Kan du sige mig fidusen i, at lægge beton fliser oven på et betongulv.

F.eks. slidtage, renholdelse samt udseende. Jeg er sikker på at de fliser
der vil blive lagt ikke ligner et glat betongulv.

> hvis jeg skal lægge noget i mit beton gulv i garagen, bliver det
gulvvarme.

Jamen det er da godt for dig...

Fra : Karsten Skov

Dato : 21-08-02 20:19

Hej Calle
Fidusen er at det ser noget pænere ud med marmorsplit fliser end den bare
beton.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-08-02 12:52

> Fidusen er at det ser noget pænere ud med marmorsplit fliser end den bare
> beton.

Nu bliver jeg nysgerrig - nemmere rengøring er noget der trækker
beton er noget er skidtsamler.

Hvaf er prisen på sådanne fliser ?

(Jeg kunne godt finde på at lægge små 100m2 i "værkstedet", men nu skal der
lige nyt tag på hele udhuset først (300m2), så det bliver nok tidligst til
foråret)

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-08-02 22:45

Jørgen Rasmussen skrev i meddelelsen <3D629087.2481C0A5@aa.sa.dk>...

>Nej, jeg har heller aldrig hørt om nogen der ville lægge fliser på et
>betongulv.!!

Hvad lægger man så fliser på..?

Fliser på 2,5 cm tykkelse kan da ikke holde til noget medmindre de har et
betonunderlag.

>Det plejer man at gøre i haven og andre steder hvor man vil have et plant,
>stabilt underlag.

Hvis man så vil have fliser indendørs hvad gør man så..?

>Karsten, det kunne være interessant om du vil beskrive _hvorfor_ du vil
lægge
>fliser på beton.

Det er vel meget normalt..

> [...]
>fliser der SKAL ligge korrekt inden betonen tørrer.!
>Medmindre man har prøvet det før, og er tilstrækkeligt mange til at hjælpes

Man behøves jo ikke at lægge alle 53 m2 i en arbejdsgang!

>Kort sagt: Underlig ide.

Eller underligt indlæg fra dig af måske..?

- Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-08-02 22:52

>lægge

En anden grund til at man lægger de tynde fliser i våd beton er også hvis de
svinger meget i tykkelsen, så kan man "banke" dem ned i betonen. Jeg har
oplevet i tyskland at når de laver store centre vibrerer de klinkerne ned
med en pladevibrator med gummisål efter de er lagt men inden betonen er
bundet af.

- Martin

Fra : Karsten Skov

Dato : 21-08-02 20:13

Hej
Jeg har lige et spørgsmål til.

I nogle varehuse har de stort set ingen fuge imellem fliserne. Er det
vanskeligere at lægge fliserne på den måde end ved eksempelvis en 8 mm fuge
?

på forhånd tak

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-08-02 22:09

Karsten Skov skrev i meddelelsen
<3d63e48a$0$27672$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>I nogle varehuse har de stort set ingen fuge imellem fliserne. Er det
>vanskeligere at lægge fliserne på den måde end ved eksempelvis en 8 mm fuge

Hold et par mm fuge så er der lidt at "give af".

Grunden til at man næsten ingen fuge har i varehuse er at når man kører med
en indkøbsvogn hen over store fuger så larmer det pga. hulningen i fugen.

- Martin