Hjælp mit tag og mig!
Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 19-08-02 22:13

Jeg har et bølge-eternit-tag med 15 graders hældning der skal forlænges med
et ståltrapeztag med en hældning på 7 grader. Ståltrapez'en kan skubbes ca
15 cm. ind under bølge-eternitten. Så vidt så godt. Men hvordan tætner jeg
bedst samlingen? Forslaget med 8 kg silicone-fugemasse vil jeg helst undgå!
Findes der en autoriseret løsning??

--
Kasper Thor

Remove DELETESPAMFILTER from my email-address if you want to reach me!

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 20-08-02 14:13

"Kasper Thor Larsen" <k2r@larsenDELETETHISSPAMFILTER.dk> wrote in

> [...]
> vidt så godt. Men hvordan tætner jeg bedst samlingen? Forslaget med 8
> kg silicone-fugemasse vil jeg helst undgå! Findes der en autoriseret

Her er ihvertfald en idé. Om den er autoriseret, ved jeg ikke.

Du skal i mine øjne have opfyldt 3 kriterier:

1. Der skal fortsat være nogen ventilation ved den gamle tagfod
2. Der skal være fygetæt
3. Der skal osse være vandtæt. Vandet kan sagtens blæse op ad de 7 graders
hældning under uheldige omstændigheder.

Her er så forslaget:

Du fjerner den nederste række eternitplader, der hvor dit gamle tag skal
mødes med det nye.

Så monterer du de nye plader så langt oppe, at du får det 15 cm overlæg,
som du omtaler.

Dernæst laver du nogle glasuldsstænger på eksempelvis 10*10 cm og så lange,
som de anvendte bats nu tillader. Disse stænger imprægnerer du nu meget
grundigt med silikonespray. Det burde gøre glasulden rimelig vandafvisende.

Hvis det er nogen meget store bølger i eternitten, kan det godt være, at
glasuldsstængerne skal være tykkere.

Så lægger du dine imprægnerede glasuldsstænger i overlæget. Der må ikke
hænge glasuld ud på hverken den ene eller den anden side af overlægget, men
specielt ikke på indersiden (risiko for vægevirkning), og så monterer du
den nederste række eternitplader igen. Så presses glasulden sammen og
udfylder bølgerne i hhv profil- og eternitplader, og det burde opfylde alle
tre kriterier, om end ventilationen er noget reduceret.

Det er som sagt en idé, og ikke noget jeg har prøvet før.

Venlig hilsen
Lars