slankekur uden tyktarm...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-08-02 21:51

her er så det lovede indlæg....
umiddelbart vil jeg starte med lidt baggrundshistorie for jeg ved ikke om
alle herinde ved hvem jeg er og "hvad" jeg er..

jeg er stomist... og har været det i nu 8½ måned.... jeg fik fjernet min
tyktarm i januar og har fået foretaget den første og anden af en række
operationer der skulle kurere min sygdom ( colitis ulcerosa/kronisk blødende
tyktarmsbetændelse) og gør mig i stand til at leve så normalt som muligt
uden tyktarm....
jeg har fået lavet en J-pouch, som er en opsamlingspose syet sammen af
tyndtarmen og syet fast ned til ringmusklen....
her i morgen skal jeg til lægen og have tiden til den sidste operation, den
hvor de lukker min stomi og jeg får min krop og mit tarmsystem tilbage
forventet operation i september....

derudover har jeg fået henvisning til plastikkirurgerne for at få lavet min
mave pæn igen oven på disse voldsomme operationer ( som har resulteret i et
ar der går fra 5 cm over navlen og til skambenet plus de løse fordelt over
maveskindet, der er blevet voldsomt løst og grimt efter operationerne) dem
skal jeg snakke med den 30 september....

nu er det jo også sådan at jeg ved at inden sådan en plastisk operation skal
man gerne tabe sig ned til sin idealvægt.... for mig betyder det så at smide
de hersens genstridige 3-5 måske 7 kilo....
men for mig er det ikke bare sådan at spise en masse grønt, da det slår min
mave komplet i stykker.... ( og nu bliver jeg lige lidt ulækker)
i skal tænke på at mit mave/tarmsystem nu gennemarbejder maden på max et par
timer fra ende til anden, hvor det normalt er væsentligt længere....
derfor oplever jeg også ofte at nu ( mens jeg har pose på) kommer outputtet
ud i mere eller mindre tygget format... jeg kan tydelig se på det hvad det
er jeg har spist.....
hvilket også mærkes på mængden af output..... og det faktum at maven _altid_
er tynd....
og så er der det lille faktum at jeg efter min næste operation kun kan rumme
200 ml afføring inden jeg skal på toilettet ( dvs de forventer mellem 8 og
12 afføringer dagligt i starten) men efter et halvt år skulle jeg kunne
rumme omkring en liter......

jeg har nogle generelle dos and don'ts.....

do's: ting der modvirker diarre : bananer, ris, rå/revne æbler/gulerødder,
kartoffelmos, grød, tvebakker og ristet brød.

der er det forebyggende : Tyg maden grundigt, nyd din mad, slap af under
måltidet og drik rigelig væske mellem måltiderne. Øg mængden af rå
grøntsager og frugter i kosten, så stimuleres peristaltikken. Spis groft
brød og klid. I stedet for søde desserter, kan du eksempelvis spise en
appelsin eller en grapefrugt ( uden hinder ). Dyrk motion. Når din krop
får motion - til gavn for peristaltikken.

don'ts: ting der giver diarre: Fed kost, pære, blommer, svesker, kirsebær,
konserveret frugt, appelsinjuice, sukker og sødede drikkevarer i større
mængde. Cacao, øl og alkohol, rå grøntsager, rå frugt, figner og stærkt
krydret mad.

jeg kan risikere forstoppelse på grund af følgende fødeemner: Mælk, tør ost,
chokolade, kokos, nødder, mandler,
dadler, rosiner, rødvin, bladselleri, te, asparges, champigon, agurkeskal,
tomatskal, porre, spinat, salatblade, majs og ærter. Frugtskræl, hinder (
eks. i grapefrugt og appelsin ) og kerner. Ananas, vindruer og popkorn.

deruover skal jeg være gavmild med salten.... ( hvilket ikke er et
problem*G* jeg elsker salt)
og være opmærksom på tynd mave fordi : Hvis du har unormal meget tynd/vandig
afføring i mere end 1 døgn, skal læge kontaktes

og ud fra dette skal jeg så lave en kur der kan hjælpe mit til at tabe de
genstridige ( omend få) kilo efter jeg er blevet opereret igen..... og inden
jeg skal opereres dor maveskindet.....
hård motion er ikke en option da jeg skal passe på med at svede voldsomt (
idet hvis jeg sveder, skal jeg drikke... og drikker jeg meget giver det mig
diarre....)

er der nogen der kan hjælpe mig på disse præmisser??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : WebWoman

Dato : 20-08-02 07:11

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> er der nogen der kan hjælpe mig på disse præmisser??

Først og fremmest: Hospitalet må have en diætist, der kan hjælpe dig med en
kostplan. *S*

Dernæst kan jeg varmt anbefale dig at anskaffe programmet fatlow
(www.fatlow.dk) og med det sammensætte en kostplan, hvor du indretter dig
efter, hvad du kan og ikke kan tåle.

Fokuser på kalorier i stedet for fedt.

Motion: det er ikke alle former for motion, der er voldsomt
svedfremkaldende. Prøv med traveture. Og selv når du sveder, er der grænser
for hvor meget væske det handler om.

Held og lykke med det hele!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-08-02 07:23

WebWoman <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:

> Først og fremmest: Hospitalet må have en diætist, der kan hjælpe dig
> med en kostplan. *S*

jeg har prøvet adskillige gange at komme til at tale med en diætist.... men
ingen har ville henvise mig... og det er både før og efter jeg fik
stomi..... men jeg holder nu ikke op med at prøve af den grund i'll just
keep on trying.....

> Dernæst kan jeg varmt anbefale dig at anskaffe programmet fatlow
> (www.fatlow.dk) og med det sammensætte en kostplan, hvor du indretter
> dig efter, hvad du kan og ikke kan tåle.

det skal jeg overveje....

> Fokuser på kalorier i stedet for fedt.

helt ærligt.... jeg er en KLOVN til det med at tælle kalorier..... det har
altid været komplet ulogisk for mig hvordan det hænger sammen og jeg bliver
enormt frustreret når jeg ikke kan se fidusen i noget......

> Motion: det er ikke alle former for motion, der er voldsomt
> svedfremkaldende. Prøv med traveture. Og selv når du sveder, er der
> grænser for hvor meget væske det handler om.

jeg går utrolig meget.... har en elipsetræner herhjemme jeg tøffer rundt på
i roligt tempo bare for at bevæge mig.....
og jo... sved er faktisk noget af det værste for mig har jeg måtte
erkende... her i sommerperioden mens det er varmt bliver jeg dehydreret i
løbet af no time... det udarter sig ved at jeg bliver enormt dårlig, svimmel
og skal egentlig bare skynde mig at have noget at drikke NU!!....
til forskel fra jer andre har jeg jo ikke den naturlige "vædske opsamler",
nemlig tyktarmen.....

> Held og lykke med det hele!

tusind tak lisbeth

--

Fra : Girlie

Dato : 20-08-02 12:05

> [...]
bliver
> enormt frustreret når jeg ikke kan se fidusen i noget......

Nu vil jeg ikke omvende dig...*gg* - men kalorie-modellen er meget simpel!
1. Find ud af din basale kalorie (energi) forbrænding (www.iform.dk f.eks).
Det kan f.eks være ca. 2000 kcal om dagen for hverken at tabe sig eller tage
på.
2. Regn ud hvor mange kalorier du spiser i alt dagligt. Spiser du mere end
2000 tager du på, spiser du 2000 holder du vægten, spiser du mindre end 2000
taber du dig stille og roligt.
3. Motion forbrænder også kalorier..

Jeg er 150 cm, vejer 45 kg og har en basal forbrænding på ca 1300. Dvs. det
er det maksimale antal kalorier jeg må indtage dagligt.
Jeg forsøger at spise omkring 11-1200.

Og så lidt mere: hvis du spiser 7000 kalorier OVENI de 2000* kalorier du har
til rådighed, så tager du 1 kg på. Der går nemlig et kg flæsk på 7000
kalorier. Skal du tabe et kg skal du tilsvarende skære 7000 kalorier væk
over en uge, fjorten dage, eller 3 uger, alt efter behag...lidt har også
ret

*) Hvis 2000 kcal er din basale forbrændning

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-08-02 16:39

Girlie <girlie@hotmail.com> wrote:

> Nu vil jeg ikke omvende dig...*gg* - men kalorie-modellen er meget
> simpel!

hehe.. ja... siger du!*G*

> [...]
> mere end 2000 tager du på, spiser du 2000 holder du vægten, spiser du
> mindre end 2000 taber du dig stille og roligt.

se det virker jo reelt meget simpelt.... og jeg kan godt følge med så vidt
reelt.... MEN... hvad hulen gør jeg når jeg skal til at tælle kalorier af
hvad jeg spiser??
DET er jeg nemlig en klovn til*G*
jeg kan nemlig godt lide at gå og småspise.... en gulerod hist... en
nektarin pist.... som mellemmåltider...... men hvor hulen finder jeg
kalorierne på sådanne ting på en måde der er nem at overskue og uden at jeg
hver eneste gang skal smide tingene på min ( iøvrigt hamrende elendige)
køkkenvægt.....??
for helt ærligt..... jeg kan ikke fordrage at veje min mad*G*

> Jeg er 150 cm, vejer 45 kg og har en basal forbrænding på ca 1300.
> Dvs. det er det maksimale antal kalorier jeg må indtage dagligt.
> Jeg forsøger at spise omkring 11-1200.

jeg er 164 og vejer på gennemsnitligt 68 kg...... ( mellem 67,4 og 68,9,
svinger generelt dagligt)
min ønskevægt er 61-63 kg.... bliver jeg meget slankere end det kommer jeg
til at se afpillet ud....

> [...]
> på 7000 kalorier. Skal du tabe et kg skal du tilsvarende skære 7000
> kalorier væk over en uge, fjorten dage, eller 3 uger, alt efter

jeg vidste godt det med de 7000 kalorier.... men jeg har bare ikke hovede
til at skulle bruge så meget tid som det vil kræve at sætte sig ind i den
slags...

hjæææælp*G*

--

Fra : RJ

Dato : 20-08-02 16:59

Hej Sabina

Jeg tæller i perioder kcal.

Ja det kræver at du vejer ALT, indtil du får en fornemmelse for hvor meget
f.eks. en fersken vejer ca - uden sten

Jeg har lavet en tabel i excel hvor jeg blotter kcal og gram ind så regner
den resten ud og i boghandlen købte jeg en lille bog som hedder
"kalorietabel" den er rød og i v. side af magnen har den et gult målemånd -
tror den kostede 49 kr og den har kcal tallet for stort set alt

Er du medlem af "i form" kan du på deres side også finde kcal for en del
forskellige varer.

Og jeg kan sige sidst jeg var seriøs. virkelig seriøs med at tælle kcal da
tabte jeg mig 8 kg

Nu er de 4 røget på igen og jeg er ved at vende tilbage til at tælle.. NU
vil jeg af med de 6 kg .. og har ikek noget ønske om at de skal komme igen.

Jeg ved godt hvordan det er at skulel spise og tabe sig i forhold til en
sygdom som gør at der er mange ting man helst ikke skal indtage.

Hilsen
Rikke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-08-02 21:57

RJ <softlips_sugarbaby@yahoo.com> wrote:
> Hej Sabina
>
> Jeg tæller i perioder kcal.

hvad er reelt forskellen??

> [...]
> set alt
>
> Er du medlem af "i form" kan du på deres side også finde kcal for en

alt det her kræver jo i en periode en helvedes masse tænken og omtanke... og
selvom jeg går hjemme så gider jeg ærlig talt ikke bruge energien på det....
der MÅ være en nemmere måde???

> Og jeg kan sige sidst jeg var seriøs. virkelig seriøs med at tælle
> kcal da tabte jeg mig 8 kg

jamen jeg er slet ikke i tvivl om at det virker..... men igen så vil det
kræve en masse af mig... energi jeg hellere vil bruge på at planlægge min
fremtid mht job og min søn og hele mit liv......
jeg VED det lyder forfærdeligt.... og flere vil sikkert sige nu " jamen det
er jo kun en tid" eller " vil du eller vil du ikke??" men faktum er at jeg
VIL tabe mig men jeg gider sku ikke sidde og bladre i bøger og bruge timer
på et excel-ark eller bruge en masse tid på at veje maden bare for at tabe
mig skaldede 5 kg.....
der MÅ være en nemmere vej.....

> Nu er de 4 røget på igen og jeg er ved at vende tilbage til at
> tælle.. NU vil jeg af med de 6 kg .. og har ikek noget ønske om at de
> skal komme igen.

held og lykke jeg krydser fingre for dig...

> Jeg ved godt hvordan det er at skulel spise og tabe sig i forhold til
> en sygdom som gør at der er mange ting man helst ikke skal indtage.

nu er det jo ikke længere en sygdom jeg kæmper imod.... men en
"tilstand"..... om et par år vil jeg måske igen være i stand til at spise
mere normalt..... fordi med tiden kan tyndtarmen nemlig overtage en del af
tyktarmens funktion men jeg vil ALTID have tynd mave.....
sådan er det bare..... men det er HELVEDES meget bedre end at leve med
konstante smerter og manglende energi pga en smadret tarm og medicin i
voldsomme mængder....... det er blot endnu en udfordring på livets vej

har du lyst til at fortælle lidt om det med din sygdom?

--

Fra : RJ

Dato : 20-08-02 22:29

hejsa *s*

Kcal er blot en forkortelse for kalorier og nej jeg har kæmpet med overvægt
hele livet og VED at det eneste som virker er at indtage mindre end jeg
forbrænder.

Mine første 25 kg tabte jeg efter fit for life principperne

Efterfølgende fandt jeg ud af det lige den kost der anbefales der virker for
mig pga. min tilstand, som også mere er en tilstand end en sygdom.

Jeg har som 25% af alle danske kvinder PCOS. Det betyder bla. at jeg har
vægt problemer og ALTID vil skulle passe på hvad jeg spiser.. når jeg ikke
passer på VUPTI vægtøgning

For 10 dage siden tog jeg et kg på fra den ene dag til den anden.

Jeg løber hver anden dag og spiser fornuftigt (men ikke helt som jeg
burde). Jeg har ikke taget mere på men ej heller tabt et eneste gram..

Derfor er jeg nu igen igang med at tælle kcal og ja gu' er det træls og jeg
kan sagens bruge tiden på andet..men jeg VIL tabe mig og derfor gør jeg
det.. iøvrigt tager det mindre og mindre tid jo mere man gør det.. selv om
det er snart 3 måneder siden jeg gjorde det sidst er det ikke alt jeg har
glemt

Hvis du kunne tænke dig det , så må du gerne få min tabel

Hilsen
Rikke

ps: hvordan går det med Rasmine? Simba er blevet en rigtig hustyran

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-08-02 07:41

> [...]
>
> Kcal er blot en forkortelse for kalorier og nej jeg har kæmpet med
> overvægt hele livet og VED at det eneste som virker er at indtage

jeg er af den "type" der generelt stabiliserer sig på en vægt og så bare
bliver liggende....
stabilt på 70 kg inden graviditet...
jeg har været oppe på 81 (efter graviditet) sabilt i et år...
ned på 75 ( via træning og slankepiller) stabilt i 3 år...
ned på 63 ( efter ex'en skred) stabilt i 1½ år
op på 75 ( efter medicin) stabilt i et år
ned på 67 ( efter letigen) stabilt i ca et år
op på 72 ( pga depression) og der lå jeg frem til min første operation hvor
jeg smed 2 kg ( tyktarmens vægt*G*)
næste operation yderligere 2 kg..... så nu er jeg på 68*G*
jeg håber lidt på at min næste operation også æder to kilo*G*

det er sådan det har løbet for mig de sidste 9 år....

> [...]
>
> Jeg har som 25% af alle danske kvinder PCOS. Det betyder bla. at jeg
> har vægt problemer og ALTID vil skulle passe på hvad jeg spiser.. når

jeg er ikke engang rigtig klar over hvad det ellers indebærer...

> For 10 dage siden tog jeg et kg på fra den ene dag til den anden.

det har jeg prøvet... tog 10 kg på på 3 uger en overgang.....

> Jeg løber hver anden dag og spiser fornuftigt (men ikke helt som jeg
> burde). Jeg har ikke taget mere på men ej heller tabt et eneste gram..

men hvordan er det generelle billede af din krop??
den må da alt andet lige være fastere??

> [...]
> sidst er det ikke alt jeg har glemt
>
> Hvis du kunne tænke dig det , så må du gerne få min tabel

det vil jeg faktisk MEGET gerne

> ps: hvordan går det med Rasmine? Simba er blevet en rigtig hustyran :-

aha*G* nu lurede jeg den )
rasle har det fint.... og hun er skam også herskerinden her i huset*G*
styrer de to andre ( og os) med hård hånd
pragtfuldt at der findes mennesker som marianne der på den måde kan berige
vores liv ikk?

--

Fra : WebWoman

Dato : 21-08-02 06:34

> alt det her kræver jo i en periode en helvedes masse
> tænken og omtanke... og selvom jeg går hjemme så
> gider jeg ærlig talt ikke bruge energien på det....
> der MÅ være en nemmere måde???

Skær ned på alt OVERFLØDIGT fedt, hvis du ikke allerede har prøvet den
metode. Får man for meget, kan det skære en hel del af energiregnskabets
overskud.

Og ellers..... spis hvd du plejer, men kig på MÆNGDERNE. Og skær så ned på
dem.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-08-02 07:24

WebWoman <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:
> Skær ned på alt OVERFLØDIGT fedt, hvis du ikke allerede har prøvet den
> metode. Får man for meget, kan det skære en hel del af
> energiregnskabets overskud.

har jeg prøvet og gør jeg generelt også....det eneste tidspunkt jeg benytter
fedtstof i min madlavning er når jeg steger flæsk*G* ( paneret flæsk altså)
intet smør på brødet og ALT er fedtfattigt eller fedtfrit.... min eneste
last er sådan set min cola, og det er udelukkende fordi jeg ikke kan drikke
cola light....

> Og ellers..... spis hvd du plejer, men kig på MÆNGDERNE. Og skær så
> ned på dem.

jeg spiser lidt men tit..... min aftensmads portion er sjældent større end
min knægt på 8's... og han spiser altså ikke meget.... hvis den endelig er
større skyldes det oftest ekstra grønt....
kan sjældent få mere end et stykke brød ned til et måltid....
et eller andet sted skal jeg jo også have næringen fra..... hvis jeg
begynder at skære i de forholdsvis små mængder jeg allerede spiser så ender
jeg med at intet kunne....

arrrgh hvorfor skal det være så besværligt......

--

Fra : WebWoman

Dato : 21-08-02 21:35

> et eller andet sted skal jeg jo også have næringen fra..... > hvis jeg
begynder at skære i de forholdsvis små mængder
> jeg allerede spiser så ender jeg med at intet kunne....

Det er ved at gå mode i herinde at sende massevis og alenlange indlæg om,
hvorfor man ikke kan/vil/gider/har råd til at tabe de kilo man konstant
snakker om at smide.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-08-02 21:53

WebWoman <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:
> Det er ved at gå mode i herinde at sende massevis og alenlange indlæg
> om, hvorfor man ikke kan/vil/gider/har råd til at tabe de kilo man
> konstant snakker om at smide.

hvis du mener det er årsagen til at jeg skriver det her så må du gerne sige
det lige ud.....
jeg er hamrende ked af at jeg ikke "bare" kan gøre som alle jer andre... jeg
ville sku være lykkelig hvis jeg kunne....
jeg tager imod al den hjælp nogen er villig til at give mig, ud fra de
forhold jeg nu engang har med min krop...
hvis jeg søger hjælp til at finde en måde at tabe mig på, der ikke går ud
over resten af min krop så må jeg jo vel også redegøre for hvad det er der
er sket med min krop....
det er sku ikke bare sådan at fjernet et så vitalt organ og så tro at
djævlen er velforvaret........

jeg HAR skåret fedtet fra, jeg HAR skåret ned i mængderne, jeg spiser frugt
og grønt i det omfang min krop kan klare det... jeg motionerer i det omfang
min fysik tillader....
det hjælper ikke..... så må jeg sku vel også have lov til at spørge om andre
har et råd.....
feks er jeg blevet rådet til at spise mere.... det råd synes jeg er helt
reelt fordi det hænger helt sammen med logik for mig....

det handler sku ikke om at ville eller gide eller have råd til for mit
vedkommende......
men det er åbenbart hvad du tror..... tak

--

Fra : WebWoman

Dato : 21-08-02 22:28

> jeg er hamrende ked af at jeg ikke "bare" kan gøre som
> alle jer andre...

Folk gør det på 117 måder.
Der er ikke kun én rigtig måde at gøre det på.
Du behøver ikke gøre tingene på andres måde.

Gør det på DIN måde. Fokuser på hvad du kan. Hvad du har lyst til og
mulighed for. Bedre kan du jo ikke gøre det.

> det handler sku ikke om at ville eller gide eller have råd
> til for mit vedkommende...... men det er åbenbart hvad
> du tror..... tak

Du fokuserer overvejende på umuligheder frem for muligheder - hvd du ikke
kan og ikke orker. Dermed er du i fuld gang med mentalt at gøre det stik
modsatte af, hvad eliteidrætsfolk gør for at nå deres mål.

Vindere fokuserer på deres muligheder for at nå målet. *S*

Din mentaltræning består af negative sætninger som:

[...]

Hvad enten du vil det eller ej, er du i fuld gang med at overbevise dig selv
om, at du ikke kan tabe dig.

Uanset du tror du kan
eller du tror, at du ikke kan
..... Så har du ret!

Mvh. Lisbeth

Fra : Lone Ginnerup

Dato : 22-08-02 14:20

Se det er faktisk værd at tænke over - - Godt sagt Lisbeth

Fra : Girlie

Dato : 21-08-02 08:12

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overskud.
>
> Og ellers..... spis hvd du plejer, men kig på MÆNGDERNE. Og skær så ned på

Høhø, så enkelt kunne det også siges!

Fra : Girlie

Dato : 21-08-02 08:11

> [...]
> på et excel-ark eller bruge en masse tid på at veje maden bare for at tabe

Det ER der faktisk også:
Omtanke og fornuft og "portion-control".

Med andre ord: spis mindre portioner. Det gælder også madvarer som pasta,
kartofler, ris og brød. Man kan ikke spise ubegrænsede mængder af disse
uanset hvad Anne Larsen påstår

Spis samtidigt fedtfattigt og bevæg dig så meget som muligt.
Jeg har lært at det er OK at føle en lille smule sult ind i mellem. Det er
noget man lige skal vænne sig til efter at maven konstant har været fyldt
med mad i årevis. Men et lille hul i maven er befordrende for vægttab, da
maven hurtigt tilvænner sig...
Det er en slags naturlig mavesæksreduction

Væske - vand, cola light, eller min favorit pt: light saft (35 kcal pr 100
ml ublandet) i litervis er også med til at fylde op, rense ud og fjerne
væskeophobninger.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-08-02 11:16

> [...]
>
> Med andre ord: spis mindre portioner. Det gælder også madvarer som
> pasta, kartofler, ris og brød. Man kan ikke spise ubegrænsede mængder

gør jeg allerede
hvor jeg før nemt kunne spise en hel tallerken fuld af pasta og kødsovs og
stadig tage en lille ekstra portion bagefter, spiser jeg nu kun knapt 2/3 af
den første portion..

> [...]
> for vægttab, da maven hurtigt tilvænner sig...
> Det er en slags naturlig mavesæksreduction

i know... mit er kommet langsomt her mens jeg har haft stomi.... stille og
roligt er mine portioner blevet mindre og mindre.... uden at jeg egentlig
gjorde noget for det.....
problemet med mig er så jeg faktisk ikke kan tillade mig at gå og føle mig
småsulten ret længe... erfaringen har vist mig at er jeg sulten i mere end
30 minutter så bliver jeg dårlig og utilpas.....

> Væske - vand, cola light, eller min favorit pt: light saft (35 kcal
> pr 100 ml ublandet) i litervis er også med til at fylde op, rense ud
> og fjerne væskeophobninger.

det er så der jeg er nødt til at træde til..... jeg drikker frygtelig meget
cola..... men jeg prøver nu og skifte noget af det ud med danskvand i
stedet....
--

Fra : Katrine

Dato : 21-08-02 12:17

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message
> [...]
> stadig tage en lille ekstra portion bagefter, spiser jeg nu kun knapt 2/3

Hej Sabina.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på en hel masse jeg ikke ved noget (eller i
hvert fald nok) om, men... Det kan godt være, du skal se på, hvor meget du
får at spise om dagen alligevel. Ta' at skrive ned, hvad du spiser i ca. 3
dage, og gå så igennem hvor meget energi der var i det pr. dag. Det kan
nemlig godt ske, at du rent faktisk får for lidt, og at kroppen derfor har
indrettet sig som om der var hungersnød. Hvis dette er tilfældet skal du så
prøve at spise endnu mere, så kroppen kommer op og mærker, at der IKKE er
hungersnød, og derfor forbrænder mere.

Det har i hvertfald hjulpet mig at spise så meget, at jeg lå over mit basale
energi-forbrug - før spiste jeg langt under, og kiloene raslede ikke AF, men
PÅ.

> --
> Knus Sabina

Hilsner fra
Katrine

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-08-02 22:10

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> wrote in message

> indrettet sig som om der var hungersnød. Hvis dette er tilfældet skal du

> prøve at spise endnu mere, så kroppen kommer op og mærker, at der IKKE er
> hungersnød, og derfor forbrænder mere.

.... eller alternativt 'tvinge' kroppen til ikke at gå i hunger-mode. Det
kunne f.eks. ske ved at træne - helst styrketræning i det omfanf det kan
lade sig gøre og til dels sørge for at spise en del protein, så musklerne
ikke svinder ind til det rene ingenting.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-02 06:14

> [...]

> Det har i hvertfald hjulpet mig at spise så meget, at jeg lå over mit
> basale energi-forbrug - før spiste jeg langt under, og kiloene

hej Katrine.... tusind tak for rådet
jeg har fået næsten samme råd af en kammerart og det er sådan noget der
giver plads til eftertanke
jeg vil ihvertfald undersøge det nærmere....

--

Fra : WebWoman

Dato : 22-08-02 07:29

> jeg vil ihvertfald undersøge det nærmere....

Beslutter du dig for at udregne dit basale stoftskifte og finde ud af, om du
spiser mere eller mindre, er du nødt til at tælle kalorier. *S*

Det nemmeste er at bruge et program til det. Så slipper du for en god del af
besværet.

Men det kræver dog i en periode en helvedes masse tænken og omtanke... og
selvom du går hjemme, så er det vist ikke lige det, du gider bruge energien
på ...... ?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-02 07:51

WebWoman <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:

> Men det kræver dog i en periode en helvedes masse tænken og
> omtanke... og selvom du går hjemme, så er det vist ikke lige det, du
> gider bruge energien på ...... ?

jeg synes helt ærligt du skulle tage og holde dine spydige bemærkninger for
dig selv.....
det skinner tydeligt igennem at du ikke er her for at hjælpe men kun pisse
på folk.....

--

Fra : Puk

Dato : 22-08-02 18:07

> [...]
> bemærkninger for dig selv.....
> det skinner tydeligt igennem at du ikke er her for at hjælpe

Det synes jeg nu ikke det gør.
Nogle gange så betyder det at hjælpe jo altså ikke, at man KUN
siger det som folk gerne vil høre.
Nogle gange så er det ikke specielt fedt, at høre det som andre
har at sige, fordi man enten er uenig eller de måske rammer
noget, som man inderst inde godt ved, at man måske skulle arbejde
lidt med.

Personligt mener jeg da, at Lisbeth har ret i, at man med sit
tankemønster alene kan gøre rigtig meget.
Du har jo bestemt dig for, at det er for besværligt for dig at
tælle kalorier. Det har du sikkert gjort, fordi du har prøvet
det før og vitterlig ikke har følt at det har
hjulpet...........måske fordi det var så besværligt, at du
hurtigt gav op eller noget i den stil.
Men hvad med så at prøve at tælle kalorier på en ny måde?
Man behøver jo ikke lægge ud med det helt store skema og tælle
alt hvad man putter i munden fra dag 1. Det kan i hvert fald
virke overvældende og tungt for selv den bedste. Men ligesom man
med motion kan starte med lidt og så senere udvide, når man er
bedre i form, så kan man gøre det samme med kostomlægning eller
det at tælle kalorier.

Du har allerede gjort en stor del af arbejdet ved at skære fedt
og slikkeri og den slags væk (eller i hvert fald ned).
Hvad med at regne ud, hvad dit daglige kalorie behov er til din
ønskevægt og så fordele det ud på 6 måltider (jeg har et
excelregneark du gerne må få, som kan regne det ud for dig, hvis
du plotter dine personlige data ind). Denne beregning behøver du
kun foretage een gang.
I stedet for så at gå igang med at tælle alle dine kalorier, så
fortsæt som du plejer men vælg et af dine måltider som du i en
periode tæller kalorier på (det kan være 7-14 dage). Skriv
eventuelt ned, hvad de består af. Efter perioden, så vil det
ligge på rygraden og du vil sikkert have lidt forskellige
kombinationer af mad, som du kan bruge til det måltid (det er for
kedeligt at spise det samme hver dag på samme tidspunkt synes jeg
i hvert fald). Så kan du tage fat i et nyt måltid som du for en
periode tæller kalorier på og så fremdeles.

Det vil tage lidt længere tid for dig, at få talt det hele, men
måske vil det virke mere overkommeligt, hvis det kun er een gang
om dagen, du skal tænke dig om, veje, tælle og regne (det var det
for mig). Når du har været alle dine måltider igennem et efter
et i hver sin periode, så vil du have meget liggende på rygraden.
Så vil du ved de fleste af dine måltider bare vide, sådan ca hvor
meget du skal have af hver ting og sikkert på øjemål kunne holde
dig indenfor kalorietallet uden at behøve regne hele tiden (det
hjælper at bruge den samme størrelse tallerken hele tiden, så er
det lettere at se hvor meget ris, ærter eller hvad det nu som du
skal have).

Måske du ved at tage det lidt af gangen kan komme ud over den der
opgivende følelse ved tanken om at tælle kalorier (jeg kender den
nemlig godt) og så kan du måske faktisk alligevel. Det vil i
hvert fald ikke skade at prøve.

Mange hilsner
Puk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-02 20:25

Puk <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote:

> Det synes jeg nu ikke det gør.

når det er med småspydige bemærkninger i den kaliber, mere end en gang, så
virker det sådan på mig......

> Nogle gange så betyder det at hjælpe jo altså ikke, at man KUN
> siger det som folk gerne vil høre.

har jeg heller ikke sagt.... men jeg mener ikke man kan motivere folk ved at
kalde dem for ugidelige.....

> [...]
> har at sige, fordi man enten er uenig eller de måske rammer
> noget, som man inderst inde godt ved, at man måske skulle arbejde

tja, jeg kan kun erklære mig uenig med det Lisbeth havde at sige, idet jeg
har mine erfaringer med min krop og den fortæller mig ganske andre ting end
det hun prøver på at antyde.....
jeg har nogle begrænsninger i mine kostvaner som jeg mener er yderst
relevante, da jeg, hvis jeg ikke tager hensyn til dem, meget hurtigt ender i
en ond cirkel der i løbet af meget få timer kan få mig til at ende på
sygehuset, med diverse slanger forskellige steder, og i værste fald være
skyld i at jeg ikke kommer af med min stomi, eller skal have den
reetableret..... hvilket jeg IKKE ønsker..... der har jeg allerede tilbragt
mere tid end jeg på nogen måde ønsker.....

> Personligt mener jeg da, at Lisbeth har ret i, at man med sit
> tankemønster alene kan gøre rigtig meget.

det mener jeg også, jeg er bare ikke enig i at mit tankemønster er som
lisbeth mener det er.....
jeg har nogle ting jeg må forholde mig til som andre ikke helt kan sætte sig
ind i..... derfor er jeg nødt til at være realistisk med hvordan jeg kan
tillade mig at gå på kur.....

> [...]
> det før og vitterlig ikke har følt at det har
> hjulpet...........måske fordi det var så besværligt, at du

ingen af delene..... jeg har prøvet det og har ganske enkelt ikke kunne se
sammenhængen..... for nogle falder det nemt at putte deres kost ind i fine
små kasser og lægge tal på, men det gør det absolut ikke for mig... og nej
jeg gav ikke hurtigt op.......

> [...]
> med motion kan starte med lidt og så senere udvide, når man er
> bedre i form, så kan man gøre det samme med kostomlægning eller

jamen prøv bare at komme med forslag, problemet er for mig at jeg ikke kan
"finde fidusen" så at sige.....
jeg er på ingen måde i tvivl om at andre kan og gør det med succes..... min
erfaring fra flere episoder siger mig blot at det kan jeg ikke....

> Du har allerede gjort en stor del af arbejdet ved at skære fedt
> og slikkeri og den slags væk (eller i hvert fald ned).

skåret voldsomt væk.... som sagt er min eneste last cola og den arbejder jeg
på..... er allerede reduceret til halvdelen af hvad den var for en uge
siden....

> [...]
> excelregneark du gerne må få, som kan regne det ud for dig, hvis
> du plotter dine personlige data ind). Denne beregning behøver du

den vil jeg meget gerne have, hvis du gider sende den til mig vil jeg være
meget taknemmelig

> [...]
> i hvert fald). Så kan du tage fat i et nyt måltid som du for en
> periode tæller kalorier på og så fremdeles.

en af mine største "problemer" i forbindelse med kalorie tælleri, er at jeg
går hjemme, det inspirerer mig nemlig til at spise meget varieret og det gør
så at jeg faktisk aldrig spiser det samme to dage i rap..... det er yderst
sjældent min mad består af et almindeligt stykke brød.. nogle dage spiser
jeg feks italienske boller med fedtfattigt pålæg og tomat og agurk, andre
dage et halvt stykke rugbrød med et æg til og lidt lækkert frugt..... det er
en frihed jeg påskønner....
jeg vil derimod nemt komme til at spise det samme hver dag når jeg igen
kommer i arbejde, hvor jeg skal medbringe madpakke....
min varierende madvaner herhjemme er opstået som modsætning til
madpakkeræset, og derfor vil jeg være enormt ked af at lave om på det og
låse mig fast i det samme hver dag..... også ud fra holdningen om at man
skal huske at spise varieret.....

> [...]
> hjælper at bruge den samme størrelse tallerken hele tiden, så er
> det lettere at se hvor meget ris, ærter eller hvad det nu som du

jeg er i dag begyndt at skrive ned hvad jeg spiser... men eftersom jeg ikke
har en køkkenvægt der kan måle de mængder jeg spiser, må jeg nøjes med at
skrive mængde ned ( antal vindruer, antal skriver brød og sådan) men jeg
håber lidt på at der vil være nogen der gider hjælpe mig til at finde
fidusen med at tælle kalorier...

> [...]
> opgivende følelse ved tanken om at tælle kalorier (jeg kender den
> nemlig godt) og så kan du måske faktisk alligevel. Det vil i

som sagt er det prøvet.... men det er ikke ensbetydende med at jeg ikke vil
tage imod hjælp, skulle nogen tilbyde...
hvad jeg derimod ikke mener der er behov for, er spydige bemærkninger om
hvad man gider og ikke gider, når vedkommende der udtaler det ikke kender
den fulde sandhed......

--

Fra : WebWoman

Dato : 22-08-02 23:19

> har jeg heller ikke sagt.... men jeg mener ikke man
> kan motivere folk ved at kalde dem for ugidelige.....

Jeg har ikke kaldt dig ugidelig!
Jeg citerede DINE ord om, hvad du ikke gad.

> jeg har nogle begrænsninger i mine kostvaner som jeg mener
> er yderst relevante,

Det er de ganske givet!

Men dine begrænsninger hindrer dig ikke i at spise.
Så hvad hindrer dig i at tabe dig?

> jamen prøv bare at komme med forslag,

Hvad med SELV at komme med forslag til, hvad du kan, hvad du vil og hvad du
har tid og økonomisk mulighed for?

> jeg er på ingen måde i tvivl om at andre kan og gør det med
> succes..... min erfaring fra flere episoder siger mig blot at det
> kan jeg ikke....

Jeg har lige haft den store fornøjelse at følge et barn fra det kravler til
det går. Ungen er faldet adskillige gange. Har slået fingre og ben. Fået
skrammer. Og endda et par gange fået en blodtud. Hun har mange gange fået
helt klare signaler om, at hun ikke kan gå.

Og alligevel er hun blevet ved og ved. Har negligeret skrammer, smerter,
fiasko og blodtud. Og nu går hun!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-08-02 06:32

WebWoman <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke kaldt dig ugidelig!
> Jeg citerede DINE ord om, hvad du ikke gad.

dette er dine ord: Men det kræver dog i en periode en helvedes masse tænken
og omtanke... og selvom du går hjemme, så er det vist ikke lige det, du
gider bruge energien på ...... ?

så jo... jeg mener faktisk du kaldte mig ugidelig.... jeg vil lige nævne at
det ikke er med min gode vilje at denne debat bliver ført her, jeg ville
foretrække privat mail... men da den bouncede da jeg forsøgte at sende en
til dig må vi jo tage den her... medmindre du vil respektere mit ønske og
sender mig en mail så skal jeg gerne redegøre for hvad det er jeg mener du
har antydet....

> Det er de ganske givet!
>
> Men dine begrænsninger hindrer dig ikke i at spise.
> Så hvad hindrer dig i at tabe dig?

det ved jeg jo heller ikke.... hvilket er grunden til at jeg søger hjælpen
her......

> Hvad med SELV at komme med forslag til, hvad du kan, hvad du vil og
> hvad du har tid og økonomisk mulighed for?

skal jeg redegøre for det her??
jeg forsøger efter bedste evne at få styr på min krop og min
tilværelse...... det indebærer også at fjerne fedtet fra min kost, spise
små portioner ofte, ikke spise for sent på dagen, spise rigeligt med frugt
og grønt, bevæge mig, drikke rigeligt..... det er ting jeg gør dagligt.....
og så vidt jeg er informeret så er det også det der bliver anbefalet de
fleste steder fra når man skal tabe sig ik?
desuden har jeg redegjort for de hensyn der skal tages tidligere i denne
tråd, men det har du måske ikke bemærket?

er det at tælle kalorier den hellige gral inden for slankekure?? er det den
eneste vej??

> [...]
>
> Og alligevel er hun blevet ved og ved. Har negligeret skrammer,
> smerter, fiasko og blodtud. Og nu går hun!

ja men ikke uden din støtte og hjælp vel?
og vel bestemt ikke af at du har sagt til hende, at hun ikke kan fordi hun
ikke gider vel?

--

Fra : WebWoman

Dato : 23-08-02 07:13

> dette er dine ord: Men det kræver dog i en periode en helvedes masse
> tænken og omtanke... og selvom du går hjemme, så er det vist ikke lige
> det, du gider bruge energien på ...... ?

Tjah... det var nu bare min måde at gentage DINE ord på. Du skrev nemlig
følgende i news:F4y89.8696$ww6.1334854@news010.worldonline.dk...

> alt det her kræver jo i en periode en helvedes masse tænken
> og omtanke... og selvom jeg går hjemme så gider jeg ærlig talt ikke
> bruge energien på det....

Det er dig selv, der taler om ikke at gide!

> jeg vil lige nævne at det ikke er med min gode vilje at denne debat
> bliver ført her,

Det er dig, der har startet den her. Og debat om, hvordan det er at ville
eller ikke kunne/ville/orke gøre indsatsen, er da meget relevant her.

Og med hensyn til at sende mig forklaringer privat... min emailadresse er
ændret og jeg har glemt at ændre min afsender adresse på news, derfor
bouncede din mail. Det får jeg rettet senere.

Man må gerne skrive til mig privat - men jeg vil hellere deltage i debatten
her, hvor den i bedste fald kommer flere til gavn.

> skal jeg redegøre for det her??

Næh.. du SKAL ikke.
Og du behøver heller ikke gøre det her.

Men frem for at hænge fast i alt det, du ikke kan og ikke gider, så prøv at
fokuser på det du kan og gider.

Og prøv måske også at tage dig sammen og gøre noget af det, du bliver
foreslået og ikke rigtig gider.

> desuden har jeg redegjort for de hensyn der skal tages tidligere i denne
> tråd, men det har du måske ikke bemærket?

Jo. Men jeg synes det er påfaldende, hvor meget energi og hvor mange linjer
du bruger på at overbevise dig selv - og vi andre - om det umulige og det
svære.....

> er det at tælle kalorier den hellige gral inden for slankekure?? er det
den
> eneste vej??

Nejda. Der er mange måder. Det er har du også fået at vide.
Mange af dem kan du ikke bruge. Og flere af dem har du ifølge egne ord
prøvet uden at opnå, hvad du vil. Måske du nu skulle prøve nogle af de ting
du ikke gider. Måske det er der successen ligger?

> ja men ikke uden din støtte og hjælp vel?

Du får MASSER af støtte og hjælp! Masser af forslag.
Resten af opgaven skal DU klare.

> og vel bestemt ikke af at du har sagt til hende, at hun ikke kan fordi hun
> ikke gider vel?

Hun gider jo lige præcis!
Også selvom det er drønhårdt arbejde for hende. Også selvom flere af hendes
forsøg så ud til ikke at virke. Og hun forsøgte hele tiden at prøve nye
metoder, gribe i nye ting for at komme op på benene og derudad. Hun satte
sig kun i få sekunder af gangen ned og hylede over, at det svært og drilsk
og gjorde ondt. Hun lod sig ikke gå på, at hendes muskler slet ikke var
stærke nok til at bære hende. Hylede ikke over, at det var hårdt og
tidkrævende arbejde.

Og hun gik ikke hjemme hele dagen som dig. Hun havde et halvdagsjob i en
vuggestue, men selv der fik hun tid til at gøre en indsats. *B*

Sååååååå.....

Op igen Sabina! På den igen! Prøv igen!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-08-02 07:57

WebWoman <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:

> Tjah... det var nu bare min måde at gentage DINE ord på. Du skrev
> nemlig følgende i

og det mener du retfærdiggør din udtalelse og gør den mindre spydig og
nedladende??

> Det er dig selv, der taler om ikke at gide!

og hvis du læser mine andre indlæg så er det faktisk ikke det det handler
om....... eller er det kun den ene udtalelse der tæller?

> Det er dig, der har startet den her. Og debat om, hvordan det er at
> ville eller ikke kunne/ville/orke gøre indsatsen, er da meget
> relevant her.

det mener jeg ikke...... især ikke når jeg åbenbart skal bruges som eksembel
ud fra et enkelt ord og resten af min redegørelse ignoreres.....

> [...]
>
> Man må gerne skrive til mig privat - men jeg vil hellere deltage i
> debatten her, hvor den i bedste fald kommer flere til gavn.

jeg kan ikke se hvordan det kan komme flere til gavn at pege fingre og være
nedladende......

> Næh.. du SKAL ikke.
> Og du behøver heller ikke gøre det her.

godt så......

> Men frem for at hænge fast i alt det, du ikke kan og ikke gider, så
> prøv at fokuser på det du kan og gider.

det mener jeg også jeg gør, men du ser det tilsyneladende ikke.....
er man ikke nødt til at indse sine begrænsninger inden man kan se sine
muligheder??

> Og prøv måske også at tage dig sammen og gøre noget af det, du bliver
> foreslået og ikke rigtig gider.

det eneste jeg har opponeret imod er kalorietælling og det er udelukkende
fordi jeg ike kan gennemskue det, uanset hvor mange gange jeg har
forsøgt.....

> Jo. Men jeg synes det er påfaldende, hvor meget energi og hvor mange
> linjer du bruger på at overbevise dig selv - og vi andre - om det
> umulige og det svære.....

jeg prøver såmænd ikke på at overbevise nogen om noget.... blot forklare min
tilstand som den er, med de begrænsninger der nu engang er...... hvorfor kan
du ikke se det?
på mig virker det som om du forsøger at overbevise mig om at jeg tænker som
du tror... hvilket ikke er tilfældet....

> [...]
> prøvet uden at opnå, hvad du vil. Måske du nu skulle prøve nogle af
> de ting du ikke gider. Måske det er der successen ligger?

igen jeg har kun opponeret imod kalorietælling og jeg har efterhånden
beskrevet flere gange hvorfor....

> Du får MASSER af støtte og hjælp! Masser af forslag.
> Resten af opgaven skal DU klare.

de forslag jeg har fået har jeg også taget til mig..... men jeg kan stadig
ikke se hjælpen i at kalde mig ugidelig og være nedladende.......

> Hun gider jo lige præcis!

og det gør jeg ikke??

> [...]
> at hendes muskler slet ikke var stærke nok til at bære hende. Hylede
> ikke over, at det var hårdt og tidkrævende arbejde.

ok scenarie.....
hun skal lære at gå..... jeg skal lære at tabe mig..... dertil er der
forskellige muligheder.....
hun kan vælge at støtte sig op af forskellige ting, det kan jeg også......
hun får foreslået forskellige ting og vælger selv dem der virker..... det
gør jeg også....
men hvad hvis nu den eneste mulighed hun fik var at støtte sig op af en kat,
der konsekvent enten bare gik eller lagde sig ned hver gang hun
forsøgte..... hvor motiveret ville hun så være??
for mig er kalorietælling lige som den kat.....
hver eneste gang jeg har forsøgt med det, ender det med at jeg føler det som
en fiasko og så ryger motivationen...... og motivationen er vel alfa og
omega eller hvad?

> Og hun gik ikke hjemme hele dagen som dig. Hun havde et halvdagsjob i
> en vuggestue, men selv der fik hun tid til at gøre en indsats. *B*

jeg har skam beskrevet hvordan situationen ser ud i tilfælde af arbejde....

> Sååååååå.....
>
> Op igen Sabina! På den igen! Prøv igen!

er du villig til at hjæpe mig?? kan du forklare mig hvordan jeg bærer mig ad
med at tælle de skide kalorier og hvordan det hele hænger sammen??
er du villig til at putte handling bag dine ord og hjælpe??

--

Fra : WebWoman

Dato : 23-08-02 15:27

> og det mener du retfærdiggør din udtalelse og gør den mindre spydig og
> nedladende??

Jeg er forbløffet over, at det kan genere dig at høre din egen beskrivelse
af dig selv gentaget.

> jeg kan ikke se hvordan det kan komme flere til gavn at pege fingre og
> være nedladende......

Jeg har ment det venligt og omsorgsfuldt. Jeg har desværre ikke nogen
indflydelse på, at du vælger at se det anderledes.

> er man ikke nødt til at indse sine begrænsninger inden man kan se sine
> muligheder??

NEJ!

For seks-syv siden kunne jeg ikke løbe 100 meter uden at få et slemt
astmaanfald. Jeg har adskillige gange været døden nær på grund af
astmaanfald.

I dag kan jeg uden videre løbe 10-15 kilometer og målet er, at jeg engang
skal løbe en marathon.

For seks-syv år siden troede jeg ikke på, at jeg nogensinde skulle opnå at
kunne løbe bare 1 eller 2 kilometer.

Så kom jeg på et kursus, der handler om at motivere sig selv og se
muligheder i stedet for begrænsninger.

> er du villig til at hjæpe mig?? kan du forklare mig hvordan jeg bærer mig
> ad med at tælle de skide kalorier og hvordan det hele hænger sammen??

HAR gjort.
www.fatlow.dk er forslået!

Mvh. Lisbeth

Fra : Vanillepigen

Dato : 23-08-02 15:38

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

> www.fatlow.dk er forslået!

Hvilken en bruger du?
Den fulde pakke eller den der kan downloades på siden?
Og hvad er forskellen?

Mange hilsner, Kristine.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-08-02 15:43

> Jeg er forbløffet over, at det kan genere dig at høre din egen
> beskrivelse af dig selv gentaget.

og jeg er forbløffet over at du ikke kan se hvordan du virker på andre, i
den måde du skriver det på.....

> Jeg har ment det venligt og omsorgsfuldt. Jeg har desværre ikke nogen
> indflydelse på, at du vælger at se det anderledes.

jeg er ked af at sige det, men dine indlæg forekom mig på ingen måde
omsorgsfuldt, udelukkende fordømmende og nedladende.......

> For seks-syv år siden troede jeg ikke på, at jeg nogensinde skulle
> opnå at kunne løbe bare 1 eller 2 kilometer.

du kan ikke sammenligne en udbredt og kendt sygdom som astma med en
tarmsygdom og en operation som stadig er ret ny i DK..... ingen kender de
fulde konsekvenser af sygdommen endnu da det ikke er mange år siden de
begyndte at fjerne det syge organ.......

> Så kom jeg på et kursus, der handler om at motivere sig selv og se
> muligheder i stedet for begrænsninger.

tja den slags kurser har jeg også været på adskillige gange efterhånden....
og uanset at du mener det handler om at motivere sig selv og se muligheder
så er man stadig nødt til at erkende sine svagheder og begrænsninger for at
overkomme dem.......
som sagt er det ikke motivationen der mangler... det er redskaberne....

> HAR gjort.

hvad har du gjort og i så fald hvor??

> www.fatlow.dk er forslået!

og fatlow _ER_ prøvet op til flere gange.... uden at det har hjulpet mig ret
meget, da jeg som sagt ikke kan hitte ud af det.... ligesom jeg har tjekket
på iform.dk og nærlæst på motiononline og hvad jeg ellers har kunne finde af
sites der kunne hjælpe....

men jeg må så erkende at du tilsyneladende ikke er villig til at stille
handling bag dine ord og hjælpe mig........ hvis du ændrer mening kan du
fange mig på icq 30015996

--

Fra : WebWoman

Dato : 23-08-02 16:47

> jeg er ked af at sige det, men dine indlæg forekom mig på ingen måde
> omsorgsfuldt, udelukkende fordømmende og nedladende.......

Det er DIN subjektive vurdering - men ikke den objektive realitet.

> du kan ikke sammenligne en udbredt og kendt sygdom som astma med
> en tarmsygdom og en operation som stadig er ret ny i DK.

Gør jeg bestemt heller ikke!

Min historie handlede om at se på muligheder i steder for umuligheder.

Om umulighederne er af den ene eller anden karakter er helt uden betydning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Puk

Dato : 23-08-02 16:25

> [...]

Hej Sabina

> når det er med småspydige bemærkninger i den kaliber, mere end

Det kan jeg godt forstå, men jeg lader det lige ligge, for det er
jo i realiteten ikke det, som du helst vil snakke om og heller
ikke jeg. Så jeg springer lige til det som har noget med at
slanke sig at gøre *S*.

> [...]
> kan sætte sig ind i..... derfor er jeg nødt til at være
> realistisk med hvordan jeg kan tillade mig at gå på kur.....

Det forstår jeg godt. Jeg mener bestemt heller ikke, at du skal
negligere de specielle hensyn.
Der var en del omkring forskellige madvarer og så var der noget
med ikke at svede for meget, fordi du så ender med vædskemangel,
hvis jeg forstod det ret.

Den med ikke at svede er jo meget svær i motionssammenhæng og
motion skal der jo nok til.
Hvad med at gå? Gå langt mener jeg istedet for at løbe hurtigt og
kortere eksempelvis. Du kan bedre have en rygsæk på ryggen med
vand i (til at holde vædskebalancen oppe med) når du går, end når
du løber (jeg kan i hvert fald ikke lide at løbe med noget på
ryggen). Du kunne måske investere i et sæt af de her vægte til
benene som du kan have på når du går for at give dig selv lidt
mere at arbejde med. Tanken her er, at større muskler giver en
øget forbrænding selv når du hviler dig, og det ville jo hjælpe
gevaldigt, når nu du ikke kan tæske rundt med svedet springende.
Hvad med diverse former for mere "stille" gymnastik? Altså ikke
aerobic, men måske yoga?? Eller "gammeldags" gymnastik med bøj
og stræk og ned i knæene og alt det der *G*.

> ingen af delene..... jeg har prøvet det og har ganske enkelt
ikke
> kunne se sammenhængen.....

Måske spørger jeg dumt, men hvad er det for en sammenhæng du
mener?
Er det sammenhængen mellem energi man putter i munden (mad) og
energi man forbrænder (aktivitet)?
Eller er det noget andet?
Måske hvis vi kan hjælpe dig med sammenhængen, at det så ville
være lettere for dig at prøve.

> [...]
> jeg er på ingen måde i tvivl om at andre kan og gør det med
> succes..... min erfaring fra flere episoder siger mig blot at

Sådan havde jeg det faktisk også. Jeg ville netop ikke tælle
kalorier, fordi jeg følte at det var tungt, uoverskueligt,
besværligt og alt det der. Jeg havde prøvet det et par gange,
men det gik ikke ret godt.
Men da jeg prøvede sidst, gik der faktisk lidt sport i det.
Måske især fordi jeg skrev det hele ned og derfor kunne holde øje
med hvor stort mit kalorieunderskud (i forhold til min daværende
vægt) var.

> skåret voldsomt væk.... som sagt er min eneste last cola og den
> arbejder jeg på..... er allerede reduceret til halvdelen af
hvad
> den var for en uge siden....

Personligt er jeg ikke ret god til det med kosten. Jeg er
simpelthen for glad for alle de fede og usunde ting. Jeg er
meget bedre til motionen, fordi jeg kan lægge den ind som en del
af min dagligdag på en anden måde. Jeg cykler til arbejde hver
dag og hjem igen. Det giver 30 km på cykel hver dag og tager mig
alt i alt omkring 1 time. Med bussen tager det 50 minutter hver
vej. Så min motion er også min transport og sparer mig endda
noget tid og så er det lige pludselig meget nemmere. Men det er
altså ikke en option for dig og det er jo ærgeligt.

> den vil jeg meget gerne have, hvis du gider sende den til mig
vil
> jeg være meget taknemmelig

Det har jeg gjort nu. Så håber jeg, du kan bruge det til noget.
Om ikke andet, kan det være skæg at se tallene.

> [...]
> er at jeg går hjemme, det inspirerer mig nemlig til at spise
> meget varieret og det gør så at jeg faktisk aldrig spiser det

Også det kan jeg godt forstå. Jeg synes faktisk det er nemmere
at tælle kalorier eller i det hele taget styre mit madindtag, de
dage jeg arbejder. Måske er det fordi dagen i forvejen så er
mere skemalagt og så er det en smule lettere også at styre maden,
fordi den kommer til at indgå som en del af planlægningen af alt
det andet.

Jeg vil nu heller ikke foreslå dig at spise det samme flere dage
i rap, hvis du ikke har lyst til det.
Min idé var mere, at hvis du nu kun skulle kigge på et måltid af
gangen, så ville der altså kun være een gang om dagen, hvor der
skulle vejes og tælles. Så skulle du spise lige så varieret som
nu men bare veje tingene og regne kalorierne ud og skrive det ned
(men altså kun een gang om dagen til et af dine måltider). Efter
14 dage vil du så nok have dækket de fleste af eksempelvis dine
morgenmadsvariationer og nok også have været nogle af dem igennem
mere end een gang. Samtidig ville du finde ud af små ting så som
at der er næsten lige mange kalorier i et æble og i en pære, så
hvis du en dag fik lyst til at skifte det sædvanlige æble i en af
dine variationer ud med en pære, så ville du ikke behøve beregne
igen, da forskellen er minimal. Altså vil du lige så stille
kunne gøre det mere på slump og ikke behøve at regne på tingene
fordi du bare ved det.

Du vil hurtigt få fornemmelse for dine favoritter (dem har vi jo
alle sammen).

> [...]
> og derfor vil jeg være enormt ked af at lave om på det og låse
> mig fast i det samme hver dag..... også ud fra holdningen om at

Det foreslår jeg heller ikke. Jeg foreslår derimod at du laver
mange kombinationer.
Morgenmad og aftensmad ligner sjældent hinanden ret meget, så dem
er der ikke mange ingredienser i, som går igen fra det ene til
det andet.
Men mellemmåltiderne ligner hinanden lidt mere. Det er tit noget
med lidt brød og frugt og grønt. Så har du først lavet 14
variationer af dit formiddags mellemmåltid, så kan mange jo gå
igen i dit eftermiddags mellemmåltid. Selvom du sikkert føler at
du spiser meget varieret, så vil du hvis du skriver det ned
sikkert opdage, at du spiser mange af de samme ting til
forskellige måltider. 100 g vindruer har jo lige mange kalorier
om de spises om morgenen eller om aftenen og derfor vil du
hurtigt opleve, at du ikke behøver at veje dem, for du kan huske
hvad de koster dig i kalorie regnskabet og du ved, at hvis du
spiser dem med en italiensk bolle med hamburgeryg, salat, agurk
og tomat, så passer det sådan ca med hvad du skal have af
kalorier.

> [...]
> antal skriver brød og sådan) men jeg håber lidt på at der vil
> være nogen der gider hjælpe mig til at finde fidusen med at

En vægt skal der jo altså til. Men de kan tit fås på tilbud til
ganske få penge. Gør dig selv den tjeneste, hvis du går ud og
køber en, at købe en hvor du kan stille tallerknen på og så
nulstille vægten, så hælde eksempelvis ris op og så nulstille
igen. Så bliver det nemmere at veje, for så skal du jo ikke
bruge flere skåle eller tallerkner.

Med hensyn til fidusen, så ved jeg ikke helt hvad det er, du
mangler. Er det forklaringen på, hvad det hjælper for? Hvordan
præcis det gøres? Eller noget helt andet?

Mange hilsner
Puk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-08-02 19:20

Puk <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote:

> Hej Sabina

hey Puk

> [...]
> jo i realiteten ikke det, som du helst vil snakke om og heller
> ikke jeg. Så jeg springer lige til det som har noget med at

rigtig god ide

> [...]
> Der var en del omkring forskellige madvarer og så var der noget
> med ikke at svede for meget, fordi du så ender med vædskemangel,

ret groft skåret ud ja.....

> [...]
> aerobic, men måske yoga?? Eller "gammeldags" gymnastik med bøj
> og stræk og ned i knæene og alt det der *G*.

jeg går i forvejen alt jeg næsten kan.... det eneste tidspunkt jeg bruger
bybusserne på er hvis jeg slæber varer hjem, og det af hensyn til det hul
jeg har i min mavemuskel*G* ikke fordi jeg egentlig ikke kan bære men at
slæbe tunge poser ad en 20 minutters travetur er lige i overkanten.....
jeg tager generelt helst trapperne og gør alt i alt det man nu kan "i det
daglige"....

lige nu er der jo motionsstart og selvom jeg aldrig har haft meget fidus
til holdsport overvejer jeg at begynde til enten yoga, poweryoga eller
callanetics..... hvilken en af de tre der er bedst aner jeg faktisk ikke....
men måske nogen her har erfaringer i den retning?
målet med at træne er slankere og stærkere muskler... jeg har temmelig
kraftige lårmuskler og vil jo gerne ende med slanke faste lår....
mit største problem med dette er sådan set at jeg aldrig har prøvet nogen af
delene, kun hørt om det.... og langt de fleste hold der starter nu har ikke
prøvetimer ( ikke hvad der sådan lige afsløres af brochuren......
umiddelbart hælder jeg mest til callanetics..... men jeg vil da meget gerne
høre andres erfaringer med disse ting....

> [...]
> energi man forbrænder (aktivitet)?
> Eller er det noget andet?
> Måske hvis vi kan hjælpe dig med sammenhængen, at det så ville

det er svært at forklare her... mit største problem ( nu ) er sådan set
udregningen af kalorier i de forskellige madvarer.....
jeg må iøvrigt sige jeg er _dybt_ imponeret over dit skema...... det er helt
fantastisk efter jeg har modtaget det har jeg lidt mere fat i det med
basisforbrændingen og sådan......

> [...]
> kalorier, fordi jeg følte at det var tungt, uoverskueligt,
> besværligt og alt det der. Jeg havde prøvet det et par gange,

de gange jeg har prøvet har jeg end ikke kunne hitte ud af at udregne mit
eget forbrug, endsige hvad der er i de forskellige madvarer..........

> [...]
> Måske især fordi jeg skrev det hele ned og derfor kunne holde øje
> med hvor stort mit kalorieunderskud (i forhold til min daværende

jeg er ved at prøve det... jeg tror faktisk at dit skema er enormt handy til
netop dette.....

> [...]
> noget tid og så er det lige pludselig meget nemmere. Men det er
> altså ikke en option for dig og det er jo ærgeligt.

ja desværre.... jeg håber lidt på at det bliver en smule nemmere når jeg
begynder at arbejde igen.... det er jo primært stående arbejde og jeg
bevæger mig rundt hele dagen, så mon ikke det kan give lidt?
jeg tror også noget af det der gør det nemmere med kosten for mig er at jeg
jo ser konsekvensen i min mave med det samme.... spiser jeg for fedt får jeg
diarre inden for en time..... spiser jeg for groft får jeg smerter i
stomiåbningen fordi det klumper sig sammen..... det gør det altså lidt
nemmere bare at spise som man skal....

> vil
>
> Det har jeg gjort nu. Så håber jeg, du kan bruge det til noget.
> Om ikke andet, kan det være skæg at se tallene.

som sagt tidligere er jeg dybt imponeret..... rent faktisk i sådan en grad
at jeg ikke forstår du ikke har lagt det online )

> [...]
> mere skemalagt og så er det en smule lettere også at styre maden,
> fordi den kommer til at indgå som en del af planlægningen af alt

for mig i mit fag handler det jo også om at vi ofte spiser stående og i
farten.... det er yderst sjældent i denne branche at der findes noget der
hedder en middagspause... ikke at jeg klager mig, for det fungerer jo
alligevel....
derfor er det også nemmest at have små snacks med på arbejde... feks
skællede gulerødder og små fiberboller......

> [...]
> igen, da forskellen er minimal. Altså vil du lige så stille
> kunne gøre det mere på slump og ikke behøve at regne på tingene

hvis det er ok med dig tror jeg faktisk jeg vil prøve at tage udgangspunkt i
nogle af dine eksembler, og så arbejde derfra.....

> Du vil hurtigt få fornemmelse for dine favoritter (dem har vi jo
> alle sammen).

yup

> [...]
> spiser dem med en italiensk bolle med hamburgeryg, salat, agurk
> og tomat, så passer det sådan ca med hvad du skal have af

er noteret

> [...]
> nulstille vægten, så hælde eksempelvis ris op og så nulstille
> igen. Så bliver det nemmere at veje, for så skal du jo ikke

jeg er desværre i den situation at jeg ikke har overskud i kassen for tiden
til at købe en sådan..... derfor må jeg prøve at sjusse mig lidt frem....
jeg er ked af det men jeg prioriterer min søns fodtøj og tøj højere end en
køkkenvægt......

> Med hensyn til fidusen, så ved jeg ikke helt hvad det er, du
> mangler. Er det forklaringen på, hvad det hjælper for? Hvordan
> præcis det gøres? Eller noget helt andet?

det er nok mest det hele.... det der umiddelbart volder mig størst kvaler
lige nu er udregningen af de forskellige madvarer.... hvordan jeg griber det
an når jeg ikke har en køkkenvægt der kan måle under 25 g.....
jeg har fat i hvad det hjælper for og sådan... det er jo nærmest det der
bliver focuseret mest på her i gruppen..... men præcist hvordan det gribes
an med beregningerne, der er jeg lost........

jeg vil lige takke dig endnu en gang... det er lige præcis sådan en hjælp
jeg har brug for )
--

Fra : Puk

Dato : 23-08-02 21:32

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen Sabina

> [...]
> minutters travetur er lige i overkanten..... jeg tager generelt
> helst trapperne og gør alt i alt det man nu kan "i det

Fair enough.
Skulle jeg alligevel forsøge at komme med flere forslag omkring
motion, hvad så med at gå en omvej på vej ned for at handle ind,
hvor du ikke har de tunge poser?
Ellers ved jeg snart ikke, for jeg kender ikke ret meget til
motionsformer, hvor man ikke rigtig sveder. Personligt kan jeg
nemlig bedst lide, at jeg sveder som et svin. Det giver mig
sådan en fornemmelse af, at jeg virkelig yder noget. Man kan
selvfølgelig ikke sætte direkte lighedstegn, men bare opfattelsen
af, at jeg virkelig yder noget giver mig et kick og lysten til at
gøre det igen.

> [...]
> yoga, poweryoga eller callanetics..... hvilken en af de tre der
> er bedst aner jeg faktisk ikke.... men måske nogen her har

Jeg har aldrig prøvet nogle af delene. Jeg er ikke så god til
det der med, at det skal være på en bestemt dag på et bestemt
tidspunkt. Men for nylig fik jeg at vide, at poweryoga faktisk
skulle være ret konditionstrænende. Hvis det er sandt, så er det
nok noget, hvor man virkelig sveder.

Kom forresten lige i tanke om svømning. Der får man jo arbejdet
alle de store muskelgrupper igennem på een gang. Man kan gøre
det i sit eget tempo og holde pause efter x-antal baner og så kan
man have en drikkedunk stående i den ene ende, så man kan tage
sig en tår, når man kommer forbi. Svømmehallen kan endda bruges
af hele familien både til leg, udspring og banesvømning, så det
var måske et bud.

> målet med at træne er slankere og
> stærkere muskler... jeg har temmelig kraftige lårmuskler og vil
> jo gerne ende med slanke faste lår....

Ja hvem vil ikke gerne have slanke faste lår? *G*
Personligt tror jeg altså ikke, at jeg kan få det. Mine muskler
har mere en tendens til at være tætte og "bulende" end slanke og
lange. Det kan godt være, at det så bare er fordi jeg dyrker de
forkerte sportsgrene (cykling og løb primært), men så må det være
sådan. For hvis det skal virke for mig, så skal det være noget
jeg har lyst til at lave og som passer godt ind i resten af mit
liv.

> [...]
> umiddelbart hælder jeg mest til callanetics..... men jeg vil da
> meget gerne høre andres erfaringer med disse ting....

Det er noget gylle med manglende prøvetimer.
Men hvis det nu er gennem de her foreninger som AOF og hvad de
ellers hedder, er der så ikke noget med, at man bare senest skal
betale gebyret ved anden time? Så kunne man måske vente til da
og så kun betale hvis man beslutter sig for at fortsætte. Jeg
ved godt det er lidt ufint, men det er jo ikke til at vide, hvad
man synes er sjovt før man har prøvet det i det mindste en enkelt
gang.

> det er svært at forklare her... mit største problem ( nu ) er
> sådan set udregningen af kalorier i de forskellige
madvarer.....

Det ser heldigvis mere kompliceret ud end det er. Når først man
har prøvet det et par gange, så bliver det nemmere at forstå.

Hvis du gerne vil have en forklaring på hvordan og hvorledes, så
skriver du bare og så skal jeg forsøge at forklare efter bedste
evne.

> jeg må iøvrigt sige jeg er _dybt_ imponeret over dit
skema......
> det er helt fantastisk efter jeg har modtaget det har jeg
> lidt mere fat i det med basisforbrændingen og sådan......

Jeg siger mange tak og er glad for, at du føler du får lidt ud af
det *S*.

> de gange jeg har prøvet har jeg end ikke kunne hitte ud af at
> udregne mit eget forbrug, endsige hvad der er i de forskellige
> madvarer..........

Ok. Nu får du lige en kort version, men skriv hvis du vil have
det uddybet.

På mange madvarer (det er desværre ikke påkrævet at det skal være
alle) står der hvor mange Kcal/Kj (som regel begge dele) der er
pr. 100 g af varen. Der står ofte også hvor mange gram fedt,
protein og kulhydrat der er pr. 100 g af varen.

Antallet af Kcal/Kj pr. 100 g af varen er det du skal bruge for
at finde frem til, hvor meget der så er i den portion, du har
tænkt dig at spise. Det er her vægten kommer ind. Tag
eksempelvis skummetmælk. På kartonen står der, at der er ca 35
Kcal/100g. Når du så vil have et glas skummetmælk, så stiller du
dit glas på din vægt og nulstiller den (eller noterer vægten af
glasset hvis din vægt ikke kan nulstille). Så hælder du
skummetmælk i glasset i den mængde du ønsker og aflæser hvad
vægten står på. Hvis du har nulstillet vægten, så tager du dit
aflæste tal eksempelvis 250 g og så laver du følgende
regnestykke:
250/100 = 2,5
2,5 * 35 = 87,5 Kcal

Hvis du ikke har nulstillet vægten først så skal du trække vægten
af glasset fra det tal du aflæste på vægten og så tage det facit
og dividere med hundrede og så gange med antallet af Kcal/100g.
Er det de udregninger som du har det skidt med?

> jeg er ved at prøve det... jeg tror faktisk at dit skema er
> enormt handy til netop dette.....

Ikke så handy som det kunne blive, men det vender jeg tilbage til
*S*.

> [...]
> når jeg begynder at arbejde igen.... det er jo primært stående
> arbejde og jeg bevæger mig rundt hele dagen, så mon ikke det

Selvfølgelig kan det det. Lidt har også ret. Mange bække små
gør en stor å. Og man skal altså huske at give sig selv kredit
for alle de gode ting man gør, hvor end små de så er.

> [...]
> time..... spiser jeg for groft får jeg smerter i stomiåbningen
> fordi det klumper sig sammen..... det gør det altså lidt

Det kan jeg jo kun forestille mig, for jeg har gudskelov et
"normalt" tarmsystem. Jeg misunder dig bestemt ikke din
situation og kan godt forstå, at det ikke er nemt bare at prøve
igen og igen. Vi lader os alle slå ud af og til, men de fleste
af os rejser os også igen. Vi skal bare have forskellig mængde
tid og forskellig hjælp til det.

> som sagt tidligere er jeg dybt imponeret..... rent faktisk i
> sådan en grad at jeg ikke forstår du ikke har lagt det online
)

Igen mange tak.
Grunden til at det ikke ligger on-line er sådan set, at det blot
er ment som en privat demo-version.
Ideen er egentlig, at den endelige version skulle være en
decideret webportal.
Folk skal kunne oprette en profil med deres personlige data
(vægt, ønsket vægt, højde, alder og alt det der) samt deres
preferencer til energifordeling og visning af data med Kcal eller
Kj (i version 5.0 ude i fremtiden også med preferencer til
alskens andre ting). Så skal man kunne gå ind og vælge de ting
som man ønsker at lave et måltid af og få udregnet
energifordeling og Kcal/Kj indhold (igen i en senere version også
indhold af diverse vitaminer). Det skal så holdes op mod ens
personlige data og energibehov for at nå ønskevægten, så man kan
se hvordan måltidet passer til ens behov. Man skal altså selv
kunne sidde og "flette" måltider sammen. Når man er tilfreds,
skal man så kunne gemme sine måltider, så man altid kan hive dem
frem igen. Endvidere skal de gøres anonymt tilgængelige for
andre brugere, således at systemet i sidste ende også kan tilbyde
en masse forslag til givne måltider som passer til ens behov.
Altså så man kan søge ud fra sin egen profil og finde eksempelvis
morgenmåltider som passer til ens Kcal/Kj behov og ønskede
energifordeling.

Det kræver jo altså også en god stor database med forskellige
ingredienser i, så der er noget at sammensætte af.
Endvidere vil jeg gerne have, at folk skal kunne downloade deres
personlige måltider, kostplaner og data, så de i det mindste kan
læse dem off-line også.
Det skulle gerne være ganske gratis, hvis det kan lade sig gi
sig. Det er jo bare for skæg, at jeg laver den slags *S*.
Men den slags tager lidt tid at lave og jeg har ikke helt haft
tiden til at arbejde på det. Så indtil videre er det den
skrabede Excel version.

> hvis det er ok med dig tror jeg faktisk jeg vil prøve at tage
> udgangspunkt i nogle af dine eksembler, og så arbejde
derfra.....

Selvfølgelig er det ok *S*. Der er ikke så mange eksempler, men
hvis du kan bruge noget af det, så gør du bare det.

> [...]
> mig lidt frem.... jeg er ked af det men jeg prioriterer min
søns
> fodtøj og tøj højere end en køkkenvægt......

Det kan jeg godt forstå. Men selv en vægt der kun kan måle over
25 gram kan bruges. Igen efter devicen at lidt også har ret.
Det er så nemt med tal at lade sig fange i at blive meget, meget
præcis. For langt de fleste er det faktisk ikke nødvendigt.
Det er min overbevisning at kalorietælleri først og fremmest skal
bruges til at få en fornemmelse for, hvad man bør spise og hvor
meget af det. I starten betyder det vejning, tællen og regning.
Men bruger man den samme størrelse tallerken og glas hver gang
man spiser, så lærer man ret hurtigt hvor meget det grønne skal
fylde, hvor meget ris/kartofler/brød/pasta skal fylde og hvor
meget kød/fisk/fjerkræ skal fylde for at det sådan nogenlunde
passer til ens behov.

Der er nok dem som vil skyde mig for at sige det, men jeg mener
også, at man så hurtigt lærer at eksempelvis kylling uden skind
og kalkun uden skind indeholder tilnærmelsesvis det samme antal
Kcal/100 g og så behøver man altså ikke stå og veje. Så kan det
godt være, at man får 50 Kcal for meget den ene dag, men så får
man nok 50 Kcal for lidt en anden dag og så skal det nok gå
nogenlunde op.

Derfor vil jeg råde dig til ikke at tage det helt så alvorligt
med vejningen, at det kun dur hvis du kan måle ned til 1 g af
hver ting. Du kan godt få nogle ca tal med den vægt du har, og
det kan du også godt bruge til noget.
Så kan du jo altid ønske dig en ny vægt eller spare op til, når
der er tilbud. Min egen vægt har jeg købt på tilbud for 150 Kr
så det behøver ikke at blive 5-600 kr.

> men præcist hvordan det
> gribes an med beregningerne, der er jeg lost........

Som sagt du er velkommen til at skrive (også privat) så vil jeg
godt forsøge at hjælpe dig, når du har lyst. Jeg har lige
skiftet job, så nogle dage er jeg lidt ophængt for tiden og har
ikke så meget overskud. Hvis jeg ikke svarer lige med det samme,
så er det altså fordi jeg er lidt overvældet på jobbet *S*.

> jeg vil lige takke dig endnu en gang... det er lige præcis
sådan
> en hjælp jeg har brug for )

Du er meget velkommen

Mange hilsner
Puk

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 27-08-02 11:06

> [...]

> callanetics..... hvilken en af de tre der er bedst aner jeg
faktisk ikke....
> men måske nogen her har erfaringer i den retning?

I callannettics som jeg har været instruktør for i 12 år, kan man
indrette programmet så hver enkelt deltager kan få noget ud af
det, selv med alvorlige skavanker som slidgigt, leddegidt og mange
andre " sjove ting"

> målet med at træne er slankere og stærkere muskler... jeg har
temmelig
> kraftige lårmuskler og vil jo gerne ende med slanke faste
lår....

Netop pointen i callannettics - mange små øvelser med mindre
belastning. Bodybuildere gør modsat, få øvelser med max
belastning.
> [...]
> umiddelbart hælder jeg mest til callanetics..... men jeg vil da
meget gerne
> høre andres erfaringer med disse ting....

Callannettics kan du også lave hjemme, når du har fået en
ordentlig instruktion - og det er faktisk "vanedannende" på den
gode måde *GG*

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-08-02 11:06

J¤mfruen) <jomfru_d@worldonline.dk> wrote:

> Hej Sabina

hej igen

> [...]
> indrette programmet så hver enkelt deltager kan få noget ud af
> det, selv med alvorlige skavanker som slidgigt, leddegidt og mange

det er jeg godt klar over, men det jeg spekulerede over var om det ville
give nok.... altså at jeg reelt set kan bruge det som genoptræning således
at jeg efter kort tid vil være i stand til at genoptage mit arbejde fuld
tid..... ( husk på at jeg er frisør hvilket ofte består af stående og gående
arbejde i op til 9-10 timer om dagen)

> lår....
>
> Netop pointen i callannettics - mange små øvelser med mindre
> belastning. Bodybuildere gør modsat, få øvelser med max
> belastning.

dvs at jeg på sin vis godt kan forvente at det virker i den retning?

> brochuren......
>
> Callannettics kan du også lave hjemme, når du har fået en
> ordentlig instruktion - og det er faktisk "vanedannende" på den
> gode måde *GG*

det er hvad jeg håber på.... jeg har i samarbejde med aof fået arrangeret en
prøvetime ( dagen før jeg skal opereres) og skal derefter afgøre om det er
noget jeg kan bruge.... normalt giver de ikke prøvetimer men denne gang
sagde de ja

jeg regner med at hvis det er noget for mig, vil jeg gå fast til det en gang
om ugen og så lave øvelserne herhjemme en eller to gange i den
mellemliggende periode.....
jeg har netop vøæret på biblioteket og låne en bog om det, og selvom jeg
synes beskrivelserne er udemærkede er jeg ikke meget for at kaste mig ud i
det uden en instruktør til stede......

--

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 27-08-02 22:40

> [...]
arbejde fuld
> tid..... ( husk på at jeg er frisør hvilket ofte består af

Jeps, I know - MEN ingen kan på forhånd afgøre hvor meget du kan
holde til, og resultatet vil altid afhænge af din indsats. Der ER
stor forskel på hvordan øvelserne bliver udført, om man er
almindeligt ude af form - eller en balletdanser der bruger det for
at varme op - og Callannettic er altså sådan indrettet at ALLE kan
få noget ud af det, hvor meget afhænger af hvor aktive de er / kan
være på grund af skavanker. Men med den rette træning kan man
genoptræne / træne sig op til utroligt meget.

> dvs at jeg på sin vis godt kan forvente at det virker i den
retning?

Ja, absolut - men du smider IKKE kg af dette, har jeg aldrig
oplevet en eneste deltager komme og fortælle, med mindre der har
været mindre energiindtag forbundet med det.

> [...]
om det er
> noget jeg kan bruge.... normalt giver de ikke prøvetimer men

Dejligt for dig.

> jeg regner med at hvis det er noget for mig, vil jeg gå fast til
det en gang
> om ugen og så lave øvelserne herhjemme en eller to gange i den
> mellemliggende periode.....

God ide. det er bedst at træne 2-3 gange om ugen og så gøre det du
kan og så EEN mere af hver øvelse *GG*

> [...]
selvom jeg
> synes beskrivelserne er udemærkede er jeg ikke meget for at

Nej, det ville også være for dumt, med dine skavanker - men du kan
da bare komme her en weekend, skal da nok lære dig de øvelser
*HEHE*

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-08-02 07:02

> [...]
> være på grund af skavanker. Men med den rette træning kan man
> genoptræne / træne sig op til utroligt meget.

lyder jo perfekt

> retning?
>
> Ja, absolut - men du smider IKKE kg af dette, har jeg aldrig
> oplevet en eneste deltager komme og fortælle, med mindre der har
> været mindre energiindtag forbundet med det.

det er heller ikke formålet med at jeg vælger denne type træning.... jeg vil
træne mig op til at kunne arbejde på fuld tid igen uden at få problemer....

> [...]

> Nej, det ville også være for dumt, med dine skavanker - men du kan
> da bare komme her en weekend, skal da nok lære dig de øvelser

hmmmm nu ved du jo jeg har liiiiidt svært ved at komme susende forbi hvor du
bor ) ellers havde jeg taget dig op på tilbuddet*G*
men du skal da være velkommen til at komme et smut forbi roskilde skulle du
være i nabolaget
--

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-08-02 18:25

> [...]
> dig selv.....
> det skinner tydeligt igennem at du ikke er her for at hjælpe men kun pisse

Hvorfor i alverden skulle hun dog det?

Lisbeth har været med fra starten af, så hvis der er nogen, der har hørt på
folks problemer gennem tiden, så er det hende - til gengæld ved hun så også
at det ikke nytter noget at snakke folk efter munden, og når man som dig
affærdiger enhver idé med "det gider jeg ikke" eller "det er jeg for doven"
til, så er der to muligheder: enten gider du ikke, og hvorfor så spilde sin
tid på det, for så er dit ønske om en vægtnedgang nok ikke stort nok - eller
også trænger du til et godt gammeldags los i r.... for at komme i gang, og i
så fald bør du være taknemmelig.

Fat dog, at der ikke er nemme måder - simple måder, ja! men nemme er de sgu
ikke! så få fingeren ud af måsen og hold op med at flæbe.

- Mikkel

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-02 21:33

Mikkel Gybel Jensen <mgj@tiscali.dk> wrote:

> Hvorfor i alverden skulle hun dog det?

ja det ved jeg såsandelig heller ikke, men derfor vil jeg stadig gerne have
mig det frabedt......

> Lisbeth har været med fra starten af, så hvis der er nogen, der har
> hørt på folks problemer gennem tiden, så er det hende

blot endnu en grund til at hun bør lytte og hjælpe istedet for at sparke til
folk der ligger ned og beder om hjælp......

> [...]
> gider du ikke, og hvorfor så spilde sin tid på det, for så er dit
> ønske om en vægtnedgang nok ikke stort nok -

eller også står man i en prækær situation der, hvis jeg blot gør som "alle
andre", kan få mig til at ende på sygehuset, i en voldstomt forværret
tilstand...
hvis du læser hvad jeg har skrevet så _har_ jeg gjort mange af de ting der
er foreslået, uden nogen effekt..... jeg søger efter muligheder og støtte
ikke sure opstød over hvad andre har sagt før mig....
jeg har endda forklaret omkring de begrænsninger der er for mig og hvorfor
de er der...... hvad mere kan jeg gøre??

> eller også trænger du
> til et godt gammeldags los i r.... for at komme i gang, og i så fald
> bør du være taknemmelig.

hvis du nu læste hvad jeg skrev til puk tidligere ville du vide at jeg ikke
trænger til et los i røven... jeg trænger til reel hjælp til at finde en
metode der kan virke for mig.... og jeg mener den slags udtalelser der
bliver smidt omkring med her, bunder i at i ikke aner hvad det reelt drejer
sig om.... og at i ikke er interesserede i at hjælpe mig, ganske simpelt
fordi mine omstændigheder ikke er "normale".... hvordan skal jeg ellers
tolke det?

> Fat dog, at der ikke er nemme måder - simple måder, ja! men nemme er
> de sgu ikke! så få fingeren ud af måsen og hold op med at flæbe.

hvilken mås??
den jeg har har ingen plads til fingre.... og jeg flæber aldeles ikke, jeg
forholder mig til mig selv, og ikke til hvordan alle andre har det....

og desuden har jeg ikke bedt om "nemme" løsninger... jeg har spurgt efter
nemmere end kalorie tælling som jeg ganske enkelt ikke kan kapere.....

--

Fra : Lone Ginnerup

Dato : 22-08-02 22:53

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

snip
> hvis du nu læste hvad jeg skrev til puk tidligere ville du vide at jeg
ikke
> trænger til et los i røven... jeg trænger til reel hjælp til at finde en
> metode der kan virke for mig...
snip

Ja eller rettere gider - efter hvad du selv skriver.

snip
> [...]
> sig om.... og at i ikke er interesserede i at hjælpe mig, ganske simpelt
> fordi mine omstændigheder ikke er "normale".... hvordan skal jeg ellers
snip

Er du kun interesseret i svar fra folk, der kender din tilstand af egen
erfaring ? - eller vil du også have svar fra folk, der håber de kan give dig
en god idé ?
Efterhånden kan det måske knibe for folk at interessere sig for alt det du
ikke gider.

snip

hvilken mås??
> den jeg har har ingen plads til fingre.... og jeg flæber aldeles ikke, jeg
> forholder mig til mig selv, og ikke til hvordan alle andre har det....
snip

Nej jeg synes heller ikke du flæber - jeg synes nærmere du hvæser - af folk,
der positivt forsøger at komme med forslag.

snip
> og desuden har jeg ikke bedt om "nemme" løsninger... jeg har spurgt efter
> nemmere end kalorie tælling som jeg ganske enkelt ikke kan kapere.....
> snip

Hvis du kom med en liste over ting, du kan kapere, var der måske en chance.

snip
> Knus Sabina
> snip>

Hvad skulle det knus nu med for - når det er et surt bøvs du fremkommer
med - men det var måske ironisk ment ?

I øvrigt vil jeg tilføje, at som jeg læser de råd du har fået - ser jeg at
folk ikke er ligeglade med hvordan du har det - alle har indtil nu ønsket
dig det bedste.
Når man ikke selv har prøvet at være i din situation - kan det være svært at
gætte sig til dine problemer - så selvfølgeligt kan der komme råd, du ikke
kan bruge til en pind, men det må du jo så bare sortere fra.
Hvis du vil dig selv det bedste, skulle du måske lede efter ting, der
virker, hvad enten du gider kapere det eller ej.

Jeg ønsker dig godt mod, god slankekur og god bedring.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-08-02 06:14

Lone Ginnerup <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>>
> snip
> snip
>
> Ja eller rettere gider - efter hvad du selv skriver.

sjovt som et lille ord åbenbart skal ødelægge tingene..... skulle jeg
hellere skrive jeg ikke kan?? for det er faktisk sådan det forholder
sig.....

> [...]
>
> Er du kun interesseret i svar fra folk, der kender din tilstand af
> egen erfaring ? - eller vil du også have svar fra folk, der håber de

naturligvis det sidste..... men jeg ser ingen grund til at Lisbeth begynder
at kaste mine egne ord i ansigtet på mig....
desuden er det _eneste_ jeg har problemer med, at tælle kalorier... men det
er åbenbart det eneste der virker, hvis man skal tro hvad der bliver sagt
her nu....

> Efterhånden kan det måske knibe for folk at interessere sig for alt
> det du ikke gider.

som lisbeth sagde i et tidligere indlæg.... folk gør det på 117 måde....
hvorfor er det kun den ene der er relevant og bliver nævnt her??

> snip
>
> hvilken mås??
>
> Nej jeg synes heller ikke du flæber - jeg synes nærmere du hvæser -
> af folk, der positivt forsøger at komme med forslag.

jeg kan såsandelig ikke se det positive i nogle af de ting lisbeth skrev til
mig i går.... hvad angår de andre indlæg mener jeg ikke jeg hvæser på nogen
måde.....

> snip
>
> Hvis du kom med en liste over ting, du kan kapere, var der måske en
> chance.

hvad er der så svært ved at forstå at jeg ikke begriber kalorie tælling??
hvilket faktisk er det eneste jeg har sagt...... jeg er ikke god til tal...
så simpelt er det faktisk....

> snip
>
> Hvad skulle det knus nu med for - når det er et surt bøvs du
> fremkommer med - men det var måske ironisk ment ?

det er en del af min signatur.... signaturen er et fristed hvor man kan
skrive som man lyster..... det er standart og har intet at gøre med hvad jeg
ellers skriver i indlægget...

> I øvrigt vil jeg tilføje, at som jeg læser de råd du har fået - ser
> jeg at folk ikke er ligeglade med hvordan du har det - alle har
> indtil nu ønsket dig det bedste.

ja, indtil lisbeth og mikkel åbenbart mener jeg ikke gider noget og bare
skal hive fingeren ud af røven..... og det til trods for at jeg har
beskrevet hvad jeg allerede har gjort og tidligere har forsøgt....

> [...]
> sortere fra. Hvis du vil dig selv det bedste, skulle du måske lede
> efter ting, der virker, hvad enten du gider kapere det eller ej.

hvad tror du lige det er jeg har gang i ?? jeg prøver jo netop at søge efter
hjælp og støtte......

> Jeg ønsker dig godt mod, god slankekur og god bedring.

mange tak
--

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 27-08-02 10:31

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Kære Sabina

[snip en helt masse på kryds og tværs]
> [...]
kalorier... men det
> er åbenbart det eneste der virker, hvis man skal tro hvad der

Nej ikke det eneste, men du har jo gjort så mange andre tiltag, at
det måske lige er det sidste nu, at se på dit kalorieindtag - der
kan gøre den sidste forskel.

> [...]

tælling??
> hvilket faktisk er det eneste jeg har sagt...... jeg er ikke god

Nå du nu pointerer så kraftigt, at du ikke kan begribe
kalorietælling, hvad så med at lade en "ekspert" se på det. I de
fleste kommuner er der opretttet "Sund By butikker" hvor du kan få
gratis hjælp af en diætist / kostvejleder. En person der kan tælle
kalorier ( samt indhold af protein, kulhydrater og fedt) og
sammensætte en dagsplan for din kost..........sådan mere generelt,
samt fortælle dig hvad du skal undgå.

Bare et forslag ;)

> [...]
man kan
> skrive som man lyster..... det er standart og har intet at gøre

Hmmmm så er det måske også galt at jeg sender kærlige hilsner til
alle?

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-08-02 10:28

J¤mfruen) <jomfru_d@worldonline.dk> wrote:

> Kære Sabina

hejsa

> [snip en helt masse på kryds og tværs]
>
> Nej ikke det eneste, men du har jo gjort så mange andre tiltag, at
> det måske lige er det sidste nu, at se på dit kalorieindtag - der
> kan gøre den sidste forskel.

det er jeg så i gang med at undersøge også.....

> [...]
> kalorier ( samt indhold af protein, kulhydrater og fedt) og
> sammensætte en dagsplan for din kost..........sådan mere generelt,

jeg anede slet ikke at der fandtes sådan noget... men det er da klart noget
jeg vil undersøge....
men derudover har jeg jo i lang tid forsøgt at få en henvisning til en
diætist, hvilket stadig ikke er lykkedes mig...... men jeg giver den en
ordentlig skalle nu her når jeg skal opereres igen....

> Hmmmm så er det måske også galt at jeg sender kærlige hilsner til
> alle?

forhåbentlig ikke*G*

--

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-08-02 06:33

> blot endnu en grund til at hun bør lytte og hjælpe istedet for at sparke
til
> folk der ligger ned og beder om hjælp......

Det har hun fandme også gjort - lad nu være med det martyrspil!

> eller også står man i en prækær situation der, hvis jeg blot gør som "alle
> andre", kan få mig til at ende på sygehuset, i en voldstomt forværret
> tilstand...

Hvis du tænker dig om, så sker det nok ikke - og kalorietælling er nok ikke
en ting, der kan få dig til at ende på hospitalet, hvordan i alverden skulle
det dog ske? under alle omstændigheder er den eneste vej til vægttab at
indtage færre kalorier end du forbrænder, og da kalorietælling kun er et
værktøj, så kan det på ingen måde skade dig i sig selv.

> hvis du læser hvad jeg har skrevet så _har_ jeg gjort mange af de ting der
> er foreslået, uden nogen effekt..... jeg søger efter muligheder og støtte
> ikke sure opstød over hvad andre har sagt før mig....

Du har fået muligheder og støtte, men når det eneste man får igen er "det er
for svært" og "det gider jeg ikke" så synes jeg ærlig talt at du fortjener
det!

> [...]
> sig om.... og at i ikke er interesserede i at hjælpe mig, ganske simpelt
> fordi mine omstændigheder ikke er "normale".... hvordan skal jeg ellers

Ja, ligesom alle andre her i forummet. Så lad være med at flæbe over hvor
svært det er for dig, og så iøvrigt ignorer hvad der bliver skrevet til dig
af forslag. Iøvrigt, så virker det for dig, hvis det virker for andre - din
fysiologi er ikke speciel på trods af din evt. sygdom - det er i bund og
grund et spørgsmål om vilje (politisk ukorrekt at sige, men ikke desto
mindre...)

> og desuden har jeg ikke bedt om "nemme" løsninger... jeg har spurgt efter
> nemmere end kalorie tælling som jeg ganske enkelt ikke kan kapere.....

Du skriver vist nærmest ordret, at du ikke gider - det kalder jeg at være
ude efter en nem løsning! face the facts! og lad være med at bilde dig selv
noget ind

EOD

- Mikkel

Fra : RJ

Dato : 23-08-02 08:02

> [...]
> fysiologi er ikke speciel på trods af din evt. sygdom - det er i bund og
> grund et spørgsmål om vilje (politisk ukorrekt at sige, men ikke desto

Må jeg komme med en tilføjelse?

Hvad der virker for én virker ikke nødvendigvis for en anden.

Jeg har - ligesom mange andre - pcos.

Spiser en kvinde med pcos som hun bør i følge officelle anbefalinger så
tager hun på. Spiser hun færre kacal end hun forbrænder tager hun såmen også
på.
Spiser hun letigen x3dg. kan hun såmen også snildt tage på..

Som pcos pt. er det nødvendigt at spise ekstremt low-cab, meget fedtfattigt
OG tælle kcal.. ja nødvendigt at tælle for hvis jeg som normalt er ganske
aktiv og ifølge mange forskellige udregninger har brug for ca. 2100 kcal om
dagen skal tabe mig og spiser omkring 1800 kcal så taber jeg mig ikke -
vægten rokker sig ikke overhovedet.

Skal jeg tabe mig skal jeg ikke indtage mere end 900 -1050 kcal dagligt..
men er der i disse f.eks 1050 kcal indeholdt sukker ja så tager jeg såmen
på..

Så nej du har ikke helt ret i at at det som virker for en også virker for
alle andre - men jo det er et spørgsmål om vilje. Men det er temmeligt
socialt belastende ikke at kunne spise noget så almindeligt som brød, pasta,
ris og kartofler i mænger større end hhv: 30g - 30g. tørvægt - 30 g.
tørvægt - 60g. kogt vægt

Men det er en helt anden situation - vil blot gøre dig opmærksom på at vi
ikke alle taber os af det samme.

Hilsen
Rikke

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-08-02 15:14

"RJ" <softlips_sugarbaby@yahoo.com> wrote in message
> Spiser en kvinde med pcos som hun bør i følge officelle anbefalinger så
> tager hun på. Spiser hun færre kacal end hun forbrænder tager hun såmen
også
> på.

Så må du fortælle mig hvad PCOS er, for det giver absolut ingen mening det
du skriver her...

> aktiv og ifølge mange forskellige udregninger har brug for ca. 2100 kcal
om
> dagen skal tabe mig og spiser omkring 1800 kcal så taber jeg mig ikke -
> vægten rokker sig ikke overhovedet.

Så har du nok ikke brug for 2100 kcal om dagen alligevel... eller også
spiser du mere end 1800 kcal.

> Men det er en helt anden situation - vil blot gøre dig opmærksom på at vi
> ikke alle taber os af det samme.

Jo, alle taber sig af at spise mindre energi end de forbrænder! hvor
forsvinder den ellers hen? hint: termodynamikkens 2. hovedsætning)

- Mikkel

Fra : RJ

Dato : 23-08-02 23:37

Hej

Den bedste forklaring på PCOS får du på www.trianglen.dk

Jeg har intet med det sted at gøre, men de har den allerbedste beskrivelse
på dansk af hvad PCOS er

Du har ret i at man som hovedregel taber sig ved at spise mindre end man
forbrænder, men for PCOS pt. sker der noget i kroppen når man indtager -
hovedsageligt hurtigt optagelige - kulhydrater.

På en eller anden facon går forbræningen i stå af det...

Min læge har set mit forbrug af kcal over en måned, og selvom han ikke er
meget for det så kan han jo se det er rigtigt at jeg ikke taber mig uanset
hvor få kcal jeg har indtaget - hvis de hovedsageligt indeholder brød.

Endvidere er man som PCOS pt. "sukkernakoman" ..

Jeg er selv lige gået igang IGEN med at tage højde for alle disse ting.

Dels så har det resulteret i 3 dages opvågning med hovedpine (reaktion på
intet sukker i kosten) og et vægttab på 1300 gram på 2 dage..

i går var jeg i en situation hvor jeg ikke kunne sige nej til en portion is
(og det er 100% sandt - mit job er af sådan en beskaffenhed at for ikke at
skade et andet menenske kan jeg være nødt til sådanne ting) - samlet indtog
jeg i går ikke mere end i forgårs..men havde i morges taget 100 gram på...
og at det ikke er mere skyldes udelukkende at jeg bed sukkertrangen i mig og
IKKE fortsatte med at indtage sukkerholdige ting (tilgengæld havde jeg ej
heller hovedpine i morges..)

Og det på trods af rigelig motion og i øvrigt sund dag..

Men det er kanon besværligt at leve SÅ lowcab som jeg er nødt til for at
tabe mig..men som lægen fortalte mig.. og undskyldte for eksemplet - hvad
jeg så også vil gøre nu:

ingen kom ud af kz lejrende overvægtige uanset hvad de evt måtte fejle..

Og derfor har jeg nu efter den udmelding tænkt at det jo egentligt er helt
korrekt, og da 25% af alle kvinder har PolyCystiskOvarieSyndron har en del
af dem vel også været i kzlejrene ..

Der fik man ikke særligt meget at spise eller særlig god mad..

Dette har jeg taget til efterretning. Jeg giver ikke andre skylden for at je
g ikke taber mig - eller ros for at jeg gør det - men det du skrev at det
som virkede for en også ville virke for en anden - det passer altså ikke -
jo i teorien, som jeg ikke kan bruge til noget da jeg har PCOS.

Endvidere er PCOS utroligt forskelligt fra pt. til pt. og ikke mange kender
noget som helst til PCOS på trods af at det rammer så mange..

Men det handler vel om hvad der er prestige i at forske i??

For dem som læser dette og mener de måske selv har PCOs kan jeg oplyse at
man skal til en gynækolog og have foretaget en ultralydsscanning samt man
skal have taget en blodprøve, hvor de skal tage ens androgenstatus..

Mange kommer til lægen og bliver spist af med p-piller mod urenhud og
uønsket hårvækst..det vigtigste er at tabe sig og at holde den slanke
linje - og så i øvrigt få den optimale behanling.. her vil man kunne finde
hjælp på den danske pco liste under yahoogroups..

Håber ikke jeg træder nogen over tær'ene med disse henvisninger - men jeg
har valgt at være rimmeligt åben omkring min PCO da jeg mener det er
utroligt vigtigt at udbrede kendskabet til sådan en almindelig lidelse som
ofte bliver fejldiagnosticeret som alt muligt andet, inc. dovenskab

Hilsen
Rikke

Fra : WebWoman

Dato : 22-08-02 23:06

> [...]

for
> dig selv..... det skinner tydeligt igennem at du ikke er her for at hjælpe

Der tager du nu helt fejl!

At jeg ikke vil give dig ret i, hvor besværligt tingene er, er ikke
ensbetydende med, at jeg ikke vil hjælpe.

Mvh. Lisbeth

Fra : WebWoman

Dato : 20-08-02 18:47

> helt ærligt.... jeg er en KLOVN til det med at tælle
> kalorier..... det har altid været komplet ulogisk for mig
> hvordan det hænger sammen og jeg bliver
> enormt frustreret når jeg ikke kan se fidusen i noget......

Du skal ikke tælle selv. Det har jeg heller aldrig gidet.
Brug Fatlow til opgaven. *S*

Fatlow er i det hele taget genialet til at tjekke den mad man spiser. Ikke
kun hvad kalorier angår.

Mvh. Lisbeth

Fra : RJ

Dato : 21-08-02 07:49

> Du skal ikke tælle selv. Det har jeg heller aldrig gidet.
> Brug Fatlow til opgaven. *S*
>
> Fatlow er i det hele taget genialet til at tjekke den mad man spiser. Ikke
> kun hvad kalorier angår.

Det er muligt Fatlow er genial men jeg synes det er det mest besværlige af
alle muligheder.

Men heldigvis så kan man jo frit vælge den metode som virker for en .. men
det kræver at man først finde den

Hilsen
Rikke