/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Snuden dykker meget ved opbremsning
Fra : GRISEN


Dato : 19-08-02 21:10

....og meget betyder altså ikke i bund - bare mere end jeg synes er behageligt. :-/
Kan man gøre noget for at forhindre det?
Jeg tror ikke der er noget galt med cyklen... muligvis bare alderen. Det er en FZR1000 fra 1989.
Ved alm. bykørsel kommer der jo ofte en del opbremsninger, og så synes jeg snuden dykker lidt rigeligt.
I sterten var fjederforspændingen sat til max-slap, men jeg har prøvet at justere den... jeg synes stadig den
dykker, men den er nu også blevet mere ubehagelig på de hullede byveje i København.
Kan man montere en nyere/bedre forgaffel?
Kan jeg forvente en væsentlig forbedring eller er det bare spild af kræfter og kroner?

mvh Jan

 
 
Henrik Steen Larsen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 19-08-02 21:41

> Kan man gøre noget for at forhindre det?
> Jeg tror ikke der er noget galt med cyklen... muligvis bare alderen. Det
er en FZR1000 fra 1989.

Skift forgaffelolien - erstat evt. med enten lidt mere eller med en lidt
højere viskositet (tykkere) - eller en kombination af begge.



GRISEN (19-08-2002)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 19-08-02 22:06

On Mon, 19 Aug 2002 22:41:03 +0200, "Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> wrote:

>Skift forgaffelolien - erstat evt. med enten lidt mere eller med en lidt
>højere viskositet (tykkere) - eller en kombination af begge.


Okay, det er jo en hel del nemmere end jeg havde frygtet.
Nu er cyklen jo købt brugt, så jeg har ingen ide om hvad der pt. er på den.
Haynes siger 535 cc (18,1 US fl oz, 18,9 imperial fl oz) SAE 10W.

Lyder det som en fornuftig tykkelse at starte med?
Nogen der kan oversætte mængden?

mvh Jan

Henrik Steen Larsen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 19-08-02 22:11

> Okay, det er jo en hel del nemmere end jeg havde frygtet.
> Nu er cyklen jo købt brugt, så jeg har ingen ide om hvad der pt. er på
den.
> Haynes siger 535 cc (18,1 US fl oz, 18,9 imperial fl oz) SAE 10W.
>
> Lyder det som en fornuftig tykkelse at starte med?
> Nogen der kan oversætte mængden?

Svaret blafrer lige foran din næse

535 cc = 535 kubikcentimeter = 0.535 liter

Viskositet på 10W er meget normalt, så prøv at dræne det gamle ud og hæld
535 milliliter ny olie i. Hvis det gamle olie stinker fælt af gammel mose er
den helt sikkert udskiftningsklar.



Steen Gruby (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 19-08-02 22:14

On Mon, 19 Aug 2002 23:05:30 +0200, GRISEN <grisen@pornotrold.dk>
wrote:

>Hej Jan.
>
>>Skift forgaffelolien - erstat evt. med enten lidt mere eller med en lidt
>>højere viskositet (tykkere) - eller en kombination af begge.
>
Olien i forgaflen skal skiftes jævnligt - ca. hvert 2. år.
Det er som at få en ny forgaffel.
Hvis pakdåserne ikke er tætte, og cyklen smider lidt olie ud, hvad der
næsten ikke kan undgås skal der checkes for korrekt mængde, evt
efterfyldes.
Hvis det er meget olie den smider skal der skiftes pakdåser.
>
>Okay, det er jo en hel del nemmere end jeg havde frygtet.
>Nu er cyklen jo købt brugt, så jeg har ingen ide om hvad der pt. er på den.

Hvis den forrige ejer ikke har skiftet olien på forgaflen er det nok
på tide

>Haynes siger 535 cc (18,1 US fl oz, 18,9 imperial fl oz) SAE 10W.
>
535 kubikcentimeter er sådan lige over ½ liter

>Lyder det som en fornuftig tykkelse at starte med?

Ja.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

D@n Dethlefsen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 19-08-02 23:14

> Lyder det som en fornuftig tykkelse at starte med?

Jo det lyder som en fornuftig tykkelse at starte med, og dog.......

På min forrige cykel en FZR1000exup, nåede jeg efter 3-7 forsøg frem til at
en blanding af 10 og 20 olie var det bedste for mig, jeg anvendte ca. 2/3
10w olie og 1/3 20w olie.
Så vidt jeg husker indeholdt FZR (USD) gaffelen også ca. ½ liter pr. ben.

--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar



Jes Vestervang (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 19-08-02 22:24

Henrik Steen Larsen wrote:
>>...snip.. forgaffeldyk...
>> Kan man gøre noget for at forhindre det?
>> Jeg tror ikke der er noget galt med cyklen... muligvis bare alderen.
>> Det er en FZR1000 fra 1989.
>
> Skift forgaffelolien - erstat evt. med enten lidt mere eller med en lidt
> højere viskositet (tykkere) - eller en kombination af begge.
>
Det eneste det vil gøre er at sænke hastigheden forgaflen dykker med.
Problemet er nærmere at fjederen er blevet gammel og slap. Du kan måle hvor
lang den er og sammenligne det med hvad en værkstedshåndbog siger som
minimum. Hvis du har penge skifter du fjederen, hvis den er for slap, men
ellers er der andre muligheder. Man kan øge fjederstramheden ved at hælde
mere olie i gaflen, da der så ikke er plads til så meget (let-komprimérbar)
luft. Det kræver dog lidt erfaring at finde den rette mængde. Man kan også
i nogle tilfælde øge lufttrykket i forgaflen, men det er ikke på alle
cykler pakdåserne er dimensioneret til det.
Endnu et alternativ er at ændre fjederens forudbelastning, altså dens
stramhed, når affjedringen er ubelastet (aka preload). På nogle cykler kan
man justere sig frem, mens man på andre sætter afstandstykker ind over
fjederen. Det er der nok andre der har mere praktisk erfaring med herinde.
Husk dog lige på at det jeg nævner at lappeløsninger, en ny fjeder er nok
det bedste
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

GRISEN (20-08-2002)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 20-08-02 06:56

On Mon, 19 Aug 2002 23:23:55 +0200, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote:

>>>...snip.. forgaffeldyk...

Mange gode råd det er jo herligt....
Lige et tillægsspørgsmål:
Preload skruen på min 1989 model er en standard skrue med lige kærv - rimelig skrøbeligt efter min mening.
Alle andre årgange har en bolt-lignende preload skrue, som kan drejes med en fastnøgle - væsentligt bedre
efter min mening.
Kan jeg uden problemer skifte til f.eks. 1990 modellen?

mvh Jan

Claus Rittig (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 19-08-02 21:23

"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> skrev i en meddelelse
news:cqj2mu0jl3q1fbi7idi8nq8dhshvs4su4o@4ax.com...

> Kan man montere en nyere/bedre forgaffel?

Ja, men du kan også renovere den gamle gaffel, og få den til at virke lige
så godt som da cyklen var ny.

> Kan jeg forvente en væsentlig forbedring eller er det bare spild af
kræfter og kroner?

Renovering er ikke dyrt, og det virker. Udskiftning er dyrere og kan kræve
modifikationer af cyklen, men det virker også.

Rittig



Jacob (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 20-08-02 16:00

Hej...

Hvis alle disse gode råd ikke virker tilfredstillende, kan det ALTID betale
sig at smide et par progressive forgaffelfjedre i ! Det virker kanon ! Jo
hårdere fjederen presses samme, jo hårdere stritter den imod ! De kan vist
nok fås for lige under 1000,-kr i Tyskland...pr. sæt !

Prøv det !

MVH Jacob

"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> wrote in message
news:cqj2mu0jl3q1fbi7idi8nq8dhshvs4su4o@4ax.com...
> ...og meget betyder altså ikke i bund - bare mere end jeg synes er
behageligt. :-/
> Kan man gøre noget for at forhindre det?
> Jeg tror ikke der er noget galt med cyklen... muligvis bare alderen. Det
er en FZR1000 fra 1989.
> Ved alm. bykørsel kommer der jo ofte en del opbremsninger, og så synes jeg
snuden dykker lidt rigeligt.
> I sterten var fjederforspændingen sat til max-slap, men jeg har prøvet at
justere den... jeg synes stadig den
> dykker, men den er nu også blevet mere ubehagelig på de hullede byveje i
København.
> Kan man montere en nyere/bedre forgaffel?
> Kan jeg forvente en væsentlig forbedring eller er det bare spild af
kræfter og kroner?
>
> mvh Jan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste