Stening af kvinde i Nigeria
Fra : Live4Him

Dato : 19-08-02 20:29

Jeg hørte lige at muslimerne i Nigeria nu igen vil stene en kvinde til døde
for utroskab. Stening er vel en af de mest grusomste straffe der findes. Men
egentlig har muslimerne det vel fra jøderne, som igen fik det fra Gud.
Moseloven påbød endog denne grusomme handling.

Problemet er at forene NT's kærlige tilgivende Jesus med GT's hårde Gud der
påbød mennesker at være grusomme mod hinanden. For mig er det svært at
forstå at loven med al dens brutalitet alene skulle fungere som kontrast til
evangeliet. En tugtemester til kristus. Ja, men hvilken tugtemester!

Jeg mindes ikke noget sted i GT at have læst at en stening virkelig havde
fundet sted, men jødernes iver i Joh 8 efter at stene den uheldige kvinde
tyder vel på at de ikke holdt sig tilbage, men endda opildnede til denne
grusomhed.

Jøderne er vist holdt op med at stene kvinder. Hvornår og hvorfor stoppede
de den praksis iøvrigt ?

jørgen.
--
http://www.sermonaudio.com/

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 19-08-02 21:01

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> grusomhed.
>
> Jøderne er vist holdt op med at stene kvinder. Hvornår og hvorfor stoppede

Det ved jeg ikke, men jeg har mødt det synspunkt at jøderne i den
pågældende historie ikke var ude på at stene kvinden, men på at »prøve«
Jesus. Steninger af horkvinder skulle være ophørt for over 2000 år
siden.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Erik L

Dato : 19-08-02 21:21

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> egentlig har muslimerne det vel fra jøderne, som igen fik det fra Gud.
> Moseloven påbød endog denne grusomme handling.

Jeg kan godt forstå både Muslimerne og Jødernes stening af den utro
ægtefælde, hvorfor skal den der blev forurettet frataget sit ægteskab, leve
med den skam i mange år derefter og derved have fået sit liv ødelagt.

Der burde også være en lov her i Danmark mod at ødelægge hinanden ved at
efterlade hverandre i kærlighedssorg, for er der noget der ødelægger er det
at blive svigtet af den man elsker.

> [...]
til
> evangeliet. En tugtemester til kristus. Ja, men hvilken tugtemester!

Hvad med den person der bliver svigtet/forkastet af den anden ægtefælde og
skal leve med en sønderknust sjæl i 30-50 år uden selv at have et valg ??

Er det måske menneskeligt ?

> [...]
> grusomhed.
>
> Jøderne er vist holdt op med at stene kvinder. Hvornår og hvorfor stoppede

Hvorfor, vil du have stening genindført, så de der får deres liv ødelagt kan
ved den andens død, sættes fri til at gifte sig igen ??

Erik L

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-08-02 22:20

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in message news:3d61532d$0$88364
> [...]
>
> Der burde også være en lov her i Danmark mod at ødelægge hinanden ved at
> efterlade hverandre i kærlighedssorg, for er der noget der ødelægger er

Klip!

> Hvad med den person der bliver svigtet/forkastet af den anden ægtefælde og
> skal leve med en sønderknust sjæl i 30-50 år uden selv at have et valg ??

Jeg tror ikke, at du kan finde et voksent menneske i Danmark, der
ikke med ærligt hjerte vil kunne sige, at den anden ægtefælle på
et eller andet tidspunkt har svigtet.............
Problemet er, hvordan man kommer videre i sit ægteskab - eller kommer
videre, hvis ægteskabet slutter. At lade det skete forpeste resten af
tilværelsen synes jeg er fuldstændig forfærdentlig, brug dog tilgivelsens
mirakel i disse
problemer også.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-08-02 06:27

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ikke med ærligt hjerte vil kunne sige, at den anden ægtefælle på
> et eller andet tidspunkt har svigtet.............

Der skulle have stået: "at den anden ægtefælle på et eller andet
tidspunkt IKKE har svigtet".

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik L

Dato : 20-08-02 10:42

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d61d303$0$88403$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> og
> ??

> Der skulle have stået: "at den anden ægtefælle på et eller andet

Nu var Moseloven skrevet for Jøder og ikke til Danskerne. Desuden har
danskerne et meget stort problem da ca. hver tredie ækteskab ender i
skildsmisse. Hvoraf rigtigt mange lider skibsbrud på livstid ved at blive
forkastet.

Fordi du tilgiver og tilgiver og tilgiver den der har bedrevet utugt er det
ikke sikker han holder op, men Guds metode i Moseloven stopper hårdt og
brutal utugt og hor.

Nu ser de "kristne" på denne stenkastnings-lov for at komme utroskab til
livs ikke som Gud ser den og kristne mener det er en helt vild lov i vort
moderned tidalder. Men dem der lider livslange smerter hjælper ingen.

Erik L

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 11:18

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi du tilgiver og tilgiver og tilgiver den der har bedrevet utugt er
det
> ikke sikker han holder op, men Guds metode i Moseloven stopper hårdt og
> brutal utugt og hor.

men hvis du har tilgivet vil du få fred i dit sind, du skulle se på dig
selv, har du svært ved at tilgive.

> [...]
> livs ikke som Gud ser den og kristne mener det er en helt vild lov i vort
> moderned tidalder. Men dem der lider livslange smerter hjælper ingen.

vrøvl og sludder,hvad har du en præst til ?

Fra : Erik L

Dato : 20-08-02 12:52

"Henton" <Henton@post.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> det
>
> men hvis du har tilgivet vil du få fred i dit sind, du skulle se på dig
> selv, har du svært ved at tilgive.

Hvad for noget ????

Betaler Jesus ikke for dine overtrædelser "makker", betaler du selv. Og for
utugt må en dø tilgivelse er ikke nok, Her var GT meget klar i sin lov, den
der begår utugten må dø. Idag vil ingen omvende sig fra utugt, selv efter de
er blevet frelste fortsætter de deres utugt stik imod Guds anordninger.

> vrøvl og sludder,hvad har du en præst til ?

Hvad kan en præst gøre når folk vil bedrive utugt ??

Erik L

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 13:20

> Hvad for noget ????

jeg prøver igen, sålænge du ikke har tilgivet kan du ikke få fred i dit
sind, men sikkert dø af cancer p.gr. af bitterhed eller hadefulde tanker. du
kan bare lade være med at tro mig, så for vi jo se med tiden.

> Betaler Jesus ikke for dine overtrædelser "makker", betaler du selv.

for det første er vi ikke makkere, jeg er ikke nasser men betaler altid
> [...]

de
> er blevet frelste fortsætter de deres utugt stik imod Guds anordninger.

så er der da håb, man kan blive frelst selv om man driver utugt, endelig
noget nyt.

> vort

> Hvad kan en præst gøre når folk vil bedrive utugt ??
>
> Erik L

er du dum eller bare for en anden planet, Lad mig citere dig: Men dem der
lider livslange smerter hjælper ingen."

Her er det jeg siger dig DU har brug for en præst

Fra : Erik L

Dato : 20-08-02 14:05

> [...]
du
> kan bare lade være med at tro mig, så for vi jo se med tiden.

hvad er det for noget selvopdigtet vrøvl om bitter had og hvor har du det
fra ??

> for det første er vi ikke makkere, jeg er ikke nasser men betaler altid
> selv.

så er der vist ikke mere kristendom i denne debat,

Erik L

Fra : arc@na

Dato : 28-08-02 02:23

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in

> Nu var Moseloven skrevet for Jøder og ikke til Danskerne.

Hvad er problemet? Lad da endelig negrene udleve deres national-kultur -
alt andet er racistisk eller kolonialistisk.

Ugga bugga machete huk - ahuuula ahhuuula - stening lyder også
interessant.

arc@na

Fra : arnders and

Dato : 28-08-02 21:33

"arc@na" <boss@nsa.invalid.gov> skrev i en meddelelse
> [...]
> alt andet er racistisk eller kolonialistisk.
>
> Ugga bugga machete huk - ahuuula ahhuuula - stening lyder også

Det sagde adolf oss, bare om nogen andre - kfirstne f ex

Fra : Henton

Dato : 31-08-02 10:00

I dagens JP ser jeg for første gang en folkekirkepræst, Ulla Sandbæk, udtale
sig om stening af kvinder. Hun går imod at vi ikke giver vor støtte til
kende for disse kvinder.
Men typisk for folkekirken så kryber denne præst sig i dække af at være
medlem af EU parlamentet for juni-bevægelsen. Det havde klædt hende bedre at
udtale sig som folkekirkepræst, men uha, så var hun nok kommet på kant med
sine sognebørn og øvrigheden.
Nu vil jeg se om ikke jeg kan få hende ud af busken. Hun må da også have en
mening som sognepræst.

Henton

Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-08-02 23:34

> [...]
leve
> med den skam i mange år derefter og derved have fået sit liv ødelagt.

Bliver skammen mindre ved stening eller hvad siger du?

Thomas

Fra : Erik L

Dato : 20-08-02 10:22

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver skammen mindre ved stening eller hvad siger du?

De to er jo et kød (et legeme) og når noget at et legeme anputeres vil det
være mærkbart. Så hvad jeg siger er at Gud beskytter den del af legemet der
lider tab og får uønsket pålagt en indre hjertesorg.

Efter GT stening af utugtige mennesker dør den utugtige del at legemet (et
kød) og den anden er fri til igen at gifte sig.

Det er faktisk en god lov som hjælper alle der lander uforskyldt i
hjertesorg.

Erik L

Fra : Thomas Hjort

Dato : 20-08-02 21:39

> [...]
> kød) og den anden er fri til igen at gifte sig.
>
> Det er faktisk en god lov som hjælper alle der lander uforskyldt i

Du er vist ikke rigtig klog. Hvad hvis detvar dig selv der faldt for kødets
fristelse og var din kone utro, ville du så nyde en stenning???

Thomas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-02 08:13

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> writes:

> Du er vist ikke rigtig klog. Hvad hvis detvar dig selv der faldt for kødets
> fristelse og var din kone utro, ville du så nyde en stenning???

For den slags indeholder jo ikke noget valg overhovedet. Det sker bare
sådan hovsa, ikke?
--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Erik L

Dato : 21-08-02 12:46

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> For den slags indeholder jo ikke noget valg overhovedet. Det sker bare
> sådan hovsa, ikke?

Nej, det sker ikke bare sådan hovsa, hvis du vil være din kone tro og
kristen.

Men da jeg kender dine holdninger til udrenselse af synden undre det mig
ikke at "hovsaer" sker hvor du færdes.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-02 13:18

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> writes:

> Nej, det sker ikke bare sådan hovsa, hvis du vil være din kone tro og
> kristen.
>
> Men da jeg kender dine holdninger til udrenselse af synden undre det mig
> ikke at "hovsaer" sker hvor du færdes.

da du generelt er svagtopfattende undrer det mig ikke, at du ikke
genkender ironi, hvis den tager strutskørt på, danser Svanesøen i din
have, ringer på, spytter dig i ansigtet, skriger "JEG ER IRONI!" ind i
dit øre, tagger hele dit hus med ordene "Ironi was here" og efterlader
et visitkort.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Erik L

Dato : 21-08-02 12:42

> [...]
kødets
> fristelse og var din kone utro, ville du så nyde en stenning???

Det er Gud der indførte stening i Mose-lovens tid, hvis du mener at det Gud
gør er forkert, så er det dig der ikke er rigtig klog

Erik L

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-08-02 13:09

> [...]

Gud
> gør er forkert, så er det dig der ikke er rigtig klog

OK. Nu vil jeg vide det. Går du ind for eller går du IKKE ind for stening?
Og hvis du gør er det så med denne moseslov i hånden (har du et citat)?

Thomas

Fra : Erik L

Dato : 21-08-02 14:02

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Gud
>
> OK. Nu vil jeg vide det. Går du ind for eller går du IKKE ind for stening?

Jeg må sige det er et meget svært spørgsmål, særlig for dem der kunne få
deres utugtige ægtefælde stenet og derved slippe for en masse indre smerter,
for deres skyld var det fristende at sige; Ja;

Men i NT har Gud lovet os at hvis vi vel følge Jesus, vil Han frelse dig og
dit hus og derfor høre stening ikke til i NT, men genoprettelse af hele
legemet (et kød), da jeg tror på genoprettelsen af det fortabte eller
ødelagte siger jeg; Nej, jeg ønsker ikke steningen genoptaget, men mere
lærdom om Guds løfte om genoprettelse.

Erik L

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-08-02 08:44

Erik L med adressen eriklarsen@oncable.dk skrev:

> [...]
> efterlade hverandre i kærlighedssorg, for er der noget der ødelægger er det

Så må du vist finde et bedre eksempel end den ovennævnte sag. Den pågældende
kvinde var ugift og blev gravid med en person som havde lovet hende ægteskab men
som først senere bakkede ud og nægtede faderskabet. Og nu tæller mænds
vidneudsagn mere end kvinders under nord-Nigerias sharia-fortolkning.

Lars Erik Bryld
20 aug AD 2002
Skt. Bernard af Clairvaux

Fra : Erik L

Dato : 20-08-02 10:26

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som først senere bakkede ud og nægtede faderskabet. Og nu tæller mænds
> vidneudsagn mere end kvinders under nord-Nigerias sharia-fortolkning.

Det kan være det er den forkerte person i dette tilfælde, men jeg udtalte
også kun om det oprindelige princip ved stening at utugt og ikke denne
enkeltsag.

Erik L

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-08-02 19:34

Erik L <eriklarsen@oncable.dk> wrote:

> Hvorfor, vil du have stening genindført, så de der får deres liv ødelagt kan
> ved den andens død, sættes fri til at gifte sig igen ??

Folk kan da altid blive skilt - og derefter blive gift igen. Det har i
hvert fald i Danmark været muligt siden 1536.

Fra : Erik L

Dato : 20-08-02 21:07

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Folk kan da altid blive skilt - og derefter blive gift igen. Det har i
> hvert fald i Danmark været muligt siden 1536.

Man bliver aldrig rigtigt skilt, et stykke papir er ingen løsning for
føleslivet civilretten kan kun fysisk skille et ægtepar, Hvis først man har
været et kød (et legeme)som bibelen fortæller det så er man et kød til den
ene af ægtefælderne dør, derfor var utugt anset for en modbydelig nærmest
ondskab

Moseloven tillader også skildsmisse, men Moseloven tillader ikke at en mand
gifter sig med en andens mands kone, manden kunne derfor altid tage en
jomfru fordi der var ingen lov imod flerkoneri. For konen var det straks
værer, da det er hende der bære Guds forbandelse fra syndefaldet. 1 Mos
3v16. " Du skal begære din mand, og han skal herske over dig.«", og når Gud
har afsagt/udtalt en sådan forbandelse, så er det sådan.

Da Jesus kom gjorde han op med flerkoneri ved at sige; Mat 19 v 4 Han
sagde: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og
kvinde v5 og sagde: >Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde
sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød<? v6 Derfor er de ikke
længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke
adskille.«

Det Gud har føjet sammen kan kun døden skille og det foregik under Moseloven
ved stening af den utugtige. Helt skilt og bedre en civilretten kan udføre
en skilsmisse.

Moseloven ser IMHO et ægteskab ved første dyt, hvor det første dyt er en
omskæringspagt eller et ægteskab. Vi kan læse om den form for vielse i 1 mos
24 v 67 og Isak førte Rebekka ind i sin mor Saras telt og tog hende til
kone. Isak elskede hende og kom over sin mors død.

Gud omskære manden og manden omskære kvinden og deri består pagtne mellem
Gud-mand, mand-kvinde

Pinsevækkelsen prædikanter og flere frikirker, er altid på mærkerne for at
få deres børn bliver gift efter de principper, men kalder det for "ingen sex
før ægteskabet". Og det har altid været umuligt for en person der har et
tvivlsom ægteskab at blive prædikant i frikirkerne.

Erik L

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-08-02 17:04

> [...]

> før ægteskabet". Og det har altid været umuligt for en person der har et
> tvivlsom ægteskab at blive prædikant i frikirkerne.

Du er alt for bibelfundamentalistik til at jeg kan tage dig alvorligt.
Ganske simpelt.

Fra : Erik L

Dato : 21-08-02 17:49

> Du er alt for bibelfundamentalistik til at jeg kan tage dig alvorligt.
> Ganske simpelt.

Vi kan ikke lave om på Gud, men vi kan hel bestemt midste fældesskabet med
Gud, ved at udvælge de bibel-citater der passer os bedst og det store
spørgsmål er om det er Guds Ord der frelser og giver liv, eller er det de
skeptiske meninger og afstandtagen til Bibelen?

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 19-08-02 21:37

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajrgvt$1pd$1@sunsite.dk...

> [...]
> tyder vel på at de ikke holdt sig tilbage, men endda opildnede til denne

Selv i NT finder du jo steninger. Menighedens første martyr Stefanus blev
stenet, og Paulus blev stenet og efterladt som død ved en fejltagelse.

ApG 7,59
Så stenede de Stefanus, mens han bad: »Herre Jesus, tag imod min

ApG 14,19
Da kom der nogle jøder fra Antiokia og Ikonion, som fik folk overtalt, så de stenede Paulus; de slæbte ham uden for byen i den tro, at han var død.

Herunder andre eksempler på stening i GT

> Jøderne er vist holdt op med at stene kvinder. Hvornår og hvorfor stoppede
> de den praksis iøvrigt ?

På Jesu tid var stening forbudt. Ikke så meget - tror jeg - fordi de mere ortodokse partier i Israel ønskede det, men på grund af den romerske besættelse. Romermagten havde alene retten til at dømme til døden. Jeg tror der har været steninger på Jesu tid, men det har været uautoriserede lynchpøbeler.

Ifølge Talmud skete det lige omkring Jesu tid, at jøderne fik frataget retten til at dømme folk til døden ved stening. Ifølge samme kilde fik dette de skriftlærde til at klæde sig i sæk og aske og jamre, thi "Judas herskerstav var taget fra dem og Messias var endnu ikke kommet. Ifølge GT skulle Judas scepter ikke tages fra ham, før Silo kom. Hvad de ikke så, var selvfølgelig, at Silo rent faktisk gik iblandt dem.

Den største stening nogensinde var vel den, Herren selv foretog:

Herren sagde til Josva: »Vær ikke bange for dem, for jeg giver dem i din hånd. Ingen af dem kan holde stand mod dig.« v9 Josva overrumplede dem, efter at han var rykket frem hele natten nede fra Gilgal. v10 Herren skabte forvirring blandt dem foran israelitterne, som tilføjede dem et stort nederlag ved Gibeon. Israelitterne forfulgte dem ad vejen gennem Bet-Hor
on-passet helt til Azeka og Makkeda og huggede dem ned. v11 Og da de under
flugten for israelitterne var kommet til skrænten ved Bet-Horon, kastede
Herren store sten ned over dem fra himlen hele vejen til Azeka, så de døde.
De, der blev dræbt af haglstenene, var flere end dem, israelitterne dræbte
med sværd.
Jos 10,8 - Jos 10,11

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Andre eksempler:

3 Mos 24,23
Det sagde Moses til israelitterne, og så førte de ham, der havde udtalt
forbandelsen, uden for lejren og stenede ham. Israelitterne gjorde, som
Herren havde befalet Moses.
4 Mos 15,36
Så førte de ham uden for lejren og stenede ham til døde, sådan som Herren
havde befalet Moses.
Jos 7,25
Josva sagde: »Hvorfor har du styrtet os i ulykke? I dag vil Herren styrte
dig i ulykke.« Derpå stenede hele Israel ham. De brændte dem og stenede dem.
1 Kong 12,18
Kong Rehabeam sendte så Adoniram, som stod for hoveriet; men hele Israel
stenede ham til døde. Kong Rehabeam skyndte sig op i sin vogn og flygtede
til Jerusalem.
1 Kong 21,13
De to ondsindede mænd kom ind og satte sig lige over for ham. I
forsamlingens påhør vidnede de imod ham og sagde: »Nabot har forbandet Gud
og kongen.« Så førte de ham uden for byen og stenede ham til døde.
2 Krøn 10,18
Kong Rehabeam sendte så Adoniram, som stod for hoveriet; men israelitterne
stenede ham til døde. Kong Rehabeam skyndte sig op i sin vogn og flygtede
til Jerusalem.
2 Krøn 24,21
Men de dannede en sammensværgelse mod ham, og på kongens befaling stenede de
ham i forgården til Herrens tempel.

Fra : Mr. D

Dato : 19-08-02 21:44

Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d61559c$0$27687$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Selv i NT finder du jo steninger. Menighedens første martyr Stefanus blev
> stenet, og Paulus blev stenet og efterladt som død ved en fejltagelse.

Inden Rasmus falder over mig, vil jeg lige skynde mig at sige, at det
selvfølgelig ikke var en fejltagelse, at de efterlod Paulus som død. Det var
derimod en fejltagelse, at han ikke var død, da de efterlod ham som død

Mr. D
Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Erik L

Dato : 19-08-02 21:54

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

Men de blev stenet for et udbrede evangeliet og ikke for utugt som Jørgen
mener ikke finder sted.

Muslimer stener ikke nogen for at udbrede evangeliet, dem halshugger de.

Erik L

Fra : arc@na

Dato : 20-08-02 01:21

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in

> [...]
> der findes. Men egentlig har muslimerne det vel fra jøderne, som igen
> fik det fra Gud. Moseloven påbød endog denne grusomme handling.

Allah er barmhjertig og nådefuld. (smask, smask, smask).

arc@na

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 09:48

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in
>

> Allah er barmhjertig og nådefuld. (smask, smask, smask).
>
> --
> Med venlig hilsen
> arc@na

du burde lade være at gøre nar af andres tro !
Spørgsmålet burde vel være skal den danske kirke gøre noget for at standse
steningen af den omtalte kvinde, eller skal den bare se til med foldede
hænder og opløftede øjne.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-08-02 11:03

"Henton" <Henton@post.dk> writes:

> [...]
> steningen af den omtalte kvinde, eller skal den bare se til med foldede

Det ville være hyklerisk at handle i denne situation, givet at vi ikke
handler på andre landes dødsstraffe.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Plej omgang med vise, så bliver du vís,
The RockBear. ((^)) den, der omgås tåber, går det ilde."

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 11:22

> Det ville være hyklerisk at handle i denne situation, givet at vi ikke
> handler på andre landes dødsstraffe.

hvis det nu var dig der skulle stenes ?
Er vi ikke hyklere hvis vi accepterer dødsstraf, hvad enten det sker på den
ene måde. Hvornår et liv afsluttes, er det ikke lettere at overgive til Gud.
Eller er det bedre at vi prøver at træde i Guds sted ved at gøre os til
herre over døden, er vi så andet end bødler.
Henton

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-08-02 11:37

> hvis det nu var dig der skulle stenes ?

Hvis jeg skulle stenes, så skulle jeg stenes, fordi jeg havde begået
en lovovertrædelse, som jeg udmærket vidste ville blive straffet med
stening. Det ville jeg ikke finde særlig behageligt. Jeg ville
naturligvis ønske, at nogen ville skaffe mig en benådning. Ikke desto
mindre ville jeg stadig have gjort noget jeg vidste stod til den
straf, hvis det blev opdaget.

> Er vi ikke hyklere hvis vi accepterer dødsstraf, hvad enten det sker på den
> ene måde.

Jeg er modstander af dødsstraf, uanset hvor det sker og hvem der står
bag. Derfor kan jeg alligevel godt se hvorfor den betragtes som
nødvendig her og der i ny og næ. (Henrettelsen af Ceaucesco(sp?) er et
eksempel)

Det jeg "hyler" over er, at vi har så travlt med at fortælle hvor
frygteligt og barbarisk det er, at man dømmer en person til døden ved
stening, mens de meget avancerede og efter min mening væsentligt mere
brutale (og sikkert oftere urimelige) dødsstraffe vi ser i USA ikke
giver anstød til opfordringer til aktioner.

At påstå, at man ikke kan være kristen og acceptere dødsstraf er
absurd, givet at Bibelen klart angiver situationer hvor dødsstraffen
skal tages i brug.

Som sagt: Jeg er modstander af dødsstraf.

Men jeg er endnu mere modstander af den ynkelige kulturimperialisme,
som vi bruger til at presse verdslige, vestlige normer ned over enhver
situation, uanset hvor i verden den foregår. I dette tilfælde dømmer
vi Nigeria for dårlig moral, fordi _vi_ ikke ser kvindens forbrydelse
som noget, der fortjener dødsstraf. Ja, de fleste vestlige vil endda
stille sig spørgende ved hvorfor hun overhovedet skal straffes.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-08-02 12:23

d. 20/08/02 12:36 skrev Peter B. Juul på pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk i artiklen
m3lm7124vo.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk:

> [...]
> brutale (og sikkert oftere urimelige) dødsstraffe vi ser i USA ikke
> giver anstød til opfordringer til aktioner.

For slet ikke at tale om den foragt og ligegyldighed overfor samfundets
svageste, som ikke kan leve op til samfundets effektivitetskrav og derfor
overlades til sig selv, selvom det kan indebære en ubehagelig død af sult,
kulde eller sygdom groft sagt i deres eget skidt, og dødsfaldet først
opdages, når naboerne begynder at klage over lugten af det rådnende lig. Der
er vist heller ikke mange, der tager anstød af de narkomaner, der dør af en
overdosis.

> Men jeg er endnu mere modstander af den ynkelige kulturimperialisme,
> som vi bruger til at presse verdslige, vestlige normer ned over enhver
> situation, uanset hvor i verden den foregår.

Helt enig.

Det bliver ikke bedre af, at vi da ikke vil acceptere, at andre lande
blander sig i, hvordan vi har valgt at skrue vort samfund sammen. Det ses
tydeligt i den gængse holdning til de muslimer, som nedværdiger sig til at
kritisere vores samfund.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 12:59

> [...]
> brutale (og sikkert oftere urimelige) dødsstraffe vi ser i USA ikke
> giver anstød til opfordringer til aktioner.

jamen nogle danskere har vel et mindreværdskompleks over for USA

> At påstå, at man ikke kan være kristen og acceptere dødsstraf er
> absurd, givet at Bibelen klart angiver situationer hvor dødsstraffen
> skal tages i brug.

Hvor i NT

> [...]
> som noget, der fortjener dødsstraf. Ja, de fleste vestlige vil endda
> stille sig spørgende ved hvorfor hun overhovedet skal straffes.

ja men nu var emnet jo stening af kvinde i Nigeria, men det kunne da være
interessant at lave en ny tråd. F.eks hvad mener kristne i Danmark om den
brutale måde vore venner i USA myrder landsmænd på

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-08-02 13:15

> Hvor i NT

Mange af hovedpersonerne udsættes for dødsstraf, men det er vel ikke
det du mener

Nej, min pointe er denne: Hvis dødsstraf altid var helt galt
universelt set, så ville det vel heller ikke findes i GT.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 13:40

> Mange af hovedpersonerne udsættes for dødsstraf, men det er vel ikke
> det du mener

næ det var en henvisning.
> Nej, min pointe er denne: Hvis dødsstraf altid var helt galt
> universelt set, så ville det vel heller ikke findes i GT.

I Danmark har vi ikke dødsstraf, så må det officielle Danmark have taget
afstand til GT, så er det vel iorden at nogle går over til selvtægt, det må
det vel være for de synder ikke mod GUD kun mod staten, så får de en straf
af staten men af Gud for de ros og måske lagkage

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-08-02 14:01

> [...]

> det vel være for de synder ikke mod GUD kun mod staten, så får de en straf
> af staten men af Gud for de ros og måske lagkage

Jeg forstår ikke din sætning. Gør du selv det? Og har den nogen som
helst relevans for det jeg sagde?

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 14:16

> Jeg forstår ikke din sætning.

det havde jeg nu heller ikke regner med

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-08-02 14:40

> det havde jeg nu heller ikke regner med

Næh, småpsykotisk sludder har altid været en effektiv måde at slippe
ud af diskussioner på...

--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-08-02 14:07

d. 20/08/02 13:59 skrev Henton på Henton@post.dk i artiklen
ajtbbt$2rb$1@news.cybercity.dk:

> [...]

> interessant at lave en ny tråd. F.eks hvad mener kristne i Danmark om den
> brutale måde vore venner i USA myrder landsmænd på

Og vi kristne vil henholde os til, at det er et politisk spørgsmål, og
dermed hører til Kejseren jvf. Jesu ord om, at vi skal give Kejseren, hvad
Kejserens er, og Gud hvad Guds er.

I øvrigt refererer Jesus til Moseloven i Matt. 5, 17-48, uden han dog nævner
dødsstraffen direkte.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-08-02 11:41

"Henton" <Henton@post.dk> mælte sligt:

>Er vi ikke hyklere hvis vi accepterer dødsstraf, hvad enten det sker på den
>ene måde.

Nej. Hvorfor skulle vi da være det?

>Hvornår et liv afsluttes, er det ikke lettere at overgive til Gud.

Jo. Men hvorfor skulle den lette udvej være den bedste?

>Eller er det bedre at vi prøver at træde i Guds sted ved at gøre os til
>herre over døden, er vi så andet end bødler.

Bødler, lovgivere...

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I tankeløse, vind jer dog Klogskab! I Tåber, så få dog Forstand!"

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 13:05

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Henton" <Henton@post.dk> mælte sligt:

> Nej. Hvorfor skulle vi da være det?

det var også mit spørgsmål ?

> Jo. Men hvorfor skulle den lette udvej være den bedste?

hvorfor skulle den hurtigste være den bedste ?

> Bødler, lovgivere...

se det er det letteste, at vende det blinde øje til og sørge for sig selv
> --
> "I tankeløse, vind jer dog Klogskab! I Tåber, så få dog Forstand!"

var det ikke CC. Jones der skrev det

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-08-02 13:39

>det var også mit spørgsmål ?

Oh. Spørgsmål formuleret på dén måde ("Er vi ikke ...?") plejer ellers betyde,
at det rette svar er positivt.

>hvorfor skulle den hurtigste være den bedste ?

Det har jeg ikke sagt, det skulle være. Jeg har blot antydet, at "lad Gud
ordne det" i mange henseende er en uanvendelig løsning. Hvorfor skulle det
være den bedste løsning her?

>se det er det letteste, at vende det blinde øje til og sørge for sig selv

Nej. Min pointe er, at "bødler" hhv. "lovgivere" blot er to ord for det samme,
afhængig af perspektiv.

>var det ikke CC. Jones der skrev det

Nej, det var en betydeligt ældre herre :)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Du er så forudsigelig, at du ville dumpe en Turing-test."

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 13:57

> "Henton" <Henton@post.dk> mælte sligt:

> Oh. Spørgsmål formuleret på dén måde ("Er vi ikke ...?") plejer ellers
betyde,
> at det rette svar er positivt.

i denne gruppe er plejer død, henrettet.....

> Det har jeg ikke sagt, det skulle være. Jeg har blot antydet, at "lad Gud
> ordne det" i mange henseende er en uanvendelig løsning. Hvorfor skulle det
> være den bedste løsning her?

det fordrer vel at man har en direkte kontakt til Gud, er det ikke klogest
at spørge Gud til råds i sådanne vanskelige sager, spørgsmålet er så kan man
spørge Gud om råd i bibelen, her vil sikkert mange sige ja, men jeg spørger
så, er Gud ikke vægelsindet i bibelen, for det skulle ikke undre mig om man
her kunne finde et ja og et nej, men det ved i andre sikkert bedre.
Personligt synes jeg nu ikke det er en god Gud der vil lade en kvinde dø på
den babariske måde. Personligt synes jeg ingen fortjener at dø på den måde
uanset hvad personen har gjort. Nå nu skal jeg jo heller ikke sætte mig i
Guds sted. det vil jeg lade andre om.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-08-02 13:58

> se det er det letteste, at vende det blinde øje til og sørge for sig selv

Nå ja, lad mig da lige minde dig om, at Paulus gør det klart, at vi
skal respektere myndighederne og adlyde dem. (rom 13, 1-7).

Det skrev han i et samfund, hvor myndighederne raskvæk dømte folk til
en langt mere brutal død end stening.

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 14:18

> [...]

> skal respektere myndighederne og adlyde dem. (rom 13, 1-7).
>
> Det skrev han i et samfund, hvor myndighederne raskvæk dømte folk til

Og ?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-08-02 14:42

> Og ?

Er det ikke oplagt? Hvis en af kristendommens stiftere levede i et
samfund med brutale dødsstraffe og alligevel sagde, at vi skulle
respektere og adlyde de myndigheder, der stod bag dem, hvordan kan vi
så i dag kalde det en kristen pligt at blande os i andre landes
forhold på det område?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I see, you are completely mad.
The RockBear. ((^)) I just wanted to make sure."

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 17:13

> [...]

myndighederne skal altså forandre sig hvis der skal ske fremskridt iflg.
Paulus, hoben skal så bare følge trop

> [...]
> respektere og adlyde de myndigheder, der stod bag dem, hvordan kan vi
> så i dag kalde det en kristen pligt at blande os i andre landes

for at få en bedre verden, jeg håber du kan se forandringen fra Paulus tid

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-02 08:12

> for at få en bedre verden, jeg håber du kan se forandringen fra Paulus tid

Nogle ting er blevet bedre, andre er blevet meget værre.

Anyway, den del af snakken er politik. Du er velkommen til at have den
politiske indstilling du vil (og jeg er ikke 100% uenig med dig
mht. Nigeria), men at påstå, at det er en kristen pligt stemmer ikke
med de kristne skrifter.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Baaad movie. Bad, bad movie. Skipped video and went
The RockBear. ((^)) straight to slides."

Fra : Henton

Dato : 21-08-02 09:47

> [...]
> politiske indstilling du vil (og jeg er ikke 100% uenig med dig
> mht. Nigeria), men at påstå, at det er en kristen pligt stemmer ikke

Men Guds love står over de menneskeskabte love, kan vi enes om det ?

Henton

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-02 11:37

"Henton" <snyd@adresse.dk> writes:

> Men Guds love står over de menneskeskabte love, kan vi enes om det ?

I situationer, hvor de står i klar modsætning til hinanden, ja.

Ellers må menneskeskabte love - med Paulus i hu - betragtes som et
aspekt af Guds love.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Henton

Dato : 21-08-02 13:46

> I situationer, hvor de står i klar modsætning til hinanden, ja.
>
> Ellers må menneskeskabte love - med Paulus i hu - betragtes som et
> aspekt af Guds love.

Lad os gå et skridt videre. Nu er kvinden stenet til døde til stor
fornøjelse for hoben, og med de helliges velsignelse. Stort show, det trak
endda ud i to dage inden hun var endelig død, der var utroligt meget blod i
hende, det væltede bogstaveligt ud af øjne og øren. I sku ha set
hjernemassen.
Nu står der så et barn tilbage, ensom og forladt, uden mor og far, det er
ikke det værste, næ, avlet i synd, det er meget slemt. Hvad skal der ske med
dette barn, hvad siger skriften, ska vi lade det skrigende barn gå samme
vej, ja hvorfor ikke, med de helliges velsignelse.
Mon de kender moseloven i Nigeria. Til de af jer der ikke ved det i Danmark
har vi grundloven
> --
> Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
> The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

er det ikke noget sludder.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-02 14:22

> [...]

> endda ud i to dage inden hun var endelig død, der var utroligt meget blod i
> hende, det væltede bogstaveligt ud af øjne og øren. I sku ha set

Ih, hvor du hygger dig, hva?

> [...]
> dette barn, hvad siger skriften, ska vi lade det skrigende barn gå samme
> vej, ja hvorfor ikke, med de helliges velsignelse.

Jeg har ingen anelse om hvad den lokale lovgivning i Nigeria siger om
dette. Men jeg er sandt at sige heller ikke urolig for, at der ikke er
nogen, der tager sig af barnet. Islams næstekærlighedskrav er ganske
markante.

Har du stadig ikke fattet hvad jeg skriver? Jeg er - rent politisk -
modstander af dødsstraf. Det betyder ikke at jeg påstår, at det er et
kristen anliggende at være imod dødsstraf.

At tage religion til indtægt for politiske holdninger, der ikke
stemmer overens med religionens skrifter og traditioner, kommer der
ikke noget godt ud af, imho.

Der kommer derimod masser af skidt ud af det. De fleste af de ting,
som folk anklager kristendommen for er faktisk netop konsekvensen af
den form for pragmatisk religionsforståelse.

> Mon de kender moseloven i Nigeria. Til de af jer der ikke ved det i Danmark
> har vi grundloven

Ja. Og i USA har de deres constitution. Hvad er din pointe? At
grundloven automatisk er bedre end shariaen? Efter hvilken målestok?
(og tænk dig nu godt om, før du svarer. Du er i gang med at etablere
en absolut moral...)

> er det ikke noget sludder.

Jo. Det er stort set alt hvad hr. Kvint skriver. Det er derfor, at det
er skægt at citere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "EDB er noget lort!"
The RockBear. ((^))          -Asbjørn Højmark

Fra : Henton

Dato : 21-08-02 16:34

> [...]
> dette. Men jeg er sandt at sige heller ikke urolig for, at der ikke er
> nogen, der tager sig af barnet. Islams næstekærlighedskrav er ganske

Nu er der jo der at her i gruppen har man taget stilling til hvad kristne
mener om stening, derfor vil jeg gerne høre hvad kristne og bibelen mener om
et barn der er avlet i synd, når man fra kristen side mener at moderen er
syndig, må barnet vel være avlet i synd. Altså hvad mener kristne ?

> Har du stadig ikke fattet hvad jeg skriver? Jeg er - rent politisk -
> modstander af dødsstraf. Det betyder ikke at jeg påstår, at det er et
> kristen anliggende at være imod dødsstraf.

nej det forstår jeg ikke

> At tage religion til indtægt for politiske holdninger, der ikke
> stemmer overens med religionens skrifter og traditioner, kommer der
> ikke noget godt ud af, imho.

enig.

> Der kommer derimod masser af skidt ud af det. De fleste af de ting,
> som folk anklager kristendommen for er faktisk netop konsekvensen af
> den form for pragmatisk religionsforståelse

den forstår jeg ikke..

> [...]
> grundloven automatisk er bedre end shariaen? Efter hvilken målestok?
> (og tænk dig nu godt om, før du svarer. Du er i gang med at etablere
Er du nu helt sikker på de kender moseloven i Nigeria. Andre må godt svare.
jeg aner ikke hvad shariaen er.
Efter det jeg har læst her i gruppen er grundloven langt bedre og endda
hævet over bibelen. det er hvad jeg får ud af at følge denne gruppe. det er
da godt at vi ikke dømmer efter bibelen herhjemme, så mange sten har vi da
ikke her i landet

> Jo. Det er stort set alt hvad hr. Kvint skriver. Det er derfor, at det
> er skægt at citere.

er i i familie.......ahh, jeg det mente jeg ikke

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-02 19:49

> [...]

> et barn der er avlet i synd, når man fra kristen side mener at moderen er
> syndig, må barnet vel være avlet i synd. Altså hvad mener kristne ?

At alle mennesker - med en gylden undtagelse for et par tusind år
siden - er avlet i synd. Alle mennesker er syndige efter Syndefaldet.

Men barnet? Det er et barn. Det er der også masser af andre børn, der
er. De er allesammen forskellige og barnet af den enlige mor er ikke
væsensforskelligt fra barnet, der dukkede op mindst ni måneder efter
et bryllup.

Og moderen er ikke forskellig fra alle andre mennesker, udover
naturligvis, at hvad hun måtte have begået af dumheder i sin fortid er
tydeligt for enhver, mens ham, der engang stjal af kassen, kan skjule
det.

> den forstår jeg ikke..

Ting som korstogene var dybest set politiske agendaer, som blev bakket
op med kristne ord og kaldt for sand kristendom.

Der er masser af andre eksempler, men ovenstående burde forklare nok.

> Er du nu helt sikker på de kender moseloven i Nigeria. Andre må godt svare.
> jeg aner ikke hvad shariaen er.

Det er den tilsvarende muslimske lov, som i hvert fald til dels er
bygget over moseloven.

> [...]
> da godt at vi ikke dømmer efter bibelen herhjemme, så mange sten har vi da

Hvad er det, der gør grundloven god? God i forhold til hvilken norm
for godt og dårligt?

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-08-02 20:26

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) mælte sligt:

>Ting som korstogene var dybest set politiske agendaer, som blev bakket
>op med kristne ord og kaldt for sand kristendom.

Hmm... jeg skal lige høre, om jeg forstår det korrekt:

Når kristne handler grumt under påberåbelse af kristendommen, så er det *ikke*
"dybest set" kristendom.

Når kristne handler godt under påberåbelse af kristendommen, så *er* det
"dybest set" kristendom.

Eller hur?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-02 20:52

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> writes:

> [...]
> det *ikke* "dybest set" kristendom.
>
> Når kristne handler godt under påberåbelse af kristendommen, så *er* det

Næh, men godt forsøg.

Prøv at følge tråden baglæns. Mit udsagn kommer ovenpå Hentons(?)
påstand om, at det er en kristen handling at kritisere og forsøge at
stoppe steningen af kvinden i Nigeria.

Jeg påpeger, at Paulus under lignende forhold (Romerriget, som havde
en anden non-kristen statsreligion og nogle brutale
henrettelsesmetoder) ikke kritiserer myndighedernes praksis på dette
område, men gør det klart, at myndighedernes magt - på trods af at de
hverken er jøder eller kristne - er en forlængelse af Guds magt.

Og når Paulus mener sådan, så finder jeg det ikke rimeligt, at sige,
at det er en kristen ting at blande sig i Nigeria.

Jeg siger tværtimod, at jeg politisk og moralsk er modstander af
dødsstraf og egentlig ikke har noget imod at man blander sig _som_
_sådan_. Man skal bare ikke tage kristendommen til indtægt for sin
politik, når det er grundløst.

Heller ikke selv om jeg mener, at det ville være en god handling at
redde den stakkels kvinde.

Capiche?

Altså:

Når kristne handler grumt under påberåbelse af kristendommen, og
det de gør ikke stemmer med kristendommens grundlag (det være sig så
Skriften alene eller Skriften og Traditionen. Det er en anden
diskussion.), så er det ikke "dybest set" kristendom.

Og

Når kristne handler godt under påberåbelse af kristendommen, og
det de gør ikke stemmer med kristendommens grundlag (det være sig så
Skriften alene eller Skriften og Traditionen. Det er en anden
diskussion.), så er det ikke "dybest set" kristendom.

Jeg vil naturligvis påstå, at ingen kan handle grumt under noget, der
dybest set er kristendom, men jeg er forudindtaget.

Fra : Henton

Dato : 21-08-02 22:21

> [...]

> Og når Paulus mener sådan, så finder jeg det ikke rimeligt, at sige,
> at det er en kristen ting at blande sig i Nigeria.

nu kan vi jo hurtigt køre af sporet ved at vende og dreje tingene, men skal
vi dele verden i en politisk verden og en religiøs verden, kommer vi så
nogen vegne ? Jeg mener når der foregår noget brutalt en umenneskelig
handling, så må det være en næstekærlig gerning at protestere mod dette,
tier man så samtykker man. Der var en eller anden i denne tråd der mente det
var mig der havde brug for en præst, og det kan da godt være, men nu kender
jeg 2 præster som begge er imod stening af kvinder hvorend i verden det
måtte ske.
I derude I skulle prøve at spørge hvad jeres præster mener, I vil nok blive
overrasket.
Nu har jeg postet et brev med politiske meninger i politik.dk, jeg var lige
ved at gøre det her, men nu er jeg jo belært om at der er 2 verdener, jeg
kan så håbe på der er nogle gode guder.

Henton

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-08-02 23:28

> [...]

> vi dele verden i en politisk verden og en religiøs verden, kommer vi så

Jeg mener, at det er uhyre vigtigt, at vi analyserer os selv konstant
og overvejer bevæggrundene for forskellige handlinger. Det er farligt
at tage en religion til indtægt for noget, den ikke indeholder, for
det skaber urokkelige overbevisninger om ting, der er noget sludder.

Ting som man forbinder med ens religion eller andet grundlæggende
idesystem ("Kvinder skal tie i forsamlingen") er næsten umulige at
ændre på. Politiske holdninger ("Euroen er en dårlig ide") er svære,
men dog lidt lettere at ændre. Tilfældige opfattelser ("Min bil holder
vist på parkeringsplads 3") er meget lette at ændre.

> Jeg mener når der foregår noget brutalt en umenneskelig
> handling, så må det være en næstekærlig gerning at protestere mod dette,
> tier man så samtykker man.

Hvornår har du så sidst forhindret, at 10 børn døde af en
lethelbredelig sygdom, fordi ingen ville betale medicinen? Den slags
sker hele tiden. Nu er Nigeria-sagen så blevet blæst op. Sandt at sige
er det begrænset hvor meget jeg kan hidse mig op over, at et land
straffer en lovovertrædelse efter landets love.

Selv om jeg principielt er imod dødsstraf, altså.

Men ja, det kan da godt ses som en næstekærlig handling. Masser af
ikke-kristne begår adskillige sådanne hver dag. Det er ikke noget
specielt kristent.

> I derude I skulle prøve at spørge hvad jeres præster mener, I vil nok blive
> overrasket.

Næh. Men var det ikke snart på tide, at du droppede
stråmandsargumenterne? Der er ikke tale om at være tilhænger af
stening, men om hvorvidt det er en kristen pligt at være modstander af
dem.

Fra : Henton

Dato : 22-08-02 07:21

> [...]
> at tage en religion til indtægt for noget, den ikke indeholder, for
> det skaber urokkelige overbevisninger om ting, der er noget sludder.

enig

> Ting som man forbinder med ens religion eller andet grundlæggende
> idesystem ("Kvinder skal tie i forsamlingen") er næsten umulige at
> ændre på.

det er ikke bare næsten umuligt, det er umuligt.

> Hvornår har du så sidst forhindret, at 10 børn døde af en
> lethelbredelig sygdom, fordi ingen ville betale medicinen? Den slags
> sker hele tiden.

Hvordan skulle jeg personligt kunne det, (ved bøn ?), Men derfor kan jeg da
godt protestere mod de firmaer/lande som ikke vil betale medicinen. Men det
skal man sikkert ikke iflg. moseloven.

Nu er Nigeria-sagen så blevet blæst op. Sandt at sige
> er det begrænset hvor meget jeg kan hidse mig op over, at et land
> straffer en lovovertrædelse efter landets love.

Jeg kan heller hidse mig op over det, så kunne man jo ikke bestille andet
end at være ophidset, med alt den brutalitet der er i verden.

> [...]
> stråmandsargumenterne? Der er ikke tale om at være tilhænger af
> stening, men om hvorvidt det er en kristen pligt at være modstander af

der er du dækket godt ind "om det er en kristen pligt at være modstander af
stening"
Nu er vi tilbage hvor vi begyndte, så lad os stoppe.
Konklusionen for mig efter at have fulgt denne tråd er: en mening i
kirketiden, en anden udenfor. Ikke underligt at der er en flugt fra
folkekirken.

--> Peter B. Juul, o.-.o "Plej omgang med vise, så bliver du vís,

Det er rigtigt, men hvem er vis ?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-08-02 12:21

> det er ikke bare næsten umuligt, det er umuligt.

Nej. De fleste kristne jeg kender - herunder mig selv - har ændret
opfattelse på et eller flere punkter nogle gange. Jeg har for eksempel
været en arg ungjords-kreationist engang. Det er jeg ikke længere.

Det sker også at folk helt konverterer til en anden religion eller går
fra areligiøs til religiøs (eller omvendt) - så ændrer disse ting sig
også.

> Hvordan skulle jeg personligt kunne det, (ved bøn ?)

Ved at betale.

Bøn er vigtigt og effektivt, men det må aldrig være en undskyldning
for ikke selv at handle.

> Men derfor kan jeg da
> godt protestere mod de firmaer/lande som ikke vil betale medicinen. Men det
> skal man sikkert ikke iflg. moseloven.

Det blander den sig vist ikke i. Den går heller ikke op i om du spiser
dine sko eller kører bil.

> der er du dækket godt ind "om det er en kristen pligt at være modstander af
> stening"

Det er det jeg har diskuteret hele tiden.

> Nu er vi tilbage hvor vi begyndte, så lad os stoppe.
> Konklusionen for mig efter at have fulgt denne tråd er: en mening i
> kirketiden, en anden udenfor.

Sludder og vrøvl. Den konklusion er der ingen andre end dig, der har
fyret af og der er intet i tråden, der argumenterer for den. Man er
kristen hele tiden, ikke kun i kirketiden. Det betyder ikke, at man
blindt skal insistere på, at alt hvad man gør er noget man gør, fordi
man er kristen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Erik L

Dato : 22-08-02 06:20

> [...]
*ikke*
> "dybest set" kristendom.
>
> Når kristne handler godt under påberåbelse af kristendommen, så *er* det

Ifølge Peter B Juul er man frelst, når man med sin mund bekender Jesus
kristus som sin Herre (Rom 10v9) og så er det lige meget hvad du derefter
foretager dig, fordi selv om vi er af forskellige opfattelser og udøver
forskellige ting, er det den samme Gud vi tror på og den samme Jesus vi
bekender os til.

Det er som sagt af flere her på dlk, "troen" der frelser og skaber
kristendommen

Erik L

Fra : Henton

Dato : 23-08-02 10:35

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> "Henton" <snyd@adresse.dk> writes:

lige et lille pift til.

> Ih, hvor du hygger dig, hva?

næ det gør jeg ikke, jeg skriver bare hvordan det foregår, først samles
småsten, dem får børnene lov at kaste, først langt senere kommer de store
sten, som mændene for lov at kaste, dog ikke med strakt arm, for der er
meningen kvinden skal dø en langsom smertefuld død, begravet i et hul kun
med hovedet frit.
Er det næstekærlighed, vi er enige det er det ikke.
Bibelen ser heller ikke med milde øjne på hor, men forskellen er, at bibelen
er en lærebog, ikke en lovbog, eller hva.

Henton

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-02 10:47

Henton <snyd@adresse.dk> wrote:

> Bibelen ser heller ikke med milde øjne på hor, men forskellen er, at bibelen
> er en lærebog, ikke en lovbog, eller hva.

NT har jo netop en fortælling, hvor Jesus forhindrer en stening på en
utro kvinde.
--
Per Rønne

Fra : Henton

Dato : 23-08-02 11:41

"Per Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> NT har jo netop en fortælling, hvor Jesus forhindrer en stening på en
> utro kvinde.
> --
> Per Rønne

aha, der kan man se, jeg indrømmer jeg var temmelig fraværende i
bibelhistorie i skolen, til Rasmus Underbjerg, det gælder også skrivning, du
ved det der med tegnsætning og så videre, men nu er jeg jo her for at lære !
Var det så derfor det gik Jesus så galt, fordi han gik mod moseloven ? jeg
har heller ikke noget kendskab til moseloven, jeg ved der er noget der
hedder de 10 bud, og så vidt jeg husker rigtigt, der må man da ikke bedrive
hor, men man må heller ikke slå ihjel.

Hilsen
Henton

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-02 12:36

> [...]

> hedder de 10 bud, og så vidt jeg husker rigtigt, der må man da ikke
> bedrive hor, men man må heller ikke slå ihjel.

Der er faktisk i Moseloven adskillige »forbrydelser« der /skal/ straffes
med dødsstraf ...
--
Per Rønne

Fra : TBC

Dato : 23-08-02 12:51

> Der er faktisk i Moseloven adskillige »forbrydelser« der /skal/ straffes
> med dødsstraf ...

Der iblandt overlagte og »ulovlige« mord. For den der uagtsomt kom til at
slå en ihjel var der tilflugsbyer. Så det var mere ned blot et spørgsmål end
enten eller.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-02 13:47

TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:

> [...]
> slå en ihjel var der tilflugsbyer. Så det var mere ned blot et spørgsmål end

Uoverlagte drab er jo netop ikke mord. Men mord /skulle/ straffes med
døden - sammen med en række andre ting.
--
Per Rønne

Fra : Henton

Dato : 23-08-02 14:07

"Per Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Der er faktisk i Moseloven adskillige »forbrydelser« der /skal/ straffes
> [...]

ja det har jeg læst mig til, hvad med de 10 bud ? er det så her vi kristne
siger, ingen regel uden undtagelser

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 23-08-02 14:51

d. 23/08/02 15:07 skrev Henton på snyd@adresse.dk i artiklen
ak5bui$58b$1@news.cybercity.dk:

> ja det har jeg læst mig til, hvad med de 10 bud ? er det så her vi kristne
> siger, ingen regel uden undtagelser

Noget i den retning eller nok er noget i retning af, at Gud nok ikke mener
det så hårdt, som det er sagt eller skrevet. Gud er jo kærlig, så det kunne
ikke falde ham ind at gøre hans særlige udvalgte noget.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-02 15:39

Henton <snyd@adresse.dk> wrote:

> "Per Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> ja det har jeg læst mig til, hvad med de 10 bud ? er det så her vi kristne
> siger, ingen regel uden undtagelser

De ti bud er en del af moseloven, og kan ikke på nogensomhelst måde
siges at indtage en større plads end andre dele af moseloven.

I øvrigt synes kristne ikke at tage det andet bud [billedforbudet]
særligt alvorligt. Prøv bare at besøge en øst- eller vestromersk kirke.
Såvel ortodokse som katolikker synes mere optagede af at tilbede ikoner
end om at tilbede den Treenige gud.
--
Per Rønne

Fra : Henton

Dato : 23-08-02 16:35

> De ti bud er en del af moseloven, og kan ikke på nogensomhelst måde
> siges at indtage en større plads end andre dele af moseloven.

Har jeg ret i at de 10 bud er skrevet af Gud, og mosesloven af moses

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-02 16:47

Henton <snyd@adresse.dk> wrote:

> "Per Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Har jeg ret i at de 10 bud er skrevet af Gud, og mosesloven af moses

Nej. De Ti Bud er /en del af/ Moseloven, og i og for sig opremser de
blot på en kort måde Moseloven.

I øvrigt lugter din formulering stærkt af bibelfundamentalisme. Bibelen
er skrevet af mennesker, og især når det drejer sig om Gamle Testamente
er den fyldt af ældgamle myter.
--
Per Rønne

Fra : Henton

Dato : 23-08-02 19:17

> Nej. De Ti Bud er /en del af/ Moseloven, og i og for sig opremser de
> blot på en kort måde Moseloven.

er de 10 bud ikke skrevet af Gud ? Efter hvad jeg husker var Moses gået op
på bjerget, og her skev Gud med flameskrift på en stentavle de 10 bud, gider
du give mig en henvisning til Gt, så kan jeg selv læse om det.

> I øvrigt lugter din formulering stærkt af bibelfundamentalisme.

og hvad mener du så med bibelfundamentalisme ?

Bibelen
> er skrevet af mennesker, og især når det drejer sig om Gamle Testamente
> er den fyldt af ældgamle myter.
> --
fuldstændig enig........en gang til er de 10 bud dikteret af Gud eller er de
ikke ?.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-02 23:26

> [...]

> på bjerget, og her skev Gud med flameskrift på en stentavle de 10 bud, gider
> du give mig en henvisning til Gt, så kan jeg selv læse om det.

Du kan ikke læse GT på den måde. Det er ikke et historisk skrift, og GT
menes først at være samlet [skrevet] langt senere. Under det babyloniske
fangenskab.

> og hvad mener du så med bibelfundamentalisme ?

En tro på at Bibelen i sin helhed er bogstavelig sand.

> fuldstændig enig........en gang til er de 10 bud dikteret af Gud eller er de
> ikke ?.

De er blot og bar en del af den Moselov, som kristne ikke følger.
--
Per Rønne

Fra : Henton

Dato : 24-08-02 11:28

> En tro på at Bibelen i sin helhed er bogstavelig sand.

javel, men så kan jeg sige dig at du har taget meget meget fejl, eller er
det din lugtesans der svigter
(det skulle være en joke)

> De er blot og bar en del af den Moselov, som kristne ikke følger.
> --
Nu modsiger du dig selv, som jeg har læst bruger kristne moseloven som
undskyldning.
Og jeg har stadig ikke fået ordentlig svar på om ikke de 10 bud er de eneste
love Gud personligt har nedfældet i bibelen. alt andet er fremkommet gennem
mennesker

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 24-08-02 14:10

"Henton" <snyd@adresse.dk> mælte sligt:

>Og jeg har stadig ikke fået ordentlig svar på om ikke de 10 bud er de eneste
>love Gud personligt har nedfældet i bibelen. alt andet er fremkommet gennem
>mennesker

Ifølge Bibelens egen beretning, da er hele Moseloven af guddommeligt ophav,
dvs. givet til Moses af Jahve. Dog skiller de ti bud sig ud ved at være
skrevet på to stentavler af Jahve selv, hvorimod den resterende moselov blot
er givet mundtligt til Moses af Jahve.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Oh yeah. Well, Peter Griffin is no loser. When I'm through with our
schools, our students will be so smart they will be able to program

Fra : Henton

Dato : 24-08-02 14:23

> [...]
> dvs. givet til Moses af Jahve. Dog skiller de ti bud sig ud ved at være
> skrevet på to stentavler af Jahve selv, hvorimod den resterende moselov

yes, det var svaret, tak

Fra : Per Rønne

Dato : 24-08-02 16:09

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote:

> Dog skiller de ti bud sig ud ved at være skrevet på to stentavler af Jahve
> selv, hvorimod den resterende moselov blot er givet mundtligt til Moses af
> Jahve.

Men hvis man vil opfatte Bibelen som bogstavelig sand så kommer man nu
her i visse vanskeligheder.

De ti Bud opremses nemlig /to/ steder i Mosebøgerne, og de er ikke
/helt/ ens.
--
Per Rønne

Fra : Erik L

Dato : 25-08-02 01:23

> [...]
> dvs. givet til Moses af Jahve. Dog skiller de ti bud sig ud ved at være
> skrevet på to stentavler af Jahve selv, hvorimod den resterende moselov

Ti bud ? Kun ti bud, er det ikke en katakismus indlæring af folkekirkens
side for i 2 Mos 2v4 er det et bud man i den katolske kirke har glemt at
medregne,

2 Mos 2 v4 Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst
oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-08-02 15:19

"Per Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> De er blot og bar en del af den Moselov, som
> kristne ikke følger.

Det er altså slet ikke forkert for en kristen at bedrive hor, stjæle,
lyve, bedrage, slå ihjel osv?

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-08-02 16:36

d. 25/08/02 16:19 skrev Andreas Falck på Andreas.Falck@get2net.dk i artiklen
akap5k$ip1$4@dknews.tiscali.dk:

> Det er altså slet ikke forkert for en kristen at bedrive hor, stjæle,
> lyve, bedrage, slå ihjel osv?

Ork, jo, og derfor følger der normalt også en meget dårlig samvittighed med,
når vi gør sådanne ting. Den kan være endog særdeles smertefuld og ødelægge
éns liv. Vi kristne tror bare, at Jesus kan se bort fra vore synder, hvis vi
ønsker det, hvorved de ikke ødelægger vore muligheder for forsoning med ham
på Dommens Dag.

Der er vel også situationer, hvor vi selv kan se bort fra overtrædelser, der
er begået af vores familie og venner, såsom partnerens sidespring, nødløgne,
tyverier, bedragerier og måske ligefrem drab. Det afhænger ofte af, hvor
højt man elsker vedkommende og motiverne bag overtrædelserne.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-08-02 16:51

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> tror bare, at Jesus kan se bort fra vore synder, hvis vi
> ønsker det, hvorved de ikke ødelægger vore muligheder

Da vi for nogen tid siden debaterede dette, tror jeg nok at kunne
huske, at vi nåede frem til, at vi vist nok slet ikke var særligt
uenige om denne problemstilling, omend vi udtrykker os vidt forskellig
desangående!?

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-08-02 18:34

d. 25/08/02 17:51 skrev Andreas Falck på Andreas.Falck@get2net.dk i artiklen
akauic$j3m$2@dknews.tiscali.dk:

> [...]
> huske, at vi nåede frem til, at vi vist nok slet ikke var særligt
> uenige om denne problemstilling, omend vi udtrykker os vidt forskellig

Det er korrekt. Det glemmer jeg desværre hver gang, spørgsmålet kommer op.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-08-02 18:44

> d. 25/08/02 17:51 skrev Andreas Falck på Andreas.Falck@get2net.dk i
> artiklen akauic$j3m$2@dknews.tiscali.dk:

> Det er korrekt. Det glemmer jeg desværre hver gang,
> spørgsmålet kommer op.

Jamen det må da være en menneskeret at du erlige så glemsom som jeg er
det

Fra : Vidal

Dato : 25-08-02 19:56

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:akap5k$ip1$4@dknews.tiscali.dk...
> "Per Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> Det er altså slet ikke forkert for en kristen at bedrive hor, stjæle,
> lyve, bedrage, slå ihjel osv?

Bliver vi ikke frelst, hvis vi synder? Er det mere forkert
for en kristen at 'bedrive hor, stjæle, lyve, bedrage, slå
ihjel osv, end for en ikke-kristen?'

I følge Erik Dalgas kan vi (eller nogle kristne?) opnå at
holde op med at synde.

Er det også din mening?

Venlig hilsen

Villy *Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-08-02 22:20

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Bliver vi ikke frelst, hvis vi synder?

Du tror tilsyneladende at det er helt i orden at fortsætte med at leve
i det vi godt ved er synd?

Det kan jo nok kun skyldes at du ikke rigtig har sat dig ind i hvad
Jesus, apostlene, ja hele Bibelen, lærer om synd, frelse og
fortabelse!

Fra : Vidal

Dato : 25-08-02 23:28

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:akbhr2$kbp$2@dknews.tiscali.dk...
> [...]
>
> Det kan jo nok kun skyldes at du ikke rigtig har sat dig ind i hvad
> Jesus, apostlene, ja hele Bibelen, lærer om synd, frelse og

Eller måske har du ikke rigtig forstået, det, Jesus siger om
hvad synd er.

Jeg har vist prøvet at forklare dig det, og også hvordan
man undgår synden, men hvis du ønsker det, tager jeg den
gerne igen.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Carl Christian

Dato : 26-08-02 07:20

> I følge Erik Dalgas kan vi (eller nogle kristne?) opnå at
> holde op med at synde.

Det lyder kedeligt!

CC

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 26-08-02 08:12

d. 25/08/02 20:56 skrev Vidal på vidal@worldonline.dk i artiklen
akbbr8$k0v$1@dknews.tiscali.dk:

> Bliver vi ikke frelst, hvis vi synder? Er det mere forkert
> for en kristen at 'bedrive hor, stjæle, lyve, bedrage, slå
> ihjel osv, end for en ikke-kristen?'

Vi har haft denne diskussion før, og min opfattelse er fortsat, at de to
ting intet har med hinanden at gøre. Med undtagelse af synd mod Helligånden
kan Gud vælge at se bort for alle vore synder og overgive os til Jesus, og
dermed frelse os fra synd og død.

> I følge Erik Dalgas kan vi (eller nogle kristne?) opnå at holde op med at
> synde.

Det er også stadig min opfattelse, at det er en strid om ord og dermed, hvad
man vælger at fokusere på.

Som nævnt ovenfor kan Gud vælge at se bort fra vore synder, hvorved vi
formelt er holdt op med at synde. I stedet får vi nåden, som vi forventes at
blive så glad for, at vi dels elsker Gud af hele vores ånd, sjæl og kraft,
og dels ikke kan lade være med også at give til vore medmennesker i form af
næstekærlighed, som til gengæld ikke kan forenes med de overtrædelser, der
går under betegnelsen synd i det gamle testamente.

Den store forskel er efter min mening, at begrebet "synd" indeholder frygten
for en grusom straf ved overtrædelse, mens begrebet "nåde" er fri for frygt
og dermed indeholder en stor frihed.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-08-02 15:19

"Henton" <snyd@adresse.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Har jeg ret i at de 10 bud er skrevet af Gud,
> og mosesloven af moses

Det er rigtigt at de 10 bud er skrevet med Guds egen finger på to
stentavler, - men det er ikke helt rigtigt at "moseloven" er noget der
bare er skrevet af Moses. Moses skrev moseloven ud fra hvad Gud
fortalte ham, og formålet med moseloven er først og fremmest at vise
fremad til den kommende Messias, den Messias der skulle være det
virkelig offerlam.

Moseloven indeholder ligeledes mange forskelligartede lovsystemer,
beregnet til hver deres særlige brug.F.eks. var der en hel masse vi
kunne kalde "politilove" eller "straffelove" og "retsplejelove". En
masse af disse forskellige love havde til hensigt at regulere
samfundslivet for israelitterne i en nationalstat. Andre love med
tempeltjenesten at gøre osv.

For at forstå, og ikke misforstå, Bibelens tale om Lov og Moselov, er
det nødvendigt at man gør sig disse forhold klart, ellers er der meget
stor fare for at man ender op med et amputeret lovløst evangelium,
hvor der ikke længere er noget der hedder synd, og dermed heller ikke
længere noget der hedder fortabelse eller frelse!

Fra : Henton

Dato : 25-08-02 16:28

> [...]

> masse af disse forskellige love havde til hensigt at regulere
> samfundslivet for israelitterne i en nationalstat. Andre love med

altså kan Gud slå ihjel, så kan vi også............Lad være med at svare på
det.

Men ellers udmærket svar

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 22:11

> [...]
> respektere og adlyde de myndigheder, der stod bag dem, hvordan kan vi
> så i dag kalde det en kristen pligt at blande os i andre landes

der er så mange der har en anden mening :fra JP
EU bekymret over dom om stening af kvinde i Nigeria

Den Europæiske Union vender sig kraftigt mod en nigeriansk sharia-domstols
beslutning om at dømme en ung kvinde til døden ved stening på grund af
utroskab, og det danske EU-formandskab er i øjeblikket ved at undersøge,
hvordan EU bedst kan støtte den dødsdømte kvindes sag.

- EU-landene vender sig klart imod anvendelse af dødsstraf i det hele taget.
Jeg er ikke i tvivl om, at alle anstændige mennesker må tage stærkt afstand
fra et retssystem, der ydermere anvender stening til at eksekvere dommen,
siger udenrigsminister Per Stig Møller (K).

Men det danske EU-formandskab vil ikke på nuværende tidspunkt tage sagen op
med de nigerianske myndigheder af frygt for at skade den 30-årige dødsdømte
mor, Amina Lawal, frem for at gavne hendes sag på et tidspunkt, hvor hun
stadig har flere appelmuligheder.

Amina Lawal blev i går ved en islamisk domstol i det nordlige Nigeria dømt
til døden ved stening, fordi hun efter sin skilsmisse har haft et forhold
til en mand, der gjorde hende gravid uden for ægteskab. Dommen skal føres ud
i livet, når Amina Lawal er færdig med at amme sin i dag otte måneder gamle
datter, Wasila.

/ritzau/

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-08-02 11:44

"Henton" <Henton@post.dk> mælte sligt:

>Spørgsmålet burde vel være skal den danske kirke gøre noget for at standse
>steningen af den omtalte kvinde,

Den danske kirke? Det var da morsomt. Hvad interesse skulle den have i den
sag?

>eller skal den bare se til med foldede hænder og opløftede øjne.

Tove Fergo kan vel, om det går vildt for sig, udstede en bandbulle mod
blåmændene eller tilsvarende, men det er nok så vidt, som det kan komme. Hvad
skulle man ellers gøre? Sende Aagaard og hans Power Rangers for at skabe orden
blandt hedningene?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ride the Walrus!"

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 13:09

> "Henton" <Henton@post.dk> mælte sligt:

og Rasmus spørger.

> Den danske kirke? Det var da morsomt. Hvad interesse skulle den have i den
> sag?

jamen det kan du da have ret i, hvorfor skulle den ikke have nok i sig selv,
den har jo også nok at gøre med at holde sammen på stumperne.

> [...]
Hvad
> skulle man ellers gøre? Sende Aagaard og hans Power Rangers for at skabe

Den var rigtig god Jeg har det ingen af de ovennævnte men vor gode
dansker Moses Hansen
--
> "Ride the Walrus!"

har du set den ?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-08-02 15:27

On Tue, 20 Aug 2002 14:08:47 +0200, in dk.livssyn.kristendom you wrote:
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev:

Hejsa Henton,

Jeg ville have svaret privat, da dette egentlig ikke er on-topic i gruppen,
men det lod sig ikke gøre, da den opgivne email-adresse er ugyldig.

>Den var rigtig god Jeg har det ingen af de ovennævnte men vor gode
>dansker Moses Hansen

Jeg måtte læse denne sætning en syv-otte gange, førend jeg forstod, hvad du
mente. Det er i øvrigt noget, der ofte gør sig gældende med dine indlæg, omend
nok i mindre grad. Det ville hjælpe enormt meget med et komma og et punktum i
ny og næ - bare et godt råd :)

>har du set den ?

Futurama-afsnittet, ja :)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cyrus is just a virus.
He wants to tie you down while you're still young.

Fra : Henton

Dato : 20-08-02 14:43

> [...]

Hvad
> skulle man ellers gøre? Sende Aagaard og hans Power Rangers for at skabe

hvis jeg lige må føje til, ideen er slet ikke så dårlig, nu er nogle jo
rædselsslagne for vore muslimske beboere her i Danmark, så kunne det være en
ide at sende en person til blåmændene for om muligt at omvende dem der på
stedet, så de om muligt havde et mere human meneskesyn når de kom til
Danmark..altså gør blåmændene kristne i deres hjemland og alt vil være såre
godt, måske men så er der jo det med deres hudfarve.....klorin

Fra : TBC

Dato : 20-08-02 10:12

> Jeg mindes ikke noget sted i GT at have læst at en stening virkelig havde
fundet sted

Jo, det ihvertfald beskrevet i : Jos 7:19-26; 4Mo 15:35, 36; 1Kg 21:13

Der skulle dog heldigvis være mere end blot et vidne, og vidnerne skulle
være de første til at løfte deres hånd. Så mon ikke det skulle få dem til at
tænke sig mere end grundigt om inden de aflagde vidnesbyrd, og det har uden
tvivl afskrækket nogle fra at vidne falsk, hvilket, hvis det blev opdaget,
ville koste dem selv livet. - 5Mo 19:18-20

Se iøvrigt også Mt 23:37; jf. He 11:37 - Det belyser også at steninger HAR
fundet sted

TBC

Torben Bojer Christensen

Fra : P.N.

Dato : 20-08-02 11:08

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> egentlig har muslimerne det vel fra jøderne, som igen fik det fra Gud.
> Moseloven påbød endog denne grusomme handling.

tag det roligt.
Der er ikke hjemmel i koranen til at stene folk til døde. koranen der
taler om 50-100 piskeslag som straf for hor. Dommen er apelleret til
højesteretten, hvor straffen selvfølgelig bliver ophævet.
P.N.

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 20-08-02 21:11

Live4Him wrote:

> Problemet er at forene NT's kærlige tilgivende Jesus med GT's hårde Gud der
> påbød mennesker at være grusomme mod hinanden.

Enig: Det er et problem.

Der er folk der mener at moseloven vil blive genindført i den nye verden
( gys og gru)

hilsen Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-08-02 22:14

"claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> skrev i en meddelelse

> Enig: Det er et problem.

Enig i at problemet er at alt for mange slet ikke har forstået hvem og
hvad Gud er. Gud er den samme i GT og i NT, - han er den samme i går
og i dag, ja til evig tid. Der er ingen forskel på NT's kærlige Gud og
den nøjagtig samme Gud i GT.

> Der er folk der mener at moseloven vil blive genindført i den nye
> verden ( gys og gru)

Ja også det, er der mange der slet ikke har forstået! Der er slet
ingen grund til gys og gru, for moseloven havde først og fremmest til
hensigt at vise fremad til Jesu komme, og vise en kærlig Guds største
ønske at frelse det faldne menneske, - det er dette både GT og NT
handler om.

Fra : TBC

Dato : 21-08-02 01:10

> [...]
> hensigt at vise fremad til Jesu komme, og vise en kærlig Guds største
> ønske at frelse det faldne menneske, - det er dette både GT og NT

Det lyder meget fornuftigt i mine ører. Som jeg forstår det var lovens rolle
at åbenbare synd og påvise at man ikke kunne blive erklæret retfærdig over
for Gud ved lovgerninger. (Ro 3:19, 20; Ga 2:16; Ro 5:20; 7:7, 8; Ga 3:19;
jf. Sl 40:12.)
Ofrene mindede dem der var under Loven, om deres syndige tilstand. (He
10:1-4, 11) Derved virkede Loven som en opdrager frem til Kristus (Ga
3:22-25)

TBC

Torben Bojer Christensen

Fra : -=temka=-

Dato : 21-08-02 10:11

Selvom min mand har været mig utro en gang.. så tilgav jeg ham alligevel..
Fordi vi er i et kød nu.. Det er lette at tilgave end at være sur og gal på
hinanden.. Jeg vil ikke bruge stening til at såre andre mennesker ondt.. Det
er bedre at tilgive langt bedre end at være onde ved hinanden... Men jeg ved
nogle kan ikke holde sig væk.... Tro fast på Herren... Og bed ham tilgav
andre.. Som min mand har bedt sin synd glemt.. Og det er blevet hørt ..
det er sørgeligt at stene den kvinden... Hun har jo ikke gjort andre ondt,
men kun sig selv, alliogevel straffe de hende.. Tosset synes jeg.. Men
Herren er med hende, tror jeg vist nok

Temka
MvhMvh. Temka , Taastrup temka@tdc-broadband.dk

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 21-08-02 20:01

Andreas Falck wrote:

> Enig i at problemet er at alt for mange slet ikke har forstået hvem og
> hvad Gud er.

Det har du utvivlsomt ret i :)

Gud er den samme i GT og i NT, - han er den samme i går
> og i dag, ja til evig tid.

Hmm

Der er ingen forskel på NT's kærlige Gud og
> den nøjagtig samme Gud i GT.

Hvordan viser Gud sig i GT og hvordan viser han sig i NT?

Hilsen Claus

Fra : TBC

Dato : 22-08-02 04:05

> Gud er den samme i GT og i NT, - han er den samme i går
>
> Hmm

Et interresant aspek ved det gud svarede Moses i 2Mo 3:14, (på hebraisk: "'
Æhjæh' 'Asjær' 'Æhjæh') ("Jeg er den, jeg er" iflg nogle oversættelser)
indeholder betydningen og tanken om gud er hvad han har i sinde [at blive]
eller være over for andre.

Æhjæh' betegner at eksistere og kommer fra det hebraiske udsagnsord
(hajah') Det betyder "at blive" eller "at være"

Det er da et syret svar Moses fik der

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-08-02 22:06

"claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Hvordan viser Gud sig i GT og hvordan
> viser han sig i NT?

Som en kærlig Gud der gerne vil frelse sine vanartede børn. Frelsen er
den samme, og bygger på det samme, i både GT og i NT, Jesus som Guds
offerlam!