Meget mærkelige færdselsregler!
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 19-08-02 20:27

Davs i gruppen

Her i dag hørte jeg en udsendelse i radioen, hvor en højtstående
motorsagkyndig af en art, satte spørgsmåltegn ved nogen af de danske
færdselsregler i forhold til andre lande i EU.
Det var bl.a. spørgsmålet om, hvor stærkt en lastbil (over 3500 kg) må køre
med anhænger i bymæssig bebyggelse, hvor maxgrænsen er sat til 60 km/t.
Lastbilen må nemlig kun køre 50 km/t med anhængeren, hvor en personbil med
anhænger (samlet under 3500 kg) må køre 60 km/t. (Har ellers lige lært både
ved bil- og mcteori at en personvog med trailer max. må køre 50 km/t i
bymæssig bebyggelse!)
Nå, men ham den motorsagkyndige mente altså, at der vil kunne opstå nogle
problemer, hvis en udenlandsk lasvogschaufør blav taget i at køre 60 km/t i
bymæssig bebyggelse her i DK. Selvfølgelig skal chauføreren overholde de
gængse færdselsregler i det land han nu kører i, men probemet er at vores
lovgivning på dette område (vidst) ikke er lovlig i forhold til EU !

Et spørgsmål, som så trænger sig på fra min side, er DK's forhold til
droslede motorcykler...
Mig bekendt er vi vel et af de eneste, om ikke det eneste land i EU, som
kræver at unge mennesker mellem 18 og 21 ikke må køre på mc'er over 25 kw
osv, eller hvad ??
Jeg tænker på, hvad der vil ske, hvis en ung gut på 18 år kom til Danmark på
sin voldtunede R1'er og blev stoppet af strømerne ?
Og omvendt... om vi unge danske knægte kan køre til fx. Tyskerland og
sprøjte vores 100+ hestes ned af de tyske Autobahn med 250 i timen - lovligt
?

En anden (ifølge mig!) fuldkommen malplaceret regel i det danske samfund, er
reglen om bagskærmslængder... den har vidst været oppe og vende 1000 gange
herinde, så den kender de fleste nok...
Reglen stammer (så vidt jeg ved) fra 80'erne (??) og er vidst mest blevet
brugt som et extra middel til bekæmpelse af hårdnakkede mc-ister ??

Jeg synes det kunne være sjovt, hvis nogle af de færdselsregler vi arbejder
med i DK kom op og vende en gang og blev opdateret... problemet er bare at
det er svært rigtigt at bryde igennem til politikkerne!

Psycho Cowboy - lidt forvirret omkring vores færdselsregler! :o\
Babygixxer - kører bare derudaf, u-droslet og uden at kende reglerne!

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 19-08-02 20:39

Droslede MC'er findes også andre steder, du skal ikke længere væk end
Sverige.

Ang. bagskærme gælder det kun for ældre og ikke EU-godkendte MC'er.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : anrs

Dato : 19-08-02 20:58

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> Ang. bagskærme gælder det kun for ældre og ikke EU-godkendte MC'er.

Jeg fik altså en anmærkning ved syn angående for kort skærm på min Triumph
Sprint RS årgang 2001
anrs
Triumph Sprint RS

Fra : Jørgen Winther

Dato : 19-08-02 21:31

"anrs" <anrs@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Jeg fik altså en anmærkning ved syn angående for kort skærm på min Triumph
> Sprint RS årgang 2001

Ditto her for min Sprint ST årgang 1999 (som vist ikke fandtes i
systemet???).

--
Jørgen

Fra : finn sander

Dato : 19-08-02 21:23

Henrik Nielsen - >
> Ang. bagskærme gælder det kun for ældre og ikke EU-godkendte MC'er.
----------------------
Jeg fik en bøde + midre fordrag om bla,bla,bla og hvad ved jeg , de var sku´
da misundelig de skulle jo "nøjes" med to stk mis-fostre af ældre dato
noget med BM....tja, skrammel ihvertefald )
FS ( for et par år siden )

Fra : Jonas Holt

Dato : 19-08-02 21:31

> Ang. bagskærme gælder det kun for ældre og ikke EU-godkendte MC'er.

Vil du være venlig og uddybe det lidt?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : PCkurt

Dato : 20-08-02 06:53

> Ang. bagskærme gælder det kun for ældre og ikke EU-godkendte MC'er.

Hvad menes der med denne txt???
Mvh
http://MCi.webbyen.dk

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-08-02 12:40

Fra ca. år 2000 har skulle langt de fleste MC'er fået en EU-godkendelse. Så
skulle det være sådan, at DK ikke kan lave særregler for fx. bagskærme som
kun gælder i DK. Vores savnede Jørund vidste en del om disse regler og har
skrevet om det et par gange. Så måske google kan hjælpe.
Der ud over har DMC nu også taget fat i problemet, da det ligeledes har vist
sig at nogen måske har fået en uberrettet bøde efter de helt gamle regler
fra 70'erne, hvor afstanden kun måtte være 10 cm, mod de 15 cm som blev
indført i starten af 80'erne.
Det er jo fuldstændig tåbeligt at nogen er lovlige andre ikke, selvom
cyklerne er fysisk ens, og kun har alderen til forskel.

--
Mvh.
Henrik (som håber DMC kan få indført ens regler for alle MC'er)

Fra : Jonas Holt

Dato : 20-08-02 16:43

> Det er jo fuldstændig tåbeligt at nogen er lovlige andre ikke, selvom
> cyklerne er fysisk ens, og kun har alderen til forskel.

På meget gamle cykler skal forbremsen ikke aktivere bremselyset (grænsen er vist '79) - og der kan
nævnes mange flere eksempler på regler der ændres med tiden. Men at reglen med bagskærmen er helt
åndssvag kan vi da snart blive enige om.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 20-08-02 19:13

>...at reglen med bagskærmen er helt åndssvag kan vi da snart blive enige
om.

Er der så slet ingen måde overhovedet, hvorpå man kan få politikerne til at
ændre denne latterlige lov !?
En gang imellem kan jeg sgu godt føle at vi lever i et "stenaldersamfund"
hvad angår en hel del love!

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-08-02 19:27

"Er der så slet ingen måde overhovedet, hvorpå man kan få politikerne til at
ændre denne latterlige lov !?"

Støt DMC med et medlemsskab, de gør et stort stykke arbejde.

--
Mvh.
Henrik (som er medlem af DMC)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-08-02 07:48

Jeg kan tilføje at fx. en Blackbird er EU-godkendt fra 2001.

--
Mvh.
Henrik

Fra : Squish

Dato : 20-08-02 03:24

Psycho Cowboy wrote:
> [...]
> gængse færdselsregler i det land han nu kører i, men probemet er at vores
> lovgivning på dette område (vidst) ikke er lovlig i forhold til EU !

... SNIP!

Man behøver skam ikke engang at have anhænger på lastbilen. En lastbil
over 3500 Kg. må ikke køre mere end 50 Km/t. inden for byskiltene og 70
Km/t uden for (og dette uanset om de lokale begrænsninger måtte være
højere!)

Mvh. Squish - Med C-stempel på pappet!

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 20-08-02 09:18

On Mon, 19 Aug 2002 21:26:58 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac@hotmail.com> wrote:

<snip>
> [...]
>sprøjte vores 100+ hestes ned af de tyske Autobahn med 250 i timen - lovligt
Principielt er det jo ikke et spørgsmål om førerens alder, men hvad
føreren har kørekort til. Hvis tyskerens kørekort tillader ham at køre
en R1 i Tyskland, så må han også i Danmark - tilsvarende må du ikke
køre en større motorcykel i Tyskland, end herhjemme.

Spørgsmålet er så, om en tysk betjent kender til begrænsningerne i de
danske kørekort og derfor har mulighed for at vurdere, om du gør noget
forkert - det er nok tvivlsomt, blot du kommer lidt syd for grænsen.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Robert Sørensen

Dato : 20-08-02 09:42

Hej

Jeg fik selv en bøde, for at have min nrplade siddende på siden af min
Harley.

Hilsen Robert

Fra : Robert Sørensen

Dato : 20-08-02 14:25

Hej

Er her nogen der ved, hvorfor det er ulovligt at have nrpladen siddende på
siden?

\Robert

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-08-02 15:01

Man kan ikke være sikker på at blot fordi en betjent siger det er ulovligt,
at det så rent faktisk er fakta. Jvf. mit tidligere indlæg og sidste nr. af
DMC-bladet, ang. for korte bagskærme. Men hvis det er ulovligt ville jeg
gætte på at det er fordi, at en evt. fodgænger (i tilfælde af at du ramme
én..), ville kunne "skære" sig på den. Var det ikke derfor at det blev
forbudt at have nrplade på forskærm i sin tid... Men kun et gæt.

--
Mvh.
Henrik

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 21-08-02 21:25

> anhænger (samlet under 3500 kg) må køre 60 km/t. (Har ellers lige lært
både
> ved bil- og mcteori at en personvog med trailer max. må køre 50 km/t i
> bymæssig bebyggelse!)

Det er ikke det, jeg lærte, da jeg tog hængerkort til personbil for ca. 5 år
siden. Personbiler med hænger må følge den lokale skiltning op til de
maximalt tilladte 70 km/h, uanset om det er i byen eller på landet. Dette
gælder ikke for lastbiler. Hvis dette er ændret, vil jeg meget gerne vide
det.

> bymæssig bebyggelse her i DK. Selvfølgelig skal chauføreren overholde de
> gængse færdselsregler i det land han nu kører i, men probemet er at vores
> lovgivning på dette område (vidst) ikke er lovlig i forhold til EU !

Mig bekendt skal man altid følge de lokale færdselsregler, uanset hvilket
land man kører i, og uanset hvilket land man kommer fra.

> Mig bekendt er vi vel et af de eneste, om ikke det eneste land i EU, som
> kræver at unge mennesker mellem 18 og 21 ikke må køre på mc'er over 25 kw
> osv, eller hvad ??

Gælder dette ikke også i Norge og Sverige ?

> [...]

> Og omvendt... om vi unge danske knægte kan køre til fx. Tyskerland og
> sprøjte vores 100+ hestes ned af de tyske Autobahn med 250 i timen -

Mig bekendt accepterer de enkelte lande (i hvert tilfælde EU) de forskellige
andre landes kørekort-regler. Dvs. hvis du kører med lovligt kørekort og
tilsvarende køretøj i DK, gør du det automatisk også i udlandet. Tilsvarende
selvfølgelig for udlændingene i DK.
Omvendt har du IKKE tilladelse til at vælge at køre efter de tyske
kørekort-regler, når du er i Tyskland. Når du er i udlandet er det stadig de
danske regler, der gælder for dig.
Hvis du flytter til Tyskland er der sikkert nogle mere komplicerede
forhold - kender dem ikke.

> [...]
> Reglen stammer (så vidt jeg ved) fra 80'erne (??) og er vidst mest blevet
> brugt som et extra middel til bekæmpelse af hårdnakkede mc-ister ??

Helt enig - en tåbelig regel, der stammer længere tilbage, end til 80'erne.
Har selv kørt MC tilbage fra 1973, og dengang var der også en regel om
bagskærmens længde. Dengang gik historien, at det var en regel, der blev
indført samtidig med at bilerne skulle have stænk-klapper. Da man fandt ud
af, at dette ikke var nogen specielt god ide, og derfor fjernede reglen for
bilernes stænk-klapper, "glemte" man at fjerne den tilsvarende regel for
motorcykler.
Om historien er rigtig ved jeg ikke, men det lyder nu helt troligt

> Psycho Cowboy - lidt forvirret omkring vores færdselsregler! :o\
> Babygixxer - kører bare derudaf, u-droslet og uden at kende reglerne!

Tjah - uden at kende reglerne. Det er vist ikke nogen "lovlig" undskyldning;
men jeg har da selv fået snakket mig ud af et par potentielle bøder ved at
agere uskyldig og uvidende. Held og lykke

M.v.h.
Poul Tyrrell
Moto Guzzi California III