Bar og kg/cm2
Fra : Brian Kristoffersen

Dato : 19-08-02 19:11

Hej jægere!

Hvad er forskellen på Bar og kg/cm2 - hvis der er nogen?
Jeg kan ikke finde det i mine jagtbøger, så jeg håber der er nogen derude,
der kan hjælpe.

Egentlig spørger jeg fordi, min Simson Suhl, side by side, er trykprøvet til
1200 kg/cm2 jævnfør stemplerne på løbet, som er et N og et V plus et tegn.
Dette skulle ifølge min "Politikens Jagtbog" være trykprøvningsmærkerne for
900 + 1200 kg/cm2.
Alligevel er jeg af en våbenekspert blivet anbefalet ikke at bruge Federal i
det gevær, men omvendt har jeg brugt andre patroner i den som fx. Barrage og
Sherwood som udvikler et tryk på 1050 bar, og hvor der står på æsken, at
geværet skal være godkendt til 1200 bar.
Er 1200 bar det samme som 1200 kg/cm2?

Endnu et spørgsmål vedr. Barrage Top Steel:
Der står på siden af æsken med 1370 Bar og længere nede PSF**, som iflg. min
bog er det it. mærke for 1200 kg./cm2. På den anden side af æsken står der
med engelsk: "Only to be used in nitro proved guns, marked for European
proof pressure of min. 1200 Bar."
Er der forskel på de 1370 italienske Bars og de 1200 Bar??

Kan jeg uden bekymringer bruge de kraftige patroner i min simson suhl, eller
skal jeg kun bruge dem i min pumpgun og så finde nogle med lavere tryk til
side by siden?

Pyha, det var en ordentlig smøre, håber der er nogle eksperter derude, der
vil hjælpe, på forhånd tak, og god jagt til alle!

Mvh Brian Kristoffersen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-08-02 20:54

Var det ikke Barage der blev kaldt hjem igen pga. for højtt tryk ?? De var
vist rimelig farlige at skyde med ?
Ret mig hvis jeg tager fejl.

Fra : Brian Kristoffersen

Dato : 20-08-02 20:29

Hej Martin

Jo, men det var kun Barrage "Quoran" eller noget i den retning, det
forsikrer våbenforhandleren.
vh Brian

<3d614cf1$0$27828$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Bjoernkj

Dato : 29-08-03 21:04

> til
trykprøvningsmærkerne
> for
Federal
Barrage
> og

Hej! Godt spørgsmål; jeg har selv ledt diverse bøger og leksika igennem
for at finde ud af det. Faktisk fik min Google-søgen mig ind på dit
spørgsmål, som jeg nu mener at kunne svare på.
http://www.formel.dk/enheder/enhedsomregner/ kan du se, at
1 bar = 1,019716 kg/cm2 = 100.000 Pa. Osv...
Én bar er altså ca. en atmosfæres tryk (ligger et sted mellem det, der
hedder "teknisk" og "fysisk" atmosfære).

Håber det kunne hjælpe på ét af dine spørgsmål!
Knæk og bræk!
Bjørn K. Jensen

http://www.kandu.dk/