Afslibning af parket-gulv
Fra : Birger Jensen

Dato : 19-08-02 16:55

Hejsa
Vi har en stue med 46m2 25år gl. lakeret egeparket-gulv i stavmønster (stave
skiftevis på langs og tværs)
Vi har besluttet os for at få det afslebet og overvejer at give det olie
istedet.
Spørgsmål:
Kan jeg gøre det selv ved evt at leje en gulvslibemaskine - er det forbundet
med stor risiko ved at gøre det selv? Det skal siges at gulvet er fineret eg
med ca. 2,5 mm finer at gøre godt med.Gulvet ligger meget fint og plant og
der er kun overfladiske ridser.
Er der fordele/ulemper ved at give det olie i stedet, og kan man selv smøre
det ind i olie.

På forhånd tak

Birger Jensen

Fra : Per H

Dato : 19-08-02 18:13

On Mon, 19 Aug 2002 17:54:41 +0200, "Birger Jensen"
<bodegaard@mail.tele.dk> skrev:

> [...]
>skiftevis på langs og tværs)
>Vi har besluttet os for at få det afslebet og overvejer at give det olie

Ring efter en gulvafsliber.

Drop alt det med selv at udføre at slibe et egeparket, med 2.5
mmslidlag.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 19-08-02 22:05

> Ring efter en gulvafsliber.
>
> Drop alt det med selv at udføre at slibe et egeparket, med 2.5
> mmslidlag.

100% enig!

Kasper Thor

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 19-08-02 22:15

Det kan du snildt selv gøre, hvis som du siger, gulvet er helt plant, Du
skal leje en stor "rondelsliber", jeg kan ikke huske hvad den hedder, men
det er sådan en stor sort tallerken-gulvpudser. du skal købe nogle slibenet
(ikke sandpapir) korn 80-100-120 og en 150 til finpudsning, efter korn 120,
kan du fugte (ikke vande) gulvet lidt, hvorefter træet rejser sig og slutte
af med korn 150. derefter hælderolie ud på gulvet og fordeler det med en
vinduesskraber, alt efter hvilken olie du bruger skal den trække en tid, og
du finder nu gulvsliberen frem igen, nu med en gulvklud under
(der skal bruges nogle stykker) og polerer gulvet. Sådan har jeg gjort på
mit asketræsgulv og det er bare flot, selv med 3 unger og 4 hunde. Olien jeg
brugte var med voks.
Husk at oliekludene kan selvantænde, så ud med dem i en tætsluttet
plastikpose. Gulvpudseren kan godt være lidt svær at styre i starten, men
man får hurtig øvelsen.

Thorleif.

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 20-08-02 01:58

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan du snildt selv gøre,

Undskyld men så du godt det med de 2,5mm slidlag??

Kasper Thor

Fra : Per H

Dato : 20-08-02 05:52

On Mon, 19 Aug 2002 23:15:29 +0200, "Gitte & Thorleif"
<mejsen@post6.tele.dk> skrev:

> [...]
>det er sådan en stor sort tallerken-gulvpudser. du skal købe nogle slibenet

Ja det hedder en "let pudsning", eller polering.

Det er ikke en maskine du kan bruge til hvis der er mærker i gulvet.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 20-08-02 15:42

Nej, det er ikke godt hvis der er mærker i gulvet, men hvis der er 2,5 m/m
slidlag tilbage, ja så er der rigelig at gøre godt med, og som Birger skrev.

"Det skal siges at gulvet er fineret eg
med ca. 2,5 mm finer at gøre godt med.Gulvet ligger meget fint og plant og
der er kun overfladiske ridser."

Thorleif