Brede Landbrugsredskaber/traktorer
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-08-02 16:17

I denne tid ser m an ofte traktorer og mejetærskere der er så brede at de
fylder en hel landevej. Det har fået mig til at tænke på om det kan være
lovligt.

Findes der nogle regler for hvor bredt et køretøj/arbejdsredskab må være. Vi
snakker jo her om noget der ligner 6 meter

Peter K. Nielsen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-08-02 17:53

"Peter" == Peter K Nielsen <peter-n@post4.tele.dk> writes:

> [...]

> Findes der nogle regler for hvor bredt et køretøj/arbejdsredskab må være. Vi
> snakker jo her om noget der ligner 6 meter

Max. bredden for faste redskaber er (var da jeg tog kørekort) 3,10 m -
løst stakket hø, halm etc. må fylde op til 3,50m.

--
/Wegge

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 19-08-02 20:43

> Findes der nogle regler for hvor bredt et køretøj/arbejdsredskab må være.
Vi
> snakker jo her om noget der ligner 6 meter

Landbrugsmaskiner skal ved kørsel på offentlig vej klappes ind til
transportstilling.
DVS. at skærebordet på mejertærskeren skal afmonteres og transporteres på
vogn.

mvh
Martin L. Pedersen

Fra : the razz

Dato : 20-08-02 00:17

[snip]

> Findes der nogle regler for hvor bredt et køretøj/arbejdsredskab må være.
Vi
> snakker jo her om noget der ligner 6 meter

[snap]
Der findes nogle specifikke regler omkring hhv. køretøj og
arbejdsredskaber...

Et køretøj må max. være 2,55 m bredt, dette gælder både personbiler,
motorcykler
lastbiler etc.

Er arbejdsredskab, mener jeg, er defineret helt ned til en landbrugsmaskine,
da man
ellers kan påstå en lastbil som et 'arbejdsredskab'... Der ligger nogle
specielle regler,
som også definerer hvornår du må køre, og hvor du må køre.

Kan ikke lige henvise til en lov, ang. arbejdsredskab. Men ang. køretøjer,
står det i
færdselslovens § 84 at trafikministeren fastsætter bredde, højde og længde.
Er i dag
sat til: bredde: 2,55 m, højde; 4 m og længde; 12 m. Som max mål.. :)

Disse regler gælder for alle køretøjer, men så er det at der er dispensation
for eks.
arbejdsredskaber, og lastbiler som transporterer frostvarer (altså med
køleboks)

/the razz

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-08-02 01:11

"Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> skrev Mon, 19 Aug 2002
17:16:46 +0200

> I denne tid ser m an ofte traktorer og mejetærskere der er så brede at de
>fylder en hel landevej. Det har fået mig til at tænke på om det kan være
>lovligt.

Landbrugsmaskiner er i princippet undergivet de almindelige bestemmelser
vedr. længde og bredde (dvs. max. bredde 2.55). Dog siger reglerne at et
arbejdsredskab altid skal fylde mindst muligt når det kører på vejen.

Dvs. at hvis maskinen har mulighed for at omstille til en smallere
transportstilling, så *skal* denne mulighed altid benyttes ved kørsel på
offentlig vej - også selv om maskinen i arbejdsstilling faktisk ligger
under de 2.55.

Men der er en undtagelse, primært beregnet på ældre eller meget store
maskiner: Hvis et redskab fylder mere end 2.55, og det ikke er teknisk
muligt at 'klappe den sammen' så at sige, så er det alligevel lovligt at
køre med det på offentlig vej fra eet arbedssted til et andet (samt til
værksted).

Endvidere er det tilladt at køre tværs over en vej, fra een mark til en
anden, uden at sætte maskinen i transportstilling.

>Findes der nogle regler for hvor bredt et køretøj/arbejdsredskab må være. Vi
>snakker jo her om noget der ligner 6 meter

Som nævnt ovenfor, hvis mejetærskeren har mulighed for at frakoble
skærebordet (og det har stort set alle de mejetærskere der kører rundt
på vejene nu om dage) så *skal* denne mulighed benyttes.

Se også: "Bekendtgørelse nr. 330 af 21. juni 1977 om køretøjers største
bredde, længde, højde, vægt og akseltryk", afsnit 3.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-08-02 15:16

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Endvidere er det tilladt at køre tværs over en vej, fra een mark til en
> anden, uden at sætte maskinen i transportstilling.

Jamen vil det sige at når man møder en traktor der med sine store tvillinge
hjul monteret fylder ca 6 meter i bredden, så er det lovligt, under
henvisning til den undtagelse du nævner??

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-08-02 16:06

"Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> skrev Tue, 20 Aug 2002
16:16:21 +0200

>Jamen vil det sige at når man møder en traktor der med sine store tvillinge
>hjul monteret fylder ca 6 meter i bredden,

Har du nogensinde mødt sådan een.? )

>så er det lovligt, under
>henvisning til den undtagelse du nævner??

Jeg tør ikke svare dig præcist. Denne regel er ihvertfald tidligere
blevet fortolket som: "dog højest 4 meter", men om det gælder stadigvæk
ved jeg ikke.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-08-02 16:54

> "Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> skrev Tue, 20 Aug 2002
> >
> Har du nogensinde mødt sådan een.? )

Ja, nu havde jeg ikke lige målebåndet fremme, men vi var 2 cyklister (der
kørte *bag* hinanden - og *ikke* ved siden af hinanden) Som den anden dag
mødte sådan en "djævel" på en ganske almindelig landevej der er bred nok til
at to almindelige biler kan passere hinanden (jeg mener at have læst et sted
at en vej normalt er 6 meter bred) og vi måtte begge to ud i rabatten, med
det resultat at vi styrtede, fordi traktoren var så bred at der ikke var
plads til 1 cykkel plus den pågældende traktor, men uanset den nøjagtige
bredde, så kan jeg ikke få ind i mit hoved hvordan det kan være lovligt. Vi
kørte kun ca. 30 km/timen, men hvad hvis det havde været en modkørende bil?.
Sommetider spekulerer man på om bønder er fuldstændig ligeglade med andres
liv og lemmer (undskyld den bemærkning var vist off-topic)

Med venlig hilsen

Peter

Fra : the razz

Dato : 21-08-02 19:21

[snip]

> [...]
> Sommetider spekulerer man på om bønder er fuldstændig ligeglade med andres
> liv og lemmer (undskyld den bemærkning var vist off-topic)

Vedkomne har i alle tilfælde overtrådt færdselsloven;
"§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at
der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og
således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også
vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.
Stk. 2. Særligt hensyn skal vises over for børn, skolepatruljer, ældre
mennesker samt personer, der ifølge særligt af trafikministeren fastsat
kendetegn eller i øvrigt, efter hvad der fremgår af omstændighederne, lider
af svækket syn eller hørelse eller anden legemlig mangel eller sygdom, som
er til ulempe for dem i færdslen.

Stk. 3. Det påhviler politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne
at træffe foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den
kørende færdsel på deres vej til og fra skolen. "

Herfor er det med rette at klage til pågældende landmand, og hvis dette ikke
hjælper
kan der med rette laves en bemærkning til politiet, som skal reagere hvis
dette
gentagne gange sker. Bemærk, de vil ikke reagere hvis det kun er et
enkeltstående
tilfælde, medmindre der er sket skader, som kræver en kompensation.

/the razz

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-08-02 15:58

Arne Feldborg wrote:

> Landbrugsmaskiner er i princippet undergivet de almindelige bestemmelser
> vedr. længde og bredde (dvs. max. bredde 2.55). Dog siger reglerne at et
> arbejdsredskab altid skal fylde mindst muligt når det kører på vejen.

Nej, det er motordrevet redskab.
Så må de være højest 3,3.
Og transport på eller over offentlig vej må kun ske i arbejdsbredde i
direkte arbejdssituationer. (vi plejer at anbefale max 100 meter).

> Se også: "Bekendtgørelse nr. 330 af 21. juni 1977 om køretøjers største
> bredde, længde, højde, vægt og akseltryk", afsnit 3.

Du skal vist bruge denne :

BEK nr 11010 af 07/03/1989 (Gældende)

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-08-02 16:39

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev Tue, 20 Aug 2002
16:58:05 +0200

>Du skal vist bruge denne :
>
>BEK nr 11010 af 07/03/1989 (Gældende)

Den anden nævnte (ændret ved cirkulære nr. 11218 af 18/05/1987) er
faktisk også gældende. Derfor må regelen om "at fylde mindst muligt"
også fortsat gælde?

"Den nye bestemmelse er udtryk for, at et køretøj ikke må være bredere
end nødvendigt. Opmærksomheden henledes på, at regelen også gælder, selv
om køretøjets bredde i arbejdsstilling ikke overstiger normalbredden på
2,55 m. Bestemmelsen omfatter endvidere efter sin placering i § 1 alle
typer køretøjer - ikke blot redskaber til landbrugs- og vejarbejde".

Men du har ret i, at den bekendtgørelse du henviser til fastsætter
mormalbredden til max. 3.30 for feks. mejetærskere, og det må vel så
også gælde for traktorer med tvillingehjul.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-08-02 17:18

Arne Feldborg wrote:

> Men du har ret i, at den bekendtgørelse du henviser til fastsætter
> mormalbredden til max. 3.30 for feks. mejetærskere, og det må vel så
> også gælde for traktorer med tvillingehjul.?

Ja, det er ulovligt uden tilladelse fra politiet at køre med en bredde
over 3,3 m (dog ved halm m.v op til ca 3,5 m).
Og den tilladelse er som ved transport af særligt gods, og normalt
med eskorte.

Og ved den nævnte kørsel i arbejdsbredde må der ikke være andre
trafikanter (som ved bakning), og der skal standes, hvis nogen
dukker op.

Men som ved andre færdselsregler, overholdes de næppe af alle

Fra : BMS

Dato : 22-08-02 10:01

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er ulovligt uden tilladelse fra politiet at køre med en bredde
> over 3,3 m (dog ved halm m.v op til ca 3,5 m).

Det skal her med siges at det skal være løst læsset altså ikke presset i
baller

ellers er bredden max 3.3