isolering
Fra : Kristian Ipsen

Dato : 19-08-02 14:20

Jeg bor i et gammet kalket hus med massive ydervægge.
Jeg overvejer nu at isolere væggene. Hvis jeg skal følge de
traditionelle metoder, skulle jeg lave et skelet indvendig og beklæde
med dampmembran og gips.
Men jeg er ikke meget for at pakke mit hus ind i plastik, så det ikke
længere kan "ånde"
Er der nogen som har erfaringer med at udelade dampmembranen ?

Fra : Ivar

Dato : 19-08-02 18:21

Kristian Ipsen skrev:

> Men jeg er ikke meget for at pakke mit hus ind i plastik, så det ikke
> længere kan "ånde"

Der er vist noget du har misforstået. Dampspærren er for at undgå
at murene og isolering fyldes med fugtighed.
Mennesker og planter "producerer" luftfugtighed. Så inde i et hus er
den absolutte luftfugtighed normalt større end den er udenfor. Varm
luft kan indeholde mere fugtighed end kold luft.
Hvis du har en væg med isolering, vil den selvfølgelig have udetemperatur
på den ene side og indetemperatur på den anden. Temperaturen vil
falde igennem vægen fra inderside til yderside. På et sted inde i
isoleringen eller muren vil temperaturen være så lav at fugtigheden i
indeluften vil fortættes (dugge). Hvis der ikke er en dampspærre der
holder fugten i indeluften tilbage, vil der dannes vand på dette sted.
Hvis det ikke er en meget tynd isolering, vil der samle sig vand mellem
isolering og væg. Du vil få en lugt af råd og isolering og væg vil tage
skade.
En muret væg er dampspærre i sig selv.

Ivar

Fra : Michael

Dato : 19-08-02 19:13

hej undskyld jeg blander mig.. men jeg har et lignede problem.
På vort badværelsevæg, er der flise på og det bliver ret koldt om vinteren.
Nu skal jeg isolere med 125mm rockwool, skal der damspær til, når man tænker
på fliserne ikke "rådner"

Mikael

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 20-08-02 13:24

"Michael" <abbweh@hotmail.com> wrote in

> [...]
> vinteren. Nu skal jeg isolere med 125mm rockwool, skal der damspær
> til, når man tænker på fliserne ikke "rådner"

Der skal dampspærre op. Jeg går udfra, at efter isoleringen kommer dine
gamle dine fliser til at sidde på den kolde side af isoleringen. Så vil
dugpunktet temperaturmæssigt komme til at ligge et eller andet sted inde i
din isolering - temperaturen falder jo gennem isoleringen - med det
resultat, at fugten i luften fortættes inde i din isolering, og der kan
blive rigtig vådt! Det er nu ikke specielt de gamle flisers skyld, men
nærmest en naturlov... Så op med noget dampspærre. og vær opmærksom på de
specielle regler for indretning af vådrum.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-08-02 08:06

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse

> En muret væg er dampspærre i sig selv.

Ja, men i dette tilfælde vil dampspærren så ligge på den forkerte side (den
kolde side af væggen), hvorfor man skal etablere ventilation mellem det
gamle murværk og den nye isolering, og så montere dampspærren på den
indvendige side af isoleringen.

Mvh - Martin

Fra : Kristian Ipsen

Dato : 22-08-02 09:13

> [...]

> Hvis det ikke er en meget tynd isolering, vil der samle sig vand mellem
> isolering og væg. Du vil få en lugt af råd og isolering og væg vil tage

Jeg er klar over at fugten vil kondensere hvis den afkøles
tilstrækkeligt, men det jeg er interesseret i er om man kan forestille
sig andre
løsninger end plastikmembran. Raadvad beskriver bl.a. en løsning hvor
man kradser
fuger ud og derved opnår et ventileret hulrum mellem isoleringen og den
muret
væg. Det er dog lidt besværligt ved en 22 cm massiv væg. Så man kunne
forestille
sig at man borede små vent. huller med rist i.
Derfor er jeg interesseret i at høre om der er nogen der har erfaringer
med at udelade
membranen.

kristian

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-08-02 10:46

"Kristian Ipsen" <kristian@ipsen.as> skrev i en meddelelse
> [...]
> forestille
> sig at man borede små vent. huller med rist i.

Du skal stadigvæk have dampspærre for at undgå at der kommer kondens i
konstruktionen. Den løsning du beskriver vil være således (set indefra og
ud):

Indvendig beklædning, f.eks. gipsplade
Dampspærre (evt. mellem 2 lag gips)
Skeletvæg (stål eller træ) med isolering i
Vindspærre
Ventilation
Eksist. murværk med ventilationshuller

> Derfor er jeg interesseret i at høre om der er nogen der har erfaringer
> med at udelade
> membranen.

Du kan anvende f.eks. Icopals hygrodiode i stedet for plastik til
dampspærre. Hygrodiode er stadigvæk diffusionstæt udadtil men fugt kan
kondensere indadtil. Konstruktionen vil dog stadigvæg være som beskrevet
ovenfor.

Alternativ kan være som nævnt andet steds at isolere udvendigt på facaden og
så pudse op på isoleringen efterfølgende. Det vil dog ændre bygningens
udseende markant, især hvis man har et gammelt bindingsværkshus. Det er ikke
sikkert at man kan få en sådan facadeændring godkendt i kommunen, det skal
man undersøge først.

- Martin

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 20-08-02 10:54

"Kristian Ipsen" <kristian@ipsen.as> wrote in

> [...]
> længere kan "ånde"
> Er der nogen som har erfaringer med at udelade dampmembranen ?

Sådan et hus kan også isoleres udefra. Herved opnår du, at den massive væg
fungerer som varmelager, hvilket vil virke stabiliserende på din
indetemperatur. Yderligere undgår du det arealtab, der alt andet bliver,
når du isolerer indvendig.

Og når du isolerer udvendig, kan du afslutte med en yderbeklædning efter
din egen smag, og der skal IKKE anvendes nogen dampspærre. Yderligere kan
du bo i huset som du plejer, mens arbejdet står på.

Man kan selvfølgelig løbe ind i, at manglende tagudhæng umuliggør denne
løsning.

Jeg har selv et gammelt (1964) hus i 20 cm leca-blokke, som jeg påregner at
efterisolere udvendig med 50 mm bats og beklæde med lodret 1 på 2 brædder.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Kristian Ipsen

Dato : 20-08-02 11:03

"Kristian Ipsen" <kristian@ipsen.as> wrote in message

> [...]
> længere kan "ånde"
> Er der nogen som har erfaringer med at udelade dampmembranen ?

Jeg er klar over at fugten skal væk, men kan man ikke forestille sig at
man
laver ventilationshuller i ydervæggen og etablere et ventileret hulrum
mellem væg og
isolering. Det er bl.a. den løsning som Raadvad centeret anbefaler til
gamle
bygninger.

Fra : Ivar

Dato : 20-08-02 17:42

Kristian Ipsen skrev

> Jeg er klar over at fugten skal væk,

At fugten skal væk, har intet med dampspærre at gøre.
Man skal undgå at indeluften kan trænge ud i et område
af væggen, hvor temperaturen er lavere. Hvor dugpunktet
er, er afhængig af ude- og indetemperatueren, derfor skal damp-
spærren være så tæt på den varme side som muligt.
Lars' forslag om at bruge muren som dampspærrer og isolere
på ydersiden er udemærket.

> etablere et ventileret hulrum mellem væg og
> isolering. Det er bl.a. den løsning som Raadvad centeret
> anbefaler til gamle bygninger.

Der hører helt sikkert mere med til den forklaring.
Hvis du vil ventilere dig ud af problemerne, skal du gennem-
ventilere isoleringen - og så har isolering ingen værdi.
Der SKAL være dampspærre, hvis du har opvarmning i huset.

Ivar