Alternativ til grusvej?
Fra : Erik Rudbeck

Dato : 19-08-02 14:20

I 3 år har vi boet i et bondehus der ligger for enden af en 700 meter lang
grusvej.
Det var vældig charmerende da vi købte huset, men nu er det mest træls:

- Vejen skal holdes ved lige med stabilgrus hvert år, da der hele tiden
kommer huller
- Vi kører hver dag på vejen, og bilerne er altid enten mudrede eller
støvede.

Er der nogen der kender til et alternativt materiale til vejbelægning, som
ikke så ofte skal vedligeholdes, og som ikke sviner bilerne til?
Der er egentlig kun let belastning på vejen, selvom den nærmeste bondemand
en gang imellem putter ned ad vejen i traktor for at se til sine brakmarker,
der ligger til begge sider.

Asfaltering er givetvis en dyr løsning!

Erik Rudbeck
--
Clean-up my address before replying by mail

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-02 14:31

"Erik Rudbeck" <eru@dirty.key.dk> writes:

> [...]
> en gang imellem putter ned ad vejen i traktor for at se til sine brakmarker,

Mine forældre bor selv for enden af sådan en grusvej. I november og
december måned kører der mellem 10 og 100 biler ned og op igen hver
dag, så den bliver godt brugt. Der ligger stabilgrus, primært på det
øverste stykke, da der er ret stejlt og det kan være upraktisk når der
er glat.

Jeg tror at det der gør tricket er at der vokser masser af græs i
vejen, stabilgrusen ligger kun i selve køresporet, og de hårdføre
planter vokser op mellem grusene. Desværre bliver det jo nok lidt
svært at eftergøre, det er jo nok lidt besværligt at skulle vente til
planterne er store nok. I skal jo trods alt bruge vejen.

Desværre er det det bedste bud jeg kan give, men jeg håber at I finder
ud af et eller andet.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : NoBrain [dk]

Dato : 19-08-02 16:11

"Erik Rudbeck" > - Vejen skal holdes ved lige med stabilgrus hvert år, da
der hele tiden
> kommer huller

Hej Erik

Jeg har selv er stykke grusvej som skal holdes. Der er en fælles privatvej
hvor der kører mange biler hver dag (ca. 50 stk). Jeg har ikke problemer mad
at holde den.
Det som man skal er at rive den når der er huller, for hvis man ikke holder
hullerne væk vil der komme flere og flere huller.
Man kan eventuelt hente lidt grus på en trailer til at fylde i de største
huller om foråret (det er nemmest når der er vand i hullerne for så kan man
se hvor de er.

Og så for at undgå at der kommer flerer huller. Det som er det største
problem for en grusvej er når man kører forstærkt, jeg vil mene at 20 km/t
er det hurtigste man bør kører. Så kommer der ikke huler og bilen bliver
ikke beskidt.

Mvh. NoBrain

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-08-02 21:11

> [...]
> Der er egentlig kun let belastning på vejen, selvom den nærmeste bondemand
> en gang imellem putter ned ad vejen i traktor for at se til sine

Du kan belægge den med knust asfalt (dog er der noget om det er "usundt")
eller knust beton. Begge dele burde være mere stabilt end grus.
På Læsø lagde de ofte en fiberdug under belægningen for at gøre vejen mere
stabil, men hvad det præcist var ved jeg ikke.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 19-08-02 21:56

Jeg ved at der er et produkt som kaldes "stenmel", vi har det på den
instution som jeg arbejder på, det er utrolig kompakt! Jeg mener også at det
bliver brugt på mange parkeringspladser, og er billigere end mange andre
belægninger. Prøv at kontakte en anlægsgartner.

Thorleif

Fra : Keld Nygaard

Dato : 20-08-02 08:03

> [...]
> Der er egentlig kun let belastning på vejen, selvom den nærmeste bondemand
> en gang imellem putter ned ad vejen i traktor for at se til sine

Hvis du oven på stabilgruset ligger et lag ral, så vil det hjælpe til at
holde støvet nede. Hver gang det regner vil støv o.lign. blive skyllet ned
imellem stenene (Desuden er det noget pænere end stabilgrus)... Når du får
leveret rallet, så få lige en ekstra m3 til at ligge i en lille bunke, så du
har noget til at rette af med.

Vejen skal vedligeholdes mindst en gang om året, og det gøres nemmest ved at
slæbe en gammel radiator efter bilen - den både river og retter af på een
gang.

Med venlig hilsen

Keld Nygaard

Fra : Christiansen

Dato : 24-08-02 07:11

Hej
Jeg vil foreslå knust beton evt asfaltgranulat. Det udvaskes ikke så let som
stabiltgrus og kan tåle regn i store mængder uden at blive ødelagt det kan
stabiltgrus ikke. Prisen er ca. den samme.
mvh Finn
Erik Rudbeck <eru@dirty.key.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d60f061$0$43920$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 24-08-02 22:46

"Christiansen" <familien@nospam.christiansen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> stabiltgrus og kan tåle regn i store mængder uden at blive ødelagt det kan
> stabiltgrus ikke. Prisen er ca. den samme.

Tak for svarende alle sammen!
Netop noget som granuleret asfalt lyder fornuftigt i mine ører. Især hvis
man tør antage at det med tiden vil blive kørt sammen til en fast overflade
af trafikken på vejen. Pyt med at det måske er lidt ujævnt eller ru. bare
det bliver liggende, og ikke støver eller mudrer.

/ Erik Rudbeck
--
Clean-up my address before replying by mail