buejagt - hvor mange pund?
Fra : Martin_P

Dato : 19-08-02 14:05

Jeg vil til at tage jagttegn til bue - og har fået at vide, at en
bue(compund er det jeg skal bruge) skal spændes til 60 pund - men er
det Danske eller Engelske pund??

Martin_P

Fra : J Nielsen

Dato : 19-08-02 15:48

On Mon, 19 Aug 2002 15:05:18 +0200, Martin_P <mp@XXXalkaline-batteries.dk>
wrote:

>Jeg vil til at tage jagttegn til bue - og har fået at vide, at en
>bue(compund er det jeg skal bruge) skal spændes til 60 pund - men er
>det Danske eller Engelske pund??

Det er Engelske (Imperial) pund. (454 gram.)

Du skal nu ikke spekulere så meget på trækvægten. I dag er det
buens anslagsenergi som afgør om den er lovlig til jagt. Jeg har ikke lige
tallene ved hånden, men det er intet problem når det drejer sig om compound
buer. En compound bue vil typisk have et trækområde fra ca 50 til 70 pund.

Sørg for at tage en fagmand med på råd når du køber bue, det er vigtigt at du
får en træklængde som passer dig.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen