kartofler der koger ud
Fra : Zoëga

Dato : 19-08-02 19:43

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor kartofler dyrket i min have koger
ud ligesåsnart de ikke er nye, de sådan nærmest eksploderer
inden de er kogt.
I år er det Exquisa det er gået ud over. De sidste par år har jeg også haft
kartofler ude på en mark, og de koger ikke ud ( samme sorter som i haven ).
En overgang troede jeg, at det var når planterne havde været vandlidende.
Men da det har været ens for dem i haven og marken, så kan det ikke værer
det.
Er det tegn på mangel af et næringstof eller hvad ?????

På forhånd tak

Søren

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-08-02 22:37

Zoëga <szoega@mail.dk> skrev i en
> [...]
> det.
> Er det tegn på mangel af et næringstof eller hvad ?????

Når kartofler koger ud skyldes det at tørstofindholdet
er højt. Det er forklaringen på, at foderkartofler koger
til kartoffelmos.
Desværre er der ikke så meget at gøre ved det nu.
Et højt tørstofindhold tyder på at kartoflerne i vækst-
sæsonen måske har lidt af mangel på næring ( kvælstof)
og/eller vand.
Prøv at gøde lidt kraftigere med kvælstofgødning - det
giver en stærkere vækst med lavere tørstofindhold.

Per A. Hansen