Licens aftale til software
Fra : Bjarne Østergård

Dato : 19-08-02 10:30

Hej gruppe.
Jeg er i den situation at jeg står for at skulle udgive et stykke software,
og i den forbindelse skal jeg have udarbejdet en licens aftale der kan læses
på boksen.

Hvor kan man få hjælp til udarbejdelse af en sådan licens aftale, og findes
der overhovedet nogen Danak eller Europæisk standard for hvad en sådan
licens aftale skal og bør indeholde.
Og hvor kan jeg evt. finde dette.

Jeg havde tænkt mig noget i denne stil her, men ved ikke om det overhovedet
er holdbart.'

1: Kopiering af dette software må kun ske til eget brug og som sikkerheds
kopier.

2: Installation af systemet sker på brugerens eget ansvar.

3: Programmet er beskyttet i henhold til ophavsretten.
I øvrigt henvises der til de love og bestemmelser der til enhver tid er
gældende i det land hvor dette software er købt.
Advarsel!
Dette program er kopibeskyttet med Gigasoft licenssystem.

Der kan dog laves lige så mange kopier man ønsker til eget brug.

Ejeren af originalsoftwaren vil blive holdt ansvarlig får evt. ulovlig
anvendelse af kopier heraf.

På forhånd tak for jeres svar
Med venlig hilsen
Bjarne Østergård

Fra : P.N.

Dato : 19-08-02 12:08

Det er lidt utraditionelt at ville trykke licens aftalen på boksen. Man kan
selvfølgelig argumentere for, at der så måske er flere der læser dem.
Omvendt er der måske ikke mulighed for at skrive så omfattende licens
regler.

Jeg har selv arbejdet med at udarbejde en EULA (End User License Agreement)
til et stykke software, og brugte en del tid på læse andres licens regler på
nettet.. Det var lidt påfaldende så meget mange af dem lignede licens regler
fra Microsoft.

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 19-08-02 13:33

"P.N." <pn@stofanet.invalid> wrote in message
> [...]
> til et stykke software, og brugte en del tid på læse andres licens regler

> nettet.. Det var lidt påfaldende så meget mange af dem lignede licens

Ja du har ret, men jeg har læst, at licens regler som en bruger ikke har
mulighed til at læse inden han betaler for produktet, ikke ifølge Dansk ret
er gældende.
Så vidt jeg er orienteret skal man kunne læse reglerne allerede inden man
beslutter sig for et køb, kan man ikke dette har licensreglerne ingen
juridisk betydning.
Og uanset det mener jeg egentligt, at det er mere etisk, og moralsk korrekt,
at en bruger kan se reglerne inden han lægger produktet i indkøbsvognen.
Det er derfor jeg er ude efter en kortfattet og klar formulering der også er
juridisk korrekt.
Vores produkt leveres i en dvd. cover, og licensreglerne skal derfor trykkes
bag herpå, sammen med systemkrav og en kortfattet beskrivelse af programmet.

Ville være ked af bagefter at skulle forklare nogle licens regler som ikke
er helt efter loven.
Det ville da være en skidt start på at lancere et nyt stykke software.

MVH
Bjarne Østergård

Fra : P.N.

Dato : 19-08-02 16:00

Det undrer mig hvis dansk ret skulle underkende en licens aftale der er inde
i pakken, med mindre der er nogen helt uventede bestemmelser. De
bestemmelser du nævnte i den første mail, er helt almindelige bestemmelser
efter min mening, der ikke føjer noget væsentligt nyt til dansk lovgivning.
Nogen der kender nogen domme mht. at licensregler inde i pakken?

Hvis du er utryg ved ikke at skrive en masse licensregler ude på pakken, kan
du evt. gå i en forretning og tage et kig på andet software der leveres i
dansk indpakning (f.eks. Windows XP). Tag evt. også et kig på Microsoft
studielicens software (her gør de meget tydeligt opmærksom på
særbestemmelser for netop dette software)

Fra : Mikkel

Dato : 20-08-02 18:44

--
.. o O (War doesn't determine who's right. Just who's left)
"P.N." <pn@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
lovgivning.
> Nogen der kender nogen domme mht. at licensregler inde i pakken?

En udemærket artikel, der svjh dog ikke refererer til domme.

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=15201

/Mikkel