Ophavsretten til kildemateriale
Fra : - wolf -

Dato : 19-08-02 08:52

Jeg sidder med et dokument, der foreløbig har været til "intern brug", men
som jeg overvejer at offentliggøre. Dokumentet gør brug af billeder fra
diverse bøger, idet billederne fra bøgerne bruges til at dokumentere
bøgernes (tvivlsomme) brug af kildemateriale. Vil en offentliggørelse af
dokumentet krænke ophavsretten til billederne?

- wolf -

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-08-02 16:59

"- wolf -" <wolf@blazingangles.nospam.com> skrev :

>Vil en offentliggørelse af
>dokumentet krænke ophavsretten til billederne?

Hvis dit dokument indeholder billeder, i ikke har lov til at bruge :
ja.

Fra
LBK nr 618 af 27/06/2001 (Gældende)

>§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har
> ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift
>eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som
>musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som
>værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er
>kommet til udtryk på anden måde.
___________________________________

her under falder billedet.

>Stk. 2. Som fremstilling af eksemplarer anses også det forhold, at
>værket overføres på indretninger, som kan gengive det.

dit dokument

Du får nok svært (beklager, det ikke er fuldgod juridisk funderet) ved
at påkalde dig retten til at citere.

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 25-08-02 15:07

jan@stevns.net writes:

> Hvis dit dokument indeholder billeder, i ikke har lov til at bruge :
> ja.

Ud fra Wolfs beskrivelse ville jeg mene hans brug er omfattet af
citatretten:

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af
formålet.

Det er klart betinget af formålet (efter hans beskrivelse). Hvad "god
skik" indenfor områder er ved jeg dog ikke.

Jeg ved ikke om en dommer vil tage den slags hensyn, men hvis ikke man
må citere som Wolf beskriver (altså for at komme med et modargument)
vil det være problematisk ytringsfriheden, da den oprindelige kilde så
vil blive vanskelig at tilbagevise.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 25-08-02 15:46

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> skrev den Sun, 25 Aug 2002
16:07:23 +0200 i dk.videnskab.jura:

> [...]
>må citere som Wolf beskriver (altså for at komme med et modargument)
>vil det være problematisk ytringsfriheden, da den oprindelige kilde så

Du kan ikke citere et billede, det er der mig bekendt retspraksis for.

Det er ikke ret lang tid siden at Ekstra Bladet (tror jeg det var)
bragte et facsimile af et opslag i Billed-Bladet, der forestillede
Kronprins Frederik og dennes australskfødte kæreste på vej hen over
Amalienborg Slotsplads. Og det var en krænkelse af ophavsretten - så
vidt jeg husker sendte Billed-Bladet en regning på 100.000 kr.

Det er ikke en indskrænkning af ytringsfriheden - Wolf kan blot
henvise til de bøger, hvor billederne forefindes med angivelse af
sidetal etc.

Eller han kan købe retten til offentliggøre billederne hos dem, der
har ophavsretten til dem.

Der er i Ophavsretsloven en passus, der giver tilladelse til at citere
kunstværker, tegninger og fotografier i 'kritiske eller videnskabelige
i tilslutning til teksten', men denne tilladelse gælder ikke for
billeder, der er optaget med henblik på gengivelse i aviser og
tidsskrifter (altså pressefotos).

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-08-02 16:04

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> skrev :

>Ud fra Wolfs beskrivelse ville jeg mene hans brug er omfattet af
>citatretten:

Jeg tvivler - billeder har jeg aldrig set nogen citere, og at vise et
billede, som argumentation, for at andre bruger samme billede uden at
have indhentet tilladelse er imo. et noget hult argument - mon ikke
dommeren vil grine svedent ?

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 26-08-02 14:45

Jens Tønnesen <nospam2002-01@pressefoto.dk> writes:

> Du kan ikke citere et billede, det er der mig bekendt retspraksis for.

Trist. Det sker dog hele tiden på TV, det er vanskeligt at undgå der
da billeder er så stor en del af vores omgivelser.

> [...]
> Amalienborg Slotsplads. Og det var en krænkelse af ophavsretten - så
> vidt jeg husker sendte Billed-Bladet en regning på 100.000 kr.

Hvad handlede historien (reelt) om? Billed-Bladets dækning af de
kongelige, eller kronprinsens nye kæreste?

Jeg vil håbe det sidste, ellers vil det blive uhyre vanskeligt at
kritisere medierne. Jeg ville nødigt være den der skulle lave en
kritisk rapport om f.eks. Ekstra Bladet kampagne om "de fremmede",
uden at måtte citere forsider fra det blad. Der har været lavet flere
sådanne rapporter (og artikler), har de virkelig enten brudt loven
eller fået tilladelse fra Ekstra Bladet?

Det er selvfølgelig en hel anden sag hvis EB's formål er at konkurrere
med BB snarere end at kritisere BB.

> Det er ikke en indskrænkning af ytringsfriheden - Wolf kan blot
> henvise til de bøger, hvor billederne forefindes med angivelse af
> sidetal etc.

Det gælder alle citater, og er en betydelig vanskeliggørelse af den
fri debat. Jeg kunne også bare henvise til message-id og linienumre i
stedet for at citere dit indlæg direkte, men det ville ikke ligefrem
være befordrende for læsningen.

> [...]
> i tilslutning til teksten', men denne tilladelse gælder ikke for
> billeder, der er optaget med henblik på gengivelse i aviser og

I har sku' en god fagforening, som "programmør, og derfor uden
rettigheder" kan jeg godt være misundelig.

I Wolf's tilfælde er der dog tale om gengivelse i en kritisk
sammenhæng, og billederne var fra bøger, ikke aviser eller
tidsskrifter, så jeg vil mene han også kan komme ind her.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-08-02 16:02

On Mon, 26 Aug 2002 15:45:06 +0200, Per Abrahamsen
<abraham@dina.kvl.dk> wrote:

>I har sku' en god fagforening, som "programmør, og derfor uden
>rettigheder" kan jeg godt være misundelig.

Som nørd har jeg nu været inde og snakke med DJ, mens jeg arbejdede
hos et "mediefirma". De er selv ganske åbne på det punkt, og ikke kun
forbeholdt journalister.

Det skal dog siges, at de problemstillinger, vi nørder havde, også
omhandlede fx behandling af rettigheder til billeder, til brug på hhv.
fjernsyn og websites - og således sandsynligvis kunne få glæde af DJ.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 26-08-02 16:14

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> skrev den Mon, 26 Aug 2002
15:45:06 +0200 i dk.videnskab.jura:

> Trist. Det sker dog hele tiden på TV, det er vanskeligt at undgå der
> da billeder er så stor en del af vores omgivelser.

Jeg ved ikke præcis, hvad du mener med ovenstående. Hvis det drejer
sig om malerier etc., så gælder der særlige regler for affotografering
af disse. Der gælder også særlige regler for kunstværker anbragt på
offentlige områder. I de tilfælde hvor TV2 eller DR bringer 'aftryk'
af billeder bragt i avisen, da sker det efter aftale med Scanpix eller
Polfoto.

Det er iøvrigt også forbudt at affotografere en TV-skærm og bringe
billedet i en avis, f.eks. Dronningens Nytårstale. Det betragtes
nemlig IKKE som et citat, selvom der er tale om et uddrag af et
videobånd, der viser med 50 halvbilleder i sekundet.

>Hvad handlede historien (reelt) om? Billed-Bladets dækning af de
>kongelige, eller kronprinsens nye kæreste?

Naturligvis det sidste.

> [...]
>sådanne rapporter (og artikler), har de virkelig enten brudt loven
>eller fået tilladelse fra Ekstra Bladet?

Det kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke kender de rapporter, du
refererer til.

> [...]
>fri debat. Jeg kunne også bare henvise til message-id og linienumre i
>stedet for at citere dit indlæg direkte, men det ville ikke ligefrem

Nej, men dit ytringsfrihed er ikke blevet krænket, og det er det, der
var dit udgangspunkt. Din grundlovssikrede ret til ytringsfrihed giver
jo ikke ret til at viderebringe andres ytringer, udover altså den
føromtalte citatret (der altså generelt ikke gælder for billeder).

>I har sku' en god fagforening, som "programmør, og derfor uden
>rettigheder" kan jeg godt være misundelig.

Så må du jo møde op i Prosa (?) og presse dem til at udføre et større
lobbyarbejde i den henseende. Dansk Journalistforbund er kendt (eller
berygtet) for at have et af de største fagforeningskontingenter i
landet, og noget af det man f.eks. får for det er den slags
lobbyarbejde, der sikrer rettighederne til det arbejde, man laver. Men
det er ligesom ikke relevant i denne tråd (og gruppe).

>I Wolf's tilfælde er der dog tale om gengivelse i en kritisk
>sammenhæng, og billederne var fra bøger, ikke aviser eller
>tidsskrifter, så jeg vil mene han også kan komme ind her.

Det er jo ikke til at sige udelukkende på grundlag af Wolf'
oprindelige indlæg. Vi ved jo ikke hvad det er for nogle billeder -
det kunne jo f.eks. være billeder, der var taget til en avis og mod
betaling bragt i den pågældende i bog.

Jeg ville i hvert fald under alle omstændigheder, hvis jeg var Wolf,
checke med de oprindelige ophavshavere til de pågældende billeder.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 26-08-02 15:00

jan@stevns.net writes:

> Jeg tvivler - billeder har jeg aldrig set nogen citere,

Det har jeg, tit. Analyser af reklamekampagner er stort set umulige
uden at citere billeder fra reklamerne, og det samme gælder analyser
af de mere følelsesladede avis- og ugebladskampagner, hvor billeder
spiller en stor rolle.

> og at vise et billede, som argumentation, for at andre bruger samme
> billede uden at have indhentet tilladelse

Jeg tvivler stærkt på at "uden at have inhentet tilladelse" er hvad
Wolf mener med "tvivlsomt brug af kildemateriale". Jeg kender ham fra
andre grupper, og det virker langt mere sandsynligt at han henviser
til hvad en historiker vil betegne som "manglende kildekritik".

F.eks. et billede af en lastbil der angiveligt skulle være brugt til
at transportere fanger til en koncentrationslejr for rødhårede i
Norge, men hvor man af nummerpladen, eller ved at sammenligne med en
anden kilde, kan se at den i virkeligheden har været brugt til at
transportere hvede på Malta.

Den slags vil være langt mindre overbevisende, hvis man ikke kan
citere det omtale billede.

> er imo. et noget hult argument - mon ikke dommeren vil grine svedent?

Det vil være trist for vort demokrati.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 26-08-02 18:40

Jens Tønnesen <nospam2002-01@pressefoto.dk> writes:

> Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> skrev den Mon, 26 Aug 2002
> 15:45:06 +0200 i dk.videnskab.jura:

> Jeg ved ikke præcis, hvad du mener med ovenstående.

Man kan ikke optage TV fra en travl forretningsgade uden at få en
masse billeder i søgeren, f.eks. reklamer, avisforsider, motiver på
t-shirts, plakater.

> Naturligvis det sidste.

Så mener jeg ikke den sag er relavant for muligheden for at føre en
fri debat, og derved ytringsfrihed i bred forstand.

> [...]
> jo ikke ret til at viderebringe andres ytringer, udover altså den
> føromtalte citatret (der altså generelt ikke gælder for billeder).

Din bemærkning i parantes lyder godt nok som en begrænsning af
ytringsfriheden. Men hvis du har ret falder det så blot udenfor den
"grundlovssikrede" del af ytringsfriheden.

> Så må du jo møde op i Prosa (?) og presse dem til at udføre et større
> lobbyarbejde i den henseende.

Det er Dansk Medisterforbund jeg er medlem af, men jeg burde
selvfølgelig skifte til en fagforening der er klar over at nogen af
deres medlemmer er programmører

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 27-08-02 14:32

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> skrev den Mon, 26 Aug 2002
19:40:04 +0200 i dk.videnskab.jura:

>Man kan ikke optage TV fra en travl forretningsgade uden at få en
>masse billeder i søgeren, f.eks. reklamer, avisforsider, motiver på
>t-shirts, plakater.

Det er der heller ikke noget problem. Disse 'billeder' er anbragt i
det offentlige rum og det betragtes derfor ikke som en
ophavsretkrænskelse at gengive dem.

>Det er Dansk Medisterforbund jeg er medlem af, men jeg burde
>selvfølgelig skifte til en fagforening der er klar over at nogen af
>deres medlemmer er programmører

DM beskæftiger sig også med ophavsret, fordi en stor del af deres
medlemmer producerer videnskabelige artikler etc. Men de har sikkert
ikke opdaget, at de har programmører i folden.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk