Økonomi og kostomlægning
Fra : Tina

Dato : 19-08-02 08:44

Hej gruppe

Har læst alle de gode råd der er i en anden tråd om lav økonomi og
kostomlægning. Fint nok. Hvis man altså har råd til det!

Selv skal jeg smide en hel del kilo. Hvor mange, vil jeg ikke ind på her.

Min økonomi siger 150-200 kr. om ugen til ALT: Mad, toiletartikler, mit
kæledyr, rengøringsmidler jeg løber tør for, transport ud over mit
månedskort, nyanskaffelser, gaver osv.

For så lidt penge er det fuldstændig umuligt at spise sundt og varieret, med
3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider om dagen.

Jeg har ikke nogen fryser, og har under ingen omstændigheder mulighed for at
få fat i en, eller låne fryseplads nogle steder.

Mælk og de fleste surmælksprodukter kan jeg overhovedet ikke få ned, uanset
hvor godt de end er maskeret.

Har det på samme måde med al fisk. Om det hedder tun, makrel, fiskefileter
eller fiskefrikadeller er ligegyldigt. Ingen får mig til at spise fisk.

Jeg bager mit brød selv.

Rigtig aftensmad hver dag er der bare ikke råd til, hvis der også skal være
råd til morgenmad og frokost.

Og jeg hare ikke bare fri adgang til et hav er forskellige krydderier og
andre ting, der kan peppe lidt ris eller pasta op. Selv 10 kr. til et
krydderi er MANGE penge for mit ugebudget.

Slik, kager og andre søde sager ryger aldrig i min indkøbskurv. Jeg spiser
så sundt, som det kan lade sig gøre på en meget stram økonomi.

Pizza flotter jeg mig med en enkelt gang hver anden måned.

Jeg skriver dette for at give jer en indsigt i, hvad det vil sige at have en
meget stram økonomi, og så skulle tabe rimeligt mange kilo oven i købet. (Vi
snakker ikke bare om 20-30 kilo).

Det er håbløst. Prøver også at få et arbejde. Men hold op, hvor er der mange
fordomme om meget overvægtige mennesker på arbejdsmarkedet! (Dette har jeg
ikke lyst til at uddybe min viden om).

Tænk jer lige om, inden i med det samme beskylder studerende for at bruge
alle deres penge på pizza, øl og slik

Tina

Fra : sanne

Dato : 19-08-02 09:12

Hej Tina,

150 - 200 kr om ugen er bestemt ikke mange penge og jeg har i hvertfald ikke
nogen patentløsning på at få dem til at række. Men måske mine erfaringer kan
være en hjælp alligevel, jeg har nemlig prøvet at få det til at rende rundt
med næsten ligeså lidt ganske vist uden kæledyr men med en mand istedet -
det er ikke billigere!

Prøv om du kan lave en madplan for 2 uger eller en måned ad gangen, så du
får lidt gevinst ved at købe lidt større portioner og vigtigst af alt ikke
få noget i overskud. Det er det skraldespanden "spiser" der koster mest for
mange. Skriv op hvad du spiser i dag til alle måltider og overvej om noget
kunne gøre mere kalorievenligt og husk at en god spadseretur er stadig
gratis - måske kunne du også spare på ekstra transportomkostninger ved at
fragte dig selv og så får du gratis motion.

Selvom pasta er billigt så mætter kartofler mere for færre kulhydrater,
frugt og rå gulerødder mætter mere end hvidt brød og så husk at selvom du
ikke har ret mange penge så tænk om du er sulten når du spiser, så det ikke
kun er fordi det hele måske virker håbløst.

Lige nu forsøger jeg en ny plan inspireret af Lone Ladefogeds ideer: hvis
jeg har lyst til at spise skal jeg strikke to pinde på mit strikketøj og
hvis jeg stadig er sulten og ikke kun tørstig, så er det ok at åbne lågen
til køleskabet.

Held og lykke og god fodtur

Sanne

Fra : KatjaStrofen

Dato : 19-08-02 09:31

Tina <misstinadk@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d60a206$0$389$d40e179e@nntp01.dk.telia.net...
> Hej gruppe
>
> Har læst alle de gode råd der er i en anden tråd om lav økonomi og
> kostomlægning. Fint nok. Hvis man altså har råd til det!

Tjaeh ofte har man nu råd til noget af det

> Min økonomi siger 150-200 kr. om ugen til ALT: Mad, toiletartikler, mit
> kæledyr, rengøringsmidler jeg løber tør for, transport ud over mit
> månedskort, nyanskaffelser, gaver osv.

Jeg tror mange har haft en lign økonomi.. ihvertilfælde hvis de har været på
SU! - min økonomi har været at jeg ca havde 1000 om måneden når alle
regninger var betalt.. og jeg tillod mig endda at ryge ved siden af.. så mit
madbudget har lignet dit meget.. for når tobakken var betalt var jeg nede på
ca 600 om måneden til mad, rengøringsmidler osv osv.

> For så lidt penge er det fuldstændig umuligt at spise sundt og varieret,
med
> 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider om dagen.

Jeg er faktisk lidt uenig - det er svært.. men der kan nu lade sig gøre

> Jeg har ikke nogen fryser, og har under ingen omstændigheder mulighed for
at
> få fat i en, eller låne fryseplads nogle steder.

Se det er meget ærgeligt! - nu ved jeg ikke hvorfor du under ingen
omstændigheder har mulighed for at få fat i en ? - om det er fordi du ikke
har råd til anskaffelsen eller at have en stående [strømmæssigt] - fordi..
kig i gul og gratis eller dba eller lign.. der er faktisk ofte nogle der
forærer frysere væk! - har selv prøvet at komme af med min skabsfryser i en
evighed! og prisen var nu blot afhentning!

> Mælk og de fleste surmælksprodukter kan jeg overhovedet ikke få ned,
uanset
> hvor godt de end er maskeret.

Og her er det så lidt svært.. - fordi havregyn er billigt! - men hvad spiser
du til morgenmad normalt ? for det må da ikke være nogle af de her alm
morgenmadsprodukter.. da de ofte kræver mejeriprodukter.

> Har det på samme måde med al fisk. Om det hedder tun, makrel, fiskefileter
> eller fiskefrikadeller er ligegyldigt. Ingen får mig til at spise fisk.

LOL - jeg kan lige få makrel i tomat ned.. - men ellers holder jeg mig selv
langt fra fisk!
Kan dog fortælle lever og hjerter er meget billigt.. og ofte på tilbud =
endnu billigere - og kan man lide det.. smager det jo godt *GG* [Elsker
lever] og fedtdelen i disse produkter er så vidt jeg er informeret..
minimal!

> Jeg bager mit brød selv.

Er der ikke penge at spare ved at k øbe billigt brød ?

> Rigtig aftensmad hver dag er der bare ikke råd til, hvis der også skal
være
> råd til morgenmad og frokost.

Ketchup og pasta koster ikke det vilde.. - selvom det ikke er en speciel
varieret aftensmad!

> Pizza flotter jeg mig med en enkelt gang hver anden måned.

Lad være med det - det er spild af penge! - og bestemt ikke sundt
Tænk på alle de kryderier du kunne købe i dit stramme budget! :)

> [...]
en
> meget stram økonomi, og så skulle tabe rimeligt mange kilo oven i købet.

Jamen kender problemet :) fordi når jeg får smidt ca de antal kilo.. så kan
jeg så begynde forfra og smide det samme en gang til *GGG* Og min økonomi
har skam været ligesådan!

> [...]
mange
> fordomme om meget overvægtige mennesker på arbejdsmarkedet! (Dette har jeg

Se det er jeg både enig og uenig i! - men mit råd til dig må være [nu ved
jeg jo ikke hvad du laver osv - går ud fra du er på SU] Søg f.eks. et
rengøringsjob i din fritid! Selv med min enorme kampvægt.. - har jeg slet
ikke haft svært ved at finde job indenfor rengøringssektoren - af de
utallige job jeg har søgt [Jeg skifter tit og frivilligt job.. nye indput
osv] - har jeg faktisk kun en gang fået et afslag.. og det var fordi det var
stuepigeagtigt jobbet... - havde jeg vidst det.. havde jeg dog heller ikke
søgt det!.. Ellers er der mulighed som tilkaldevikar.. - i f.eks..
institutioner! og et kedeligt men sundt job.. kunne være at dele aviser
ud! - men der får man altså en klat motion med på vejen. - så det handler
bare om man ikke skal være så kræsen med jobvalget :)

> Tænk jer lige om, inden i med det samme beskylder studerende for at bruge
> alle deres penge på pizza, øl og slik

Jeg beskylder nu stadig nogle studerende for det! - kan se hvordan min
omverden bruger deres penge! Og efter jeg har fået job og arbejder meget
[tjener ca 1700 ved siden af SU'en] Så har jeg da også sat mig forbrug
op.... jeg har råd til pizza ofte.. vælger dog at takke nej til det!

> Tina

Katja

Fra : Tina

Dato : 19-08-02 18:15

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i

> [...]

> med
>
> Jeg er faktisk lidt uenig - det er svært.. men der kan nu lade sig gøre

Har prøvet i fire år nu, og for mig lader det sig simpelthen ikke gøre. Og
ja, jeg har haft en god diætist til at gå min kost og dagligdagens budget
igennem, og fundet, at der virkelig ikke er noget at ændre.

> [...]
en
> evighed! og prisen var nu blot afhentning!

1. Ikke råd til anskaffelsen.
2. Ikke råd til at have en fryser kørende.
3. Ikke plads til den, uanset hvad jeg smider ud og flytter rundt på. Heller
ikke en lille én.

> [...]
> du til morgenmad normalt ? for det må da ikke være nogle af de her alm
> morgenmadsprodukter.. da de ofte kræver mejeriprodukter.

Spiser brød. Har aldrig brudt mig om div. ceralier, incl. havregryn og
havregrød.

> [...]
> endnu billigere - og kan man lide det.. smager det jo godt *GG* [Elsker
> lever] og fedtdelen i disse produkter er så vidt jeg er informeret..

Lever og hjerter vender sig i min mave, hvis det overhovedet når derned.

> Er der ikke penge at spare ved at k øbe billigt brød ?

Billigt brød = ofte dårlig kvalitet. Er opvokset med sundt, fedtfattigt
hjemmebagt brød. Har altid bagt selv. En skive papluft fra Sculstad, Koberg
og hvad de ellers hedder, hverken smager eller mætter som en skive af mit
hjemmebagte.

> være
>
> Ketchup og pasta koster ikke det vilde.. - selvom det ikke er en speciel
> varieret aftensmad!

Ved det. Har nu levet på lavbudget i 4 år, så jeg har været hele turen
igennem med pasta på 100 måder, ris på 100 måder, kartofler på 100 måder osv

> Lad være med det - det er spild af penge! - og bestemt ikke sundt
> Tænk på alle de kryderier du kunne købe i dit stramme budget! :)

Nul, min pizza i selskab med vennerne en sjælden gang imellem, er hellig. Og
desuden en fast, hyggelig tradition, som ingen af os kunne tænke os at
bryde.

> [...]
> ud! - men der får man altså en klat motion med på vejen. - så det handler
> bare om man ikke skal være så kræsen med jobvalget :)

Se mit svar under min arbejdssituation, i mit svar til Carsten Riis.

> [...]
> [tjener ca 1700 ved siden af SU'en] Så har jeg da også sat mig forbrug
> op.... jeg har råd til pizza ofte.. vælger dog at takke nej til det!

Der er forskel på at beskylde nogle studerende for det, og at beskylde alle
studerende for det

Tina

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-08-02 15:02

Tina wrote:

> Hej gruppe
>
> Har læst alle de gode råd der er i en anden tråd om lav økonomi og
> kostomlægning. Fint nok. Hvis man altså har råd til det!

Nu er jeg lidt grov (det er jeg så flere steder i indlægget, så vis du
ikke kan klare bramfrie holdninger, så la være med at læse videre) :
Det er et spørgsmål om prioritering.

Man kan også tage fat på den anden side af "kalorieregnskabet":
Forbruget

Og følgende koster ikke noget:
fx
Har du en cykel: så brug den (noget mere)
Bor du i en etage-ejendom: Ta' trappen bare en etage, senere flere.
Bruger du bussen (ja, det må du gøre, da du har månedskort) : Gå til et
stoppested længere væk eller stå af "for tidlig" og gå resten af vejen.

> Selv skal jeg smide en hel del kilo. Hvor mange, vil jeg ikke ind på her.

Fair nok

Jeg kan forstå på dit indlæg, at det er større projekt (mere end 20-30
kilo).

Tja et eller andet sted skal du starte. Hvor, hvordan eller med
hvad/hvem du starter må du selv om.

> Min økonomi siger 150-200 kr. om ugen til ALT: Mad, toiletartikler, mit
> kæledyr, rengøringsmidler jeg løber tør for, transport ud over mit
> månedskort, nyanskaffelser, gaver osv.

Dvs. ca. 800 kroner om måneden. Det lyder lidt som en studerende på SU.

Toiletartikler: tja, en pakke toiletpapir koster 11 kroner i netto og
holder for 2 personer ca. en måned dvs. ca. 33 øre pr. dag.
Piger/kvinder skal naturligvis have nogle hygjienebind eller tamponer,
hva koster de? På tilbud mener jeg have set 2 pakker Always for 55
kroner?
Tandpasta: man behøvedes ikke tage tandpasta hen over hele tandbørsten.
Halvdelen kan gøre det. Hermed fordobles forbrugsperioden.

Rengøringsmidler: Det skal da til, men det behøvedes ikke være Hardol,
AjaxVidunderduft, VelSpringSensation eller LimeLite-afkalker.
Der findes billigere alternativer fx i serien "et godt køb" fra FDB
findes: opvaskemiddel, grundrengøring og WC-rens. Afkalkning: Brug
eddike på en svamp på de store flader eller kog elkedlen med eddike.

Månedskortet. Det lyder som noget offentlig transport halløj. Hvor langt
er der til din uddannelsesinstitution? Har du en cykel?

Kæledyr: Tja, nu har jeg en mere pragmatisk syn på kæledyr, så jeg vil
helst ikke fortælle om, hvad man bør prioritere et sådant i tilfælde af
stram økonomi.

Nyanskaffelser og gaver: hvor tit skal du have nyanskaffelser eller
give gaver?
Det skal lige siges, at nyanskaffelser for mig er: tv, stereoanlæg,
computer mv.
Og gaver: tja der kan også gå sport i at finde gode billige gaver. Eller
hvis det er rigtig stram: gi et klippekort af tjenesteydelser fx gi 10
ydelser, hvor fx en flytning koster 4 "klip" eller maling af rum i en
lejlighed 2 "klip". Det kan det også gå lidt sport i.

osv. tja det er udgifter som jeg kender alt til. De fleste af dem er
overflødige.

I hele taget kan du jo gøre det, at du har en "småpenge"-opsparing, hvor
du ligger de 25 øre, 50 øre, 1 og 2 kroner (og en femmer en gang
mellem) som man samler i løbet af et par uger og derigennem spare op til
de "udskrivninger" der kommer en gang imellem.

På jævnt dansk: Gennemgå din økonomi med en tættekam. Krone for krone!
Der findes to lovlige måder at ændre på økonomien: få mere indtægt eller
færre udgifter.
Hvis de to kan kombineres i form af mere indtægt og færre udgifter, så
skal du bare se underværker på bundlinjen.

Hvis du er overbevist om, at ingen af delene kan lade sig gøre, så
ændres din økonomi ikke.

> For så lidt penge er det fuldstændig umuligt at spise sundt og varieret, med
> 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider om dagen.

Hmmm, hva spiser du nu?

Prøv at lave en "maddagbog" om ALT hvad du putter i munden i en uges
tid.
Helt ned på gram og centiliter niveau. Vel og mærke TILBEREDT mad.
Husk: vær ærlig (eller bedre sagt: Det må du selv om. Det er jo for dig
selv du laver det, hvis du vælger at lave det)

Derefter kan du jo kigge på, om der er noget man kan skifte ud eller
helt undlade.

> Jeg har ikke nogen fryser, og har under ingen omstændigheder mulighed for at
> få fat i en, eller låne fryseplads nogle steder.

Det lyder som boformen: Kollegium

Du har et køleskab: Åbn det idag. Hvad er der i det?
(du kan bruge det som side 1 i din maddagbog)

> Mælk og de fleste surmælksprodukter kan jeg overhovedet ikke få ned, uanset
> hvor godt de end er maskeret.

Hvilke kan du "få ned"?

> Har det på samme måde med al fisk. Om det hedder tun, makrel, fiskefileter
> eller fiskefrikadeller er ligegyldigt. Ingen får mig til at spise fisk.

Ok, det udelukker i hvert fald en hel del fødevarer.

Hvad spiser du så?

Det er ikke så vigtig at vide, hvad du ikke gør, men at vide hvad du
gør.
Det er den eneste måde at kunne fortælle dig, hvad der kan laves om.

Du må jo gøre et eller andet for, at kiloerne er kommet og bliver hvor
de er.

> Jeg bager mit brød selv.

Det er godt sted at starte.

> Rigtig aftensmad hver dag er der bare ikke råd til, hvis der også skal være
> råd til morgenmad og frokost.

Hva kalder du for rigtig aftensmad?
(det vil fremgå af din maddagbog om en uges tid )

> Og jeg hare ikke bare fri adgang til et hav er forskellige krydderier og
> andre ting, der kan peppe lidt ris eller pasta op. Selv 10 kr. til et
> krydderi er MANGE penge for mit ugebudget.

Hmmm, hvor store madportioner har du tænkt dig at krydre?

Visse krydderier er dyre i "udskrivning", men tilgengæld holder de jo
længe, så "prisen pr. gang" er ca. 20-50 øre.

Har du tænkt på krydderier man kan få hos Tiger, Søsterne Grene eller
andre "billigmarkeder"
(naturligvis hvis sådanne findes i nærheden af hvor du bor)

> Slik, kager og andre søde sager ryger aldrig i min indkøbskurv.

Også et godt sted at starte

> Jeg spiser
> så sundt, som det kan lade sig gøre på en meget stram økonomi.

Nu er jeg lidt grov: Hvis du totalt overbevist om det, så hjælper det
ikke engang at spørge andre om råd.

Vil du lave om din situation? Hvor der er vilje er der vej.

> Pizza flotter jeg mig med en enkelt gang hver anden måned.

En pizza: ca. 40 kroner = ca. 4 glas krydderier.

> Jeg skriver dette for at give jer en indsigt i, hvad det vil sige at have en
> meget stram økonomi, og så skulle tabe rimeligt mange kilo oven i købet. (Vi
> snakker ikke bare om 20-30 kilo).

Må man spørge hvordan de er kommet?

> Det er håbløst.

Nu er jeg grov igen: Nope, et spørgsmål om prioritering

Når noget er håbløst, så kan man ligeså godt lægge sig hen og dø!

Et par dage efter, at jeg blev vraget af en pige som jeg har forelsket
mig og jeg lige fik lov til at "slikke hjertesorg" hjemme, så stillede
mine forældre mig overfor følgende spørgsmål:

1) Hvad er din situation?
2) Hvad så fremover (i alle henseender)?
3) Hvad har du af ressourcer?
4) Hvordan vil du indsætte ressourcerne?
5) Er der særlige forhold, som du skal tage højde for?

Særlig punkt 5 kan være en "undskyldning" for ikke at udføre punkt 2.
Fx har jeg i mange år troet, at min knæskade afholdte mig fra at tabe
mig, men det er for såvidt en selvforstærkende argument: Jeg har en
knæskade --->> jeg dyrker ikke motion --->> jeg tager på --->> min
knæskade bliver værre --->> jeg dyrker ikke motion ---->>> you got the
picture.

Punkt 3, 4 og 5 skal evalueres løbende fx en gang om ugen eller andet
passende mellemrum. Gerne i samarbejde med en udenforstående (man stirer
sig gerne selv blind på problemer)

Når man har kørt den øvelse et par gange, så kører den på ryggraden hver
gang man har mødt en tilsyneladende barriere og det første "chok" har
lagt sig og man skal til at orientere sig påny.
Nogen vil kalde den for Gullbergs kriseforløb. Andre vil genkende den
som en afledt fempunkts-befaling fra forsvaret. I hele taget kan man
betragte det som man vil. Hovedsagen er, at man kommer videre fra der
hvor man står.

> Prøver også at få et arbejde.

Hvad er det for arbejde?

> Men hold op, hvor er der mange
> fordomme om meget overvægtige mennesker på arbejdsmarkedet! (Dette har jeg
> ikke lyst til at uddybe min viden om).

Du forstærker din egen situation med den holdning:

Jeg kan ikke få arbejde fordi jeg er overvægtig (det du skriver ovenfor)
og jeg er overvægtig fordi jeg ikke har noget arbejde (resten af dit
indlæg fremgår det, at du ingen penge har til at slanke dig).

Hvordan har du tænkt dig, at bryde den "onde cirkel"?

Hvad skal komme først for at den anden ting går i opfyldelse? Den mindre
krop eller arbejdet?

Og ja, jeg ved godt, at der findes fordomme mod svært overvægtige,
sorte, kvinder, ældre, handicappede, blondiner eller jyder.
Der er bare forskel på, at man ved at der findes fordomme og til at lade
fordommene styre ens liv.

> Tænk jer lige om, inden i med det samme beskylder studerende for at bruge
> alle deres penge på pizza, øl og slik

Tja, det er sikkert mine kommentarer du tænker på. Og jeg må indrømme,
at jeg (har boet på tre forskellige kollegier fra aug1994-sep2001 på
tværs af landet) taler såmend kun ud fra min egen erfaring.

Det var ikke møntet på ALLE studerende, men alene på de mennesker, som
bruger penge på pizza, øl og slik og samtidig siger, at de ikke har råd
til noget.

Fx visse typer brokker sig over at de ingen penge har, men samtidig
kommer gående med en kasse Grøn tuborg og for tredje dag i træk ringer
efter pizza, samt altid har en pose slik liggende til "omdeling" fordi
man ikke ønsker at være en dårlig vært.

Har selv været sådan i et halvt års tid. Men så var der en god ven som
fortalte mig et par sandheder. Og vupti, min økonomi blev bedre og jeg
burde kunne tabe mig, men jeg skar bare et par "unødvendigheder" væk (fx
slikken til gæsterne, som jeg altid selv fik ædt inden de kom) og
erstattede den grønne tuborg med Faktas Danskepilsner. Tilgengæld kunne
jeg komme "i byen og male den rød" uden det gav underskud på
bankkontoen.

Og nej, jeg er ikke "born again slim and smart".
Jeg har stadig visse fejldispositioner, men jeg vil ikke klandre det på
den situation som jeg sidder i, samfundet, andre eller nullermændene.
Næh, jeg har redt min egen seng og nu skal jeg til at sove.

Fra : Girlie

Dato : 19-08-02 16:58

"Carsten Riis" <carsten.riis@privat.dk> skrev i en meddelelse
:

> 1) Hvad er din situation?
> 2) Hvad så fremover (i alle henseender)?
> 3) Hvad har du af ressourcer?
> 4) Hvordan vil du indsætte ressourcerne?
> 5) Er der særlige forhold, som du skal tage højde for?

Kære Carsten!!
Du har sagt så mange gode og rigtige ting i dette indlæg, og det var DET
spark JEG havde brug for...især med henblik på økonomi....min trænger til
grundig sanering.
Det første jeg har ændret er halvvering af cigaret forbrug og cola forbrug -
det sidste ved at købe sukkerfri kemikalholdig saft i smagsformer jeg kan
"få ned". en 10'er for 7 liters saft er bedre en 16 kr for 1½ liter cola
Jeg er blevet helt inspireret af dit indlæg!
Nu har jeg en datter der både bruger bleer og har nogle lidt vanskelige
kostvaner, så der ryger ekstra ting i indkøbskurven, men sådan er det jo og
jeg ved, at det ikke er det, der vælter budgettet. Det gør til
gengæld..rødme..TAXA, byture, take-out, kantine, halvliter colaer osv...
Slå mig lige hårdt!!!*GG*

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-08-02 16:58

Girlie <girlie@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Det gør til gengæld..rødme..TAXA, byture, take-out, kantine,
> halvliter colaer osv... Slå mig lige hårdt!!!*GG*

hey Girlie....

nu kan det godt være jeg spørger ufatteligt dumt....
men har du ikke for nylig smidt rigtig mange kilo??
eller er det udelukkende den økonomiske side af sagen du snakker om her?

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Girlie

Dato : 19-08-02 20:38

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> hey Girlie....
>
> nu kan det godt være jeg spørger ufatteligt dumt....
> men har du ikke for nylig smidt rigtig mange kilo??
> eller er det udelukkende den økonomiske side af sagen du snakker om her?

Det er begge dele - især okønomien hvilket gør det til OT. men begge dele
handler om viljestyrke, rygrad og mådehold....svære ting.
Jeg har lige spist en bøf - før det røg der en mælkesnitte, havrefras,
knækbrød m/smør og pålægsschokolade og kartoffelsalat ned. Og det var bare
aftensmaden. Til morgenmad fik jeg en snickers, en bolle og en skinketoast
til frokost - nedskyllet med en flaske rigtig cola.
SKRRIIIIG!!!
Jeg har dage hvor jeg grovæder og dette er en af dem...tør slet ikke
fortælle om min weekend og sidste uge. Jeg er bange og har lyst til at kaste
op...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-08-02 20:50

> [...]

> Jeg har dage hvor jeg grovæder og dette er en af dem...tør slet ikke
> fortælle om min weekend og sidste uge. Jeg er bange og har lyst til

uuuhhhh de dage kender jeg ALT for godt for tiden..... sjovt nok rammer det
os især de weekender hvor vi er sådan rigtig broke....
du ved... dage hvor man VED man ikke har råd til at købe en is eller ikke
kan tillade sig at gå en tur fordi man skal gemme den smule penge man har
til om mandagen fordi kæresten skal på job...
det er også de dage hvor lækkersulten tager overhånd her i huset.... vi kan
æde og æde og æde konstant....
nogle gange vandrer jeg rundt i huset efter et eller andet lækkert og kan
intet finde... hvilket på sin vis er godt men også hamrende frustrende....
har jeg derimod lidt guf i huset... en halv pose chips ( en pose kan
somregel række til fire gange hvor jeg er lækkersulten eftrehånden) nogle
æbler eller nektariner........ nogle gulerødder... så er lækkersulten ikke
så voldsom fordi jeg _ved_ jeg bare kan gå ud og tage noget....
efterhånden har jeg vænnet mig af med smør, chokolade, og alskens usunde
ting og sager....
men jeg kan ganske enkelt ike undvære min cola.... jeg vil ikke undvære min
franskbrød ( min mave reagerer bedre på det end på rugbrød.. forklaring
følger i et andet indlæg)... men sådan overordnet set er det også det mest
usunde i min kost..... men rører vægten sig?? not really... jeg ligger
stabil på 68 kg..... ville gerne bare lige smide 3-5 kg....
og jeg ved det lyder plat for mange af jer der er meget overvægtige.... men
jeg har selv været oppe og veje omkring 90 kg...... så jeg VED hvordan det
føles... ligesom jeg også har været nede og veje 65 kg.... og jeg ved
hvordan det føles..... og jeg ved GODT hvor det føles bedst.....

når det er sagt så søger jeg lidt gode råd.....
men jeg starter lige en ny tråd om det for det hører ikke lige under her

--

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 28-08-02 07:55

"Girlie" <girlie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> fortælle om min weekend og sidste uge. Jeg er bange og har lyst

Har du tænkt på - at du måske mangler mental næring - altså
livsenergi, som de beskriver i sylfiderne? Eller spiser du fordi
du er frustreret?

Spurte en der selv har været igennem spiseforstyrrelsernes helvede
( trøstespisning)

Kærlige hilsner
J¤mfruen) Healer, der nu arbejder med at
hjælpe andre videre i livet

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-08-02 21:11

Girlie wrote:

> Kære Carsten!!
> Du har sagt så mange gode og rigtige ting i dette indlæg, og det var DET
> spark JEG havde brug for...

snip

> Slå mig lige hårdt!!!*GG*

Your welcome. Slam!

mvh

Carsten

Fra : Tina

Dato : 19-08-02 18:01

> [...]
> >
> Nu er jeg lidt grov (det er jeg så flere steder i indlægget, så vis du
> ikke kan klare bramfrie holdninger, så la være med at læse videre) :

Enig

> Man kan også tage fat på den anden side af "kalorieregnskabet":
> Forbruget
>
> Og følgende koster ikke noget:
> fx
> Har du en cykel: så brug den (noget mere)

Nul cykel, og jeg heller ingen intentioner om at anskaffe mig én! Hvad
grunden er til dét, kommer ikke nogen ved.

> Bor du i en etage-ejendom: Ta' trappen bare en etage, senere flere.

Tager altid trapperne.

> Bruger du bussen (ja, det må du gøre, da du har månedskort) : Gå til et
> stoppested længere væk eller stå af "for tidlig" og gå resten af vejen.

Fin nok med alle dine motionsråd. Og fint nok, hvis andre kan bruge dem!

Det er ikke min motion min økonomi drejer sig om! Får nemlig rigelig
motion - mere, end jeg "kan klare mig med, for at tabe mig"

> [...]
>

> Toiletartikler: tja, en pakke toiletpapir koster 11 kroner i netto og
> holder for 2 personer ca. en måned dvs. ca. 33 øre pr. dag.

Nul, ikke her. 1 pakke tioletpapir rækker max 1½ uge, uanset hvor meget, der
end bliver sparet på det.

> Piger/kvinder skal naturligvis have nogle hygjienebind eller tamponer,
> hva koster de? På tilbud mener jeg have set 2 pakker Always for 55
> kroner?

30 kr. i Netto

> Tandpasta: man behøvedes ikke tage tandpasta hen over hele tandbørsten.
> Halvdelen kan gøre det. Hermed fordobles forbrugsperioden.

Har aldrig brugt mere tandpasta, end alle mine tandlæger gennem tiden har
anbefalet: Hvad der svarer til ens lillefingernegl.

> [...]
> findes: opvaskemiddel, grundrengøring og WC-rens. Afkalkning: Brug
> eddike på en svamp på de store flader eller kog elkedlen med eddike.

Har aldrig brugt dem. Universal rengøringsmiddel, wc-rens og opvaskemiddel
er, hvad jeg har i huset, og benytter til al rengøring. Rodalon deler jeg
med flere andre.

> Månedskortet. Det lyder som noget offentlig transport halløj. Hvor langt
> er der til din uddannelsesinstitution? Har du en cykel?

Mit månedskort er jeg dybt afhængig af af flere årsager, og selv hvis jeg
havde cykel, ville jeg under ingen omstændigheder kunne undvære mit
månedskort. Hvorfor, hører til mit privatliv.

> Kæledyr: Tja, nu har jeg en mere pragmatisk syn på kæledyr, så jeg vil
> helst ikke fortælle om, hvad man bør prioritere et sådant i tilfælde af
> stram økonomi.

Hver har sit syn på kæledyr. For mig er et hjem ikke et hjem, hvis der ikke
er dyr.

> Nyanskaffelser og gaver: hvor tit skal du have nyanskaffelser eller
> give gaver?
> Det skal lige siges, at nyanskaffelser for mig er: tv, stereoanlæg,
> computer mv.

Nyanskaffelser er alt fra papir og blyanter, til tøj, sko, overtøj, ny
opvaskebørste osv. For mig.

> [...]
> ydelser, hvor fx en flytning koster 4 "klip" eller maling af rum i en
> lejlighed 2 "klip". Det kan det også gå lidt sport i.

Jaja, fint nok, hvis der er andre der her kan bruge dit råd. Jeg kan ikke.

> [...]
> mellem) som man samler i løbet af et par uger og derigennem spare op til
> de "udskrivninger" der kommer en gang imellem.

Det er der heller ikke til. På 2 uger kommer der max 10 kr. i sådan en
bøtte.

> På jævnt dansk: Gennemgå din økonomi med en tættekam. Krone for krone!

Og det tror du ikke, er gjort på utallige måder, utallige gange? Jeg har
levet på meget stram økonomi de sidste 4 år, så at spare alle steder er
blevet hverdag

> [...]
> Hvis de to kan kombineres i form af mere indtægt og færre udgifter, så
> skal du bare se underværker på bundlinjen.

Færre udgifter lader sig ikke gøre. Kunne dét ændres, tro mig, så var det
også blevet det!

> [...]
> selv du laver det, hvis du vælger at lave det)
>
> Derefter kan du jo kigge på, om der er noget man kan skifte ud eller

Afprøvet utallige gange. Intet kan undlades, intet kan skiftes ud. Jo, hvis
jeg frivilligt vil lade mig underernære, så skal der da nok være noget!

> Det lyder som boformen: Kollegium

Ikke kollegium.

> [...]
> gør.
> Det er den eneste måde at kunne fortælle dig, hvad der kan laves om.

Mit indlæg drejer sig ikke om, hvad jeg skal spise, men jeg har uddybet lidt
af problematikken ved at have en meget stram økonomi, ved at inddrage nogle
ting i mit indlæg, af de ting, folk som regel kommer med gode råd om, når
det drejer sig om "billig mad".

> Du må jo gøre et eller andet for, at kiloerne er kommet og bliver hvor
> de er.

De forsvinder også uendelig langsomt, men det ville gå hurtigere, hvis det
daglige kalorieindtag ikke kun lige dækkede kroppens behov for overlevelse.

> Det er godt sted at starte.

At starte??? Er opvokset med sundt, fedtfattigt, hjemmebagt brød.

> Hva kalder du for rigtig aftensmad?
> (det vil fremgå af din maddagbog om en uges tid )

Rigtig aftensmad = en smule kød for at få de animalske proteiner, grøntsager
og tilbehør.

> Hmmm, hvor store madportioner har du tænkt dig at krydre?

Ok, du ser frem i tiden. Det lader sig ikke gøre, når man ikke kan tage
noget jeg får i fremtiden, og bruge nu, på ting, jeg også kan have glæde af
i fremtiden.

> [...]
> andre "billigmarkeder"
> (naturligvis hvis sådanne findes i nærheden af hvor du bor)

Jada. Som sagt: Det er ikke nyt for mig, at have en meget stram økonomi.

> Også et godt sted at starte

Der er simpelthen ikke råd til det! Desuden har jeg altid hellere ville have
lidt frugt, end slik og kage.

> Nu er jeg lidt grov: Hvis du totalt overbevist om det, så hjælper det
> ikke engang at spørge andre om råd.

Jeg spørger ikke om råd.

Skrev mit indlæg for at kaste lidt lys over, hvor svært det er at følge alle
kostrådene mv, når man lever for max 200 kr. om ugen til alt.

> Vil du lave om din situation? Hvor der er vilje er der vej.

> En pizza: ca. 40 kroner = ca. 4 glas krydderier.

En pizza = en vildt hyggelig aften sammen med vennerne engang imellem. Nej,
min pizza hver 2. måned vil jeg ikke give afkald på. Skrev det, fordi det
altså ikke er alle studerende, der lever af pizza og fastfood

(Vi

> Må man spørge hvordan de er kommet?

Sygdom. Hvilke, hvornår og hvorfor, hører til privatlivets fred.

> Nu er jeg grov igen: Nope, et spørgsmål om prioritering
>
> Når noget er håbløst, så kan man ligeså godt lægge sig hen og dø!

Det er håbløst = det er håbløst at få en fuldt ud lødig kost, og så skulle
tabe sig i et rimeligt tempo oven i købet, med mit budget.

> [...]
> som en afledt fempunkts-befaling fra forsvaret. I hele taget kan man
> betragte det som man vil. Hovedsagen er, at man kommer videre fra der

Godt for dig. Det er ikke altid, ens situation nu og her tillaader, at man
kommer videre *lige nu*

> Hvad er det for arbejde?

Har desværre sygdom at tage hensyn til + "skoletider", så det er stærkt
begrænset, hvad mine muligheder er.

> Du forstærker din egen situation med den holdning:

Nej, det er ikke en holdning. Som skrevet: Jeg har ikke i dette forum lyst
til at uddybe min viden. EOD

> [...]
> indlæg fremgår det, at du ingen penge har til at slanke dig).
>
> Hvordan har du tænkt dig, at bryde den "onde cirkel"?

Det bliver ikke brudt, før jeg er færdig med min uddannelse. En del af den
kan brydes, hvis det skulle lykkedes mig at finde arbejde.

Og droppe mine studer er der bare ingen, der får mig til. Heller ikke
slunket budget til dagligdagen, kombineret med overvægt.

> [...]
>
> Det var ikke møntet på ALLE studerende, men alene på de mennesker, som
> bruger penge på pizza, øl og slik og samtidig siger, at de ikke har råd

*G* Kender dem godt. Kender adskillige, der ligger i sprit hver weekend, og
bag efter klager over, at de ikke har råd til noget som helst.

> [...]
> den situation som jeg sidder i, samfundet, andre eller nullermændene.
> Næh, jeg har redt min egen seng og nu skal jeg til at sove.

Det hænder, at det ikke altid er hele menneskets situation, der er
selvforskyldt.

Lækkert, hvis der sidder nogle derude der kan bruge alle dine råd

Tina

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-08-02 18:39

> Nul, ikke her. 1 pakke toiletpapir rækker max 1½ uge, uanset hvor meget,
der
> end bliver sparet på det.

8 ruller til 2 mennesker i 1½ uge??????? Vi bruger en rulle pr snude her i
huset.

Hvis du betaler for strømmen, så er det noget af den dyrest form for mad, du
kan lave.

> Skrev mit indlæg for at kaste lidt lys over, hvor svært det er at følge
alle
> kostrådene mv., når man lever for max 200 kr. om ugen til alt.

Nej, det er det altså ikke. Du har en holdning om hvor svært det er, men jeg
har aldrig levet så sundt, som da jeg med to børn havde 1.700 kr. om måneden
til ALT - inkl. vinterstøvler, spejderture mv. Grov, mættende kost med lavt
fedtindhold og relativt få kalorier.

Vrøvl.

> Det hænder, at det ikke altid er hele menneskets situation, der er
> selvforskyldt.

Næ, det er den faktisk sjældent. At man er i en selvforskyldt situation,
altså. Men måden du håndterer den på, er din. Du vælger - og det gør du
altså også for 800 kr. om måneden, ikke?

Som debatoplæg var dit indlæg noget vrøvl. Når man sætter 117 forskellige
krav og restriktioner op, så er det klart at tingene ikke hænger sammen. Men
du får jo mad hver dag, og du taber dig, ergo må du gøre et eller andet
rigtigt. Så kan det jo ikke nytte at sige, at det ikke kan lade sig gøre.

Mvh Maria

Fra : Tina

Dato : 19-08-02 18:47

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i news:ajrail$280$2@sunsite.dk

Så du synes jeg vrøvler. Jaja, hver sin mening! Husk, at livet ikke er ens
eller former sig ens, fra menneske til menneske!

Tina

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-08-02 21:10

Maria Frederiksen wrote:

> Vrøvl.

Nope.

jeg kommer nærmere ind på det på torsdag.

Prøv at lave en søgning på google omkring obese people og
discrimination workplace.

mvh

Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-08-02 21:58

> Nope.
>
> jeg kommer nærmere ind på det på torsdag.
>
> Prøv at lave en søgning på google omkring obese people og
> discrimination workplace.

Vi kunne jo prøve at starte her i lille Danmark, og for mit vedkommende i
det storkøbenhavnske område. Jeg er selv stor og har kollegaer, der er multi
meget større. Er det et problem for dem? Måske. For mig? Næ. For andre
kollegaer? Næ. Kommer der nogensinde nogen kommentarer fra vores slanke
kollegaer? Næ. Fra kunderne? Næ.
Men jeg kan jo være heldig og have fundet landets eneste arbejdsplads, hvor
vægt er inderlig ligegyldig for alle andre end lige netop den overvægtige.

Burde vi ikke have en ny tråd?

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-08-02 21:07

Tina wrote:

snip: et knald godt indlæg der giver indblik i nogle forhold, der er ret
specielle

> Det hænder, at det ikke altid er hele menneskets situation, der er
> selvforskyldt.

Okay, jeg kan godt forstå, hvis du har (haft?) en sygdom, der vendte op
og ned på dit forbrændingssystem og du (stadig?) lever med symptomerne
af en sådan, at du nok ikke falder ind under hvad jeg tillader mig at
kalde den almindelige overvægtige*.
Jeg har mødt en gut i Sønderborg, der i løbet af og efter sygdomen tog
60 kilo på. Det var noget med en kirtel der sørger for forbrændingen,
der var i ubalance eller gik helt i stå.

Selv om du mener, at du ikke kunne bruge de eksempler jeg nævnte, så
gælder fempunkts-programmet stadig: Særlig punkt 5. Du har særlige
forhold som du skal tage højde for,

Der er stadig en situation du sidder i. Du har stadig en opgave du
ønsker at løse. Du har stadig visse ressourcer at arbejde med. Du kan
selv lægge en strategi, taktik og en dagligdag hvor du opfylder den
opgave du vil løse under hensyntagen til dine særlige forhold.

Og du har efter hvad du giver udtryk for, at du med din nuværende måde
at agere på gør hvad du kan. Samt at kiloerne stille og rolig bliver
færrere (og det er jo trods alt hovedsagen. Tempoet kan man nogen gange
ønske er lidt hurtigere, men huden skal jo også følge med. For hurtige
vægttab af den kaliber du skal igang med er heller ikke sundt)

Samtidig fortæller du, at du er igang med en uddannelse og du et par
gode venner du deler din tilværelse med.

Alt i alt, så er det ikke håbløst som du giver udtryk.
Medmindre du bruger /håbløst/ på en helt anden måde end den jeg kender
til.

Det med at du ikke har lyst til at dele din viden med andre med hensyn
til diskrimination af meget overvægtige. Tja det er ellers synd, at du
ikke ønsker dette, da lige præcis nyhedsgrupperne er et fremragende sted
at finde mennesker, der kan li at dele viden med hinanden.
Særligt her i gruppen vil temaet være velkommen, vil jeg tro.
Hvis du ændrer mening, så er det for min skyld ingen alarm at du deler
din viden.

Nå, jeg har lidt halvttravlt til en eksamen på onsdag. Hygge hejsa, vi
skrives ved på torsdag.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : WebWoman

Dato : 19-08-02 19:59

> En del af den kan brydes, hvis det skulle lykkedes mig at finde arbejde.

Det er da ikke noget problem at finde et arbejde!!! Aviserne mangler altid
avisbude - det giver endda motion!

Men jeg fornemmer, at du fokuserer meget på alt det, du ikke kan, ikke vil,
ikke gider, ikke har råd til.

Vend bøtten og se på dine MULIGHEDER.
Hvad kan du? Hvad vil du? Hvad gider du? Og gå så efter det.

Og har du råd til (usund) mad, så har du bestemt også råd til sund mad.

Mvh. Lisbeth

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 28-08-02 08:29

> [...]

hurtigere, hvis det
> daglige kalorieindtag ikke kun lige dækkede kroppens behov for

Nogle forslag, der ikke har været vendt her:
Inddrag linser, bønner og lign i din madplan. En pose linser /
bønner koster 15-17 kr og de indeholder masser af protein, Så kan
du helt spare det dyre kød på visse dage. JoooOOO man kan skam
leve HELT uden kød, jeg er selv vegetar, så mail mig privat om du
ønsker et par fif og billige opskrifter.

Bønnespirer: DU køber en pose med bønnespirefrø, og så dyrker du
selv dine spirer - koster kun ca mellem ½ og 1/3 af normalt, og du
kan nøjes med at fremavle mindre portioner så der intet spildes.

HVIS du som tidligere foreslået, lægger dine småmønter til side,
får du ifølge dig selv 10 kr på 2 uger = en stor pose krydderier i
de fleste supermarkeder. Oregano og timian ( blandt andre) kan
peppe selv de mest smagløse retter op.

> Rigtig aftensmad = en smule kød for at få de animalske
proteiner, grøntsager
> og tilbehør.

Kød er ikke et MUST, og slet ikke hver dag.

> [...]
kan tage
> noget jeg får i fremtiden, og bruge nu, på ting, jeg også kan

Jeg kigger på idag, hvis du skulle ud og handle NU, så ville et
par dåser flåede tomater, en pose pastaskruer en pose linser/
bønner, løg, gulerødder, æg, kartofler mælk samt det du bruger til
at bage brødet af - kunne udgøre dit meste af din kost den næste
uge. Hvis du så tillod dig selv at købe et lille brev timian samt
oregano ( 2,95 pr brev i alta) så kunne du lave nærende tomatsuppe
med linser ( 1 ds tomat til 2 dage) kartoffelfrikadeller med med
kogte gulerødder og kartofler til, omelet med løg og gulerødder,
de sidste 2 dage i ugen kunne du lave retter med kød
Voila - du var igang med at spare og få flere kalorier af de gode.
Næste uge kan du købe en pose bønner og chilikrydderi, samt
hvidløg, på den måde kan du oparbejde et lager af de sunde ting
der er billige - men som koster lidt i indkøb første gang.

> Jada. Som sagt: Det er ikke nyt for mig, at have en meget stram
økonomi.

Næh, det er der mange der har, incl min datter - der lever alene
med et barn på 4, hun har ca 250 kr om ugen til kost for de to:)
Så det er særdeles velkomment når vi engang imellem smider en
poste hjemmeavlede kartofler, gulerødder, Porrer og løg ud til
hende, så kan de få råd til at købe en pakke med 10 is i Aldi for
15 kr for de sparede penge ;)

> Jeg spørger ikke om råd.
>
> Skrev mit indlæg for at kaste lidt lys over, hvor svært det er
at følge alle
> kostrådene mv, når man lever for max 200 kr. om ugen til alt.

Hvem siger du skal følge ALLE kostrådene, havregryn smager
fortrinligt, med rosiner i og vand på - når man vænner sig til
det, og læser deklarationen: der er masser af protein i og ikke
meget fedt - og kan rent faktisk udgøre et måltid. Rosinerne går
ud for frugt. Svedsker kogt til grød, er også både sundt og
nærende med mælk på.
> [...]
fordi det
> altså ikke er alle studerende, der lever af pizza og fastfood

Der SKAL være råd og plads til en smule hygge, er jo det man
overlever på psykisk.

> Det er håbløst = det er håbløst at få en fuldt ud lødig kost, og
så skulle
> tabe sig i et rimeligt tempo oven i købet, med mit budget.

Hvis det er håbløst, hvorfor opgiver du så ikke bare?? I mine øjne
ser du jo et lille håb, en smule lysning ude i fremtiden.

> Godt for dig. Det er ikke altid, ens situation nu og her
tillaader, at man
> kommer videre *lige nu*

Hvorfor ikke?

Jeg arbejder med mennesker - er healer, og tro mig, der er ALTID
en vej frem hvis man ØNSKER det. MEN dertil skal tilføjes at nogle
kan have behovet for at føle sig nede,føle sig ussel, ubrugelig i
længere tid end andre.

> [...]
stærkt
> begrænset, hvad mine muligheder er.

> Nej, det er ikke en holdning. Som skrevet: Jeg har ikke i dette

Respekteret. MEn tilføjer lige ~ Du skaber selv din virkelighed.

> [...]
weekend, og
> bag efter klager over, at de ikke har råd til noget som helst.

Ja, nøjagtigt som dem der klager over at de ikke kan få budgettet
til at holde, slanke sig - og i samme åndedrag totalt afviser at
modtage indput fra andre.

> Det hænder, at det ikke altid er hele menneskets situation, der
er
> selvforskyldt.

Deri er vi DYBT uenige.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Britt Malka

Dato : 19-08-02 22:20

On Mon, 19 Aug 2002 09:44:27 +0200, "Tina" <misstinadk@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>ikke lyst til at uddybe min viden om).
>
>Tænk jer lige om, inden i med det samme beskylder studerende for at bruge

Jeg er helt enig med dig.

Det er svært - for ikke at sige umuligt - at slanke sig i Danmark,
hvis man ikke har de fornødne penge.

Nu er vi så heldige - det vil sige, vi har skabt vores eget held - at
vi er flyttet til udlandet, til Frankrig, hvor leveomkostningerne er
meget lavere, og hvor man kan få kvalitetsmad til en lav pris.
Resultatet var faktisk, at vi meget hurtigt holdt op med at have lyst
til chips, slik og underlig mad, og vi fik råd til grøntsager og
magert kød.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt

Kan du høre, når din elskede sender dig mail? - The Bat! www.malka.it/programs

Fra : Lisa

Dato : 26-08-02 11:29

Jeg må indrømme at jeg også synes Tina har sat sig mange restriktioner,
udover den stramme økonomi der ikke er selvforskyldt...
Jeg klarer da at føde og klæde en familie på 4 mennesker for ca. 2000 kr.
pr. måned inklusiv toiletpapir, rengøringsmidler og hvad der skal til af
tøj...Indrømmet, jeg har en dybfryser og det hjælper. Og så går jeg ud i
naturen og henter ting derfra...Det kræver lidt at man sætter sig ind i hvad
tingene kan bruges til, men der findes masser af læhegn, grønne områder osv.
der bugner af frugt og grønt...til gengæld er der ikke meget kød i vores
gryderetter eller hvad vi nu måtte spise, men fisk engang imellem, prøv
fiskesuppe, benene man koger dem på får man gratis eller næsten gratis hos
fiskemanden og det smager rigtig godt med hjemmelavet brød til. Vi lever
heller ikke af pasta med kødsovs, får det højst en gang om ugen, og der er
stadig ikke meget kød i kødsovsen, men masser af årstidens grønsager, der
ofte kan købes billigt på grønttorve og lignende..jeg er også flittig gædt
hos både Søstrene Greene og Tiger, hvor jeg køber krydderier. Netto har i
denne uge for eksempel et stort glas basilikum eller oregano på tilbud til 5
kr. og der er til mange måltider...
Vi spiser heller kke indmad, Bvadrr! *S* ,men jeg køber billigt ind,
strækker maden og er god til at kamouflere rester...
Kunne du som studerende ikke for eksempel komme i en madklub med andre
studerende? Både for at spare, få mere varieret mad og for hyggens skyld?
Mvh Lisa

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 28-08-02 08:34

"Lisa" <lissa130@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg må indrømme at jeg også synes Tina har sat sig mange
restriktioner,
> udover den stramme økonomi der ikke er selvforskyldt...

Hvordan kan du påstå at hendes stramme økonomi ikke er
selvforskyldt - har andre da valgt for hende at hun skal studere
og leve på SU???

Selv min datters situation er selvforskydt - hun valgte selv at få
et barn.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Lisa

Dato : 28-08-02 08:45

Ja, selvfølgelig har hun selv sat sig stramt, men andre lever på SU og
formodentlig udelukkende på SU...
Jeg ved ikke om der er mulighed for lån, for at lette på økonomien, eller
jobmuligheder i det område hun bor i, men jeg synes at det at man for det
første sidder stramt i det økonomisk, og siden vælger alle de restriktioner
hun gør, bl.a. at have udgifter til husdyr, er uoverkommelige med hendes
holdning....
Jeg kender ikke noget til din datters situation, kommentaren gælder
udelukkende Tina....

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 28-08-02 11:33

> Ja, selvfølgelig har hun selv sat sig stramt, men andre lever på
SU og
> formodentlig udelukkende på SU...

Netop - vi skaber selv vores virkelighed, med de valg vi tager -
bevidst eller ubevidst.

> [...]
restriktioner
> hun gør, bl.a. at have udgifter til husdyr, er uoverkommelige

Du har ret, Ved at vælge alle de restriktioner og forbehold,
skaber hun en situation der er endnu mere fastlåst end nødvendigt,
men på den anden side kan det være at et husdyr gør at livet er
værd at leve trods alt:)

> Jeg kender ikke noget til din datters situation, kommentaren
gælder
> udelukkende Tina....

Min kommentar var generel - men mange vil ikke se det i øjnene.
Fordi de så netop bliver nødt til at indse at de selv har
ansvaret.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : WebWoman

Dato : 28-08-02 22:25

"J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Min kommentar var generel - men mange vil ikke se det i øjnene.
> Fordi de så netop bliver nødt til at indse at de selv har
> ansvaret.

Hvor er det herligt at læse dine indlæg om at tage skeen (og ansvaret) i
egen hånd *S*

Kan tilføje, at den dag man erkender at have det fulde og totale ansvar for
en eventuel elendighed m.m., opdager man også, at man har muligheden for at
vælge et alt andet end miserabelt liv.

Man vælger eksempelvis selv, om man vil være tyk eller slank.

Uanset man tror man kan
Eller man tror, kan IKKE kan
...... har man ret!

Mvh. Lisbeth

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 29-08-02 08:01

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
muligheden for at
> vælge et alt andet end miserabelt liv.
>
> Man vælger eksempelvis selv, om man vil være tyk eller slank.

Ja - du har helt ret, MEN, nu arbejder jeg med at hjælpe folk, der
HAR valgt - og jeg ser hvor mange blokeringer de kan have ( incl
mig selv) tidligere oplevelser i livet, der gør at de har en
uhensigtsmæssig måde at reagere på. Sådan som jeg selv gør, når
jeg bliver frustreret, nervøs stresset --> jeg overspiser. Jeg ved
fra mig selv, at SELV OM jeg har valgt, så har jeg hængt fast i
gamle mønstre, og det har kostet både psykologterapi, samt mange
andre behandlinger ( alternative) før jeg har kunnet tackle det
problem.

Jeg har oplevet blandt mine klienter - der VIRKELIG har en
overvægt der vil noget - at de f. eks har haft en meget voldelig
barndom, nogle andda incest ofre / misbrugte, eller på anden måde
er hårdt ramt psykisk. Og de oplevelser har måske været så langt
gemt væk ( fortrængt) at de aldrig har fået dem bearbejdet i
bevistheden.

Men selv i de tilfælde, gælder det at man vælger selv ~ forstået
på den måde, at man kan synke ned i selvmedlidenhed, eller man kan
vælge at begynde at arbejde med fortiden - som jeg selv gjorde -
uanset hvor smerteligt det er.

> Uanset man tror man kan
> Eller man tror, kan IKKE kan
> ..... har man ret!

Du har så evig ret - tankerne skaber handlingen og dermed
resultaterne - derfor mit tilbud tidligere, om at folk kan maile
mig og gratis få en visualisering, der hjælper med at ændre
tankemønsteret. Noget jeg bruger i mit arbejde som healer.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)