Ombytning af mobiltlefon
Fra : N/A

Dato : 19-08-02 08:28

Hej
Min mobiltelefon kunne ikke laves, og jeg fik derfor telefonen ombyttet med
en lignende, som forretningen havde liggende. Ekspidienten sagde, at der var
tale om en ombytning, da den nye telefon ikke var ny (dvs. den var blevet
pillet ud af pakken, men aldrig brugt, før jeg fik den)
Min spørgsmål er nu: Gælder der en ny reklamationsperiode på den "nye"
ombyttede telefon?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-02 11:32

N/A skrev:

>Min spørgsmål er nu: Gælder der en ny reklamationsperiode på den "nye"
>ombyttede telefon?

Ja, og hvis der var egentlig garanti på den gamle, starter den
også forfra. Sørg for at få skriftlig dokumentation for
ombytningsdatoen.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 19-08-02 17:03

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og hvis der var egentlig garanti på den gamle, starter den
> også forfra. Sørg for at få skriftlig dokumentation for
> ombytningsdatoen.
>
> --
Det mente jeg også var tilfældet. Kan du henvise til den pågældende
bestemmelse?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-02 17:55

N/A skrev:

>Det mente jeg også var tilfældet. Kan du henvise til den pågældende
>bestemmelse?

Det er ikke en konkret bestemmelse, men en tolkning. Der er
faldet dom om det:

   http://www.fs.dk/jura/fjura/jb95/jb060401.htm

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 19-08-02 20:55

Kom lige til at overveje en ting: Telefonen er købt hos Sonofon, men den
blev forsøgt repareret og herefter ombyttet af et uafhængigt værksted, som
udføre arbejde for forhandlere af mobiltelefoner. Når det således ikke er
den oprindelige leverandør, som udskifterr telefonen, løber der vel
egentligt ikke en ny reklamationsperiode eller ??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-02 22:13

N/A skrev:

> [...]
>den oprindelige leverandør, som udskifterr telefonen, løber der vel
>egentligt ikke en ny reklamationsperiode eller ??

Hvis du har indleveret den til forhandleren eller til et værksted
som han har anvist, så er det dig uvedkommende at dette værksted
ikke er forhandlerens eget.

Hvis du helt på egen hånd har indleveret den hos et værksted der
ikke har noget med forhandleren at gøre, så stiller sagen sig
noget anderledes.

Så svaret på dit spørgsmål er sandsynligvis: Jo, der gør.
Forhandleren hæfter for værkstedets dispositioner hvis han har
bedt dem om at ordne telefonen.

--
Bertel

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-08-02 18:07

N/A wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Det mente jeg også var tilfældet. Kan du henvise til den pågældende
> bestemmelse?

Købeloven?

--
ahw

Fra : Tony

Dato : 19-08-02 20:43

> Ja, og hvis der var egentlig garanti på den gamle, starter den
> også forfra. Sørg for at få skriftlig dokumentation for
> ombytningsdatoen.

Vil det sige at reklamationsretten kun gælder fra tidspunkt for først
leverede eksemplar? Også hvis sælger vælger at tilbyde en anden model?

Skal det forstås sådan at reklamationsretten følger ydelsen "telefon i 2 år"
mens garanti er på den fysiske genstand?

Tony

Fra : jacob nielsen

Dato : 19-08-02 20:48

"Tony" <grundig@NOSPAMpost6.tele.dk> wrote in message

> Vil det sige at reklamationsretten kun gælder fra tidspunkt for først
> leverede eksemplar? Også hvis sælger vælger at tilbyde en anden model?
Hvis hvis du får ombyttet salgsgenstanden, løber der en ny reklamationsfrist
fra ombytningstidspunktet. Derfor er det smart at kunne dokumentere, hvornår
du fik den anden.

Mvh.
Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-02 22:15

Tony skrev:

>Vil det sige at reklamationsretten kun gælder fra tidspunkt for først
>leverede eksemplar? Også hvis sælger vælger at tilbyde en anden model?

Læs de to øverste afsnit igen. Bemærk "også" i det andet afsnit.

--
Bertel

Fra : Tony

Dato : 20-08-02 07:37

> Læs de to øverste afsnit igen. Bemærk "også" i det andet afsnit.

Aah, lille ord - stor forskel.

Tony