Praktik i udlandet
Fra : Søren Friberg

Dato : 19-08-02 07:43

Min søn skal i praktik (naturligvis frivilligt og efter aftale med skolen)
på en virksomhed i udlandet (ikke EU) i ca. 10 dage. Det foregår i den
normale undervisnings / skoletid. Hvordan er han/vi stillet
forsikringsmæssigt i tilfælde af dels uheld med ham selv og dels ulykker,
som han evt. forsager?

Vi er i grunden ligeglad med hvem der betaler. Bare vi er helt sikker på at
nogen gør det
Vi har en almindelig fritidsulykkesforsikring og andre almindelige private
forsikringer. Skolen hælder nok i retning af, at vi selv må klare det
forsikringsmæssige, hvilket jeg så hermed forsøger.

Findes der nogle relevante love / bekendtgørelser / andet om ovenstående
problematik?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Søren Friberg

Dato : 19-08-02 15:22

Altså kernen i det er:

1) Er man i den beskrevne situation ALTID forsikret enten gennem skole-
eller privat ulykkesforsikring? (og måske også andre forsikringer)

eller

2) Kan man forestille sig at begge forsikringer melder hus forbi?

Og så er der vist ikke nogen grupper med dette topic og så må det jo være
det rette sted.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Lars Brink

Dato : 19-08-02 15:55

Hej!

Det må være op til hvad der står i jeres forsikringebetingelser da de er
forskellige fra selskab til selskab. Ring og forklar dit selskab hvad det er
og spørg om de dækker. Det samme bør skolen gøre.

Dækker ingen så tegn en rejseforsikring (koster nok 3-400 kr. for 10 dage)
og få sikkerhed for at den dækker.

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once – that was when I thought that I was wrong.

Fra : Peter G C

Dato : 19-08-02 18:39

Søren Friberg skrev i news:3d60935b$0$27677$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Vi har en almindelig fritidsulykkesforsikring og andre almindelige
> private forsikringer. Skolen hælder nok i retning af, at vi selv må
> klare det forsikringsmæssige, hvilket jeg så hermed forsøger.

En ulykkesforsikring dækker de tilfælde, hvor din søn kommer til skade ved
en ulykke.

Forvolder din søn skade på andre, dækker ansvarsforsikringen, som du/I
formentlig også har, hvis I har en alm. basisforsikring.

Begge forsikringer dækker også ved udlandsophold af den nævte karakter.

Men kontroller under alle omstændigheder policerne!

> Findes der nogle relevante love / bekendtgørelser / andet om
> ovenstående problematik?

Der gælder næppe særlige regler.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Søren Friberg

Dato : 19-08-02 21:31

Tak for begge svar

Søren Friberg

Fra : David T. Metz

Dato : 22-08-02 16:33

"Peter G C" skrev

> En ulykkesforsikring dækker de tilfælde, hvor din søn kommer til skade
ved
> en ulykke.

Ja, men ikke til lægehjælp i udlandet jf. den meget omtalte sag om fyren
der kørte galt i Thailand, som var oppe her tidligere og senere i
tv/aviser.

Søren skriver "ikke EU", men da det_ikke_drejer sig om ferie er det
ligegyldigt. Der skal tegnes selvstændig forsikring til at dække
lægehjælp/hjemtransport, sygesikringen dækker ikke uden for landets
grænser, bortset fra ferier af max. 1 måneds varighed.

Endelig er det højst sandsynligt at den pågældende forsikring ikke dækker,
da det ikke er fritid at være i praktik (men her har skolen måske en
anden).

> Der gælder næppe særlige regler.

Oplysning om sygesikringen:
http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=1366136