Bedste scanner til Mac OS X
Fra : Matthias Jarl Rasmus~

Dato : 18-08-02 22:46

Hejsa,

Jeg står og skal til at investere i en scanner, og tænkte at der måske
var nogen der kunne bidrage med nogle gode råd/erfaringer.

Scanneren skal koster under 2000,-, og skal hovedsageligt benyttes til
scanning af fotografier (ikke negativer, men selve fotografiet).
Jeg har hidtil fået scannet fotografier af Fuji i forbindelse med
fremkaldelsen, men er ikke tilfreds med kvaliteten - De virker både for
mørke og for uklare i forhold til papirudgaven.

Da jeg ikke har tænkt mig at printe billederne, da jeg jo scanner fra et
print, behøver scanneren vel ikke have en større maksopløsning en
computerskærmen (768x1024 i mit tilfælde) eller hvad? Er et billedet
scannet ved f.eks. 2400x2400 og formindsket til 1200x1200 bedre end et
billede der blot er scannet ved 1200x1200 og ikke er formindsket?
Er det korrekt forstået at antallet af bit handler om, hvor mange farver
scanneren kan gengive?

Jeg har kigget lidt på henholdsvis Epson Perfection 1650 og HP Scanjet
5400. Begge er 48 bit, førstnævnte har dog en maksopløsning på
1600x3200, mens HP'eren kan klare 2400x2400. Er der nogen praktisk
forskel mellem maksopløsningerne? (24x24 > 16x32 ??).

På forhånd tak for hjælpen.

MVH
Matthias Rasmussen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-08-02 05:21

Hej Matthias

Matthias Jarl Rasmussen wrote:

> Scanneren skal koster under 2000,-, og skal hovedsageligt benyttes til
> scanning af fotografier (ikke negativer, men selve fotografiet).

Du bør evt. også overveje en negativ scanner og så scanne med 'reverse
mode' i max. opløsning.

Nye rene negativscannere - fx. fra Nikon, - er desværre ikke så billige,
men man kan godt være heldig at finde gode brugte Nikon scannere til en
16-1800kr. med 32 eller 40 bits opløsning ved 2400x2400.

En meget hurtig omregning vil give dig billedstørrelser på CD rom på ca.
60-70kb pr billede i højopløselig JPEG format og tusinder af farver
(+32000), og ved at gemme i Photoshop format vil det samme billede fylde
ca. 2-300kb med samme farveangivelse.

> Jeg har hidtil fået scannet fotografier af Fuji i forbindelse med
> fremkaldelsen, men er ikke tilfreds med kvaliteten - De virker både for
> mørke og for uklare i forhold til papirudgaven.

Det undrer mig egentlig ikke. De bedste får man fra Agfa og Kodak.

> Da jeg ikke har tænkt mig at printe billederne, da jeg jo scanner fra et
> print, behøver scanneren vel ikke have en større maksopløsning en
> computerskærmen (768x1024 i mit tilfælde) eller hvad?

Jo da! - des højere opløsning des bedre billeder - også på en
skærmopløsning som din.

> Er et billedet scannet ved f.eks. 2400x2400 og formindsket til
> 1200x1200 bedre end et billede der blot er scannet ved 1200x1200
> og ikke er formindsket?

Hm, jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med 'formindsket'. Normalt
vil et billede, der er scannet i 2400x2400 og reduceret i str. være langt
højere i kvalitet end et billede, der er scannet i 1200x1200 og ikke
formindsket i str.. Det har også temmelig meget at sige, hvilket format og
i hvilken type, du gemmer. - Er det vektoriseret / ikke vektoriseret
format, - og så har det i høj grad noget at sige, hvilket program, man
bruger til indscanningen.

> Er det korrekt forstået at antallet af bit handler om, hvor mange farver
> scanneren kan gengive?

Ja.

> [...]
> 1600x3200, mens HP'eren kan klare 2400x2400. Er der nogen praktisk
> forskel mellem maksopløsningerne? (24x24 > 16x32 ??).

HP-5400 er helt klart den bedste af de to. HP har en langt større viden og
tradition i at producere og udvikle scannere til næsten alle formål.
Normalt fungerer deres drivere meget stabile, og hvis den kan køre på en
Mac OS 8.0, ja så kan den som regel også køre på en OS 9.2.2, - tolerancen
i drivere er ret stor. Jeg havde engang en af de store gamle ScanJet II
6100 på min g3/233 med OS 8.6. - Driveren var til en 68k system 7.1, men
den kørte ganske udmærket.

2400x2400 er en hel del bedre end 1600x3200. Med 24x24 får du en
opløsningsfaktor på 27648 (24x24x48) mens du med 16x32 får en faktor på
24576 (16x32x48).

Epson scannere er billige, men mine erfaringer er ikke de allerbedste med
dem. De har altid en masse nykker, og det stort set uanset hvilket system,
man bruger. Deres drivere til Mac er ikke altid, hvad de lover.
Kompatibiliteten i driverne er meget lille. Dvs., at hvis du går en tak op
i OS, så skal du ikke regne med, at drivere vil fungere på dette OS, - i.e.
en driver til brug med OS 9.1 vil ikke kunne fungere på en 9.2.1.

Jeg går ud fra, at scanneren skal bruges på en USB port? - Her skal du også
være opmærksom på, at Epson scannere er så kritiske, at de helst vil have
en port helt for sig selv. Det samme gælder fx. også for Agfa scannere. Er
det derimod SCSI eller FireWire, så er det ligegyldigt.

Du bør også sikre dig, at der vil blive lavet software til brug på de nye
Macs - altså software, der vil kunne køre under Mac OS X. Og her er både HP
og Epson stadig på beta stadiet.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Zorilla

Dato : 19-08-02 17:47

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Er et billedet scannet ved f.eks. 2400x2400 og formindsket til
> 1200x1200 bedre end et billede der blot er scannet ved 1200x1200
> og ikke er formindsket?

og

Hej Mathias og Erik-Richard

Hvis I ønsker at vide mere om netop dette forhold så kan jeg varmt anbefale
at slå et smut forbi dk.fritid.foto, emnet har der været diskuteret i
nærmere detaljer (se fx tråden File Size ??) og konklusionen er ikke helt
så firkantet som Erik-Richard gør den til, fandt jeg ud af.

mvh
Peter