Coopers test -> intervaltræning
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 18-08-02 21:33

Indenfor Forsvaret benytter man ofte Coopers test (12 min test) til at
planlægge videre træning. En effektiv træningsform herefter er
intervaltræning, hvor bl.a. en såkaldt (4+2)*5 (forklaring: 4 min løb og 2
min pause gentaget 5 gange).

Er der nogen, der ligger inde med
tabeller/algoritmer/formler/beregningsprogrammer til at bestemme distancen,
der skal gennemløbes på de 4min ud fra resultatet på Coopers testen? Ex.
skal man løbe lidt over 1100 m på de 4 min, hvis man klar omkring 3400 m på
testen..

/Kenneth

Fra : Tony L

Dato : 20-08-02 14:54

"Kenneth Brun Nielsen" <kenneth@pbk.dk> wrote in message
> [...]
> der skal gennemløbes på de 4min ud fra resultatet på Coopers testen? Ex.
> skal man løbe lidt over 1100 m på de 4 min, hvis man klar omkring 3400 m

At løbe 4 min. intervaller som forberedelse til en Coopers Test lyder lige
langt nok Det er nok bedre egnet til en 5-10 km test.
Hvis målet er at løbe langt på en Coopers Test, så forbered dig evt. med at
løbe f.ex.
10 x 400 m (bedst på f.ex. et stadion). - hvor du starter på en ny omgang
hvert 3. minut.

Løb ex. 10 runder hvor du aldrig må løbe langsommere end den foregående
tid -
ell. alternativt løb alle ti runder på samme (hurtige) tid.

Efter du har løbet disse intervaller et par gange vil du forholdsvis hurtigt
se en forbedring af dine tider.
Løber du med pulsur, så vil du også hurtigt se, at din recovery puls (antal
slag pulsen falder på f.x. 1 min.) også
hurtigt bliver bedre. Pres dig selv - det er hurtigt overstået, men husk at
holde hviledag/rolig dag dagen efter -
og lad være med at løbe for mange interval-træninger på en uge (max. 2-3)
for at undgå skader/overtræning.

God fornøjelse.

Fra : Desilva

Dato : 20-08-02 16:33

> At løbe 4 min. intervaller som forberedelse til en Coopers Test lyder lige
langt nok

Var vist træningen _efter_ testen, der blev skitseret.
Jeg vil gerne tilslutte mig efterspørgslen for sådan en tabel eller formel.

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 20-08-02 19:38

"Tony L" <lindkold@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> At løbe 4 min. intervaller som forberedelse til en Coopers Test lyder lige
> langt nok Det er nok bedre egnet til en 5-10 km test.

Som Desilva har skrevet ovenfor, er det intervaltræningen EFTER
Cooper-testen jeg er interesseret i, men derudover har du sikkert ret - og
tak for svaret! Det er rent faktisk en 5 km jeg træner til - jeg benytter
blot 12 min-testen til at planlægge nævnte intervaltræning.

> [...]
> løbe f.ex.
> 10 x 400 m (bedst på f.ex. et stadion). - hvor du starter på en ny omgang

Har du nogle tider? Min selvdisciplin er dårlig med en puls på 180, så et
eller andet siger mig, at jeg har det bedst med en fastsat tidsgrænse.

> [...]
> holde hviledag/rolig dag dagen efter -
> og lad være med at løbe for mange interval-træninger på en uge (max. 2-3)

OK - hvor lang tid før den ENDELIGE PRÆSTATION vil du indstille træningen?

Endnu en gang: Tak for svaret!

/Kenneth

Fra : Tony L

Dato : 20-08-02 20:29

> at
> >

> Har du nogle tider? Min selvdisciplin er dårlig med en puls på 180, så et
> eller andet siger mig, at jeg har det bedst med en fastsat tidsgrænse.

Jeg løber intervallerne ml. 1:17 (første) og 1:09 (sidste) - har ikke lige
min 5 km tid, men løber 10 km-test næste
uge og regner med at ligge omkring 38:15 - 38:30.

> OK - hvor lang tid før den ENDELIGE PRÆSTATION vil du indstille træningen?

Du kan jo løbe så hårdt som muligt lige op til din test/præstation, bare du
har 2-3 dages hvile inden.
Bare sørg for ikke at være i overtræning den sidste uge.

Tony