Pyntegræskar
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 18-08-02 20:09

Datteren såede pyntegræskar i foråret. Nu snor de sig pynteligt ud og
ind imellem tremmerne på et lille stakit. De bærer faktisk også en del
pyntegræskar - et par stykker er endda pænt store. Så alt er lykke og
idyl.

Nu er der bare lige det, at jeg intet aner om græskardyrkning. Hvornår
er de modne? Falder de selv af eller, hvornår skal de skæres af?
Bruges de naturel i dekorationen eller skal de behandles på en eller
anden led? Og til sidst for nysgerrighedens skyld - kan de egentlig
spises eller er de måske ligefrem giftige?

På forhånd tak.

Sommervarme hilsener
Dorte
Solskinsøen (pyha

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 20-08-02 14:57

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> wrote in

> [...]
> anden led? Og til sidst for nysgerrighedens skyld - kan de egentlig
> spises eller er de måske ligefrem giftige?

Her i huset plejer vi at lade dem sidde til hen i oktober til den første
nattefrost har svedet bladene, så er de modne, og det vil i denne
sammenhæng sige, at deres holdbarhed er bedst. Du kan umiddelbart bruge dem
i dekorationer. Er de ordentligt modne, tørrer de bare uden at miste form
og farve. Er de det ikke, så bliver de bløde med rådne pletter, men det
opdager man først senere

Og vi har aldrig prøvet at spise dem. Jeg tror næppe de er giftige.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 20-08-02 20:32

On Tue, 20 Aug 2002 13:56:43 +0000 (UTC), "Lars M. Pedersen"
<lars@tyffelyf.dk> wrote:

> [...]
>i dekorationer. Er de ordentligt modne, tørrer de bare uden at miste form
>og farve. Er de det ikke, så bliver de bløde med rådne pletter, men det

Det opdager vi så nok Datteren kunne ikke vente, så vi høstede et
par igår. Men jeg vil så oparbejde en stor overtalelse m.h.t. resten

>Og vi har aldrig prøvet at spise dem. Jeg tror næppe de er giftige.

Det var nu også mest min nysgerrighed. Du skal have tak for dit svar!
- det overraskede (høsttidspunktet), så jeg må være blevet lidt
klogere idag

Fortsat god sommer
Dorte